Migreenistä kärsivät. Mikä teillä auttaa migreeniin ja mistä lääkkeestä tms. ei ole ollut mitään apua?
Tuli mieleen tuosta ketjusta jossa ihmeteltiin että miksi masennuslääkkeitä yritetään tänä päivänä tunkea joka ikiseen vaivaan täällä Suomessa.
Minulle annettiin ensin joku mielialahoidoissakin käytetty triptyyli migreenikipukynnyksen madaltamiseen, enkä meinannut päästä sängystä ylös, ihan kuin olisin ollut jossain unilääketokkurassa ja väsymysoireyhtymässä, kunnes vasta muutaman päivän päästä tajusin että nuo lääkkeet tekevät sen. Hyvä kun pysyin juuri ja juuri hereillä töissä. Miten joku pystyy syödä noita säännöllisesti, tai ajaa vielä autoa niiden vaikutuksen alaisena???
Seuraavaksi sain toiselta lääkäriltä migreenikipua varten "tujummat aineet" Panacodit, jotka aikaansaivat tai pikemminkin kiteyttivät sappeeni suuret sappikivet, sain kivuliaita sappikohtauksia, lopulta sapen tulehtumisen ja jouduin leikkauspöydälle pikaisesti.
Olin käymässä Briteissä noin 2 kk päästä tuosta, näin siellä apteekissa migreenitäsmälääkkeitä, siellä myytiin niitä mm. supatriptaania ilman reseptiä. Ostin eri merkkisiä kokeeksi. Kun seuraava kohtaus teki tuloaan Suomeen palattuani niin otin tuollaisen, ja kohtaus meni ohi! Otin seuraavan viikon päästä kun kohtaus tulossa ja meni ohi! Testasin myös sen nenäsuihkeen ja se auttoi vielä nopeammin.
Mielenkiintoista tässä se, että silloin kun minulla diagnosoitiin migreeni ja kysyin että onko olemassa täsmälääkkeitä, niin kysymys ohitettiin ja määrättiin tuo kaameat masis-triptyylit suoraan. Kun mainitsin asiasta jälkeenpäin ja halusin noita samoja joita myytiin Brittien ja kuulemma monien muiden maiden kuten Ruotsin apteekin hyllystä tabletteina ja nenäsuihkeina, niin lääkäri määräsi niitä kerrankin minulla toimivia lääkkeitä todella pitkin hampain ja alkoi selostaa jotain että Buranan väärinkäyttäjät ottaa myös noita sumatriptaaneja ja siksi mieluummin estolääkitys, että miten olisi beetasalpaajat!!! Minulla muutenkin hidas syke niin miksi vielä beetasalpaajia säännöllisesti hidastamaan sitä? Lisäksi niiden kanssa onvaikea harrastaa liikuntaa kun ne eivät päästä sykettä nousemaan, ja alkaa vain huimata. Kokeilin niitäkin 2 viikkoa ja sain migreenikohtauksia.
Jotenkin tuntuu niin takapajuiselta ja syyllistävältä tämä Suomen terveydenhuolto! Joudun varmaan taas hakea sumatriptaaneja muista maista!!!
Kommentit (75)
Mulla auttaa vain Imigran-injektio.
No on kyllä ap:llä aika ihmeelliset kokemukset.
Migreeni pitäisi ensin ihan diagnosoida ja sulkea pois muut sairaudet. Onko sulla ylipäätään migreenidiagnoosia vai oletko potenut jotain "epämääräistä päänsärkyä"? Iso annos tulehduskipulääkettä toimii migreeniin monilla, jos ei niin lisäksi triptaania.
Sumatriptaania saa Suomessakin pienimmän paketin ilman reseptiä apteekista.
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä ap:llä aika ihmeelliset kokemukset.
Migreeni pitäisi ensin ihan diagnosoida ja sulkea pois muut sairaudet. Onko sulla ylipäätään migreenidiagnoosia vai oletko potenut jotain "epämääräistä päänsärkyä"? Iso annos tulehduskipulääkettä toimii migreeniin monilla, jos ei niin lisäksi triptaania.
Sumatriptaania saa Suomessakin pienimmän paketin ilman reseptiä apteekista.
Lääkäritkin ovat sanoneet että siitä tietää että on migreeni, jos triptaanien kaltainen lääke lopettaa alkaneen päänsärkykohtauksen.
Jos triptaani ei koskaan auta, niin kyse on sitten jostain muusta päänsärystä kuten jännityspäänsärystä jne.
Kärsin migreenistä kolmisenkymmentä vuotta. Vaihdevuosien myötä säryt katosivat, mutta auroja tulee vieläkin silloin tällöin. En koskaan hankkinut täsmälääkkeitä, vaan selvisin usein parilla Disperiinillä, jos otin ne riittävän ajoissa. Eivät ne koko kohtausta poistaneet, mutta tekivät sen siedettäväksi. Panadol-tyyppisistä lääkkeistä ei ollut mitään apua. Minulla kohtaukset eivät noudattaneet mitään tiettyä rytmiä tai kuviota, mutta oli joitakin tekijöitä, jotka laukaisivat kohtauksen, esim. punaviini, joskus myös olut, maapähkinät, kirkas valo (esim. piirtoheitin tai voimakas auringonpaiste), epäsäännöllinen syöminen ja nukkuminen. Hormonitoiminnalla ei tuntunut olevan mitään vaikutusta siitäkään huolimatta, että vaihdevuodet lopettivat säryt.
Vierailija kirjoitti:
USA:n suosituin migreenilääke on Excedrin, joka sisältää 250mg aspiriinia, 250mg parasetamolia ja 65mg kofeiinia. Lääketutkimustenkin perusteella tehokas migreenilääke. Suomessa combon voi itse valmistaa.
Luin tästä pari vuotta sitten vauva-palstalta ja otin käyttöön. 1000 Mg parasetamolia + 500mg aspiriinia ja kuppi vahvaa kahvia. Toimii useimmiten, jos mahdollista maata pimeässä huoneessa kylmäpakkaus niskan alla ja kylmä rätti silmillä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttaa merisuola.Heti ensioireiden tullessa imeskelen muutaman suolarakeen.Kokeilkaa ihmeessä,ette mitään menetä.
Tämä kyllä pitää testata, kiitos paljon vinkistä. Vaikka alanuolia on paljon, niin ei haittaa. Mä kokeilen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa että jos triptaaneja syö paljon, niistä saa herkästi lääkepäänsäryn. Siinä täytyy sitten vieroittaa itsensä näistä lääkkeistä jos sen saa riesakseen. Ei mikään kiva juttu, itsellä ollut kerran. Olen pystynyt syömään triptaaneja 2-3 kertaa viikossa useita viikkoja peräkkäin , mutta joillekin tuokin voi olla liikaa. Muuten kyllä aivan loistavia lääkkeitä, itsellä ainoa toimiva apu kohtauksiin.
Käytitpä mitä tahansa päänsärkylääkettä niin älä käytä sitä enempää kuin kahdeksan kertaa kuukaudessa välttääksesi särkylääkepäänsäryn.
Mun on vaikea olla ottamatta kun saan lähes päivittäin kohtauksen
Käyt sä töissä? Pystyt sä käymään töissä?
Söin Buranaa, joka auttoi huonosti. Sitten lääkäri määräsi Sumatriptaanin, ja toinen lääkäri rinnalle Naprometinin, jotka toimivat hyvin yhdessä. Estoon kokeiltiin beetasalpaajaa, ei apua. Topimax, vanha epilepsialääke, auttoi hyvin eikä tullut sivuoireita.
Panacodia ei ikinä ole määrätty.
Minun migreenini johtui toksikaatiosta ja siihen auttoi ruokavalio. Elimistössäni oli valtavat määrät maidon, kananmunan ja gluteenin immunoglobuliinivasta-aineita. Kun sain ne pois, migreenit lakkasivat.
Kohtauksiin auttoi imigran radis ja ajoissa otettuna miranax. En ole tarvinnut niitä enää useampaan vuoteen lainkaan.
Minulla poistettiin 2 kuukautta sitten viisaudenhampaat ylhäätä, ja siihen loppuivat migreenikohtaukset!
Olen peräti 38-vuotias jo, ja nuo olisi pitänyt vaan poistattaa aiemmin parikymppisenä, mutta hammaslääkärit eivät sitä ehdottaneet ennen kuin nyt.
Sumatriptaani auttaa yleensä. Naprometin kaveriksi, tukevat toistensa vaikutusta.
Panacodista ei yhtään mitään apua, Burana voi auttaa tavalliseen päänsärkyyn.
Mun on vaikea olla ottamatta kun saan lähes päivittäin kohtauksen