Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähtisittekö te tässä tilanteessa neuvolaan tarkistukseen?

Vierailija
04.08.2018 |

Eli vauvan pää kasvanut käyrillä. Jollain kerralla oli jäänyt käyriltä ja oli liian pieni. Siihen kontrolliaika, jolla todettiin että oli ollut mitta virhe. Nyt taas soittivat neuvolasta, että nyt lapsen pää liian suuri ja pitäisi tulla. Eivät siis siinä paikan päällä vaivaudu tarkistamaan, vaan soittelevat perään.
Mittasin itse lapsen pään, ja jälleen kyseessä mitta virhe. Sain itse 2 cm (!!!!!) vähemmän kuin neuvola,ja mittasin moneen kertaan ja tiedän miten se tehdään.
Nyt uhkailevat viestein että kyse saattaa olla hengenvaarallisesta neurologisesta sairaudesta ja olis pakko mennä mittauttamaan sinne. En ajatellut taas tehdä turhaa reissua. Tekisittekö te?
Ketuttaa tuo turha sähläys.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsen päälle jotkut standardimitat porvoossa?

Kuule, lapsen pään kasvua seurataan käyrillä.

Jos 8 kk neuvolassa se oli 42 cm ja 9 kk neuvolassa 46 niin se käyrä pomppaa. Itse sain 44 cm joka on "käyrille kelpaava" tulos.

Ja tätä seurataan neuvolassa venähtäneillä mittanauhoilla ja mittaillaan jotenkin tosta äkkiä vaikka pentu vääntää. Joku saattaa saada jopa lähetteitä vaikka mihin kuviin näiden jälkeen. Olipa joku tätsy mitannut tuumapuolellakin ja siinä vasta tulikin hauskat käyrät.

Jos pää on liian iso niin laitetaanko siihen joku teräspanta estämään kasvua?

Ja miten liian pieni pää saadaan isommaksi?

Vierailija
22/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä osaan mitata, olen sen niin sata kertaa katsellut. Lapsi väänsi mittauksen sikana, joten siitä jo tietää, että päin helvettiä meni. Osaan mitata sen, ja sain 2 cm vähemmän kuin hoitaja, eli juuri "oikean" tuloksen.

Lapsi on 10 kk ja pää täysin normaali ja minun mittauksillani normaalin kokoinen.

Ei meilläkään huvikseen lähdetä 20 km päähän. Ja kun kyseessä on yksi virhetulos, yksi, jonka itse mittasin uudelleen.

Mutta laitetaan takaraivolta otsan kautta kulkemaan, ja katsotaan että se on suorassa. Ei se sen ihmeempi projekti ole. Ja turha höpistä mistään lasten lääkäreistä. Menee taas joillakin puurot ja vellit koreasti sekaisin.

Miksi ihmeessä sitten kyselet? Sinä olet mielestäsi oikeassa ja he väärässä, lapsesi on täysin terve ja sillä selvä.

Niin olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 8 kk neuvolassa se oli 42 cm ja 9 kk neuvolassa 46 niin se käyrä pomppaa. Itse sain 44 cm joka on "käyrille kelpaava" tulos.

Ja tätä seurataan neuvolassa venähtäneillä mittanauhoilla ja mittaillaan jotenkin tosta äkkiä vaikka pentu vääntää. Joku saattaa saada jopa lähetteitä vaikka mihin kuviin näiden jälkeen. Olipa joku tätsy mitannut tuumapuolellakin ja siinä vasta tulikin hauskat käyrät.

Eiköhän ne kuule leikkele niitä päitä.

Vierailija
24/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä he sielä neuvolassa tietävät myös, että mittavirhe, mutta asia on pakko tarkistaa. Ei voida ottaa riskiä, ettei kyseessä olekaan virhe. Sitä virhettä kun ei ole missään todennettu. Mikä poru siitä suntyisi, jos kyseessä olisi oikeasti liian iso pää, ja se näkyisi myös käyrissä, mutta asian on annettu olla koska välinpitämätön vanhempi ei vain halunnut tarkistaa asiaa, niin eipä neuvolaakaan kiinnostanut.

Vierailija
25/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on typerin ketju mitä olen koskaan lukenut.

Vierailija
26/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä he sielä neuvolassa tietävät myös, että mittavirhe, mutta asia on pakko tarkistaa. Ei voida ottaa riskiä, ettei kyseessä olekaan virhe. Sitä virhettä kun ei ole missään todennettu. Mikä poru siitä suntyisi, jos kyseessä olisi oikeasti liian iso pää, ja se näkyisi myös käyrissä, mutta asian on annettu olla koska välinpitämätön vanhempi ei vain halunnut tarkistaa asiaa, niin eipä neuvolaakaan kiinnostanut.

Ja minun mitta tulos ei kelpaa miksi?

Kai minä nyt perkele näkisin jos hänellä olisi jotenkin suuri pää. Ja nyt ollaan mitattu sitä kk itse, ei kasva räjähdysmäisesti. Eiköhän se riitä?

Vierailija
27/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välinpitämätön vanhempi antaisi asian olla. Ap on itse mittaillut päätä.

Vierailija
28/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso pää = vesipää =aivoselkäydinnestekierrossa häiriötä.

Tilanne vaatii seurantaa ja mahdollisesti shuntin laiton, jotta ylimääräinen neste saadaan poistetuksi.

Joten kävisin tarkistusmittauksessa.

Vierailija
29/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso pää = vesipää =aivoselkäydinnestekierrossa häiriötä.

Tilanne vaatii seurantaa ja mahdollisesti shuntin laiton, jotta ylimääräinen neste saadaan poistetuksi.

Joten kävisin tarkistusmittauksessa.

No kun ei se ole iso.. Hohhoijaa.

Vierailija
30/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinun tapauksessa lapsen pää kasvaa varmaan normaalisti, jos olet osannut oikein mitata. Tuliko mieleen, että neuvoloissa on kyllä kuultu tuota vanhemmilta ennenkin. Joskus on jopa sattunut kohdalle vanhempi, joka luuloistaan riippumatta ei olekkaan osannut mitata oikein ja lapsella onkin ollut hoitoa vaativa sairaus. Kun on kutsuttu uudelleen neuvolaan neuvolan toimesta, on virannomaispuoli tehnyt kaikkensa asian eteen. Silloin asian hoitamattomuus on kokonaan vanhemman vastuulla. Miten yksi lyhyt neuolakäynti voi olla ylivoimaisen vaikea asia. Ehkä teet sen turhaan., mutta sellaista se elämä taitaa muutenkin joskus olla.  Onko tullut lainkaan mieleen se, että tiheät neuvolatarkastukset  on yksi syy maamme pieneen imeväiskuolleisuuteen. Sinun lapseesi upotetaan rahaa neuvolaseurannan muodossa, koska halutaan turvata herkän nopean kasvun vaihe vauvoilla.  Joskus tietokoneohjelmat sakkaa ja ei saada piirettyä samantien mittoja käyrille ja silloin mittavirhe ei tule heti esille. Joskus taas on kyse työntekijän omaksumasta työrytmistä. Silloin häneltä voinee kohteliaasti pyytää, että käyrä piirrettäisiin heti vastaanotolla mittojen jälkeen, jotta mahdollisista jatkotoimista mikäli ovat tarpeen voidaan heti sopia tai mitata vaikka uudestaan.

Vierailija
31/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Mahdollisesti hengenvaarallinen neurologinen sairaus

- "en mä jaksais tehä uutta reissua"

Vuoden äiti 👌

Täällä kirjoittaa taas joku ylilautajonne jonka omat neuvolakokemukset sijoittuvat aikaan kun on itse ollut punnattavana. 

Neuvola ei ole mitään muuta kuin pelkkiä uhkakuvia - jos lapsi kasvaa liikaa, se on varmasti jotain neurologista häiriötä ja tulee kuolemaan nuorena. Jos lapsi kasvaa liian vähän, se on varmasti yhtä paha. Lapsen pään kasvu tai kasvamatta jättäminen on vähintään yhtä vakavaa. Jos lapsi kasvaakin täysin käyrien mukaan, niin sekään ei kelpaa. 

Se on sellainen laitos, mikä tuijottaa hoitajasta riippuen liikaa käyriä eikä kuuntele äitiä ollenkaan. Vastaavasti äidistä tehdään se esimerkki, jonka mukaan lapsen kuuluisi kasvaa. Omat mittavirheet kuitataan sillä, että tulepa uudelleen, mutta kun joka paikkakunnalla ei ole niin onnellinen tilanne että sinne neuvolaan noin vain mennään. Tälläkin helteellä se kymmenen kilometriä pienen vauvan kanssa yhden kahden sentin heiton takia, niin avot, varsinkin kun jokainen äiti tietää, että lapsi on tarkistettu jo synnärillä ja siellä on jo kaikki tarvittavat tehty. Neuvola ei yleensä ole noissa aidosti vakavissa seuronnoissa mukana, vaan saattaa jopa huudella täysin ristiriitaisia ohjeita taustalta. Ainakaan meillä ei ottanut kantaa, vaan saimme suoraan synnäriltä ohjeet ja kontrolliajat HYKSiin, ja neuvola ei ottanut mitään kantaa niihin. Ap:na siis soittaisin sinne ja ilmoittaisin, että mittaus on tehty ja tulette seuraavalla neuvolakäynnillä, koska todennäköisesti käytte kuukauden välein ellei lapsi ole jo puoli vuotias..? Joka tapauksessa kestämistä! 

Meilläkään lapsi ei neuvolan mukaan osaa puhua, koska puhuu englantia äidinkielenään ja olen varma että pian tulee kutsu jonnekin tutkimuksiin jollei suomenkieli ala itsestään tulemaan. Toisekseen isänsä on kauhean pitkä, joten on ollut outoa miksi lapsemme kasvaa ikäisiään kookkaampana. Mutta koska äiti on sekä lyhyt sekä suomenkielinen, niin siinä heille pohtimista miksi lapsi ei ole.. 

No tämä "ylilautajonne" on pienen lapsen äiti. Kun kyse on lapsen terveydestä, niin turhaa reissua ei ole.

Vierailija
32/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Mahdollisesti hengenvaarallinen neurologinen sairaus

- "en mä jaksais tehä uutta reissua"

Vuoden äiti 👌

Täällä kirjoittaa taas joku ylilautajonne jonka omat neuvolakokemukset sijoittuvat aikaan kun on itse ollut punnattavana. 

Neuvola ei ole mitään muuta kuin pelkkiä uhkakuvia - jos lapsi kasvaa liikaa, se on varmasti jotain neurologista häiriötä ja tulee kuolemaan nuorena. Jos lapsi kasvaa liian vähän, se on varmasti yhtä paha. Lapsen pään kasvu tai kasvamatta jättäminen on vähintään yhtä vakavaa. Jos lapsi kasvaakin täysin käyrien mukaan, niin sekään ei kelpaa. 

Se on sellainen laitos, mikä tuijottaa hoitajasta riippuen liikaa käyriä eikä kuuntele äitiä ollenkaan. Vastaavasti äidistä tehdään se esimerkki, jonka mukaan lapsen kuuluisi kasvaa. Omat mittavirheet kuitataan sillä, että tulepa uudelleen, mutta kun joka paikkakunnalla ei ole niin onnellinen tilanne että sinne neuvolaan noin vain mennään. Tälläkin helteellä se kymmenen kilometriä pienen vauvan kanssa yhden kahden sentin heiton takia, niin avot, varsinkin kun jokainen äiti tietää, että lapsi on tarkistettu jo synnärillä ja siellä on jo kaikki tarvittavat tehty. Neuvola ei yleensä ole noissa aidosti vakavissa seuronnoissa mukana, vaan saattaa jopa huudella täysin ristiriitaisia ohjeita taustalta. Ainakaan meillä ei ottanut kantaa, vaan saimme suoraan synnäriltä ohjeet ja kontrolliajat HYKSiin, ja neuvola ei ottanut mitään kantaa niihin. Ap:na siis soittaisin sinne ja ilmoittaisin, että mittaus on tehty ja tulette seuraavalla neuvolakäynnillä, koska todennäköisesti käytte kuukauden välein ellei lapsi ole jo puoli vuotias..? Joka tapauksessa kestämistä! 

Meilläkään lapsi ei neuvolan mukaan osaa puhua, koska puhuu englantia äidinkielenään ja olen varma että pian tulee kutsu jonnekin tutkimuksiin jollei suomenkieli ala itsestään tulemaan. Toisekseen isänsä on kauhean pitkä, joten on ollut outoa miksi lapsemme kasvaa ikäisiään kookkaampana. Mutta koska äiti on sekä lyhyt sekä suomenkielinen, niin siinä heille pohtimista miksi lapsi ei ole.. 

Äiti on suomenkielinen

Äidinkieli on suomi

Vierailija
33/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen ongelma on sinne neuvolaan mennä

Vierailija
34/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun ihmiset tekee voi tulla virheitä. Kuten itsekin sanoit, lapsi vääntelehti ja silloin virheen mahdollisuus kasvaa. Ap:n tapauksessa toivotaan kovasti, että se tosiaan on vaan mittavirhe. Käy vaan tarkistuttamassa tilanne, niin eipähän tarte kenenkään olla huolissaan sitten.

Ja mitä uhkakuviin tulee niin ehkä he joutuvat ne pahimmatkin vaihtoehdot joskus kertomaan, jos vanhemmat tuntuvat suhtautuvan liian kevyesti asioihin. Neuvolahan on lapsen kehityksen ja terveyden seurannan paikka. Siellä tarkoituksella seulotaan ja etsitään ns normaalista poikkeavia asioita, jotta niihin voidaan vaikuttaa ja lasta auttaa hyvissä ajoin. Usein vanhemmat ajattelevat, että neuvolassa vain rokotetaan ja mitataan. Täytyy muistaa, että kasvunseurannalle on kuitenkin ihan muut syyt kuin se, että vanhemmat osaa ostaa oikean kokoisia vaatteita ja kirjata lukuja vauvakirjaan. :)

Vierailija
35/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie se retardisi nyt jonnekin ja lopeta turha kysely.

Vaikka äiti onkin  ääliö, niin tarvitseeko lapsesta puhua näin rumasti.

Vierailija
36/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tee niinkuin neuvolasta "kehoittavat," tekevät sinusta lasun joka tapauksessa. Koska he ovat viranomaisia ja heitä täytyy totella. Omaa järkeä EI saa käyttää.

Vierailija
37/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko aivan varma, että olet saanut mitattua oikein? Oletko myös aivan varma, että huomaisit, onko lapsesi pää vähän liian isokokoinen tai vähän liian pienikokoinen? Kyseinen neurologinen sairaus ei ole todellakaan mukava

Vierailija
38/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitään hätää tuskin on ja turha reissu, mutta käy nyt kun niin halusivat. Mikä siinä on etteivät mokomaa ole osanneet tehdä neuvolassa oikein...

Vierailija
39/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin joku aiemmin kirjoittikin, pään aukileet saattavat luutua liian nopeasti -> pää ei kasva -> aivot eivät mahdu kasvamaan. Silloin joudutaan leikkaukseen. Ei mikään pikkujuttu, vaan pitkä toipuminen, jonka seurauksena lapsella saattaa esim. puhe viivästyä. Pään mittaaminen on siis tärkeää.

Vierailija
40/40 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin joku aiemmin kirjoittikin, pään aukileet saattavat luutua liian nopeasti -> pää ei kasva -> aivot eivät mahdu kasvamaan. Silloin joudutaan leikkaukseen. Ei mikään pikkujuttu, vaan pitkä toipuminen, jonka seurauksena lapsella saattaa esim. puhe viivästyä. Pään mittaaminen on siis tärkeää.

Jatkan vielä.

Kaikkien ei ole tarkoitus kasvaa samaa tahtia, mutta kasvua seurataan, jotta huomattaisiin ajoissa, jos on jotain vakavampaa. Moni asia näkyy kasvun poikkeamana. Tietenkin samalla epäillään käyrien ulkopuolella kasvavia poikkeamista, joita saatetaan turhaan ruveta tutkimaan. Mutta eikö ole parempi kymmenen turhaa tutkimusta, kuin yksi, jota ei tutkita ja jolla loppujen lopuksi on jokin vakava sairaus, joka parantuakseen tarvitsee aikaisen puuttumisen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan