Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Migreenistä kärsivät. Mikä teillä auttaa migreeniin ja mistä lääkkeestä tms. ei ole ollut mitään apua?

päätä särkee, pakottaa.
06.08.2018 |

Tuli mieleen tuosta ketjusta jossa ihmeteltiin että miksi masennuslääkkeitä yritetään tänä päivänä tunkea joka ikiseen vaivaan täällä Suomessa.

Minulle annettiin ensin joku mielialahoidoissakin käytetty triptyyli migreenikipukynnyksen madaltamiseen, enkä meinannut päästä sängystä ylös, ihan kuin olisin ollut jossain unilääketokkurassa ja väsymysoireyhtymässä, kunnes vasta muutaman päivän päästä tajusin että nuo lääkkeet tekevät sen. Hyvä kun pysyin juuri ja juuri hereillä töissä. Miten joku pystyy syödä noita säännöllisesti, tai ajaa vielä autoa niiden vaikutuksen alaisena???

Seuraavaksi sain toiselta lääkäriltä migreenikipua varten "tujummat aineet" Panacodit, jotka aikaansaivat tai pikemminkin kiteyttivät sappeeni suuret sappikivet, sain kivuliaita sappikohtauksia, lopulta sapen tulehtumisen ja jouduin leikkauspöydälle pikaisesti.

Olin käymässä Briteissä noin 2 kk päästä tuosta, näin siellä apteekissa migreenitäsmälääkkeitä, siellä myytiin niitä mm. supatriptaania ilman reseptiä. Ostin eri merkkisiä kokeeksi. Kun seuraava kohtaus teki tuloaan Suomeen palattuani niin otin tuollaisen, ja kohtaus meni ohi! Otin seuraavan viikon päästä kun kohtaus tulossa ja meni ohi! Testasin myös sen nenäsuihkeen ja se auttoi vielä nopeammin.

Mielenkiintoista tässä se, että silloin kun minulla diagnosoitiin migreeni ja kysyin että onko olemassa täsmälääkkeitä, niin kysymys ohitettiin ja määrättiin tuo kaameat masis-triptyylit suoraan. Kun mainitsin asiasta jälkeenpäin ja halusin noita samoja joita myytiin Brittien ja kuulemma monien muiden maiden kuten Ruotsin apteekin hyllystä tabletteina ja nenäsuihkeina, niin lääkäri määräsi niitä kerrankin minulla toimivia lääkkeitä todella pitkin hampain ja alkoi selostaa jotain että Buranan väärinkäyttäjät ottaa myös noita sumatriptaaneja ja siksi mieluummin estolääkitys, että miten olisi beetasalpaajat!!! Minulla muutenkin hidas syke niin miksi vielä beetasalpaajia säännöllisesti hidastamaan sitä? Lisäksi niiden kanssa onvaikea harrastaa liikuntaa kun ne eivät päästä sykettä nousemaan, ja alkaa vain huimata. Kokeilin niitäkin 2 viikkoa ja sain migreenikohtauksia.

Jotenkin tuntuu niin takapajuiselta ja syyllistävältä tämä Suomen terveydenhuolto! Joudun varmaan taas hakea sumatriptaaneja muista maista!!!

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treo-poretabletit, aika nopeavaikutteisia koska sisältävät särkylääkettä ja kofeiinia.

Vierailija
42/75 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla Miranax ei auta lainkaan. Estolääkitystä en ole kokeillut. Alkavaan kohtaukseen auttaa 800 mg Burana + 1000 mg Panadol - annoksen täytyy ehdottomasti olla riittävän iso! Kohtaukseen sitten sumatriptaania, jos pääsee pahaksi.

Lääkkeettömän avun olen saanut silmälaseista, niska-hartiaseutua kuntouttavasta liikunnasta sekä terveellisestä ja säännöllisestä syömisestä. Kohtauksen aikana kylmällä vedellä kasteltu pyyhe silmien päällä on auttanut yllättävän paljon, vaikka onkin aika simppeli niksi.

Epäilen migreenini olevan seurasta kahden vuoden aikana sattuneista kahdesta kaatumisesta, joissa satutin niskani ja takaraivoni (lievä aivotärähdys molemmista). Niska-asioita pitäisi lähteä selvittelemään, että onko kyse whiplash-vammasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap syyllistyi lääkerikokseen maahantuodessaan ulkomailta reseptilääkettä ilman lääkemääräystä!

Rikosilmoituksen paikka!

Vierailija
44/75 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:n suosituin migreenilääke on Excedrin, joka sisältää 250mg aspiriinia, 250mg parasetamolia ja 65mg kofeiinia. Lääketutkimustenkin perusteella tehokas migreenilääke. Suomessa combon voi itse valmistaa.

Vierailija
45/75 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:n suosituin reseptilääke migreeniin on Treximet, joka sisältää 75mg sumatriptaania ja 500mg naprokseenia. Kallis lääke, pieni paketti maksaa satoja dollareita.

Vierailija
46/75 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
47/75 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskahieronta että veri rupee kiertämään.

Vierailija
48/75 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha kunnon aspiriini.

Vierailija
49/75 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla on enemmän auramainen migreeni kuin jatkuvasti kovaa kipua, mutta nämä ovat auttaneet:

- hyvä ruokavalio, ei tupakkaa, ei alkoholia, paljon vettä, vähän kofeiinipitoisia juomia. Vähän myös sokeria.

- Liikunta

- olematon hajusteiden käyttö. Ei tupakointia 

- Kohtauksen tullessa juo vettä ja menee makuulle. En usein ota lääkettä, koska pelkään joutuvani lääkekireteeseen koska kipulääkkeet minulla eivät kestä kauaa. Jos todella paha kipu niin vasta silloin. 

- Käyn hierojalla että niskat ja hartiat ei mene liian jumiin.

Vierailija
50/75 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minulla on enemmän auramainen migreeni kuin jatkuvasti kovaa kipua, mutta nämä ovat auttaneet:

- hyvä ruokavalio, ei tupakkaa, ei alkoholia, paljon vettä, vähän kofeiinipitoisia juomia. Vähän myös sokeria.

- Liikunta

- olematon hajusteiden käyttö. Ei tupakointia 

- Kohtauksen tullessa juo vettä ja menee makuulle. En usein ota lääkettä, koska pelkään joutuvani lääkekireteeseen koska kipulääkkeet minulla eivät kestä kauaa. Jos todella paha kipu niin vasta silloin. 

- Käyn hierojalla että niskat ja hartiat ei mene liian jumiin.

Unohdin mainita, riittävä nukkuminen! Olen huomannut, että herkemmin kohtauksia jos en saa tarpeeksi unta. 

Vierailija
51/75 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Migreeni on näitä höpsönlöpsön juttuja, päänsisäisten satuolentojen puheita. Samaa luokkaa kuin vanne kiristää päätä.

Raija

Nyt on Raija unohtanut ottaa omat lääkkeensä. Ne jotka poistaa päänsisäiset höpsönlöpsöt.

Nyt on Raija tosiaan ihan asian ytimessä :D

Vierailija
52/75 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan käyttänyt Naprokseenia migreenisärkyyn? Jotain tiettyä? Minulle määrättiin leikkauksen jälkeen purkillinen reseptikipulääkettä jossa oli naprokseenia ja käytin loput lääkkeistä migreenikipuihin eli alkaneisiin kipukohtauksiin joihin ei enää sumatriptaanit auttaneet. MIelestäni se oli parempi kuin muut särkylääkkeet mutta aika kallis oli, monta kymppiä.

Itselläni ei auta yhtään, mutta kyllä naprokseeni on ihan tyypillinen migreeniin määrättävä kipulääke.

Joku puhui tuolla kympin kappalehinnoista triptaaneille aikanaan, mulla onneksi alkoi migreeni vasta siinä vaiheessa kun almotriptaanin kappalehinta oli enää neljä euroa :P Nykyinen resepti on kirjoitettu kahdeksi vuodeksi ilman mitään määrärajoituksia, kohtauksia on 2-10 kpl kuukaudessa.

Estolääkitystä on kokeiltu mutta ei se käytännössä auta. Matalan verenpaineen vuoksi pystyn syömään verenpainelääkkeitä niin minimaalisen määrän, ettei se varmastikaan auta ollenkaan. Epilepsialääkkeitä ei todellakaan tee mieli sivuvaikutusten vuoksi kokeilla, niin kauan kuin triptaanit toimii. Alussa mainittua Triptyliä en voinut sivuvaikutusten vuoksi käyttää myöskään. Biologisia estolääkkeitä odotellessa...

Vierailija
53/75 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap syyllistyi lääkerikokseen maahantuodessaan ulkomailta reseptilääkettä ilman lääkemääräystä!

Rikosilmoituksen paikka!

EU-maa kyseessä, ja jos paketit on avattu niin ne eivät mene jälleenmyyntiin eikä kukaan voi väittää niin.

Lisäksi Suomesta saa ilman reseptiä sumatriptaania jos on ollut resepti sellaisista joskus, maksavat vaan törkeät 5 eur kappale.

Ja meinaatko ettei ulkomailla saisi ostaa särkylääkkeitäkään ja ottaa loput mukaan lentokoneeseen? :D

Vierailija
54/75 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoinnin lopetin ja toiveena oli josko migreenit ja päänsäryt vähenisivät, mutta en ole kyllä huomannut mitään vaikutusta. 2kk ollut tupakoimatta.

Vierailija
55/75 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
56/75 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni on kokeillut akupunktiota tai botoxia?

Botuliini tehoaa kuulemma vain lihasperäiseen migreeniin, minulle on kokeiltu ja se auttoi vähän tietynlaiseen stressi-jännityspäänsärkyyn. Hormonaaliseen toispuoleiseen migreeniini siitä ei ollut juuri yhtään apua.

Kalliiksihan se tulee, ja ei välttämättä auta edes puolelle potilaista.

Paljon botuliini maksaa?

Vierailija
57/75 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa että jos triptaaneja syö paljon, niistä saa herkästi lääkepäänsäryn. Siinä täytyy sitten vieroittaa itsensä näistä lääkkeistä jos sen saa riesakseen. Ei mikään kiva juttu, itsellä ollut kerran. Olen pystynyt syömään triptaaneja 2-3 kertaa viikossa useita viikkoja peräkkäin , mutta joillekin tuokin voi olla liikaa. Muuten kyllä aivan loistavia lääkkeitä, itsellä ainoa toimiva apu kohtauksiin.

Käytitpä mitä tahansa päänsärkylääkettä niin älä käytä sitä enempää kuin kahdeksan kertaa kuukaudessa välttääksesi särkylääkepäänsäryn.

Vierailija
58/75 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenityyppini takia voin käyttää vain buranaa ja/tai panadolia, jos eivät auta niin sitten päivystykseen, josta saan joko piikin tai sitten joudun tippaan, joka yleensä vie kohtauksen pois.

Vierailija
59/75 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa joka minulla on joskus auttanut on reiki.

Ei auta aina mutta aika usein.

Vierailija
60/75 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle määrättiin heti Panadol 1g + 500mg Pronaxen (pitää ottaa yhtä aikaa heti kun kohtaus alkaa) on auttanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi