Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miks aina puhutaan hoitajien huonosta palkasta? Sairaanhoitaja tienaa keskimäärin 3100e/kk

Vierailija
04.08.2018 |

Eli miksi?

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavinta on, että aina vedotaan samalla poliisien pieniin palkkoihin! Poliisien palkat ei ole pienet, nehän hakkaa hoitajat 6-0. Hyvin rinnastettavat työt ja itseasiassa hoitajilla on parempi koulutus.

Poliisin keskipalkka noin 5400 Euroa... Se on kumma, kun jostain on käsitys ihmisillä, että poliisit olisi pienipalkkaisia.

Ainakin palkkatilastot kertovat aivan muuta. Linkkiä tiedon lähteeseen mikäli näin on. Minun näkemäni tilastot kertovat aivan muuta.

Vierailija
82/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuore miesystävä ihmetteli vuosipalkkani kuullessaan että no eihän se huono ole vaikka aina puhutaan että lähihoitajilla on huono palkka. Mies on sähkömies isohkossa firmassa, minä yksityisen hoivakodin yöhoitaja. Meidän vuosipalkoissa oli vain muutaman tonnin ero. Mies tekee töitä arkisin 8-16, minä teen pelkkää yövuoroa jatkuvakiertoisella listalla. 

Siinä se ero on, toinen tienaa päivätöissä arkisin saman kuin toinen yötöissä tehden myös sunnuntaivuoroja. Saman mittainen koulutus molemmilla. 

En minä valita, itse olen alan valinnut ja palkkauksen tiennyt. Yövuoron tekeminenkin on ihan oma valintani joka mahdollistaa pidemmät vapaat ja paremman palkan. Siitä huolimatta tässä on huomattavissa ero alojen palkkauksen välillä eikä se poistu huutamalla kutsumusammattia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavinta on, että aina vedotaan samalla poliisien pieniin palkkoihin! Poliisien palkat ei ole pienet, nehän hakkaa hoitajat 6-0. Hyvin rinnastettavat työt ja itseasiassa hoitajilla on parempi koulutus.

Poliisin keskipalkka noin 5400 Euroa... Se on kumma, kun jostain on käsitys ihmisillä, että poliisit olisi pienipalkkaisia.

Ai en tiennytkään että poliisit kuuluvat eniten tienaavaan kymmenykseen palkansaajista...

Vierailija
84/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nyt viisi vuotta sairaanhoitajana olleena mietin alan vaihtoa tosissaan. Jatkuva epävarmuus alalla ja jatkuvasti vaihtuvat työkaverit kuormittaa. Tosi kiva olla iltavuorossa vastuussa 12-14 ihmisestä työparina opiskelija, joka ei tietysti voi ottaa vastuuta mistään. Ei lääkäri talossa, joten kaikki vastuu on todellakin sun niskassa. Sit ku muutaman potilaan tilanne yhtäaikaa romahtaa niin siinä sitten ollaan.. teen 2 vuoroa ja joka toinen viikonloppu on työtä. Käteen jää sellainen 1900€. Meen mielummin vaikka siivoomaan jonnekkin toimistoon pienellä palkalla, kun otan loppuelämäksi harteilleni jonkun kuoleman resurssipulan vuoksi.

Vierailija
85/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh kirjoitti:

Itse nyt viisi vuotta sairaanhoitajana olleena mietin alan vaihtoa tosissaan. Jatkuva epävarmuus alalla ja jatkuvasti vaihtuvat työkaverit kuormittaa. Tosi kiva olla iltavuorossa vastuussa 12-14 ihmisestä työparina opiskelija, joka ei tietysti voi ottaa vastuuta mistään. Ei lääkäri talossa, joten kaikki vastuu on todellakin sun niskassa. Sit ku muutaman potilaan tilanne yhtäaikaa romahtaa niin siinä sitten ollaan.. teen 2 vuoroa ja joka toinen viikonloppu on työtä. Käteen jää sellainen 1900€. Meen mielummin vaikka siivoomaan jonnekkin toimistoon pienellä palkalla, kun otan loppuelämäksi harteilleni jonkun kuoleman resurssipulan vuoksi.

Ja miten palkkojen nostaminen KORJAISI nämä mainitsemasi puutteet? Ennemminkin pahentaisi. Enemmän palkkaa per hoitsu -> korkeampi palkkasumma -> vähemmän rahaa kaikkeen muuhun -> vähemmän sijaisia ja hoitajia....

Vierailija
86/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis oon sitä mieltä, että palkka on ok, jos ois tarpeeksi sitä resurssia ja kokeneita hoitajia. Siihen pitäiskin panostaa mielestäni. Mut nyt ku vertaan tähän vallitsevaan tilanteeseen niin palkka ei todellakaan vastaa sitä vastuuta minkä kannan ku työovesta sisään astun.

Vierailija
87/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli miksi?

Miksi aina jaksat jauhaa samaa?

Vierailija
88/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Suomess sh:n palkka nettona kolmevuorotyöstä 1900-2000 euroa. Ruotsissa työskennellessä 2600-2800 euroa nettona

Vierailija
89/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat on AMK, ei opisto.

Sama asia, nimillä kikkailua koulutuspaikkojen suhteen, opisto sairaanhoitajan ammattitaito on vähintään yhtä hyvä kuin nykyisen amk shn.

Mutta oli mikä tahansa, on saman tasoisen insinöörin alku palkka 2900€, insinööriliiton sivujen mukaan, eli sh vastaa ihan oikeasti ihmishengistä ympäri vuorokauden olosuhteissa, joissa saa paskaa niskaan niin kirjaimellisesti kuin kuvainnollisesti joka päivä, sairaanhoitaja ei koskaan saavuta inssiä palkassa.

Vierailija
90/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.polamk.fi/usein_kysytyt_kysymykset/poliisin_tyo

"Vanhemman konstaapelin peruspalkan keskiarvo on noin 2 000 euroa kuukaudessa. Poliisin palkkausjärjestelmässä kuukausipalkka muodostuu peruspalkasta, kokemusosasta, suoritusosasta ja olosuhdeosasta sekä muista mahdollisista virkaehtosopimuksen mukaisista lisistä. Vastavalmistuneen poliisin säännöllisen työajan ansio voi olla 2 100 - 2 600 euroa kuukaudessa. Säännöllisen työajan ansioon vaikuttavat merkittävästi muun muassa ilta-, yö- ja viikonloppuvuoroista ansaitut lisät."

Vierailija
91/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama asia, nimillä kikkailua koulutuspaikkojen suhteen, opisto sairaanhoitajan ammattitaito on vähintään yhtä hyvä kuin nykyisen amk shn.

Mutta oli mikä tahansa, on saman tasoisen insinöörin alku palkka 2900€, insinööriliiton sivujen mukaan, eli sh vastaa ihan oikeasti ihmishengistä ympäri vuorokauden olosuhteissa, joissa saa paskaa niskaan niin kirjaimellisesti kuin kuvainnollisesti joka päivä, sairaanhoitaja ei koskaan saavuta inssiä palkassa.

Kuule ihan yhtälailla ne insinööritkin vastaavat ihmishengistä. Hoitsulla dekadi virhe lääkelaskussa tappaa huonolla tuurilla ehkä yhden henkilön, vastaavasti insinöörin dekadivirhe lujuuslaskennassa voi tappaa tuhansia.

Vierailija
92/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sh kirjoitti:

Ja miten palkkojen nostaminen KORJAISI nämä mainitsemasi puutteet? Ennemminkin pahentaisi. Enemmän palkkaa per hoitsu -> korkeampi palkkasumma -> vähemmän rahaa kaikkeen muuhun -> vähemmän sijaisia ja hoitajia....

Hoitajat pysyisivät työssään, vaihtuvuus vähenisi, työ ei kuormittaisi yhtä paljon, kun jokainen työntekijä pystyisi kantaamaan oman osansa työnvastuusta. Kiire helpottaisi kun automaattisesti jokainen hoitaja tietäisi mitä tehdään esim kun potilas tulee osastolle, ei joka päivä tarvitsisi selittää uudelle hoitajalle, tehdään näin ja näin ja näin, se väline on siellä ja siellä, sieltä kaapista löydät sen ja sen.

Sen lisäksi että palkkaus on vastuuseen nähden pieni, tarvitaan arvostusta, kelataksi keskuksen puhelin ihminen kysyi ilta-sanomissa kaksi päivää uudistuksen jälkeen, kuka ihminen kestää kun koko ajan haukutaan, hoitaja kestää aika pitkään.

Vierailija
93/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule ihan yhtälailla ne insinööritkin vastaavat ihmishengistä. Hoitsulla dekadi virhe lääkelaskussa tappaa huonolla tuurilla ehkä yhden henkilön, vastaavasti insinöörin dekadivirhe lujuuslaskennassa voi tappaa tuhansia.

Siitäkö se insinööriplantun korkeampi alkupalkka tulee, laskutaidosta? Arvostuksesta, se tulee. Ainoa millä hoitaja vastaa ihmishengestä ei ole se lääkelasku, kyllä hoitajan on nähtävä potilaasta milloin on tehtävä jotain, ennen kuin ollaan tilanteessa että elvytetään.

Vierailija
94/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.polamk.fi/usein_kysytyt_kysymykset/poliisin_tyo

"Vanhemman konstaapelin peruspalkan keskiarvo on noin 2 000 euroa kuukaudessa. Poliisin palkkausjärjestelmässä kuukausipalkka muodostuu peruspalkasta, kokemusosasta, suoritusosasta ja olosuhdeosasta sekä muista mahdollisista virkaehtosopimuksen mukaisista lisistä. Vastavalmistuneen poliisin säännöllisen työajan ansio voi olla 2 100 - 2 600 euroa kuukaudessa. Säännöllisen työajan ansioon vaikuttavat merkittävästi muun muassa ilta-, yö- ja viikonloppuvuoroista ansaitut lisät."

Onpas ristiriitaista. Tuolla sanotaan että miehistöön kuuluvan kiinteän palkan keskiarvo 2853 euroa, säännöllisen ansion keskiarvo lisineen on ollut 3 325 euroa, ja kokonaisansion (mukana lomarahat, lisä- ja ylityöt) keskivarvo on ollut 3 607 euroa.

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/sadat-poliisit-harkitsevat-alanvaihtoa…

Vierailija
95/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koittakaa nyt ymmärtää mitä kolmivuorotyö tarkoittaa työntekijän kannalta. On todella raskasta kääntää vuorokausirytmi päälaelleen vähintään kerran kolmessa viikossa. Samoin uhrata säännöllisesti iltoja, viikonloppuja ja pyhiä työlle. Työvuorojen epäsäännöllisyys on myös raskasta esim. iltavuoron jälkeen tulla aamuvuoroon. Elämä pyörii käytännössä työn ympärillä ja sen ehdoilla. Tätä eivät säännöllistä päivätyötä tekevät ymmärrä. Työaikoihin, työn vastuullisuuteen, kiireeseen, työn raskauteen nähden palkka on huono. Piste.

Pisteestä huolimatta lisään.

Pidin loman kesäkuussa, kaverilla, päivätyössä, olevalla se on nyt, minulla oli viikolla kaksi yövuoroa, kaveri ehdotti tapaamista vuorojen väliseksi päiväksi, tietäen, että olen yövuoroissa, aamupäivä shoppailua, ehkä rannalle, syömään jne kuitenkin niin, että vietettäisiin koko päivä yhdessä jossain. Suutahti kun sanoin, että minun täytyy nukkua ainakin 12 eli noin neljä tuntia. Jatkoi mennään sitten terassille, öööö ja minä pikku hiprakassa yöksi töihin?

Vierailija
96/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan minulla olisi palkka jos olisin sairaanhoitaja?! Nyt olen kaupallisella alalla tradenomin papereilla brutto kuukaudessa on n.3800. Eli paljonko minulle irtoaisi suurinpiirtein sairaanhoitajan AMK koulutuksella, päivätyöllä ja alan työkokemuksella, jota on n. vuotta 18? Osaatteko sairaanhoitajat arvioida mikä olisi palkkani teidän alalla? Entä mikä on vasta valmistuneen sairaanhoitajan palkka? Voisin kyllä harkita uudelleen kouluttautumistakin hoitoalalle.  

Vierailija
97/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni on koulutukseltaan teknikko, eli opistotasoinen tutkinto, työnimikkeeseen tungettu insinööri. Siisti sisätyö 37h/vko erittäin joustavin työ- ja loma-ajoin 4000e/kk plus puhelin, netti, etätyövermeet kotiin, ilmainen pyköinti keskustassa, lounarit, harraste-edut...

Minä olen terveydenhoitaja-sairaanhoutaja. Enimmäkseen siisti sisätyö 38h 45 min./vko, 2400e/kk, työssä edellytetään oman auton käyttöä ja pysäköintilupa kunnan paikoille ostettava omasta pussista. Ruokatunti omaa aikaa, mutta käytännössä aina joku tulee työasioita länkyttämään. Nopeimmat voi saada tyhy-seteleitä joilla voi saada 2 euron alennuksen 14 euron kylpylämaksusta.

Elämä on valintoja enkä vaihtaisi mieheni duuniin, eikä tämä omalla kohdalla haittaa kun samaan talouteen tulee, mutta on tuossa minusta jonkinlainen epäsuhta. Lisäksi mieheni työsuhteet ovat aina olleet "toistaiseksi" voimassa olevia, minä teen määräaikaista toisen perään ja (järkevästi sijoittuvista) lomista voi haaveilla.

Vierailija
98/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika_mukavasti kirjoitti:

ylihoitaja = 7000 eur/kk

Missä noin hyvin? Meillä keskisuuri sairaala 4300e.

Vierailija
99/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivätyö terveyskeskuksessa sairaanhoitajana päivätyössä, peruspalkka 2300, käteen jää 1700. Tuolla ei leveästi eletä. Takana opintoja 6.5 vuotta, vähemmälläkin koulutuksella saa enemmän palkkaa. Työ on kamalaa lentämistä ja mahdottomien toiveiden täyttämistä. Työvuorojen jälkeen ihan hajalla.

Vuorotyö vetää romahduksen partaalle. Useat jo vaihtaneet tai vaihtamassa ammattia.

Vierailija
100/119 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas palkkapäivänä lomarahat+ lisät kolmelta viikolta+ peruspalkka yht. 2010,17€. Missä se mun kolme tonnia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän