Migreenistä kärsivät. Mikä teillä auttaa migreeniin ja mistä lääkkeestä tms. ei ole ollut mitään apua?
Tuli mieleen tuosta ketjusta jossa ihmeteltiin että miksi masennuslääkkeitä yritetään tänä päivänä tunkea joka ikiseen vaivaan täällä Suomessa.
Minulle annettiin ensin joku mielialahoidoissakin käytetty triptyyli migreenikipukynnyksen madaltamiseen, enkä meinannut päästä sängystä ylös, ihan kuin olisin ollut jossain unilääketokkurassa ja väsymysoireyhtymässä, kunnes vasta muutaman päivän päästä tajusin että nuo lääkkeet tekevät sen. Hyvä kun pysyin juuri ja juuri hereillä töissä. Miten joku pystyy syödä noita säännöllisesti, tai ajaa vielä autoa niiden vaikutuksen alaisena???
Seuraavaksi sain toiselta lääkäriltä migreenikipua varten "tujummat aineet" Panacodit, jotka aikaansaivat tai pikemminkin kiteyttivät sappeeni suuret sappikivet, sain kivuliaita sappikohtauksia, lopulta sapen tulehtumisen ja jouduin leikkauspöydälle pikaisesti.
Olin käymässä Briteissä noin 2 kk päästä tuosta, näin siellä apteekissa migreenitäsmälääkkeitä, siellä myytiin niitä mm. supatriptaania ilman reseptiä. Ostin eri merkkisiä kokeeksi. Kun seuraava kohtaus teki tuloaan Suomeen palattuani niin otin tuollaisen, ja kohtaus meni ohi! Otin seuraavan viikon päästä kun kohtaus tulossa ja meni ohi! Testasin myös sen nenäsuihkeen ja se auttoi vielä nopeammin.
Mielenkiintoista tässä se, että silloin kun minulla diagnosoitiin migreeni ja kysyin että onko olemassa täsmälääkkeitä, niin kysymys ohitettiin ja määrättiin tuo kaameat masis-triptyylit suoraan. Kun mainitsin asiasta jälkeenpäin ja halusin noita samoja joita myytiin Brittien ja kuulemma monien muiden maiden kuten Ruotsin apteekin hyllystä tabletteina ja nenäsuihkeina, niin lääkäri määräsi niitä kerrankin minulla toimivia lääkkeitä todella pitkin hampain ja alkoi selostaa jotain että Buranan väärinkäyttäjät ottaa myös noita sumatriptaaneja ja siksi mieluummin estolääkitys, että miten olisi beetasalpaajat!!! Minulla muutenkin hidas syke niin miksi vielä beetasalpaajia säännöllisesti hidastamaan sitä? Lisäksi niiden kanssa onvaikea harrastaa liikuntaa kun ne eivät päästä sykettä nousemaan, ja alkaa vain huimata. Kokeilin niitäkin 2 viikkoa ja sain migreenikohtauksia.
Jotenkin tuntuu niin takapajuiselta ja syyllistävältä tämä Suomen terveydenhuolto! Joudun varmaan taas hakea sumatriptaaneja muista maista!!!
Kommentit (75)
Kaikkein parhaiten toimii tuhti yhdistelmä ibuprofeenia ja parasetamolia. Kombo löytyi vahingossa kun "oikeat" migreenilääkkeet oli jääneet kotiin ja kohtauksen yllättäessä oli laukussa vain noita. Aurat häviävät, kipu ei tule, ei myöskään jälkipöhnä. En ole uusinut migreenilääkereseptiä sen jälkeen.
Ööh, minulla on ollut triptaaneja jo 90-luvun lopusta lähtien. Aluksi sumatriptaania, sitten pitkään zolmitriptaania. Nykyisin käytän harvakseltaan frovatriptaania (esim. Migard), joka on ainakin minulla varsin pitkävaikutteinen (jopa 24 h), ja sivuvaikutuksiakin siinä on selvästi vähemmän kuin vanhemmissa triptaaneissa.
Estolääkityksenä minulla on ollut jo vuosikausia atenolol, joka on beetasalpaaja. Ei juurikaan sivuvaikutuksia, annos käypä hoito -suosituksen mukainen eli varsin iso (125-150 mg/vrk). Tehoaa hyvin, harventaa kohtauksia ja vie niiltä pahimman "terän" eli periaatteessa pärjäisin melkein ilman triptaanejakin.
Testasin estolääkkeistä ensin Atacand-nimistä kandesartaanivalmistetta, mutta se ei tehonnut ollenkaan. Sitten beetasalpaajista propranololia ja bisoprololia. Ensinmainittu ei tehonnut, jälkimmäinen väsytti liikaa. Onneksi atenolol toi lopulta avun.
Migreenini vähenivät dramaattisesti gluteenin käytön lopettamisen myötä viitisen vuotta sitten (ei keliakiadiagnoosia). Olen myös oppinut välttelemään tiettyjä muita triggeriruoka-aineita kuten aurajuusto, banaani, keinomakeutusaineet, valkosipuli. Nykyiset migreenit ovat luonteeltaan lähinnä hormonaalisia (kuukautismigreenit jne.).
Ja migreenini ovat tyyliä helvetillinen päänsärky vasemmalla ohimolla/silmän takana sekä jatkuva oksentelu. Kohtausten kesto max. kolme vuorokautta putkeen. Olen joutunut ennen estolääkitystä triptaanien loputtua ulkomailla pariin kertaan tiputukseenkin tuon jatkuvan oksentelun vuoksi, kun edes vesi ei pysynyt enää sisällä ja ensiavussa annettu kipupiikki oli yhtä tyhjän kanssa, sillä minun migreeneihini eivät mitkään tavanomaiset kipulääkkeet (ibuprofeeni jne.) tehoa lainkaan.
Muistakaa että jos triptaaneja syö paljon, niistä saa herkästi lääkepäänsäryn. Siinä täytyy sitten vieroittaa itsensä näistä lääkkeistä jos sen saa riesakseen. Ei mikään kiva juttu, itsellä ollut kerran. Olen pystynyt syömään triptaaneja 2-3 kertaa viikossa useita viikkoja peräkkäin , mutta joillekin tuokin voi olla liikaa. Muuten kyllä aivan loistavia lääkkeitä, itsellä ainoa toimiva apu kohtauksiin.
En saa käyttää mitään, kun mun migreeni on enimmäkseen auraoireita. Aurat supistaa verisuonia ja migreenilääkkeet supistaa vielä lisää, siinä on se vaara että aivot vaurioituu kun ei saa happea. On siis vain kärsittävä. Olisipa vielä sellainen migreeni jossa oli päänsärkyä, se oli mukavampi kuin toistuvat auraoireet.
Migreeniä 11-vuotiaasta kirjoitti:
Kaikkein parhaiten toimii tuhti yhdistelmä ibuprofeenia ja parasetamolia. Kombo löytyi vahingossa kun "oikeat" migreenilääkkeet oli jääneet kotiin ja kohtauksen yllättäessä oli laukussa vain noita. Aurat häviävät, kipu ei tule, ei myöskään jälkipöhnä. En ole uusinut migreenilääkereseptiä sen jälkeen.
Ihmiset on yksilöitä eikä samat lääkkeet toimi kaikilla. Itsellä ei noi normi särkylääkkeet tee yhtään mitään millään annostuksella/kombolla. Mutta hyvä jos joillain toimii.
Sumatriptaania olen käyttänyt 18 vuotta - silloin aikanaan ne maksoivat 10e per pilleri, nykyään saan ne asuinmaassani ilmaiseksi! Toimii aina.
Kuinka moni on kokeillut akupunktiota tai botoxia?
27 vuotta migreeniä, kokeiltu KAIKKI käsikaupplääkkeet .
Ainoa,mikä auttaa on imigran 100mg+ primperan. Usein olen ottanut tätä ennen miranaxia 1100mg.
Jos ehtii alkaa oksentamaan, ei auta mikään. Yölliset kohtaukset on pahimpia
Oletko ap liittynyt fb migreeni-ryhmään.
Vierailija kirjoitti:
En saa käyttää mitään, kun mun migreeni on enimmäkseen auraoireita. Aurat supistaa verisuonia ja migreenilääkkeet supistaa vielä lisää, siinä on se vaara että aivot vaurioituu kun ei saa happea. On siis vain kärsittävä. Olisipa vielä sellainen migreeni jossa oli päänsärkyä, se oli mukavampi kuin toistuvat auraoireet.
Ai hemmetti. Itsellä on aurallinen migreeni ja sanottiinkin että ei saa ottaa migreenilääkkeitä aurareaktion ollessa päällä, tuostapa selkisi syy, lääkäri ei sen tarkemmin asiaa lähtenyt avaamaan.
