Ahdistaa ja itkettää.... raskaudesta ei merkkiäkään ja yritetty nyt 4kk...
Oonkohan vaan liian hätähousu tän asian kanssa :/ Mutta ihmetyttää vaan kun ei pitäis mitään olla vialla ja silti muka näin huono tuuri että 4 epäonnistunutta kiertoa peräkkäin. Ollaan myös nuoria niin ei hedelmällisyyden pitäis senkään puolesta olla mitenkään alentunut. Mä oon tikuttanu oviksen kp 15-16 joka kierrossa ja kuukautiskiertokin melkein päivätarkasti säännöllinen (30 päivää).
Varmaan tää on vielä tosi normaali aika yrittää ja epäonnistua, mutta hämää kyllä ku tilastojenkin mukaan 80% tulis raskaaksi puolen vuoden sisällä.....
Naurettaisko mut pihalle jos lähtisin nyt jo yksityiseltä hakemaan munanjohtimien aukiolotutkimuksen? Tosin se 250€ vois suht tiukassa budjetissa harmittaa jos mitään vikaa ei oliskaan ja olisin vaan turhaa malttamattomuudessani sen mennyt maksamaan. Toisaalta myös varmaan katkeroidun ja kadun etten mennyt aiemmin jos vuoden yrittämisen jälkeen selviääkin että "joo ihan turhaa yrititte koko vuoden kun munanjohtimet on ummessa".
Mitä tässä nyt pitäis tehdä? :( Koittaa malttaa jatkaa normaalia yritystä ees muutaman kuukautta vielä, vaiko hakeutua jo johonkin tutkimuksiin?
Kommentit (46)
Meillä kesti kymmenen vuotta. Luulin etten koskaan saa lapsia, mutta lopulta sain kolme. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä!
Jos olet alle 30 niin yrittäkää ihan rauhassa se vuosi. Sitten tutkimuksiin.
Ja, sanon tämän ihan ystävyydellä - mihinkään lapsettomuusfoorumeille ei kannata mennä suremaan 4kk yritystä. Se on ihan normi hienotunteisuutta, vaikka toki sinulla on oikeus tunteisiisi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä heti aloittaa jotain ovulaatiotestejä? 4kk on niin lyhyt aika ja menisi paremmin ihan vaan fiilispohjalta
Vai olenko liian vanha? Itse raskauduin muutama kuukausi ehkäisyn lopettamisesta. En muista mitään srtessiä. Silloin jo puhuttiin että vuosi voi mennä. Ja olin yli 30v. Toinen raskaus alkoi ihan pyytämättä kierrukan kanssa
Olen varmaan nämä kaksi raskaustestiä tehnyt. Ovulaatiotestejä ei tietenkään
Miten raskauden kävi kierukan ollessa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä esikoista yritettiin 1 vuosi 6 kk. Oltiin nuoriakin silloin, nippa nappa 24 ja 26 kun aloitettiin yrittäminen. Toinen raskaus alkoikin sitten tokasta kierrosta reilu vuosi myöhemmin ja kolmas kertalaakista 1,5 vuotta tokan syntymästä. Eli kierto käynnistynyt imetyksen vuoksi myöhään (olen imettänyt kaikkia yli vuoden), mutta raskautuminen helpottunut joka kerta, vaikka ikää tullut lisää.
Vähän jännä, mutta minulla taustalla sellainen syy, jossa tällainen on lääkärin mukaan tyypillistä. Eka siis syntyi hoidoilla, tokan ja kolmas luomuna. Hoitoihin menimme kun yritystä oli takana melkein vuosi (yksityinen).
Niin ja meillä oli siis tiedossa, että jotakin probleemaa lienee, siksi menimme noinkin pian hoitoihin. Mutta sinuna ap en olisi huolissani ollenkaan, kun kiertokin säännöllinen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yli neljä VUOTTA! Arvaa tää ahdistuksen määrä...😞😞😞
Tuo olisi kyllä hirveää, kun oot suunnitellut että lapsi sopii johonkin väliin ja sitten vuodet vaan vierii.. Vielä kalampaa jos haluat lapsille tietyn ikäeron ja toista ei tule neljään vuoteen!
No niin, asiat mittasuhteisiin. Me aloitettiin yrittäminen vuonna 2007 (sitä ennenkin pari vuotta ilman kunnon ehkäisyä), hakeuduttiin hoitoihin 2008 tai 2009 (en enää muista) ja käytiin läpi monta inseminaatiota, ivf ja isci. Koskaan ei saatu edes plussaa aikaan.
Onneksi en ole ihan samanlainen luonne kuin ap - en olisi enää järjissäni. Nyt sen sijaan olen, ja valehtelematta vaikeiden vuosien jälkeen myös onnellinen ymmärrettyäni, että äidiksi voi tulla muutenkin kuin synnyttämällä itse. En usko, että olisin juuri onnellisempi voinut olla kuin saadessani syliini lapsen, joka lopulta teki meistä perheen. Ota ap tämä tähän asti vielä erittäin kevyt tutustuminen lapsettomuuteen luonnetta kasvattavana kokemuksena, ja toivotaan yhdessä, että se sellaiseksi myös jää.