Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos avioliiton toinen osapuoli kuolee, eikös perintö jää kokonaan elossa olevalle puolisolle?

Vierailija
04.08.2018 |

Vai pitääkö tehdä erikseen testamentti, että esim. Sisarukseni ja vanhempani eivät pääsisi käsiksi omaisuuteni?

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen naimisissa, olemme lapseton aviopari. Puolisoni on yksi sisar ja sisarella lapsia, vanhemmat kuolleet. Minulla ei ole sisaruksia. Äiti on kuollut. Jos kuolen ennen puolisoani sekä isäni on myös kuollut siinä vaiheessa, jääkö omaisuuteni (ei yhteinen lesken kanssa) lesken haltuun? Jos jää lesken haltuun,  meneekö minulta jäänyt omaisuus lesken kuoltua lesken sisarelle (tai lapsille, jos sisar on kuollut)?

Vierailija
22/103 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lapsia, muttei yhteisiä, periikö ne ensin kuolleen lapset tulevaisuudessa lesken, jos hänellä on omaisuutta tai varoja, jotka ovat tästä avioliitosta tulleet osituksena? Eli joutuuko jo kuolleen omaiset uudelleen keskelle sotaa kun leskestäkin aika jättää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviopuoliso ei peri mitään ilman testamenttia. Jos avioehtoa ei ole saa puolet kaikesta "yhteisestä" omaisuudesta

Aviopuoliso perii kokonaan, jos kyse on lapsettomista ihmisistä.

Ettekö te oikeasti tiedä, että näin se on vai miksi alapeukutatte?

Vierailija
24/103 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen naimisissa, olemme lapseton aviopari. Puolisoni on yksi sisar ja sisarella lapsia, vanhemmat kuolleet. Minulla ei ole sisaruksia. Äiti on kuollut. Jos kuolen ennen puolisoani sekä isäni on myös kuollut siinä vaiheessa, jääkö omaisuuteni (ei yhteinen lesken kanssa) lesken haltuun? Jos jää lesken haltuun,  meneekö minulta jäänyt omaisuus lesken kuoltua lesken sisarelle (tai lapsille, jos sisar on kuollut)?

Onko isovanhempiasi elossa? Jos on niin he voivat periä sinut,mutta serkut eivät enää peri. Voit tehdä omasta omaisuudestasi myös testamentin siten, että puolisolle hallintaoikeus ja hänen kuoleman jälkeen jollekin muulle.

Koko omaisuus jää lesken haltuun ja hän voi tehdä siitä testamentin, jos vainajalla ei ollut edes toissijaisia perillisiä.

Vierailija
25/103 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko isovanhempiasi elossa? Jos on niin he voivat periä sinut,mutta serkut eivät enää peri. Voit tehdä omasta omaisuudestasi myös testamentin siten, että puolisolle hallintaoikeus ja hänen kuoleman jälkeen jollekin muulle.

Koko omaisuus jää lesken haltuun ja hän voi tehdä siitä testamentin, jos vainajalla ei ollut edes toissijaisia perillisiä.

Tähän lisäisin pari asiaa

- kuolleitten vanhempiesi sijaan tulisivat kummankin vanhempasi muut lapset (siis sisaruksesi tai puolisisaruksesi) tai näiden lapset, mutta koska heitä ei sinulla ole, tilalle tulisivat vanhempiesi vanhemmat - he ilmeisesti eivät ole enää elossa, joten näiden isovanhempiesi sijalleen tulisivat heidän elossa olevat lapsensa eli sinun tätisi, setä ja enosi (myös puolitädit jne., koska sijaantulo koskee kaikkia ko. vanhemman/isovanhemman lapsia). Jos täteja/setiä/enoja ei enää ole, heidän lapsensa eli serkkusi eivät tulisi enää sijaan, joten jos haluat serkkujesi perivän, joudut tekemään testamentin. Jos ketään näistä ei ole elossa leskesikin kuoltua, menee koko lesken pesä hänen omille perillisilleen tai hänen testamenttinsa mukaan. Jos siis haluat muistaa vaikka serkkua tai ystävää tai jotain järjestöä, kun leskesikin on kuollut, tee testamentti.

- kannattaa kirjata huolelliseti, kenelle antaa omistusoikeuden, jos haluaa antaa jollekulle toiselle vain hallintaoikeuden, selkeys on parasta. Käteisen/tilivarojen hallintaoikeus muuten tarkoittaa sitä, että hallintaoikeuden saanut saa vain korot (siis tuoton), itse varat saa aikanaan perijä/testamentin saaja, joten jos haluatte, että leski saa käyttää rahoja (eikä vain korkoa), pitäisi niiden omistusoikeus antaa hänelle, vaikka sitten mainiten toissijainen saaja, jos lesken jälkeen jotain jää.

Vierailija
26/103 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leski perii sinut ja aikanaan lesken pesä jaetaan lesken perillisten ja sinun toissijaisten perillistesi kesken.

Jos isäsikin on kuollut, niin isovanhempasi ovat perillisiäsi, kunkin heistä toissijaisia olisivat heidän kunkin lapset (setäsi, tätisi), mutta eivät enää serkkusi. Jos kukaan noista ei ole elossa kun leskesi kuolee, kaikki menee tosiaan leskesi puolelle tai hänen testamenttinsa mukaan, ELLET sinä tee testamenttia.

Vierailija
27/103 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki menee lapsille. Puoliso ei peri mitään, jos on lapsia.. Omaisuus vain ositetaan (kuten avioerossa) siten, että puolet yhteisestä omaisuudesta kuolleen lapsille, puolet leskelle, ellei ole avioehtoa. Jos on avioehto, sitten lapsille kaikki. Leski saa tietty hallintaoikeuden yhteiseen kotiin niin kauan kuin haluaa.

Jos ei ole lapsia, puoliso perii. Mutta puolison kuoleman jälkeen ne menee sun perillisille, eli juurikin vanhemmille ja siskoille. Tai siskon lapsille, jos siskot kuollut.

Puoliso "perii" lasten osasta puolet jos on rikkaampi kuin vainaja."

Vierailija
28/103 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviopuoliso ei peri mitään ilman testamenttia. Jos avioehtoa ei ole saa puolet kaikesta "yhteisestä" omaisuudesta

Ettekö te oikeasti tiedä, että näin se on vai miksi alapeukutatte?

Sisarukset perivät puolet.

Vierailija
29/103 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki menee lapsille. Puoliso ei peri mitään, jos on lapsia.. Omaisuus vain ositetaan (kuten avioerossa) siten, että puolet yhteisestä omaisuudesta kuolleen lapsille, puolet leskelle, ellei ole avioehtoa. Jos on avioehto, sitten lapsille kaikki. Leski saa tietty hallintaoikeuden yhteiseen kotiin niin kauan kuin haluaa.

Jos ei ole lapsia, puoliso perii. Mutta puolison kuoleman jälkeen ne menee sun perillisille, eli juurikin vanhemmille ja siskoille. Tai siskon lapsille, jos siskot kuollut.

Puoliso "perii" lasten osasta puolet jos on rikkaampi kuin vainaja."

Ei "peri"

Vierailija
30/103 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys vielä tuosta, että leskenkin kuoltua se osuus omaisuudesta, joka oli ensimmäisenä kuolleen osuutta, menee tämän ensimmäisenä kuolleen sukulaisille: saako leski kuitenkin ns. hassata rauhassa perinnön jos haluaa? Miten se lasketaan siinä vaiheessa, kun tämä leskikin kuolee, että mikä osuus on sitä joka palautuu sinne ensimmäisenä kuolleen sukuun? Puolet siinä leskenkin kuollessa jäljellä olevasta omaisuudesta vai?

Vierailija
31/103 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen vanhaa ketjua, mutta kiinnostaisi miten avioehto vaikuttaa lesken perimään omaisuuteen.

Siis, jos menen naimisiin ja avioehto on tiukin mahdollinen, periikö leski silti jotakin?

Lapsia minulla ei ole eikä tule. Ei ole sisaruksia. Äiti on kuollut ja hänellä ei ole sisaruksia. Isovanhemmat äidin puolelta kuolleet jo, lähimpiä sukulaisia ovat pikkuserkut ja minun kuollessani varmaankin heidän lapsensa, kun pikkuserkut ovat minua vanhempia.

Isä on elossa, ei ehkä enää silloin kun minä kuolen. Hänellä on yksi veli, joka on yhtä vanha ja veljellä yksi lapsi. Isänisä on ainoa elossa oleva isovanhempi, mutta ikä lähenee sataa. Sitten vielä, vanhempani eivät olleet koskaan naimisissa eikä isyyttä ole tunnustettu, olen siis virallisesti isätön, joten isän puolen suku tuskin perii minua, vaikka elossa olisivatkin.

Eli lapsettomana sinkkuna omaisuuteni menisi ilman testamenttia valtiolle.

Periikö leski jotain, vaikka olisi sekä se tiukka avioehto ja testamentti vaikkapa pikkuserkun lapsille?

Jos lesken saama ensin kuolleen omaisuus palautuu ensin kuolleen sukuun, mutta niitä perijöitä ei ole, niin meneekö se kaikki sitten lesken perillisille vai valtiolle vai voiko siihen tehdä testamentin?

Vierailija
32/103 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole testamentteja tai muita dokumentteja jotka määrää omaisuudesta, eikä lapsia, perii.

Jos on lapsia, eikä mitään testamentteja tms. , omaisuus jaetaan puoliksi ja leski saa pitää oman osuutensa. Lasten kesken jaetaan loput. Leskelle jää myös elinikäinen hallintaoikeus asuntoon, eli saa asua siinä, mutta ei myydä.

Molemmissa tapauksissa velat pitää maksaa ensin pois.

Vierailija
33/103 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostelen vanhaa ketjua, mutta kiinnostaisi miten avioehto vaikuttaa lesken perimään omaisuuteen.

Siis, jos menen naimisiin ja avioehto on tiukin mahdollinen, periikö leski silti jotakin?

Lapsia minulla ei ole eikä tule. Ei ole sisaruksia. Äiti on kuollut ja hänellä ei ole sisaruksia. Isovanhemmat äidin puolelta kuolleet jo, lähimpiä sukulaisia ovat pikkuserkut ja minun kuollessani varmaankin heidän lapsensa, kun pikkuserkut ovat minua vanhempia.

Isä on elossa, ei ehkä enää silloin kun minä kuolen. Hänellä on yksi veli, joka on yhtä vanha ja veljellä yksi lapsi. Isänisä on ainoa elossa oleva isovanhempi, mutta ikä lähenee sataa. Sitten vielä, vanhempani eivät olleet koskaan naimisissa eikä isyyttä ole tunnustettu, olen siis virallisesti isätön, joten isän puolen suku tuskin perii minua, vaikka elossa olisivatkin.

Eli lapsettomana sinkkuna omaisuuteni menisi ilman testamenttia valtiolle.

Periikö leski jotain, vaikka olisi sekä se tiukka avioehto ja testamentti vaikkapa pikkuserkun lapsille?

Jos lesken saama ensin kuolleen omaisuus palautuu ensin kuolleen sukuun, mutta niitä perijöitä ei ole, niin meneekö se kaikki sitten lesken perillisille vai valtiolle vai voiko siihen tehdä testamentin?

Jos liitto päättyy toisen puolison kuolemaan, vaikuttaa avioehto perillisille tulevan perinnön suuruuteen mitä rajoitetumpi oikeus leskellä tällöin on ensiksi kuolleen omaisuuteen, sitä enemmän jää jaettavaksi perillisille. Tässä tapauksessa siis valtiolle.

Erikseen voi tehdä testamentin, jossa testamenttaa omaisuuden puolisolle tai vaikka kissatalolle, naapurin Peralle tai Riihimäen martoille.

Vierailija
34/103 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

av mamma suunnittelee puolisonsa murhaa?

Vierailija
35/103 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos perittävä on naimisissa eikä hänellä ole rintaperillisiä eikä hän ole määrännyt omaisuudestaan testamentilla, eloonjäänyt puoliso perii kuolleen puolison omaisuuden. Eloonjäänyt puoliso on tällöin ensin kuolleen puolison ainoa perillinen."

Ei peri. Saa hallintaoikeuden kuolemaansa asti ja sen jälkeen perivät kummankin puolison sisarukset tai muut perimysjärjestyksen mukaan.

Vierailija
36/103 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alanuolet?

Eivät tunne perintökaarta ja samaistuvat.

Vierailija
37/103 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys vielä tuosta, että leskenkin kuoltua se osuus omaisuudesta, joka oli ensimmäisenä kuolleen osuutta, menee tämän ensimmäisenä kuolleen sukulaisille: saako leski kuitenkin ns. hassata rauhassa perinnön jos haluaa? Miten se lasketaan siinä vaiheessa, kun tämä leskikin kuolee, että mikä osuus on sitä joka palautuu sinne ensimmäisenä kuolleen sukuun? Puolet siinä leskenkin kuollessa jäljellä olevasta omaisuudesta vai?

Ei tietenkään. Ensimmäinen puoliso on voinut kuolla nuorena ja leski avioitua sen jälkeen pariinkin otteeseen. Leski on voinut vaurastua, periä, opiskella rahakkaan alan, ihan mitä vaan. Se lesken omaisuus ei todellakaan kuulu ensiksi kuolleen puolison sukulaisille.

Vierailija
38/103 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos perittävä on naimisissa eikä hänellä ole rintaperillisiä eikä hän ole määrännyt omaisuudestaan testamentilla, eloonjäänyt puoliso perii kuolleen puolison omaisuuden. Eloonjäänyt puoliso on tällöin ensin kuolleen puolison ainoa perillinen."

Ei peri. Saa hallintaoikeuden kuolemaansa asti ja sen jälkeen perivät kummankin puolison sisarukset tai muut perimysjärjestyksen mukaan.

Perii ja maksaa perintöverotkin. Käyttää elinaikanaan perimänsä omaisuuden miten haluaa.

Vierailija
39/103 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aina kysyä av:lta näitä asioita. Saa oikein monta erilaista vaihtoehtoa, joista voi arpoa mahdollisesti oikean :D

Vierailija
40/103 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviopari muodostaa juridisesti taloudellisen yhteenliittymän, jossa puolisot todellakin perivät toisensa siinä erikoistapauksessa, ettei kummallakaan ole omia tai parilla yhteisiä lapsia.

Aviossa on keskinäinen elatusvelvollisuus ja varallisuus on siten yhteistä lukuunottamatta avioehdon tai saantokirjan avio-oikeuden ulkopuolelle määräämiä omaisuuden osia.

Jos kuolleella on lapsi, tämä perii vanhemmaltaan vähintään lakiosan.

Kun jäljellejäävä puoliso kuolee, hänet perii

1. Rintaperillinen

2. Selkäperillinen

3. Selkäperillisen rintaperillinen

Jne.

Ellei näitä ole, perintö menee valtiolle, jolta kotikunta voi sitä vaatia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi