Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähtisittekö te tässä tilanteessa neuvolaan tarkistukseen?

Vierailija
04.08.2018 |

Eli vauvan pää kasvanut käyrillä. Jollain kerralla oli jäänyt käyriltä ja oli liian pieni. Siihen kontrolliaika, jolla todettiin että oli ollut mitta virhe. Nyt taas soittivat neuvolasta, että nyt lapsen pää liian suuri ja pitäisi tulla. Eivät siis siinä paikan päällä vaivaudu tarkistamaan, vaan soittelevat perään.
Mittasin itse lapsen pään, ja jälleen kyseessä mitta virhe. Sain itse 2 cm (!!!!!) vähemmän kuin neuvola,ja mittasin moneen kertaan ja tiedän miten se tehdään.
Nyt uhkailevat viestein että kyse saattaa olla hengenvaarallisesta neurologisesta sairaudesta ja olis pakko mennä mittauttamaan sinne. En ajatellut taas tehdä turhaa reissua. Tekisittekö te?
Ketuttaa tuo turha sähläys.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mahdollisesti hengenvaarallinen neurologinen sairaus

- "en mä jaksais tehä uutta reissua"

Vuoden äiti 👌

Vierailija
2/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin tietysti. Ei siinä nyt niin iso vaiva ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna menisin. Ei ole kuitenkaan iso vaiva. Minusta on parempi, että tutkitaan ylimääräistä, kun että jätettäisiin tutkimatta.

Vierailija
4/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tekisin

Vierailija
5/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoden äiti 👌

Niin joo, sen kun täti näkee mittanauhalla siinä heti, niin kannattaisi ehkä ottaa ihan tosissaan ja tarkistaa se mittaus ja käyrät heti siinä samassa hetkessä.. Kun on kerran niin vakavaa.

Vierailija
6/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna menisin. Ei ole kuitenkaan iso vaiva. Minusta on parempi, että tutkitaan ylimääräistä, kun että jätettäisiin tutkimatta.

Tutkimatta mitä? Osaan käyttää mittanauhaa siinä missä se neuvolan henkilökuntakin.

Vierailija
7/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut sormi välissä.

Vierailija
8/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt aloituksen tekstiä yhtään, ja pelkäsin saaneeni aivoinfarktin. Uudelleen ja uudelleen sitä tavattuani tajusin, että aloittaja on vain idiootti, eikä aivoverenkierrossani ole mitään vikaa.

Vierailija
9/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä neuvoloissa kannattaisi opetella sitä mittanauhan käyttöä ja opetella tarkastamaan tulos. Sen jälkeen tulos taulukkoon ja analyysi. Sitten vielä tarkistetaan jos epäilyttää. Ei ketään juoksuteta siksi ettei viitsi hoitaa hommaa kunnolla. Tuollainen älytön skenaarioiden maalailu tuo varmaan heille jännitystä työhön.

Vierailija
10/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yhden poikkeavan mittauksen takia neuvolatäti tekee diagnoosin? Aika ammattilainen. Miksei se kelpaa että sen tarkastaa kotona ja kertoo tuloksen?

Vierailija
11/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoden äiti 👌

Täällä kirjoittaa taas joku ylilautajonne jonka omat neuvolakokemukset sijoittuvat aikaan kun on itse ollut punnattavana. 

Neuvola ei ole mitään muuta kuin pelkkiä uhkakuvia - jos lapsi kasvaa liikaa, se on varmasti jotain neurologista häiriötä ja tulee kuolemaan nuorena. Jos lapsi kasvaa liian vähän, se on varmasti yhtä paha. Lapsen pään kasvu tai kasvamatta jättäminen on vähintään yhtä vakavaa. Jos lapsi kasvaakin täysin käyrien mukaan, niin sekään ei kelpaa. 

Se on sellainen laitos, mikä tuijottaa hoitajasta riippuen liikaa käyriä eikä kuuntele äitiä ollenkaan. Vastaavasti äidistä tehdään se esimerkki, jonka mukaan lapsen kuuluisi kasvaa. Omat mittavirheet kuitataan sillä, että tulepa uudelleen, mutta kun joka paikkakunnalla ei ole niin onnellinen tilanne että sinne neuvolaan noin vain mennään. Tälläkin helteellä se kymmenen kilometriä pienen vauvan kanssa yhden kahden sentin heiton takia, niin avot, varsinkin kun jokainen äiti tietää, että lapsi on tarkistettu jo synnärillä ja siellä on jo kaikki tarvittavat tehty. Neuvola ei yleensä ole noissa aidosti vakavissa seuronnoissa mukana, vaan saattaa jopa huudella täysin ristiriitaisia ohjeita taustalta. Ainakaan meillä ei ottanut kantaa, vaan saimme suoraan synnäriltä ohjeet ja kontrolliajat HYKSiin, ja neuvola ei ottanut mitään kantaa niihin. Ap:na siis soittaisin sinne ja ilmoittaisin, että mittaus on tehty ja tulette seuraavalla neuvolakäynnillä, koska todennäköisesti käytte kuukauden välein ellei lapsi ole jo puoli vuotias..? Joka tapauksessa kestämistä! 

Meilläkään lapsi ei neuvolan mukaan osaa puhua, koska puhuu englantia äidinkielenään ja olen varma että pian tulee kutsu jonnekin tutkimuksiin jollei suomenkieli ala itsestään tulemaan. Toisekseen isänsä on kauhean pitkä, joten on ollut outoa miksi lapsemme kasvaa ikäisiään kookkaampana. Mutta koska äiti on sekä lyhyt sekä suomenkielinen, niin siinä heille pohtimista miksi lapsi ei ole.. 

Vierailija
12/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:na siis soittaisin sinne, eli neuvolaan, ei Hyksiin :D 

Vierailija
13/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vauvan pää kasvanut käyrillä. Jollain kerralla oli jäänyt käyriltä ja oli liian pieni. Siihen kontrolliaika, jolla todettiin että oli ollut mitta virhe. Nyt taas soittivat neuvolasta, että nyt lapsen pää liian suuri ja pitäisi tulla. Eivät siis siinä paikan päällä vaivaudu tarkistamaan, vaan soittelevat perään.

Mittasin itse lapsen pään, ja jälleen kyseessä mitta virhe. Sain itse 2 cm (!!!!!) vähemmän kuin neuvola,ja mittasin moneen kertaan ja tiedän miten se tehdään.

Nyt uhkailevat viestein että kyse saattaa olla hengenvaarallisesta neurologisesta sairaudesta ja olis pakko mennä mittauttamaan sinne. En ajatellut taas tehdä turhaa reissua. Tekisittekö te?

Ketuttaa tuo turha sähläys.

Et itse välttämättä osaa mitata oikeasta kohdasta. Käy nyt ihmeessä mittauttamassa ja jos jää yhtään epäilyksiä, pyydät välittömästi lähetettä sairaalaan lastenlääkärille.

Vierailija
14/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsen päälle jotkut standardimitat porvoossa?

Vierailija
15/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä osaan mitata, olen sen niin sata kertaa katsellut. Lapsi väänsi mittauksen sikana, joten siitä jo tietää, että päin helvettiä meni. Osaan mitata sen, ja sain 2 cm vähemmän kuin hoitaja, eli juuri "oikean" tuloksen.

Lapsi on 10 kk ja pää täysin normaali ja minun mittauksillani normaalin kokoinen.

Ei meilläkään huvikseen lähdetä 20 km päähän. Ja kun kyseessä on yksi virhetulos, yksi, jonka itse mittasin uudelleen.

Mutta laitetaan takaraivolta otsan kautta kulkemaan, ja katsotaan että se on suorassa. Ei se sen ihmeempi projekti ole. Ja turha höpistä mistään lasten lääkäreistä. Menee taas joillakin puurot ja vellit koreasti sekaisin.

Vierailija
16/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden äiti 👌

Täällä kirjoittaa taas joku ylilautajonne jonka omat neuvolakokemukset sijoittuvat aikaan kun on itse ollut punnattavana. 

Neuvola ei ole mitään muuta kuin pelkkiä uhkakuvia - jos lapsi kasvaa liikaa, se on varmasti jotain neurologista häiriötä ja tulee kuolemaan nuorena. Jos lapsi kasvaa liian vähän, se on varmasti yhtä paha. Lapsen pään kasvu tai kasvamatta jättäminen on vähintään yhtä vakavaa. Jos lapsi kasvaakin täysin käyrien mukaan, niin sekään ei kelpaa. 

Se on sellainen laitos, mikä tuijottaa hoitajasta riippuen liikaa käyriä eikä kuuntele äitiä ollenkaan. Vastaavasti äidistä tehdään se esimerkki, jonka mukaan lapsen kuuluisi kasvaa. Omat mittavirheet kuitataan sillä, että tulepa uudelleen, mutta kun joka paikkakunnalla ei ole niin onnellinen tilanne että sinne neuvolaan noin vain mennään. Tälläkin helteellä se kymmenen kilometriä pienen vauvan kanssa yhden kahden sentin heiton takia, niin avot, varsinkin kun jokainen äiti tietää, että lapsi on tarkistettu jo synnärillä ja siellä on jo kaikki tarvittavat tehty. Neuvola ei yleensä ole noissa aidosti vakavissa seuronnoissa mukana, vaan saattaa jopa huudella täysin ristiriitaisia ohjeita taustalta. Ainakaan meillä ei ottanut kantaa, vaan saimme suoraan synnäriltä ohjeet ja kontrolliajat HYKSiin, ja neuvola ei ottanut mitään kantaa niihin. Ap:na siis soittaisin sinne ja ilmoittaisin, että mittaus on tehty ja tulette seuraavalla neuvolakäynnillä, koska todennäköisesti käytte kuukauden välein ellei lapsi ole jo puoli vuotias..? Joka tapauksessa kestämistä! 

Meilläkään lapsi ei neuvolan mukaan osaa puhua, koska puhuu englantia äidinkielenään ja olen varma että pian tulee kutsu jonnekin tutkimuksiin jollei suomenkieli ala itsestään tulemaan. Toisekseen isänsä on kauhean pitkä, joten on ollut outoa miksi lapsemme kasvaa ikäisiään kookkaampana. Mutta koska äiti on sekä lyhyt sekä suomenkielinen, niin siinä heille pohtimista miksi lapsi ei ole.. 

Neuvola tosiaan reagoi toisinaan liian herkästi, mutta siksihän heille on raja-arvot annettu, jotta reagoidaan. Entä jos olisikin neurologinen häiriö, millainen haloo syttyisi, jos ei merkkeihin olisi reagoitu. Ja ei se huoli aina ole perusteltua; terveisin äiti, jolla aukileet sulkeutuivat liian nopeasti ja ympärysmitta liian pieni. Siinä sitten jouduttiin tiukkaan seurantaan siitä, mahtuvatko aivot kehittymään.

Vierailija
17/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi kun ajattelin ensin että se laps on vielä mahassa ja että ei munkaan vauvalta oo nitään päämittoja otettu mahasta 😂😂

Vierailija
18/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsen päälle jotkut standardimitat porvoossa?

Kuule, lapsen pään kasvua seurataan käyrillä.

Jos 8 kk neuvolassa se oli 42 cm ja 9 kk neuvolassa 46 niin se käyrä pomppaa. Itse sain 44 cm joka on "käyrille kelpaava" tulos.

Ja tätä seurataan neuvolassa venähtäneillä mittanauhoilla ja mittaillaan jotenkin tosta äkkiä vaikka pentu vääntää. Joku saattaa saada jopa lähetteitä vaikka mihin kuviin näiden jälkeen. Olipa joku tätsy mitannut tuumapuolellakin ja siinä vasta tulikin hauskat käyrät.

Vierailija
19/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä osaan mitata, olen sen niin sata kertaa katsellut. Lapsi väänsi mittauksen sikana, joten siitä jo tietää, että päin helvettiä meni. Osaan mitata sen, ja sain 2 cm vähemmän kuin hoitaja, eli juuri "oikean" tuloksen.

Lapsi on 10 kk ja pää täysin normaali ja minun mittauksillani normaalin kokoinen.

Ei meilläkään huvikseen lähdetä 20 km päähän. Ja kun kyseessä on yksi virhetulos, yksi, jonka itse mittasin uudelleen.

Mutta laitetaan takaraivolta otsan kautta kulkemaan, ja katsotaan että se on suorassa. Ei se sen ihmeempi projekti ole. Ja turha höpistä mistään lasten lääkäreistä. Menee taas joillakin puurot ja vellit koreasti sekaisin.

Miksi ihmeessä sitten kyselet? Sinä olet mielestäsi oikeassa ja he väärässä, lapsesi on täysin terve ja sillä selvä.

Vierailija
20/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden äiti 👌

Neuvola tosiaan reagoi toisinaan liian herkästi, mutta siksihän heille on raja-arvot annettu, jotta reagoidaan. Entä jos olisikin neurologinen häiriö, millainen haloo syttyisi, jos ei merkkeihin olisi reagoitu. Ja ei se huoli aina ole perusteltua; terveisin äiti, jolla aukileet sulkeutuivat liian nopeasti ja ympärysmitta liian pieni. Siinä sitten jouduttiin tiukkaan seurantaan siitä, mahtuvatko aivot kehittymään.

Niin, no jospa tekisivät työnsä kuten pitää, ei heittoa suuntaan tai toiseen, ei liian leväperäisesti, eikä liian tiukasti. Jos epäilyttää, tarkistetaan.. Eikä lähetellä viestejä perään.

Ja toisekseen, kyse ei ole meidän tapauksessa mistään pitkäaikaisesta vaan yhdestä tuloksesta, jonka saattaa kotona tarkastaa rauhalliselta lapselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme