Sairaspvraha: voiko saada sekä palkan ETTÄ sovitellun ans.sidonnaisen pvrahan mukaan laskettuna??
Olen ollut 2016 osa-aikaisessa työssä, on siis viimeinen valmistunut verotus mitä Kela käyttää. Ja edelliset 6kk tulot EI ole vähintään 20% isompia kuin tuo verotus. Osa-aikaisella olen ollut edelleen, mutta sekö työtunnit että pvraha on pienentynyt viimeisen vuoden aikans
Jouduin suht pitkälle sairaslomalle vime viikolla ja jäin miettimään tuota sairaspäivärahan määrää ja tuloja.
Toki kilautan Kelalle huomenna, mutta aatelin jos olisi kokemuksia 😊
Kommentit (4)
Sinun tilanteesta en osaa sanoa, mutta vuosituhannen alussa olin muutaman viikon sairauslomalla. Siltä ajalta sain sekä Kelan päivärahaa että työttömyyspäivärahaa. Niiden kanssa oli hassua, kun kassa pyysi tietoja Kelan maksamasta summasta ja Kela pyysi tietoja kassan maksamasta summasta. Se ratkesi niin, että ensin maksoi toinen, sitten toinen ja sitten selvittelivät, pitääkö jomman kumman maksaa lisää. Tein tuolloin osa-aikaista työtä ja tuntimäärät viikossa oli mitä sattuu.
Kelasta selvitetty tänään:
Sp-rahan laskennassa käytetään JOKO työtuloja TAI etuutta kuten työttömyysturva, ei molempia
Ja koska sp-rahassa on 10 pvn omavastuu niin siltä ajalta saa työttömyysetuutta etuutta tms jos ei saa tuolta ajalta palkkaa...
Eli jos olet osa-aikainen tuntityöläinen niin älä sairastu :-\
Sp-raha määräytyy sen perusteella kumpi on isompi, työtulo vai etuus.. vaikka kumpikin olisi pieniä, joten sp-rahan määräksi jää minimi eli se n. 25e/pv......
Itsellä palkka ja soviteltu ansiosidonnainen YHTEENSÄ on ihan ok summa, tulee toimeen tarkalla budjetilla, mutta erikseen pienet.
As.tukea tai tt-tukea ei saada koska puolison tulot on himpun verran liian isot :-\ Sp-rahan tiedoilla jää jusrt rajan yläpuolelle....
Eikö kellään kokemuksia?
Sori kirjoitusvirheistä, johtuu sairasloman aiheuttaneesta vauriosta :-\