Vanhat naiset puhuvat pahaa juhlista jälkikäteen, miksi?
Inhottaa sellainen, kun vanhat naiset puhuvat arvostelevaan sävyyn juhlista kotimatkalla. Juhlien järjestäminen kotona on iso urakka työssäkäyville lapsiperheille. Olen kuullut sivukorvalla tällaisia komentteja: "Siellä roikkui hämähäkin seitit lampussa". "Tytön huoneessa oli meikit ja purnukat näkyvillä". "Pihakukat oli nuutuneet" . "Oli kaupan keksejä". "Makaronisalaatti ei ole juhlaruokaa." "Kertakäyttöastioista jouduttiin syömään". Oliskohan vähän vikaa omassakin asenteessa, jos juhliin tullaan etsimään "virheitä", eikä juhlimaan päivänsankaria.
Kommentit (12)
Minä sanoin juhlissa sanottavani, en jälkeenpäin. Tarkoitus ei ole arvostella juhlien järjestäjää, mutta ei myöskään kehua valheellisesti. Kehun on kohdistuttava suoraan siihen mihin se kuuluukin, aina löytyy jotain hyvääkin, mutta kun pari vanhempaa naishenkilöä alkoivat kehumaan asiasta, joka ei ollut kehun arvoinen, niin sanoin, että mielestäni parmpaa on se ja se mutta aina siihen ei ole aikaa tai voimia. Kuitenkin jälkeen päin puhuvat pahaa juuri siitä, mistä olivat emäntää kehuneet.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoin juhlissa sanottavani, en jälkeenpäin. Tarkoitus ei ole arvostella juhlien järjestäjää, mutta ei myöskään kehua valheellisesti. Kehun on kohdistuttava suoraan siihen mihin se kuuluukin, aina löytyy jotain hyvääkin, mutta kun pari vanhempaa naishenkilöä alkoivat kehumaan asiasta, joka ei ollut kehun arvoinen, niin sanoin, että mielestäni parmpaa on se ja se mutta aina siihen ei ole aikaa tai voimia. Kuitenkin jälkeen päin puhuvat pahaa juuri siitä, mistä olivat emäntää kehuneet.
Vähän veikkaan, että monikaan ei arvosta sun rehellisyyttä :'D
Osa ihmisistä kritisoi aina. Aivan sama, minkä ikäisiä he ovat.
Vaikka ei arvostaisikaan, en tahdo alkaa esittämään muuta. Olin niin kyllästynyt aina samalla tavalla toistuviin tapahtumiin.
Vaikeaan tilanteeseen joutuivat kyllä nämä naiset, jotka valhettelivat, en minä. Puhuin totuudesta ja suoraan, mutta en ilkeästi. Vastaanotto oli yllättävän hyvää. Keskustelut etenivät syvällisempiin aiheisin, kun moni lakkasi jauhamasta paskaa keskenään.
2.
Minkälaista kritiikkiä olette kuulleet juhlista tai itse paheksuneet?
Vanhat kantturat nyt puhuvat pahaa kaikista ja kaikesta. Mulkkuakin saaneet vuosikymmeniä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista kritiikkiä olette kuulleet juhlista tai itse paheksuneet?
Järjestin juhlia lukiossa ja myöhemmin järjestin useita juhlia töissä.
Valtaosa kieltäytyi osallistumasta järjestelyihin mitenkään.
Moni kritisoi: paikkaa, tapaa, tarjoilua, tilaisuuden kestoa jne. jne.
"Siivousavuksi" tullut jutteli meidän siivonneiden kanssa vartin - ja vein täyden viinipullon mukanaan.
Minä olen puhunut jälkeen päin juhlista, että miten jotkut eläkeiässä olevat ihmiset vielä jaksavatkin puhua paskaa. Olen tottunut siihen, että lähipiirissäni käydään mielenkiintoisempia keskusteluja, on aina jotain uutta kerrottavaa ja että jotain tapahtuukin, eikä aika vain seisahdu.
En pidä smalltalkista, jos se on juhlien ainoana sisältönä ja jos sen sisältö on valheellista. Parempi sanoa säästä jotain rehellistä kuin sanoa, että kaupasta ostettu esanssinen kakku maituu itseleivotulta tai että ummehtunut ja seisahtuneen ilmapiirin koti olisi viihtyisä, noin esimerkiksi.
2.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi ylipäätään sanoa mitään negatiivista? Huomaat jotain, miten sinä et olisi juhlissa tehnyt, so what? Sinä olet juhlissa vieraana, mene ulos jos ei miellytä.
Miksi pitäisi puuttua toisten antamiin kehuihin? Onko sinun vaikeaa sietää muitten mielipiteitä ja olet itse akkaylijumalatar?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat sketsihahmolta.
Olette oikeassa. Vanhat eivät osaa joka asiassa niin sanotusti käyttäytyä. Aina löytyy jotain mistä purnata. Mutta parempi jos haukkuvat omissa pienissä piireissään, eivätkä ala levittämään negatiivisuuttaan laajemmalle.
Ihan perussettiä. Sama kai se mitä jälkikäteen puhutaan, kunhan ei päin naamaa arvostele.