Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset usein sanovat, ettei heillä ole mitään aasialaisia vastaan, mutta käyttäytyvät silti rasistisesti heitä kohtaan?

Vierailija
03.08.2018 |

Suomessa usein kuulee ihmisten suusta jotain sellaista kuten "mutta ei minulla aasialaisia maahan-muuttajia vastaan mitään ole" vaikka samalla sitten vedetään silmiä ja huudellaan tai kirjoitetaan "tsing tsong" ja niputetaan kaikki aasialaiset kiinalaisiksi, vaikka olisivat aivan muualta kotoisin.

Jenni Kokanderkin käytti tässä vuoden sisään MTV:n "prime time ohjelmassa" sanaa "vino-silmä" eikä media edes kirjoittanut tästä sanallakaan. Kyseessä ei ollut edes suora lähetys, joten se oli päästetty sellaisenaan koko tuotantotiimin läpi tv-lähetykseen. Mutta auta armias jos olisi käytetty vaikkapa "n-sanaa".

Suomalaiselle tuntuu lisäksi ylipäätään olevan vaikeaa edes erottaa täällä asuva ulkomaalainen ilmiselvästä turistista.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeessä sä oikein liikut, jos törmäät jatkuvasti tuollaiseen? Lahdessa?

Vierailija
2/23 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/23 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rasismia eli rotusyrjintää, toki typerää käytöstä. Vastaavaa kiusaa voi tehdä vaikka naapurista, ei se silti tarkoita rasismia.

Vierailija
5/23 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesithän että aasialaiset ovat myös rasisteja. Eivätkä häpeä näyttää sitä.

Vierailija
6/23 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haitannut ennen kuin alkoivat olla rasistisia suomalaisia kohtaan. Annan silti normaalin tilaisuuden jokaiselle olla ihan tavallinen perusjuntti. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Aasialaiset silmät ovat mielestäni kauniit, eikä minulla ole ulkonäöllisesti mitään estettä seurustella aasialaisen miehen kanssa olipa lyhyt laiha tikku tai paksu pitkä pönöttäjä. Tänäaamuna juuri ihastelin aasialaista lenkkeilijää :D

Mutta yhtäpaskaluonteisia heistäkin löytyy ja osa on tosi rasistisia valkoisia kohtaan. Että ei häiritse jos eivät ala ryttyilemään, ihan normisettiä väristä välittämättä.

Laita palautetta tv-kanavalle niistä asioista joista loukkaannut.

Vierailija
7/23 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, kokanderilla on varmaan joku face tai twitter tai mitä te tavikset nyt käytättekään, laita hälle suoraan palautetta :)

Vierailija
8/23 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nin

Vierailija
9/23 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/23 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiiiin hao

Vierailija
11/23 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriköivä naikkonen seurailemassa ja huutamassa, oli sitten taka-aasiasta, on häiriintynyt

Vierailija
12/23 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvetta edes vetää silmiä vinoon, koska olen itsekin suomalainen mongoli.

Vierailija
13/23 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

naispuolisilla taitaa olla enemmän kielteisiä ajatuksia aasialaisista. aasialaisilla miehillä on keskimääräistä pienempi elin ja suomalaiset naiset voivat käyttää asiatonta kieltä aasialaisista naisista.

Vierailija
14/23 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa usein kuulee ihmisten suusta jotain sellaista kuten "mutta ei minulla aasialaisia maahan-muuttajia vastaan mitään ole" vaikka samalla sitten vedetään silmiä ja huudellaan tai kirjoitetaan "tsing tsong" ja niputetaan kaikki aasialaiset kiinalaisiksi, vaikka olisivat aivan muualta kotoisin.

Jenni Kokanderkin käytti tässä vuoden sisään MTV:n "prime time ohjelmassa" sanaa "vino-silmä" eikä media edes kirjoittanut tästä sanallakaan. Kyseessä ei ollut edes suora lähetys, joten se oli päästetty sellaisenaan koko tuotantotiimin läpi tv-lähetykseen. Mutta auta armias jos olisi käytetty vaikkapa "n-sanaa".

Suomalaiselle tuntuu lisäksi ylipäätään olevan vaikeaa edes erottaa täällä asuva ulkomaalainen ilmiselvästä turistista.

Li Andersson sanoi että vievät meidän työpaikat ja roskaavat luontoa.

Vierailija
15/23 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

naispuolisilla taitaa olla enemmän kielteisiä ajatuksia aasialaisista. aasialaisilla miehillä on keskimääräistä pienempi elin ja suomalaiset naiset voivat käyttää asiatonta kieltä aasialaisista naisista.

Suomalaisilla miehillä vasta pienet onkin.

T. Välimeren lomailija

Vierailija
16/23 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai entäs sitten (lähinnä naisten) suhtautuminen thainaisiin jotenkin alempiarvoisina.

Vierailija
17/23 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesithän että aasialaiset ovat myös rasisteja. Eivätkä häpeä näyttää sitä.

Mitä tekemistä tällä on minkään kanssa? Kaikki aasialaisetko rasisteja? Vai että kun osa heistä on, niin mekin saadaan olla?

Vierailija
18/23 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei haitannut ennen kuin alkoivat olla rasistisia suomalaisia kohtaan. Annan silti normaalin tilaisuuden jokaiselle olla ihan tavallinen perusjuntti. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Aasialaiset silmät ovat mielestäni kauniit, eikä minulla ole ulkonäöllisesti mitään estettä seurustella aasialaisen miehen kanssa olipa lyhyt laiha tikku tai paksu pitkä pönöttäjä. Tänäaamuna juuri ihastelin aasialaista lenkkeilijää :D

Mutta yhtäpaskaluonteisia heistäkin löytyy ja osa on tosi rasistisia valkoisia kohtaan. Että ei häiritse jos eivät ala ryttyilemään, ihan normisettiä väristä välittämättä.

Laita palautetta tv-kanavalle niistä asioista joista loukkaannut.

Haittaako sinua suomalaisia kohtaan rasistiset somalit ja muut ähhlyt?

Vierailija
19/23 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvetta edes vetää silmiä vinoon, koska olen itsekin suomalainen mongoli.

Totta, suomalaiset tunnetaan yleisesti rotututkijoiden piirissä Euroopan mongoleina.

Vierailija
20/23 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole kyllä omassa tuttavapiirissäni kuullut ikinä oikeasti pahantahtoista, oikeasti rasistista kommentointia aasialaisista. Joo joku on ehkä mauttomasti vitsaillut jostain kiinalaisten aksentista, siltä miltä joku aasialainen kieli kuulostaa tms mutta ei siinä ole mitään oikeaa rasismia tai ilkeää ajatusta ole ollut takana. 

Ja mä tunnen sentään jonkun verran näitä h-mmaf-rum henkisiä tyyppejäkin. Monet niistä itse asiassa pitää noita aasialaisia p_kolaisia esimerkkinä siitä millaisia p_kolaisten pitää olla: työteliäitä, kohdekulttuuriin nöyrästi ja sopeutuvasti suhtautuvia jne. Vertaillaan esim. vietnamilaisten  ja somalip*kolaisten suomen kielen oppimista, työllistymisen todennäköisyyttä, rikosten tekemisen todennäköisyyttä tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän