Kuinka näyttää huolitellulta ja tyylikkäältä vähällä rahalla ja vaivalla?
Miten näyttää huolitellulta ja tyylikkäältä helposti jos ei ole varaa kuukausittain käydä erilaisissa hoidoissa?
Kommentit (157)
Huoliteltuja, tyylikkäitä ihmisiä näkyy katukuvassa varsin vähän täsmälleen siksi että ko. tyyli vie joko rahaa tai aikaa, yleensä kuitenkin molempia. Laadukkaat vaatteet maksavat ja niitä voi joutua etsimään vaikka olisikin rahaa. Lisäksi ostokset pitää usein käyttää ompelijan kautta jos haluaa erinomaisen istuvuuden. Kulmien ja kynsien hoito, ihonhoito jne. vievät aikaa. Lisäksi tyylin juju on nimenomaan siinä että yksityiskohdat ovat kunnossa. Jos kynsilakka on punainen ja lohkeillut, neule nyppyyntynyt ja kengät kulahtaneen oloiset, kokonaisuus ei mitenkään voi näyttää tyylikkäältä ja laadukkaalta. Kaiken pitäminen tip top vaatii jatkuvaa pientä ja välillä isompaakin panostusta ja huolenpitoa.
Ihan sama miltä näytätte, kun äly ja persoona puuttuvat.
Onko tosiaan niin että ei voi näyttää tyylikkäältä ja huolitellulta ilman rahaa?
Vaikea sanoa kun en edes tiedä mitä tarkoitetaan huolitellulla ja tyylikkäällä. Ei tule mieleen mitään esimerkkejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeen hoidoista puhut? Jos värjää itse hiuksensa jollain luonnollisella, omaa väriä lähellä olevalla sävyllä ja pitää pitkiä hiuksia, ei kampanjaan juuri mene rahaa. Minä käyn kampaajalla puolen vuoden välein tasoittamassa latvat. Hiukseni sävytän kotona kahden kuukauden välein. Mikäli pitää hiuksia kiinni, ei näy, jos malli on kasvanut ulos tai missä kunnossa latvat ovat. Niskanuttura on esimerkki ajattoman tyylikkäästä, helppotekoisesta kampauksesta.
Kasvohoidoille ei myöskään ole välttämättä tarvetta, jos huolehtii hyvin ihonhoidosta. Useimmille sopii perusvoide kasvovoiteeksi. Kulmat voi siistiä itsekin. Kevyt meikki hillityn värisillä tuotteilla on paras. Minä käytän joka päivä samaa nudehuulipunaa ja -kynsilakkaa. Jos huulipuna hieman tuhraantuu tai lakkaa vähän irtoaa kynnestä, se ei heti näy niin kuin voimakkaampien värien kanssa. En käy missään manikyyreissa. Hoidan kädet ja kynnet itse kerran viikossa.
Miten hoidat kädet ja kynnet?
Poistan vanhan lakan, pesen kynnet kynsiharjalla, leikkaan tai viilaan kynnet siisteiksi ja rasvaan kädet perusvoiteella. Kun rasva on kuivunut, laitan uuden lakan: yksi kerros aluslakkaa, kaksi kerrosta värillistä kynsilakkaa ja päällyslakka. Televisiota katsellessa tai äänikirjaa kuunnellessa hoituu homma. En öljyä tai töki kynsinauhoja puutikulla. En ole koskaan pitänyt eroa niin suurena, että jaksaisin nähdä vaivaa. Talviaikaan laitan iltaisin kämmenselkiin perusvoidetta ennen nukkumaanmenoa.
voisiko joku tyylikäs ja huoliteltu antaa meille ei niin huolitelluille ja tyylikkäille edullisia vinkkejä? ;)
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeen hoidoista puhut? Jos värjää itse hiuksensa jollain luonnollisella, omaa väriä lähellä olevalla sävyllä ja pitää pitkiä hiuksia, ei kampanjaan juuri mene rahaa. Minä käyn kampaajalla puolen vuoden välein tasoittamassa latvat. Hiukseni sävytän kotona kahden kuukauden välein. Mikäli pitää hiuksia kiinni, ei näy, jos malli on kasvanut ulos tai missä kunnossa latvat ovat. Niskanuttura on esimerkki ajattoman tyylikkäästä, helppotekoisesta kampauksesta.
Kasvohoidoille ei myöskään ole välttämättä tarvetta, jos huolehtii hyvin ihonhoidosta. Useimmille sopii perusvoide kasvovoiteeksi. Kulmat voi siistiä itsekin. Kevyt meikki hillityn värisillä tuotteilla on paras. Minä käytän joka päivä samaa nudehuulipunaa ja -kynsilakkaa. Jos huulipuna hieman tuhraantuu tai lakkaa vähän irtoaa kynnestä, se ei heti näy niin kuin voimakkaampien värien kanssa. En käy missään manikyyreissa. Hoidan kädet ja kynnet itse kerran viikossa.
millä värjäät hiuksesi?
Vierailija kirjoitti:
Lentoemännistä mallia. Ovat tosi huoliteltuja aina, vaikka päivystyspuhelin soisi yllättäen kello 4:00 aamulla.
-------
Ei kiitos. En pidä vahvasta meikistä rusehtavine meikkivoiteineen. Tykkään luonnonkauniista tyylistä :)
Terveelliset elämäntavat. Pitkät hiukset lähellä omaa luonnollista sävyä. Kosteuteutettu pehmeä iho, hoidetut kädet ja jalat. Aina siistit kengät ja laadukas laukku, simppeleitä perusvaatteita. Mahdollisimman vähän mitään ylimääräistä (korut, värit, muovikynnet, muoviripset, tatuoinnit)
Ennen olin aina erittäin huolitellun näköinen...nyt se on muisto vain. Jotenkin olen antanut itseni mennä ja nyt kun haluaisin takaisin siihen tyyliin mitä olin ennen, niin se tuntuu älyttömän rankalta. On niin vapauttavaa ja helppoa vaan lähteä ulos jo valmiiksi tietäen, että näytän ihan kauhealta, mutta ihan sama.
Kun sitten kun kiinnittää huomiota yhteen asiaan niin heti tulee toinen, kolmas, neljäs jne. Itsestään huolehtiminen on oikeesti loputon tie 😆.
Ensin alkaisin pitämään hiukset kunnossa, sitten meikki...sitten vaatteet, kengät, laukut..sitten kynnet, jalat (kesäisin), sitten tulisi sokeroinnit yms yms. Ja kaikkien edellämainittujen upgreidaaminen uudestaan ja uudestaan.
Mutta haluaisin taas näyttää hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan niin että ei voi näyttää tyylikkäältä ja huolitellulta ilman rahaa?
Voi, mutta sitten joutuu panostamaan aikaa jo harrastuksen verran. Suomalaisilta kirpputoreilta on vaikea löytää klassista laatuvaatetta joten metsästykseen kuluu paljon aikaa. Riippumatta siitä minkä hintaisilla tuotteilla kauneutta hoitaa, tarvitaan paljon viitseliäisyyttä siihen että opettelee hyvät hoitorutiinit ja noudattaa niitä säntillisesti. Ihonhoidon lisäksi kynnet ja kulmat on hoidettava vähintään kerran viikossa. Vaatehuoltoonkin tarvitaan aikaa: silitykseen, tahran- ja nypynpoistoon, pesulassa pesettämiseen, kenkien huoltamiseen jne.
Jos lähtökohta on se että huolitellulta pitäisi näyttää mutta mikään ei saisi maksaa mitään, aikaa ei saisi kulua eikä vaivaa tarvitse nähdä, niin kannattaa unohtaa.
Itsellä olo on ollut sitä parempi, mitä vähemmän olen huolehtinut vaatteista köyhänä. Kirppareihin, nettisivujen selaamiseen ja sen sellaiseen saa menemään runsaasti aikaa ilman sanottavaa hyötyä, koska hyviä löytöjä tekee harvoin, joskus löytää jotain mikä sopisi hyvin mutta on liian kallis (lisää mielipahaa), ja hutiostoksia tulee väkisin joskus. Heitän rikkinäiset vaatteet pois ja muuten käytän niitä mitä mulla on. Jos tarviin välttämättä jotain, menen ostamaan jotain kohtuuhintaista mikä kelpaa tarpeeseen ja sitten unohdan koko asian.
Jää paljon enemmän aikaa oikeisiin harrastuksiin. Tietenkin jos töitä hakee, niin ulkonäköön on pakko panostaa (itse opiskelija).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
millä värjäät hiuksesi?
Lorealin Preferance -sarjan yhdellä sävyllä, joka on lähellä omaa väriäni. Värjään vain juurikasvun, jotta hiukset eivät kärsisi käsittelystä. Olen käyttänyt ainakin kymmenen vuotta samaa väriä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä olo on ollut sitä parempi, mitä vähemmän olen huolehtinut vaatteista köyhänä. Kirppareihin, nettisivujen selaamiseen ja sen sellaiseen saa menemään runsaasti aikaa ilman sanottavaa hyötyä, koska hyviä löytöjä tekee harvoin, joskus löytää jotain mikä sopisi hyvin mutta on liian kallis (lisää mielipahaa), ja hutiostoksia tulee väkisin joskus. Heitän rikkinäiset vaatteet pois ja muuten käytän niitä mitä mulla on. Jos tarviin välttämättä jotain, menen ostamaan jotain kohtuuhintaista mikä kelpaa tarpeeseen ja sitten unohdan koko asian.
Jää paljon enemmän aikaa oikeisiin harrastuksiin. Tietenkin jos töitä hakee, niin ulkonäköön on pakko panostaa (itse opiskelija).
Ulkonäöstä huolehtiminen on paljon muutakin kuin vaatteiden ostamista. Tätä ei usein ymmärretä.
Nuo hoitorutiinit hiuksille, iholle, käsille jne., ryhtiä parantavat harjoitteet jne. voivat olla halpoja tapoja parantaa ulkonäköä. Esim. Lidlin parin euron Cien-kosteusvoide on moninkertainen testivoittaja. Vaivaa ja aikaa niihin kuitenkin kuluu.
Vaatepuolella aikaa vie budjettiin sopivien hyvien vaatteiden etsiskelyn lisäksi vaatehuolto josta tyylikäs on aina tarkka, sekä kivojen asujen ja vaatekaapin miettiminen. Kuratoitu kapselivaatekaappi on mitäsattuu-vaatekaappiin verrattuna helposti edullinen koska sen ei tarvitse olla kovin iso ja koska hutiostoksia ei tule kun kaikki ostokset ovat harkittuja ja tehdään listan mukaan. Tässäkin on kuitenkin oma vaivansa ja monen pitäisi muuttaa ostostyylinsä kokonaan.
Vaikeinta on juuri se säntillisyys ja monen rutiinin tunnollinen noudattaminen. Jouston tai laiskottelun varaa ei juuri ole, sillä yksikin homssuinen yksityiskohta muuten siistissä kokonaisuudessa vesittää koko jutun. Jos on esimerkiksi kaksi viikkoa flunssassa tai mökillä hyttysten syötävänä, joutuu tekemään isommat kunnossapito-operaatiot jotta pääsisi takaisin huoliteltujen ihmisten kirjoihin.
Jotkut näyttävät luonnostaan huolitelluilta ja tyylikkäiltä, ja minunkaltaisestani ei saa edes kovalla työllä sellaista. Siedettävän kyllä laadukkailla vaatteilla. Ihon kiiltoa ja huonoa kuntoa, hiusten rasvoittuvuutta ja ohuutta yms. on vaikea kohentaa, kun hormonaalisille tekijöille ei keski-ikässä oikein mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut näyttävät luonnostaan huolitelluilta ja tyylikkäiltä, ja minunkaltaisestani ei saa edes kovalla työllä sellaista. Siedettävän kyllä laadukkailla vaatteilla. Ihon kiiltoa ja huonoa kuntoa, hiusten rasvoittuvuutta ja ohuutta yms. on vaikea kohentaa, kun hormonaalisille tekijöille ei keski-ikässä oikein mitään voi.
Ihoa voi hoitaa. Kenelläkään ei ole niin karmeita lähtökohtia etteikö niille voisi jotain tehdä jos viitsii. Eri asia jos ei viitsi kun lopputulos ei kuitenkaan ole missitasoa.
Kosteuttavat, ei-rasvoittavat voiteet, hellävarainen puhdistus aamuin illoin ja kevyt kuorinta ja naamio pari kertaa viikossa auttavat aika pitkälle. Tarvittaessa ammattilaisen tekemä puhdistus, ihotautilääkäri tai hormonihoito jos esim. ruusufinniä. Siistit, luonnolliset kulmat ja hoitavaa huulirasvaa.
Hiuksiin hyvä ja klassinen hiuslaatuun sopiva leikkaus joka ei mielellään ole aivan lyhyt (päänahka paistaa läpi).
Hammaslääkärikäynti kerran vuodessa, hoidetut kädet ja jalat. Hyvät alusvaatteet jne.
Kuten on jo sanottu, vaatteet ovat vain yksi osa kokonaisuutta, tyylikäs ihminen näyttää myös hoidetulta.
Tässä omat keinot arkena:
-Siistit ja puhtaat kengät
-Silitetyt vaatteet
-Hiusten laitto (pikaisesti)
-Kevyt meikki
Lisäksi teen seuraavia huoltoja ihan kotosalla:
-Kynsien viilaus ja kynsinauhojen hoito kerran kahdessa viikossa
-Jalkojen raspaus kerran viikossa
-Kasvojen kuorinta ja naamio kerran viikossa
Mielestäni kalliissa hoidossa ei ole pakko käydä, hoidan yllä olevat ylläpidot ihan marketista saatavilla edullisilla tuotteilla. Ainoa mihin panostan on nahkaiset kengät ja istuvat housut. Huoliteltuun olomuotoon ei tarvitse minusta olla minkään kallista, hieman tarvitsee kuitenkin vaivaa nähdä.
Mä olen aina näyttänyt huolitellulta ja tyylikkäältä vaikka en ole käynyt hoidoissa kuin 3x elämässäni:D
Mulle tärkeintä on puhtaus ja hyvin leikatut puhtaat hiukset. Siitä lähtee kaikki.
Vaatteet ostan usein ulkomailta mutta aina tarjouksista. En muista koska olisin maksanut täyden hinnan jostain vaatteesta?? Löytöjä voi tehdä jopa Prismasta vaikka se kuulostaakin oudolta. Yksi lemppari juhla-asuni (mekko tumman lilaa "silkkiä" ja siihen neulejakku) maksoi yhteensä 25€ poistorekillä vuosia sitten. Aina kun mulla on se päällä joku tulee hiplaamaan ja kehumaan. Pari kaunista kotelomekkoa löysin New Yorkerista 13€/kpl. Niillä on menty niin ylppärit kuin työtilaisuudetkin. Täytyy vain osata tunnistaa laadukas materiaali. Merkki ei sitä takaa.
Paljon tässä on tullutkin jo vinkkejä, ja varmasti nyt tulee osittain toistoa. Tässä mun keinot:
- terveelliset elämäntavat: pyrin nukkumaan 7-8 tuntia yössä, liikun ja ulkoilen säännöllisesti, syön mahdollisimman terveellisesti ja juon vettä päivittäin.
- minulla on puolipitkät hiukset, joita siistin säännöllisesti kampaajalla. Käynnin välissä laitan itse juureen värin, ostan sen kampaajalta. Samoin käytän väriä ylläpitävää shampoota ja hoitoainetta. Sävy on mahdollisimman lähellä omaa sävyä eli luonnollisen näköinen. Hiukset ovat aina puhtaat.
- käytän ihonhoidossa omalle ihotyypille sopivaa luonnonkosmetiikkaa. En koskaan mene nukkumaan meikit naamalla.
- kerran viikossa teen saunan yhteydessä/jälkeen pienen kauneudenhuoltohetken: ihon kuorinta, kasvonaamio, jalkakylpy ja raspaus tarvittaessa. Noin kerran kuussa poistan lakat varpaankynsistä ja laitan uudet, samalla siistin kynsinauhat. Kerran viikossa hoidan myös kynnet samaan tapaan, käsissä on aina hyvin neutraali lakka. Rasvaan kädet päivittäin.
- värjään itse kulmat ja nypin niitä tarvittaessa
- yksinkertainen meikki: kevyt meikkivoide, valokynää tummiin silmänalusiin, kulmien laitto, kevyet rajaukset silmiin, ripsiväri, luonnollisen värinen huulipunakynä sekä sipaus irtopuuteria ja poskipunaa. Vapaapäivinä olen meikittä tai laitan vain hoitavan cc-voiteen, kulmat ja vähän ripsiväriä. Meikkihän ei ole välttämätön ollenkaan, huolitellun ja tyylikkään näköinen voi olla ilmankin! Minä tykkään ehostaa vähän itseäni enkä koe sitä rasittavana ollenkaan. Mutta mielummin ilman meikkiä, kuin kovin raju meikki voimakkaine luomivärineen ym.
- käyn säännöllisesti hammaslääkärissä, käytän hammaslankaa jne.
- vaatekaappi on suunnitelmallinen: muutama pääsävy vaatteissa, näin kaikki sopii yhteen. Minulla sävyt ovat tummansininen ja beige sekä muutama paita ym. punaisia ja sinisiä. Olen käynyt pukeutumisneuvojalla, jossa nämä katsottiin. Myös mustaa on, vaikkei se minulle sovikaan. Mutta pidän huolta, että musta ei ole koskaan suoraan kasvoja vasten vaan esim. mustan neuletakin kanssa on huivi, joka sopii ihoni sävyihin. Kapselivaatekaapista saa paljon vinkkejä netistä. Kannattaa myös lukea Rinna Saramäen kirja Hyvän mielen vaatekaappi. Siitä saa tosi paljon vinkkejä, miten saa rakennettua itselleen pienen, mutta täydellisen vaatekaapin. Vähemmän on enemmän, kun vaatekaapin sisältö on suunniteltu ja ne sopivat yhteen.
- pyrin ostamaan laatua, vaikka se onkin vaikea nykyisin tunnistaa. Merkki ja hinta ei todellakaan sitä kerro. Mielummin yksi laadukas neuletakki kuin viisi huonolaatuista. En tee enää heräteostoksia, ellen sitten näe kauan etsimääni vaatetta yllättäen. Jos esim. neule nyppyyntyy, poistan sen käytöstä ellen saa siistyttyä nypynpoistajalla. Ostan vain nahkakenkiä ja -laukkuja. Monet merkkilaukutkin saattavat olla muovia, joten merkillä ei todellakaan ole väliä. Kunnolliseen villakangastakkiin kannattaa satsata.
- huollan vaatteita: silitän tarvittaessa (pyrin kyllä ostamaan vaatteita, jotka ei vaadi silittämistä sillä inhoan sitä), lankkaan kengät, käytän vaateharjaa eli poistan pölyt, hiukset ym. vaatteista, pesen vaatteet oikein jne. Jos haluaa näyttää tyylittömältä, voi kulkea esim. neuletakissa, joka on nyppyyntynyt ja olkapäillä hiuksia, kengät on kulahtaneet ja housut pussittaa polvista.
- vaatteet on ylipäänsä minun vartalolleni sopivia ja istuvia. Kaikki vaatteet eivät istu ja sovi kaikille. Selvitä, mitkä vaatteet sopivat sinun vartalotyypillesi ja mitkä värit sinun väreihisi. Mene rohkeasti ammattilaisen pakeille, ne eivät usein maksa mitään.
Miten hoidat kädet ja kynnet?