Itselläkin tosin alkanut myös olemaan enemmän tällaisia ihme kohtauksia joissa päänsärkyä ei tule mutta olo on tosi outo, varmaan sitten särytöntä migreeniä. Iän myötähän migreeni usein muuttuukin erilaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Akupunktio ei valitettavasti auttanut migreeniin mutta oli muuten erittäin miellyttävää ja rentouttavaa.
Terveyskeskuksessa kortisonitiputus tappaa migreenin. Yhdistelmän nimi on Frärkkilän tippa ko neurologin nimen mukaan. Lisäksi botox pistokset 3kk välein neurologilla.
Vierailija kirjoitti:
Sumatriptaania olen käyttänyt 18 vuotta - silloin aikanaan ne maksoivat 10e per pilleri, nykyään saan ne asuinmaassani ilmaiseksi! Toimii aina.
Lisätään vielä että kohtauksia saattaa olla 1-4 viikossa eli kalliiksi tuli.
Taistelin myös aikanaan lääkärin kanssa joka määräsi 2 tablettia. Kysyin että pitääkö mun siis tulla ylihuomenna uudestaan. Hän vastasi että ei kenelläkään oikeasti päätä särje niin usein, 2 riittää 3 kk ja se on suurin määrä jonka voin määrätä.. ookke :D. Nykyään saan 24 pilleriä kerrallaan. Otan lääkkeen vain jos on ihan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Kärsin migreenistä tosi monta vuotta enkä hakenut apua/lääkkeitä (kun söin jo paljon lääkkeitä toiseen sairauteen). Sitten sain tarpeekseni ja menin lääkäriin. Sain sumatriptaaneja; 1-2 tablettia tarvittaessa. Päänsärky lähti heti pois noilla! Tuntui kuin olisin saanut uuden elämän.
Sitten olen vuosien kuluessa havainnut että saan päänsäryn/migreenin aina aamusta jos olen edellisenä päivänä pitänyt liian pitkän tauon syömisessä esim hypännyt lounaan yli ja syönyt sitten illemmalla paljon. Tai sitten syönyt paljon karkkia (noin 200 grammaa tai enemmän) niin että verensokeri on noussut äkkiä. Kun olen nyt lähes lopettanut (tai yritän olla syömättä vaikka mieli tekee) karkin syönnin niin päänsärytkin ovat kadonneet!!
Sama täällä. Neurologi neuvoi syömään vähän joka kolmas tunti. Sumatriptaanista seuraa minulle neljän tunnnin pöhnä. Ideaalitilanteessa voin nukkua sen pois Migracap päässä.
Vierailija kirjoitti:
Joo itelle tuli triptyylistä ihan järkky olo aina seuraavana päivänä (otin siis aina illalla yötä vasten). Sellainen tokkurainen ja "uninen" olo. Parhaiten on auttanut aina Miranax-niminen lääke. En nyt muista sen vaikuttavaa ainetta.
Triptyl ja Klotriptyl pitää ottaa 12 tuntia ennen seuraavan aamun aiottua heräämistä.
Vierailija kirjoitti:
Botuliini neljä kertaa vuodessa auttaa.
400mg burana + 400mg parasetamoli combolla lähtee yleensä aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Botuliini tehoaa kuulemma vain lihasperäiseen migreeniin, minulle on kokeiltu ja se auttoi vähän tietynlaiseen stressi-jännityspäänsärkyyn. Hormonaaliseen toispuoleiseen migreeniini siitä ei ollut juuri yhtään apua.
Kalliiksihan se tulee, ja ei välttämättä auta edes puolelle potilaista.
Onko kukaan käyttänyt Naprokseenia migreenisärkyyn? Jotain tiettyä? Minulle määrättiin leikkauksen jälkeen purkillinen reseptikipulääkettä jossa oli naprokseenia ja käytin loput lääkkeistä migreenikipuihin eli alkaneisiin kipukohtauksiin joihin ei enää sumatriptaanit auttaneet. MIelestäni se oli parempi kuin muut särkylääkkeet mutta aika kallis oli, monta kymppiä.
Olen kärsinyt 15 vuotta pahasta migreenistä. Käyn laittamassa botuliinia migreeniini lääkärillä muutaman kerran vuodessa. Lisäksi kohtauslääkkeinä käytän seuraavaa annostusta 2x burana 800 mg + sumatriptaani 50mg 1kpl. Itselleäni beetasalpaajat tai esim Triptyl ole auttaneet. Sain noista beetasalpaajista lisäksi tosi pahoja sivuoireita.