Miksi suomalaiset usein sanovat, ettei heillä ole mitään aasialaisia vastaan, mutta käyttäytyvät silti rasistisesti heitä kohtaan?
Suomessa usein kuulee ihmisten suusta jotain sellaista kuten "mutta ei minulla aasialaisia maahan-muuttajia vastaan mitään ole" vaikka samalla sitten vedetään silmiä ja huudellaan tai kirjoitetaan "tsing tsong" ja niputetaan kaikki aasialaiset kiinalaisiksi, vaikka olisivat aivan muualta kotoisin.
Jenni Kokanderkin käytti tässä vuoden sisään MTV:n "prime time ohjelmassa" sanaa "vino-silmä" eikä media edes kirjoittanut tästä sanallakaan. Kyseessä ei ollut edes suora lähetys, joten se oli päästetty sellaisenaan koko tuotantotiimin läpi tv-lähetykseen. Mutta auta armias jos olisi käytetty vaikkapa "n-sanaa".
Suomalaiselle tuntuu lisäksi ylipäätään olevan vaikeaa edes erottaa täällä asuva ulkomaalainen ilmiselvästä turistista.
Kommentit (23)
Kukiin ajatteleee mitä ajatttelee. Tulevaiisuus näytttää.
Mua haukuttiin lapsena vinosilmäksi ja vedeltiin silmiä vinoon, kumma juttu, sillä kaikilla etnisillä suomalaisilla on tällaset silmät.
suomalaisethan on kalpeita aasialaisia itsekin, useimmilla on vaaleat aasialaisen malliset silmät, mulla myös.
jenni kakonderilla taas on niin pallot silmät, että tipahtavat kohta kuopistaan.