Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Jyväskyläläisen opettajan kokemus aktiivimallista hämmentää - kahden kuukauden karenssi

Vierailija
04.08.2018 |

Kun jyväskyläläisen Juha Kaliman määräaikainen opettajantyö kesäkuun alussa päättyi, hän ilmoittautui heti työttömäksi työnhakijaksi. Hänellä ei ollut varmaa tietoa siitä, onko syksyllä luvassa uusi opettajanpesti. Niinpä Kalima päätti ilmoittautua te-palveluiden työnhakuvalmennukseen. Vielä silloin englanninopettaja ei arvannut, ettei olisi kannattanut.
Lue koko tarina Hesarista ja kommentoi miten Lindströmin malli toimii käytännössä.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005779619.html?utm_campaign=tf-HS&utm…

Kommentit (234)

Vierailija
21/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä yhtä kohtaa.. Siis työt alkaa elokuussa. Hakukurssi olisi ollut kesäkuussa. Miksei sinne kurssille muka voinut mennä, nostaahan opettaja kuitenkin päivärahaa sinne elokuuhun asti eli on edelleen työtön?

Kyseessähän oli työnhakukurssi. Mihin hän sitä kurssia enää tarvitsi kun uusi työpaikka oli jo hommattu omalla tietotaidolla

Mihin hän sitten tarvitsi päivärahaakaan, jos ei kokenut enää olevansa työtön?

Vierailija
22/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Tämä ei minun maailmaani kaada, mutta tuntuu epäoikeudenmukaiselta. Mitä jos tällaisia päätöksiä tehtäisiin ihmisille, joiden ruoka- tai lääkerahat ovat etuudesta kiinni.”

”En aio enää koskaan olla aktiivinen te-palveluiden suuntaan.”

Näin sitä hiljalleen opitaan jokainen, että te-palveluiden kanssa pitää olla tekemisissä niin vähän kuin mahdollista, kaiken aikaa varoen ja varmistellen, että jokainen sana ja liike menee juuri oikein. Varsin nerokas järjestelmä. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä yhtä kohtaa.. Siis työt alkaa elokuussa. Hakukurssi olisi ollut kesäkuussa. Miksei sinne kurssille muka voinut mennä, nostaahan opettaja kuitenkin päivärahaa sinne elokuuhun asti eli on edelleen työtön?

Kyseessähän oli työnhakukurssi. Mihin hän sitä kurssia enää tarvitsi kun uusi työpaikka oli jo hommattu omalla tietotaidolla

-5/5

Vierailija
24/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ilmoittanut TE-toimistolle että sai töitä ja ei mene kurssille.

TE-toimisto olisi voinut antaa paikan toiselle työttömälle. Nyt jäi yksi Aktiivimallin uhri ilman paikkaa.

Vierailija
25/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jokaiselle työnhaun aloittavalle pitää järjestää  2 tunnin testitilaisuus, jossa varmistetaan, että he ovat lukeneet ohjeet eivätkä ainoastaan laittaneet rastia ruutuun, että jep, tutustuin työnhakijan velvollisuuksiin. Testissä voisi olla 15 kysymystä, joissa oikein/väärin -systeemillä kysellään, että "kun lopetan työnhaun, niin ilmoitan siitä kouluttajalle" tai "haen työttömyysetuutta te-toimistosta" tai "kun menen töihin,niin työnantaja ilmoittaa siitä viranomaisille". Kaikki vastaukset pitää saada oikein ennen kuin voi saada työttömyysetuutta.

Loppuisi tämä ihmettely, että miksi minua kurmutetaan, kun en osaa lukea ohjeita.

Vierailija
26/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä tapaus: työtön ei ole ilmoittanut TE-toimistolle että peruu kurssin työn vuoksi. AINA pitää ITSE ilmoittaa Te-toimistolle asioista eikä luottaa siihen että joku koulutuksen järjestäjä sen tekee. Nyt menetti sen vuoksi ansiosidonnaisen, ja luultavasti tuota asiaa käsitellaan jossain toimikunnassa uudelleen eli työllistää turhaan lisää. Oma moka mutta helpompihan se on syyttää systeemiä. Minulle ainakin TE-toimiston virkailija painotti tuota että jokainen muutos pitää ilmoittaa itse ja heti ettei asiat mutkistu ja pitkity. Se vaan on niin että TE- toimisto päättää työttömän asioista, turha pullikoida vastaan tai sitten pitää kestää seuraukset. Jokainen tietää että se on virasto jossa työntekijät on virkamiehiä ja jokainen tietää mitä on suomalainen byrokratia. Joko elät sen mukaan tai sitten kärsit. Ja kun ilmoitat tee se niin että siitä jää itsellesi todistusainestoa eli spostilla ja vielä soitto perään. Spostiin saat kuitenkin automaattisen vastauksen jota voit sitten todisteena käyttää.  Pitkää pinnaa vaatii mutta kannattaa että päivärahat juoksee tasaiseen tahtiin. Ellei sitten ole niin hyvä rahatilanne että parin kuukauden ansiosidonnaisen menetys ei tunnu missään, harvalla näin taitaa olla.

Vierailija
27/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-5/5

Kai huomasit, että hän ei mennyt ko. valmennukseen, koska ei omasta mielestään enää ollut työtön, jonka pitää toimia sovitusti? Jos ilmoittautuu te-toimiston maksamaan valmennukseen (vaikka miten omasta tahdosta), niin on velvollinen toimimaan sopimuksen mukaan eli sinne menemään. Ilmoitus pelkästään kouluttajalle ei riitä. Vai ilmoitatteko te huoltoyhtiölle, kun haluatte päättää vuokrasuhteen ja luulette sen riittävän?

Vierailija
28/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet pitää. lukea silloin kun työttömäksi ilmoittautuu, tätä kohtaa ei voi missata netissä työnhakupalveluissa. Mihin päivärahaakaan sitten tarvitsee jos on jo työpaikka plakkarissa?

Vierailija
29/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Tämä ei minun maailmaani kaada, mutta tuntuu epäoikeudenmukaiselta. Mitä jos tällaisia päätöksiä tehtäisiin ihmisille, joiden ruoka- tai lääkerahat ovat etuudesta kiinni.”

”En aio enää koskaan olla aktiivinen te-palveluiden suuntaan.”

Näin sitä hiljalleen opitaan jokainen, että te-palveluiden kanssa pitää olla tekemisissä niin vähän kuin mahdollista, kaiken aikaa varoen ja varmistellen, että jokainen sana ja liike menee juuri oikein. Varsin nerokas järjestelmä. :(

Tässäkin olisi riittänyt vanhanaikainen tapa lukea ohjeet!

Miksi työttömät syyttävät järjestelmää siitä, että eivät näe sitä vaivaa, että lukisivat yhden sivullisen verran tietoja?

Vierailija
30/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan on ihan selvä tapaus. Arvasin jo kun aloin lukea artikkelia mistä on kysymys. Opettajan olisi pitänyt toimia kuten ohjeissa sanotaan, eli ilmoittaa työkkäriin heti tilanteensa muuttumisesta. Ei se kurssijärjestäjä varmaan tajunnut, että kundi jättää tuon kaikkein tärkeimmän tekemättä. Kurja juttu, mutta näin on toimittava. Olen itse työtön ja olin tehdä myös kohtalokkaan virheen, sattui olemaan ymmärtäväinen virkailija enkä joutunut karenssiin.

Vierailija
31/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-5/5

Kai huomasit, että hän ei mennyt ko. valmennukseen, koska ei omasta mielestään enää ollut työtön, jonka pitää toimia sovitusti? Jos ilmoittautuu te-toimiston maksamaan valmennukseen (vaikka miten omasta tahdosta), niin on velvollinen toimimaan sopimuksen mukaan eli sinne menemään. Ilmoitus pelkästään kouluttajalle ei riitä. Vai ilmoitatteko te huoltoyhtiölle, kun haluatte päättää vuokrasuhteen ja luulette sen riittävän?

Itse sain työhön sijoituksen aikoinaan työkkäristä omavirkailijalta työpaikkaan johon siis hain ja tulin valituksi. Minulla oli työn alkamista edeltävälle viikolle varattu aika työkkäriin jossa käytäisiin läpi työllistymissuunnitelma. Oletin automaattisesti, että omavirkailija joka lähettää minulle sijoituksen ja johon oli siis käytännössä pakko mennä, että työllistymissuunnitelma olisi ollut omalta osaltani seuraavan 6kk:n osalta selvä. Eipä ollut vaan sain yllättäen viikon karenssin. Hölmöläisten hommaa ja täysin mielivaltaista kiusaamista.

Vierailija
32/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen saakka, kun työ alkaa? Aika harva työ alkaa samana päivänä, kun saat tiedon työllistymisestäsi. Ja opettajien kohdalla mitään muuta työtä on melko mahdotonta saada tässä välissä. 

Vierailija
33/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos tämä mies ei olisi alunperinkään kertonut työkkärille menevänsä kurssille, vaan tehnyt siitä selvityksen vasta jälkikäteen, olisiko homma ollut ok? 

Vierailija
34/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toihan on ihan selvä tapaus. Arvasin jo kun aloin lukea artikkelia mistä on kysymys. Opettajan olisi pitänyt toimia kuten ohjeissa sanotaan, eli ilmoittaa työkkäriin heti tilanteensa muuttumisesta. Ei se kurssijärjestäjä varmaan tajunnut, että kundi jättää tuon kaikkein tärkeimmän tekemättä. Kurja juttu, mutta näin on toimittava. Olen itse työtön ja olin tehdä myös kohtalokkaan virheen, sattui olemaan ymmärtäväinen virkailija enkä joutunut karenssiin.

Yksittäinen virkailija ei anna karenssia kuin silloin, kun asiakas jättää selvityspyynnön tekemättä. Selvityspyynnöt käsittelee aina tiimi.

Vierailija
35/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos tämä mies ei olisi alunperinkään kertonut työkkärille menevänsä kurssille, vaan tehnyt siitä selvityksen vasta jälkikäteen, olisiko homma ollut ok? 

Te-toimiston maksamalle kurssille ei mennä noin vain. Kun asiakas oli ilmoittautunut netissäSpring Housen kurssille, on siitä mennyt tieto te-toimistoon.

Vierailija
36/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen saakka, kun työ alkaa? Aika harva työ alkaa samana päivänä, kun saat tiedon työllistymisestäsi. Ja opettajien kohdalla mitään muuta työtä on melko mahdotonta saada tässä välissä. 

Jos asiakas olisi vaivautunut lukemaan ohjeet, hän olisi tajunnut, että vasta työnhaun alkaminen katkaiseen työttömän työnhakijan velvollisuudet. Tieto työpaikasta ei vielä riitä!

Miksi siis olettaa, että saatuaan tiedon työpaikasta hänen ei enää tarvitse osallistua valmennukseen?

Vierailija
37/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asiakas olisi vaivautunut lukemaan ohjeet, hän olisi tajunnut, että vasta työnhaun PÄÄTTÄMINEN katkaisee työttömän työnhakijan velvollisuudet. Tieto työpaikasta ei vielä riitä!

Miksi siis olettaa, että saatuaan tiedon työpaikasta hänen ei enää tarvitse osallistua valmennukseen?

Vierailija
38/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-5/5

Itse sain työhön sijoituksen aikoinaan työkkäristä omavirkailijalta työpaikkaan johon siis hain ja tulin valituksi. Minulla oli työn alkamista edeltävälle viikolle varattu aika työkkäriin jossa käytäisiin läpi työllistymissuunnitelma. Oletin automaattisesti, että omavirkailija joka lähettää minulle sijoituksen ja johon oli siis käytännössä pakko mennä, että työllistymissuunnitelma olisi ollut omalta osaltani seuraavan 6kk:n osalta selvä. Eipä ollut vaan sain yllättäen viikon karenssin. Hölmöläisten hommaa ja täysin mielivaltaista kiusaamista.

Niin tuttua. Työtön olettaa jotain eikä vaivaudu tarkistamaan asiaa.

Entä jos työkkärissä valittaisiin joka viikko tuhat asiakasta, joiden työnhaku päätetään, koska oletetaan, että he ovat töissä?

Vierailija
39/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä te-palvelut.fi sivuilla sanotaan moneen kertaan, että lue ohjeet ja toimi niiden mukaan. Asiakas on tehnyt palvelutarvearvion ja suunnitelman ja hän on joutunut lukemaan työnhakijan velvollisuuksista ja kuittaamaan, etä luettu on.

Yllättäen siellä sanotaan, että "ilmoita muutoksista te-toimistoon". Siellä ei sanota, että ilmoita naapurin tädille, Spring Houselle tai iltapäivälehdille, siellä sanotaan, että te-toimistoon. Kukaan muu kuin henkilö itse ei voi aloittaa työnhakua eikä sitä lopettaa, joten miten vaikeaa on opettajan koulutuksella lukea ohjeet ja toimia niiden mukaan?

Juuri näin. Luetun ymmärtäminen!

Vierailija
40/234 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-5/5

Niin tuttua. Työtön olettaa jotain eikä vaivaudu tarkistamaan asiaa.

Entä jos työkkärissä valittaisiin joka viikko tuhat asiakasta, joiden työnhaku päätetään, koska oletetaan, että he ovat töissä?

Niin maalaisjärjen käyttö ei ole suotavaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi