Ahdistaa ja itkettää.... raskaudesta ei merkkiäkään ja yritetty nyt 4kk...
Oonkohan vaan liian hätähousu tän asian kanssa :/ Mutta ihmetyttää vaan kun ei pitäis mitään olla vialla ja silti muka näin huono tuuri että 4 epäonnistunutta kiertoa peräkkäin. Ollaan myös nuoria niin ei hedelmällisyyden pitäis senkään puolesta olla mitenkään alentunut. Mä oon tikuttanu oviksen kp 15-16 joka kierrossa ja kuukautiskiertokin melkein päivätarkasti säännöllinen (30 päivää).
Varmaan tää on vielä tosi normaali aika yrittää ja epäonnistua, mutta hämää kyllä ku tilastojenkin mukaan 80% tulis raskaaksi puolen vuoden sisällä.....
Naurettaisko mut pihalle jos lähtisin nyt jo yksityiseltä hakemaan munanjohtimien aukiolotutkimuksen? Tosin se 250€ vois suht tiukassa budjetissa harmittaa jos mitään vikaa ei oliskaan ja olisin vaan turhaa malttamattomuudessani sen mennyt maksamaan. Toisaalta myös varmaan katkeroidun ja kadun etten mennyt aiemmin jos vuoden yrittämisen jälkeen selviääkin että "joo ihan turhaa yrititte koko vuoden kun munanjohtimet on ummessa".
Mitä tässä nyt pitäis tehdä? :( Koittaa malttaa jatkaa normaalia yritystä ees muutaman kuukautta vielä, vaiko hakeutua jo johonkin tutkimuksiin?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Neljä kuukautta on vielä lyhyt aika, Ap hyvä :) Jäin miettimään tuota kun sanoit, että "ei pitäis mitään olla vialla", niin onko teille siis jotain tutkimuksia kuitenkin tehty? Vai päätteletkö asian vain siitä, että olette nuoria ja perusterveitä...? Oletko normaalipainoinen?
Nuoria ja perusterveitä ja oon kerran jo raskaana pari vuotta sitten ollut, vaikka menikin heti kesken.
Ja oon ihan 3 kiloa alipainonen mutta sen ei kai vielä pitäs vaikuttaa kun kuukautiskiertokin ihan säännöllinen?
ap
Kokeile naapurin peteä! Voi olla ettei sun miehellä oo ruuti kuivaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä heti aloittaa jotain ovulaatiotestejä? 4kk on niin lyhyt aika ja menisi paremmin ihan vaan fiilispohjalta
Vai olenko liian vanha? Itse raskauduin muutama kuukausi ehkäisyn lopettamisesta. En muista mitään srtessiä. Silloin jo puhuttiin että vuosi voi mennä. Ja olin yli 30v. Toinen raskaus alkoi ihan pyytämättä kierrukan kanssa
Olen varmaan nämä kaksi raskaustestiä tehnyt. Ovulaatiotestejä ei tietenkään
En mä niiden ovulaatiotestien kanssa yhtään sen enempää stressaa kuin ilmankaan. Pikemminkin vaan ne auttaa stressiin kun ei tarvii stressata sitä että millon ovuloin vai ovuloinko lainkaan, kun tiedän saavani testeillä sen 96% varmuuden siihen ovuloinko vai en. :)
Pahimmillaan mun stressi on aina just kierron alussa kuukautisten alettua.... Sitten ovulaatiota lähestyttäessä alkaa vähän taas toiveikkuus vallata mieltä että josko nyt tässä kierrossa. Sitten taas kuukautisten alettua pääsee itku ja oon muutamat päivät ihan epätoivon vallassa kuten nytkin.
ap
3 jatkaa
Kun kaikkea piti kokeilla niin hyvä etten opetellut päälläni seisomaan ,jotta "tavara" ois päässy varmasti perille...
Ihan hyvä on ettei nyt ainakaan välittömästi mene pesulle yhdynnän jälkeen vaan loikoilee rauhassa,tiedä sitten onko vaikutusta.
Tärpäämättömyyteen on 1000+1 syytä alkaen endometrioosista,siittiöiden määrästä,liikkuvuudesta jne.Em.tutkittiin ainakin ennen ensimmäiseksi.
Mutta 4 kk on todella lyhyt aika vaikka tuntuuhan se turhauttavalta kun joku toinen tulee raskaaksi yhdestä huolimattomasta yhden yön keikasta.
Ali ja ylipaino vaikeuttaa raskautumista.
Kasva vielä lisää sillä tekstisi ovat lapsellisen oloisia.
Jos oli eri mies ekalla raskauskerralla niin vika voi olla tässä miehessä tai teidän geneettinen epäsopivuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä heti aloittaa jotain ovulaatiotestejä? 4kk on niin lyhyt aika ja menisi paremmin ihan vaan fiilispohjalta
Vai olenko liian vanha? Itse raskauduin muutama kuukausi ehkäisyn lopettamisesta. En muista mitään srtessiä. Silloin jo puhuttiin että vuosi voi mennä. Ja olin yli 30v. Toinen raskaus alkoi ihan pyytämättä kierrukan kanssa
Olen varmaan nämä kaksi raskaustestiä tehnyt. Ovulaatiotestejä ei tietenkään
En mä niiden ovulaatiotestien kanssa yhtään sen enempää stressaa kuin ilmankaan. Pikemminkin vaan ne auttaa stressiin kun ei tarvii stressata sitä että millon ovuloin vai ovuloinko lainkaan, kun tiedän saavani testeillä sen 96% varmuuden siihen ovuloinko vai en. :)
Pahimmillaan mun stressi on aina just kierron alussa kuukautisten alettua.... Sitten ovulaatiota lähestyttäessä alkaa vähän taas toiveikkuus vallata mieltä että josko nyt tässä kierrossa. Sitten taas kuukautisten alettua pääsee itku ja oon muutamat päivät ihan epätoivon vallassa kuten nytkin.
ap
Unohda koko ovulointi ja yrittäminen. Elä vaan ja lakkaa yrittämästä
Tuo sun 80 prosenttia on ihan huuhaata. Ei todellakaan mene niin, että vain 5 prosenttia tulee raskaaksi seuraavan puolen vuoden aikana, jos ei ole ekan puolen vuoden aikana tärpännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä kuukautta on vielä lyhyt aika, Ap hyvä :) Jäin miettimään tuota kun sanoit, että "ei pitäis mitään olla vialla", niin onko teille siis jotain tutkimuksia kuitenkin tehty? Vai päätteletkö asian vain siitä, että olette nuoria ja perusterveitä...? Oletko normaalipainoinen?
Nuoria ja perusterveitä ja oon kerran jo raskaana pari vuotta sitten ollut, vaikka menikin heti kesken.
Ja oon ihan 3 kiloa alipainonen mutta sen ei kai vielä pitäs vaikuttaa kun kuukautiskiertokin ihan säännöllinen?
ap
Ala syömään! Ja unohda yrittäminen ja stressi
Esikoisen tärppääminen kesti 8kk, toinen tärppäsi heti ja kolmas 1v8kk. Ymmärrän tuskasi. Itsellänikin ensimmäisestä ja kolmannesta alkoi samanlaiset tuskat ja mietin, että mikä minussa tai miehessä on vikana.
Aina huudellaan näitä älä stressaa, niin tärppää. Ei se mene noinkaan. Kyllä stressasin ja mietin jokaisena kuukautena, että onko vieläkään. Paitsi niiden parin kuukauden aikana kun en ollut jaksanut miettiä koko raskautta, oli paljon kiireitä. Eikä tärpännyt vaikken stressanut.
Kolmannesta kerkesin kokeilla kaiken macatableteista greippimehuihin, joko mistään ei ollut hyötyä tai sitten kaikki auttoivat, koska pitkään käytin. Veikkaan kuitenkin ensimmäistä vaihtoehtoa.
4 kk on lyhyt aika. Voithan käydä gynekologilla ihan perustarkastuksessa, voivat samalla ultrata munasarjat ja kohdun ja ottaa papan.
Jos raskautta ei vuoden yrittämisen jälkeen kuulu, niin sitten tarkempiin tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Monta itkua saat vielä itkeä, jos käy niin kuin meillä. Meillä tärppäsi vasta 18. kierrosta.
Meillä taas kierrosta 36. Oli muuten se kierto, jossa aloin harkita munajohtimien aukiolotutkimusta + haettiin lähetteet tarkempiin tutkimuksiin.
Pitkä aika oli, mutta tuossa se nyt istuu syömässä iltapalaansa 👌
Neuvoksi sanoisin, että kannattaisi eka vuosi vetää rennosti ja kutkuttavalla jännityksellä. Vuoden jälkeen vasta alkaa miettimään mitään tutkimuksia.
Noin vuosi ja sinä aikana yksi varhainen keskenmeno ennen kuin tulin raskaaksi. Hermoilu ei auta paremminkin estää raskaaksi tulon. Kun oli yritetty n. vuosi, kävin lääkärillä joka oli sitä mieltä, ettei tutkimuksia vielä kannata aloittaa vasta kun yritetty pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sun 80 prosenttia on ihan huuhaata. Ei todellakaan mene niin, että vain 5 prosenttia tulee raskaaksi seuraavan puolen vuoden aikana, jos ei ole ekan puolen vuoden aikana tärpännyt.
Täällä on tällanen: https://www.babycenter.com/how-long-does-it-take-to-get-pregnant
En toki oo varma kuinka luotettavaa tietoa.
ap
Älä stressaa. Unohda se kierto kokonaan. Harrastakaa vaan seksiä sen kummempia miettimättä!
Ei ne yksityisellä sinulle naura, ne on hyvin kiinnostuneita saamaan rahasi ja tekevät aukiolotutkimuksen mielellään.
Malttia nyt. Ei kaikki unelmat heti toteudu ja sen suurempi on ilo lapsestasi kun olet edes hetken toivonut ennen kuin tärppäsi. Häntä pystyyn!
Miksi juuri sinun pitäisi saada "kaikki mulle heti nyt" kun ei se ole mikään itsestäänselvyys?
Olisi ihan vauvan yrittämisenkin kannalta hyvä , että molemmat kävisitte sukupuolitautitesteisssä. Tietyt taudit kun ovat oireettomia ja saattavat synnytyksessä tartuttaa vauvan. Voit varata ajan gynelle ja pyytää papa, sukupuolitautien testaus ja lisäksi kohdun ja sivuelinten ultran. Ultrassa näkee onko pcos:ta, endometrioosia, kiinnikkeitä tms. jotka saattavat hankaloittaa raskaaksi tulemista. Jos kaikki on kunnossa, lakkaa ostamasta ovulaatiotikkuja ja laita se raha mielummin säästötilille vauvan tarvikkeita varten. Vuoden yrittämisen jälkeen kannattaa vasta mennä tarkempiin tutkimuksiin ja tutkia myös miehen sperma.
Meillä esikoista yritettiin 1 vuosi 6 kk. Oltiin nuoriakin silloin, nippa nappa 24 ja 26 kun aloitettiin yrittäminen. Toinen raskaus alkoikin sitten tokasta kierrosta reilu vuosi myöhemmin ja kolmas kertalaakista 1,5 vuotta tokan syntymästä. Eli kierto käynnistynyt imetyksen vuoksi myöhään (olen imettänyt kaikkia yli vuoden), mutta raskautuminen helpottunut joka kerta, vaikka ikää tullut lisää.
Vähän jännä, mutta minulla taustalla sellainen syy, jossa tällainen on lääkärin mukaan tyypillistä. Eka siis syntyi hoidoilla, tokan ja kolmas luomuna. Hoitoihin menimme kun yritystä oli takana melkein vuosi (yksityinen).
Täällä yli neljä VUOTTA! Arvaa tää ahdistuksen määrä...😞😞😞
Se siinä just onki että kun 80% tulee puolen vuoden sisällä ja n. 85% vuoden sisällä. Eli vaan tuo 5% lisäys sen toisen puolen vuoden aikana :o.
ap