---ENSIKOT Vko 18---
Kommentit (76)
Ensiksi Tervetuloa Viipuli ja onnea plussasta! Kyllä meän joukkoon aina mahtuu :)
Taitaa suurin osa kohta olla tosiaan opeja ja hoitajia täällä enskoissa :)
Möröttimelle onnea vakipaikasta :)
Meillä oli tänään äitipolin kontrolli.
RR 141/86
Pissa puhdas. Ihmettelivät taas neuvolan proteiineja!
Istukka ok, virtaukset hyvät, ei kalkkeumia
Koko arvio 3700G! (Syntyis jo, ettei ihan mahottomaksi kasvais!)
Eli kaikki näytti olevan kunnossa :)
Ens maanantaina TAAS neuvola ja sit antovat vielä ens pe yliaikakontrolliin ajan. Voi kun ei tarttis sinne mennä enää!!!
Äitipolilta tultua mies meni nopsasti takasin nukkumaan, kun oli ollut yön töissä ja meni taas yöksi töihin ja mie lähin kauppaan ja postiin asioille. Muistin jopa postittaa veroehdotuksen :)
Sitten klo 17:00 alkoi pihatalkoot, joihin mie tietysti ekana naapureiden kauhuksi änkeämässä! Ihmettelivät miten uskallan haravan varteen heilumaan ison mahan kans, et jos synnytys käynnistyy, mutta naureskellen rauhoittuivat, kun kerroin juuri sen olevan tarkoituskin :D Että vuokrasopimus on babyllä päättynyt ja kun ei muuten tajua muuttaa isompaan asuntoon niin sitten kokeillaan häätöä ;)
No just tulin sisälle talkoista ja pistin saunan lämpeneen. Muutama tuntuvampi suppari tuli touhutessa, mutta ihan vain muutama ja ei se tahtia vielä hidastanu. Jos nyt tuo sauna vielä asiaa auttais ja jotain jo tapahtuis :) Tai sitten nukun paremmin kuin koskaan... Tiiä tuosta, mut toivossa elän!
Kiitos kaikille suppareita lähettäneille!
Lisa & Pertti-Irmeli 40+2
VIIPULI: Onnea plussan johdosta ja tervetuloa joukkoon!! Kysyit, että mitä ajatellaan muille kertomisesta. Noh¿ jokainen sen itse päättää, mutta me kerrottiin heti kaikille, jotka oli tienny meidän lapsettomuushoidoista. Ajattelin sillon, että jos keskenmeno tulee niin sitten se tulee enkä aio sitä käydä läpi kaksin mieheni kanssa. Eli siis mun mielestä oli järkevämpää/helpompaa kertoa heti niille lähimmille, joiden kanssa myös vastoinkäymisetkin eletään läpi. Äh¿ ihan sekavasti kirjotan, mutta toivottavasti ymmärrät mitä haen takaa!
Alku on ¿aina¿ vähän vaikeeta, kun pelkää keskenmenoa ym., mutta älä anna sille valtaa itsessäsi. Koita nauttia raskaudesta jo heti alusta alkaen¿ on se vaan niin hieno juttu!!
MÖRÖTIN: No se oli mun mies, joka on kans tommonen ¿tissihiplari¿. =D Ja tosiaan aina just kipeimmällä hetkellä/kipeimmästä kohdasta. =)
Mulla on ollu kans samaa ongelmaa, että H&M:ltä on aina kaikki S-koot loppu. Onneks olin kuukausi sitten kauaa viisas ja ostin kesäksi yhdet lyhyet housut, kun sillon sattu olemaan siitä S-koko. Ostin kyllä sillä reissulla kaikki S-kokoset, jotka miellytti silmää ja oli hyvät päällä¿ kun tiesin, että taas aikoihin ei löydy mitään. Kaikki mun kokoset menee heti ennen kun ne edes ehtii niitä hyllyyn laittaa. =/
AMY: Kiva, kun oot saanu ekoja vauvatarvikkeita! Mä ootan innolla, että saisin käydä hakemassa ne meidän rattaat kaupasta kotiin, kun siinä tulee mukana se hoitolaukku¿ Haluun laittaa sen heti kuntoon. =D
¿Niin ja Onnea uuden viikon alkamisesta! Se tuntuu aina hyvältä. =)
LISA: Kiva kuulla, että neuvolassa oli kaikki ok. Mutta vielä kivempi olis (sun kannalta =0)) kuulla, että synnytys on käynnistynyt tai vauva syntynyt. ;-) Kiva, että olet vielä meidän seurana, vaikka kyllä me kaikki toivotaan, että Pertti-Irmeli tulis mahd. pian sun ja isänsä hoivattavaksi. =D
SIPPULIINI: Hienoa, että ultrassa oli kaikki hyvin. Mä odotan kans innolla, että pääsee taas kurkkaamaan tonne masun sisälle, että mitä se Penni-Enni siellä oikein touhuaa niin kamalasti. :)
JENNI: Onko teillä perhevalmennus ja synnytysvalmennus samassa? Vai miten se menee? Meillä tulee olemaan perhevalmennusta 2 kertaa ja sitten kai vielä synnäriin tutustuminen + siellä joku synnytysvideo jne.
Jaksamista koulujuttuihin! Mä kyllä nostan hattua kaikille, jotka raskaana ollessa opiskelee ja jotain suoritettuakin¿ =) Mua ei kiinnostais kyllä tipan tippaa ja varmaan jäis kaikki tekemättä. =S
KANDI: Toivotaan, että ne kivut hellittää pian. Ittellä oli alkuraskaudessa kans kipuja, mutta kun ei mitään muuta ¿vikaa¿ =) ollu, ni koitin olla murehtimatta. Se taitaa kuulua alkuraskauteen vähän kaikilla, mut jokaisella ehkä vähän eri tavalla. Ja tosiaan ota ihmeessä saikkua jos tuntuu siltä, kun siihen on mahdollisuus/ hyvä syy.
Oma napa: Oon taas yövuorossa. Ihmeen hyvin oon nyt jaksanu valvoa nää yöt. Saa nähä kuin pitkälle raskautta jaksaa valvoa. Neuvolan täti sano kyllä, että viim. rv 30 pitää lopettaa.
Mä ilmottauduin tänään ¿ tai siis eilen ¿ hypnoosivalmennukseen. =) Se alkaa 2 vkon päästä ja on aina 2vkon välein koko loppuraskauden ajan. Saas nähdä millasta se on ja että onko siitä apua sitten synnytyksessä. =) Ja sit mä ilmottauduin raskausajan joogaan, mut se alkaa vasta 28.8. tai 4.9.. Ehdin käymään siellä muutaman kerran ennen synnytystä.. tai riippuu siitä, että meneekö kauheesti yli... Niin tai ali¿ Eihän sitä koskaan tiedä, että millon se vauveli päättää pois päästä. =)
Hyvää viikonloppua kaikille!!!
Burde ja Penni-Enni 18+5
että vaan silmäilin nuo teidän jutut...
Quierolle onnea opintojen loppuun saattamisessa.
Muille onnittelut mukavista masukuulumisista. Tulee ihan haikea olo, kun niitä lukee. Tuntuu, etten tajunnut raskauden aikana, että se ensimmäinen raskaus on ainutlaatuinen. Taisin aika vähän tutkiskella masuani, mutta kun on aina olevinaan niin kiire (vaikkei mitään olisikaan).
Alkon käytöstä joku huolehti. Itse join raskauden aikana ehkä 3 lasia punkkua ja pari pulloa olutta. Mutta plussaa edeltävänä vkonloppuna olin totaalisessa änkyräkännissä, ihan tolkku pois. Mielestäni joinkin ihan normisti. Olisikohan ollut jokin hälytyskello. Seuraavana aamuna jotenkin tiesin olevani raskaana... Krapula oli aivan erilainen kuin ennen. Muistan lukeneeni (en ole varma pitääkö paikkansa, mutta on siinä järkeä) että jos se ei ole vielä kiinnittynyt, niin äidin elintavoista ei ole haittaa.
Itselläni meni vappuaatto selvinpäin baarissa. Olin 8 tuntia töissä. Ihan kivaa vaihtelua. Oon aina ollut kova menemään, joten välillä tuntuu, että seinät kaatuu päälle, vaikka K onkin niin ihana. Nukkuukin aika usein sellaiset 7h putkeen yöllä =D Masu vaan tahtoo vaivata, mutta mun maito on vissiin aika rasvasta, koska neiti syö suositusten keskimääriä tai jopa vähemmän ja painoa hänellä oli eilen 6viikkoisneuvolassa jo huimat 4610g ja pituutta 54,5cm (vastaavat syntyessä 3245g ja 49cm). Painoa oli tullut kahdessa vkossa 700g!!!
Itse lähden huomenna humputtamaan tyttöjen kanssa. Saas nähdä kestääkö mamma olla pois. Pakkasessakin on maitoa vaikka moneksi päiväksi, että puhdasta ravintoa on tarjolla =)
I ja K, 6vkoa
Kiva, että joukkoon mahtuu! On aina mukava kirjoitella ja vaihtaa ajatuksia samassa tilanteessa olevien kanssa:)! Ja täällä Enskojen palstallahan asia onnistuu loistavasti!
Onpas hassua...tänään olisi vapaata koulusta ja tämä tyttö se vain ei saa unta enää ollenkaan! Yleensä olen nukkunut vapaapäivinä miltei kahteentoista! Hirmuinen nuhakin alkoi vaivaamaan...ensin alkoi nenän tukkoisuudella ja nyt saa niistää koko ajan=( Toivottavasti tämä ei ole mitään allergiaa!
Jeps, kuulin noilta vauvakuumepuolen Enskoilta, että tänne odottajiin on siirtynyt opeopiskelijoita ja jo valmistuneita opeja:) Mukava, että löytyy samanalan ihmisiä!!! Taitaa vielä tuolla vauvekuumeilijoissakin olla pari opea lisää...toivottavasti siirtyvät pian tänne:)
En osaa oikein vielä kommentoida teidän juttujanne, kun nimimerkit ym. eivät vielä ole ihan hallussa, mutta yritän nyt kovasti opetella tämän palstan " sääntöjä" sekä tutustua teihin=)! Lisalle toivon suppareita:)!
Viipuli ja Muru rv 4+2
Tervetuloa viipuli ja kovasti onnea raskauden johdosta.
Lisalle tsemppiä viimeisiin hetkiin, muistan elävästi pikkusiskoni loppuraskauden kun se meni 2 viikkoa yli, joka päivä likka touhusi mitä ihmeellisempiä juttuja että poitsu ymmärtäisi poistua, mutta mikään ei tuntunut auttavan.
Käynnistämäänhän se jouduttiin ja keisarinleikkaukseksi meni kun oli napanuora kiertynyt kaulan ympärille, mutta terve pirteä poika sieltä sitten tuli.
Pojalla oli hurjan pitkät kynnet ja oli raapinut naamansa sellaisia naarmuja ja pankoja täyteen siellä massussa ja nahka oli kuin liskolla, mutta viikossa parissa tuo sitten rauhoittui ja pojan iho oli kuin samettia.
Omaan napaan ei mitään kummallista paha olo jatkuu edelleen 24/7, syöminen auttaa hetkellisesti mutta vartti sen jälkeen on taas tosi kurja olo, toivotaan että tämä menee ohi pian.
Väsymyskin on aivan valtava, mutta en ole uskaltanut vielä rautatabletteja syödä, odotellaan ensiviikkoon kun pääsen neuvolaan ekaa kertaa.
Ovat luvanneet ihanan lämmintä säätä viikonlopuksi, siispä haastan teidät kaikki nauttimaan säästä parhaalla katsomallanne tavalla.
Itse ajattelin reippailla ulkona ja kävellä railun 2 kilometriä keskustaan ja ostaa IIIIIISSSSSOOOOOOONNNNN jäätelötötterön kiskasta ja nauttia siitä ja kesäisestä säästä.
Lämpöä,Aurinkoa ja halauksia:
Aino ja masuasukki tasan 8
Hei!
Jos minäkin liityn joukkoon! Olen 24-vuotias hoitoalanopiskelija, jolla nyt opiskelut ilmeisesti hieman viivästyy :)
Asun Oulun läänissä ja synnytyspaikka liene Kokkola. Vaaville on annettu lupa tulla maailmaan jo pitkästi viime vuoden puolella, mutta plussa tuli testiin vasta viime kuussa. Nyt on ilmeisesti menossa päivä 6+6.. viikosta olen varma, mutta päivästä en.. Kun täti tuli viimeisen kerran kylään lauantaina niin kai se viikkokin vaihtuu sitten aina lauantaina?
Jatkuva etominen vaivaa, mutta ei anneta sen lannistaa :) Hyvä, että monet terveelliset jutut menee paremmin alas ja entisenä sokerihiirenä ei enää tee yhtään mieli makeaa. Nelosella on niiden ohjelmien ja mainosten välillä siinä Jatkuu pätkässä monesti englannin lakritsia ja yök kun pitää kääntää pää pois. Kevät päivät ovat nyt tosi ihania ja nautitaanhan niistä! Mukavaa päivänjatkoa vaan kaikille!
Sassu 6+6(?)
Hei,
Uusi enska ilmoittautuu joukkoon. Aika moni onkin tuttu nimimerkki tuolta kuumeilijoiden ensikkopinosta (*heiluttaa*)
Meillä plussa pamahti keskiviikkona ja nyt sitten mennään 5+2. Mitään tuntemuksia ei ole, joten en uskoisi kyllä olevani raskaana ellei testi olisi muuta näyttänyt. Mutta ihanaa ja ilonsekaista odotustahan tämä on :)
Alkoholista on ollut puhetta muillakin ja kyllä sama minua huolettaa. Testasin enne vappua (33/30) puhtaan negan. Kun mitään tuntemuksia ei ollut uskoin että pillereitten jälkeen menkat vaan kenkkuilee, ne kun ovat olleet silloin joskus ennen pillereitä aika epäsäännölliset.
Uskalsin siis ottaa. Ihan mahdottomia ei tullut juopoteltua, mutta kyllä meillä miehen kanssa viinipullo illassa taisi mennä puokkiin. Vappupäivänä otin sitten vähän enemmän viiniä (huomattavasti enemmän kuin olin ajatellut, koska kuitenkin työpäivä tiistaina).
Tiistain krapula oli uskomaton, paljon pahempi kuin olisi ollut oikeudenmukaista. Kävin jopa halailemassa pyttyä, joka saikin hälytyskellot soimaan.
Keskiviikkoaamuna testasin ja punainen iso pallukka kertoi uuden perheenjäsenen olevan tulossa.
Nyt on huolettanut ja olen lueskellut asiasta, mutta eipä tuota tekemättömäksikään saa. Toisaalta melko monelle on käynyt samalla tavalla ja kaikki on kuitenkin sujunut hyvin. Ainkin tuosta sai erinomaisen motivaation olla ottamatta pisaraakaan loppuraskauden aikana - sen pitäisi tehdä masuasukki iloiseksi :)
Tulipas pitkä ja seikkaperäinen sepustus, mutta kaikki varmaan teistä on kokenut saman, että alkuraskauden aikana oma napa on varsin ihmeellinen ja ajatukset pyörii sen ympärillä.
Ihnaa aurinkoista viikonloppua kaikille odottajille ( ja muutamalle nyyttinsä jo lunastaneille!)
leppis 5+2
Onpas ihanaa, että ihan muutaman tunnin päästä alkaa taas viikonloppu ja me suunnataan miehen ja veljenpojan kanssa kohti " mummolaa" ! Veljenpojan pakotin mukaan (ei sitä oikeesti tarvinnut pakottaa, mielellään lähtee mummon lellittäväksi), kun äitinsä on viimeisillään raskaana ja oon luvannut hoitaa synnytyksen ajan poikaa. Mites muuten hoitaisin velvollisuuteni, jos olen satojen kilometrien päässä?! :) Ihanaa saada poika muutamaksi päiväksi täysin itselleen hemmoteltavaksi ja halittavaksi.
Ja meidän kissakin pääsee vihdoin kotiin meidän mukana! Se on ollut mun vanhemmilla hoidossa meidän remontin ajan. Halusin tuoda nyt pariksi kuukaudeksi kaupunkiin, että tottuu " uuteen" kotiin ja muistaa, et missä se koti on. Sit heinäkuussa kisu pääsee taas hiirijahtiin ja syksyllä taas takas meidän hoiviin. Joku teistä kyselikin kissan hoidosta: meillä mies on aina hoitanut laatikkopuuhat, mä vastaan sit ruokinnasta. En ole kauhean huolissani toksoplasmiasta (meniköhän oikein?), mutta ei mun kauheesti tee kyllä mieli niitä kakkoja ja pissejä sorkkia. Muuten haluan kissan pitää meillä loppuodotuksesta ja heti vauvan synnyttyä, että tottuu heti uuteen tulokkaaseen. Monet koettaa pelotella mua, että kissa voi yrittää tehdä vauvalle jotain, mutta en ole antanut periksi. Se tulee olemaan mun kissani, ja saa luvan tottua vauvaan. Enkä epäile hetkeäkään, etteikö tottuis.
Omaa napaa vielä sen verran, että eilen iski ihan tolkuton väsymys - yhdeksän tunnin yöunien jälkeen nukahdin vielä 3,5 tunnin päikkäreille! Sit loppupäivän olin kohtuu pirteä, mutta oli hirveä nälkä. Ihan koko ajan. Ja yöllä heräsin 4.30 vessaan ja uni ei tullut millään. Luin kirjaa kuuteen ja annoin lopulta periksi nälälle, söin muroja ja kas - saman tien nukahdin uudelleen. Santerilla taitaa olla menossa jokin kasvupyrähdys, kun noin kamalasti energiaa vaatii.
Mutta sit muiden kuulumisiin - viipulille, sassulle ja leppikselle onnea plussasta! Täällähän on oikea plussa-aalto menossa näin kevään kunniaksi. Ja tosiaan, älkää oikeasti yöunianne menettäkö alkoholin nauttimisen takia, ette ole voinut mitään pahaa aiheuttaa ennen plussaa. Tietty on hyvä, jos loppuraskaus menee ihan nollalinjalla, mutta muuten huolehtiminen on turhaa ja aiheuttaa vaan ylimääräistä stressiä teille! No, mä taidan olla sieltä liberaaleimmasta päästä, vaikka itsellä ei olekaan mitään hinkuja jatkuvasti olla nauttimassa alkoholia, mutta en silti aio kieltäytyä viinilasista kerran kuussa saati sitten jättää terassisiidereitä täysin nauttimatta tänä kesänä (tosin alkoholittomia tai vähäalkoholisia, mutta kuitenkin).
Q oli saanut opinnot loppuun, mahtava homma! Ja mörötin oli saanut vakipaikan, onnea! Mä en ole vielä eläissäni ollut päivääkään vakituisessa työpaikassa, enkä varmaan tule ihan tulevina vuosina olemaankaan... mutta ei se mua haittaa, enemmän toivon, että mies sais nykyisestä paikastaan vakituisen kesällä. Helpottais vähän mun huolta tulevasta, oon tähän asti ollut meidän perheen elättäjä, kun mies on opiskellut. Ei paljon houkuttele olla elättäjä äitiyspäivärahalla, vaikka kai silläkin pärjäis.
queen, mä oon sit melkein toisesta päästä, annan itselleni luvan nauttia herkuista, vaikka sit välillä tekeekin törkeesti mieli salaattia ja muuta terveellistä. Voitais varmaan ottaa mallia toisistamme.. :D
Lisalle suppareita kovasti!
Nyt taidan lopetella, kun en enää muista mitä muuta piti kommentoida. Hauskaa, aurinkoista ja lämmintä viikonloppua kaikille!!
-Osse ja Santeri rv 13+2
Täällä Helsingissä on ainakin ihana ilma!
Eilen otin tosi rauhallisesti töissä: istuin koko ajan, enkä tehnyt mitään äkilisiä liikkeitä enkä juossut paikasta toiseen, vaikka oli ruuhkaa. Vatsaan sattui huomattavasti vähemmän. No, terkkarin mukaan kipu voi vielä jatkua melkein viikonkin, ennen kuin pitää huolestua. Sitä odotellessa..
Miten sitä voikaan iloita kaikista hölmöistäkin jutuista?! En voinut viime yönä nukkua mahallani, kun rintoihin sattui. Ja olin NIIN onnellinen :)
Meillä on huomenna tiedekunnan vuosijuhlat, joissa juominen on aina se pääasia. Täytyy yrittää vaihtaa laseja avecin kanssa tiheään - siitä hyötyisivät molemmat :) Mutta onneksi olen vasta näin alkuvaiheessa, niin mahdun mekkoon. Laihdutuskuurille en kyllä sitten uskaltanut ruveta plussattuani, vaikka mekko onkin vähän pinkeä ihan muista syistä kertyneistä kiloista..
Viipuli ja leppis, tervetuloa! Kiva kun tekin uskalsitte siirtyä tänne puolelle, niin saatiin muitakin alkuraskaudessa piinailevia vertaistueksi :)
AinoAuroralle herkullista jäätelönsyöntireissua, ja voisin kyllä huomenna tehdä saman! Ja kun joskus puhuit siitä kaasun kerääntymisestä vatsaan - nyt huomaan saman ilmiön täälläkin. Silloin se nauratti, vaan ei naurata enää, kun töissäkin tekisi mieli helpottaa oloansa ;)
Lisalle kestämistä, ja toivottavasti sauna teki tehtävänsä!
Q:lle onnea opintojen loppuun saamisesta! Tuntuu varmaan upealta olla tuossa elämäntilanteessa.. Ajoitus on ainakin varsin onnistunut! :)
Mulla on opinnot ihan levällään, mutta kai sitä vielä aika paljon kerkiää tehdä ennen kuin olo käy liian tukalaksi.. Varsinkin kun suvun naiset eivät ole kärsineet pahoinvoinnista - toivottavasti kuulun samaan kastiin!
Kandi 5+6 (jee, huomenna alkaa tavallaan seitsemäs raskasviikko!!)
En ehtinyt vielä lukea tätä jättipinoa läppi,mutta ehkä myöhemmin!!
Minulla on tänään permis ja vasta nyt rupesin miettimään, että saakos raskaana sellaisen ottaa?? Olen vain kuullut, että se ei joillain hormoneista johtuen tartu kunnolla?? No, kokeillaan...
Tänne ei mitään uutta kuulu. Maha on silloin jo pikkuisen " pyöristynyt" kun tämä meitin bambiino menee sellaiseen poittaisasentoon tuohon ja pullistaa kaikki läskit esiin :) Eli yhä edelleen masu on pieni ja kaikki sitä voivottelevat ;) Mutta myllerrys masussa on päivittäistä ja alkaa yleensä silloin kun minä haluaisin nukkua! Masu menee koholle puolelta toiselle vähän väliä :) Potkuja en juurikaan tunne, mutta kaippa se potkii tuonne selkää päin enemmän...
MiaMik ja bambiino rv 19+2
Mutta ei huolta, ainoastaan 8 päivää!!
Eilen oltiin np-ultrassa (rv 11+4) ja siellä meidän pikku-muru olikin, tosin vastas vain 10+3 viikkoja.. (En ole malttamaton :))
Mutta muuten ultrassa kaikki oikein ihanasti: turvotusta oli vaivaiset 0,6 mm eli tosi vähän. Vauveli oli aluksi oikein liikkuvainen, kieppu ja heilui minkä kerkesi, mutta raukkanen taisi väsähtää ja nukahtaa sitten :) Sydänäänet saatiin tosi helposti kuuluviin! En edes osannu odottaa että kuunneltaisiin mutta niin se kauhea jumpsutus alkoi yhtäkkiä kuulumaan :) Eli täällä Lapissa on nyt hirmuisen onnelliset tulevat vanhemmat jotka vaan hymyilee lakkaamatta :)
Kätilö oli vähän varautunut silti tuloksiin kun vauva oli vielä niin pieni, ja kävikin kysymässä toisen kätilön ja lääkärin mielipidettä että luotetaanko näihin tuloksiin vai otetaanko uudestaan parin viikon päästä.. No onneksi kumpikin oli antanut siunauksensa ja kaikki on hyvin!! Seuraava onkin sitten rakenneultra heinäkuussa.. Voi kun ei jaksaisi odottaa :)
Mulla oli puolestaan alkanu huolettamaan oireitten häviäminen. Ollu nimittäin varmaan jo pari viikkoa aivan oireeton olo, ja tietty pessimistiset ajatukset alkoi hiipiä mieleen..
Oli opettajuudesta ollut puhe, hienosti amy muisti että kylläpä kyllä mieki olen alaa opiskellu. Mutta kai se välimatka mieheen rassas kaikista eniten.. Että nyt sitten vain olen kotona lähinnä ja nautin elämästä :) Jännä ettei mulle kuiten tule pitkäksi aika vaikka " vain kotona" olenki..
Ja nyt muistin aikana Pikku-Millille suurensuuret onnittelut!! Ja tietty koko muullekin perheelle!! Oli kyllä valloittava pikkuinen!!
Viipulille, Sassulle ja leppikselle minunki puolesta hirmuiset onnittelut plussasta!!! On se edelleen tässäkin vaiheessa aika uskomatonta!
Ja alkoholista. Vaikka olenki sillä kannalla että aion olla koko raskauden ajan täysin nollalinjalla, niin tämä nyt ei aivan toteutunu alkuviikkoina.. Viikko ennen plussausta (rv 5+5 (oikeasti siis 4+4)) mieki join kyllä melkoiset änkyräkännit ja silloin kyllä oikeasti laatta lensi jo illalla, ja mie en ole ikinä oksentanu humalaa tai krapulaa. Jos oisin osannu arvata tilani niin oisinhan mie ihmetelly et mitäs tämä on. Mutta kun luomuplussa tuntui silloin ihan mahdottomuudelta niin ei sitä osannu varoakaan.
Aluksi olin tietenki kauhean huolissani et mitenkäs tämä nyt vaikuttaa, mutta kaikki näyttää ja tuntuu kuitenkin olevan hyvin. Eli minun mielestä on ihan turha murehtia jos ennen plussaa onki ottanu vettä väkevämpää.
Vedestä tuliki mieleen, että siitä on tullu suorastaan uus intohimo!! Ja tomaateista ja suolalihasta. Ainoa mikä on nyt vaivannu niin päänsärky ajoittain. Inhottaa kun auringonpaiste vielä lisää sitä.. Yleensä nauttisin näin ihanista kesäkeleistä mutta nyt.. :(
Mutta sellaista..
fio rv 10+4
Moikka vaan taas kaikki, oon ollut sitten vapun jälkeen hiljaa kun on väsyttänyt kovasti ja nytkin meinaa silmät painua umpeen kun just söin. :-) Oon kyllä käynyt lukemassa teidän jutut, etten täysin putoa ja se onkin ollut viisasta.
Ihan ensiksi vielä Pikku-Millille kiitos synnytyskertomuksesta! Täällä ensikoissa ainakin nuo jutut kiinnostavat niin paljon, ja on tosi paljon helpompi ajatella teidän perhettäkin kun on tavallaan myötäelänyt sen synnytyksen. Toivottavasti teille kuuluu hyvää nytkin! Paco oli aivan hurmaava pikkumies siellä syntyneissä. :-)
Uusiakin oli tullut. Tervetuloa! Sori kun en nyt muista teidän nimiä, en JAKSA (todellakin) ottaa sitä toista ikkunaa tohon... :-P Kyllä mä ne tiedän, mut en vaan muista. Muistuu varmaan mieleen kun kirjoittelette enemmän. :-)
Mäkin olen muuten tuota opepuolta, tosin hieman linjasta poiketen äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettaja... Samoin Mii oli kollega jopa samalta suomen laitokselta! :-) Olenkin monesti miettinyt, että toisaalta täytyy olla tosi innoissaan tästä raskaudesta ja toisaalta myös kiinnostunut tämänkaltaisesta verkkoviestinnästä, jotta jaksaa kirjoitella tänne. Ilmeisesti a) hoitoalan ja b) opetusalan ihmiset täyttävät ainakin ammatillisesti todennäköisimmin ainakin tuon jälkimmäisen ominaisuuden? Menipäs analyyttiseks. Tästä huomaa sen, että mäkin olen täällä oikeastaan luvattomasti graduaikana...
Kandi, ei mekään olla menty yksityiselle alkuraskauden ultraan, varmaan just sen takia että se on niin kallis ja kun rakenneultra pitää joka tapauksessa käydä yksityisellä jos siinä haluaa käydä. Meillä Jyväskylässä tarjotaan vaan ns. alkuraskauden ultra, mikä kylläkin otetaan vasta viikoilla 10-13 jos ei ole erityistä syytä kiirehtiä. Joku uusista muuten jutteli siitä, että olis mukava päästä neuvolaan kuulemaan niitä sydänääniä, olikohan se se joka asui täällä Keski-Suomessa... Siis ei meillä JKL:ssä mitään kuunneltu ekassa neuvolassa, vaan vasta ultrassa, joka mulla sattuu viikoille 10+2, sit saa ekan todisteen siitä, onko siellä ketään.
Äh. Kirjoitan vaikka huomenna lisää. Ei tästä nyt mitään tuu kun väsyttää vaan!!
Lisalle paljon tsemppiä ja suppareita!!
Terkuin Ladie, rv. 9+5
Ihanaa että taas tulee viikonloppu :)
Saa touhuilla kaikenmoista ukko-kullan kanssa!! Olis tarkoitus käydä kattelemassa niitä puutarha kalusteita.. Alkaa oleen terassilla jo niin lämmin että minä tahon ittelleni sinne jakkaran HETI nyt :D
Joo ja jätski kitskalle on ihan pakko päästä ;D
Jokohan lisalle tuli lähtö!? Toivottavasti on kohta nyytti kainalossa :)
Kunnon plussa-aalto menossa :) Onnea Viipuli, Sassu ja Leppis! Lisää uusia näyttäisi olevan tulossa.. piti käydä vaklii ;)
Sassulla näyttäisi olevan sama synnäri kun mulla :) Sulla sitten np, rakenne ja synnytystapa ultra varmaan kans Kokkolan äitipolilla..
Kohta puoliin olis tieten tutustuminen synnärille :) Tuttu paikkahan se on kun suurin osa sukulaisista synnyttänyt siellä..
Tuntuu aika veikeeltä kun tiiti potkuttaa kylkiluita.. Ihmeen aikasin se on noin korkealle noussu! Varmaan vaikuttaa sekin ku oon aika lyhyt..
Suotta tuosta alkoholin nauttimisesta ennen plussaa kannattaa hermoilla..
Minä kans viikko ennen plussaa join ihan reippaasti, en tod uskonut että niin nopeasti km.n jälkeen tärppäisi uudestaan!
No sitten kyllä seuraavana päivänä jo tiesin varmaksi että pikkunen on tulossa.. Oli sellanen krapula ettei koskaan ennen!! Mieskin ihmetteli että hetkinen..
Kissa tuossa yritti äsken pyydystää meidän ekaa kärpästä.. aikansa hyppeli pitkin seiniä ja meinas verhotki tulla alas! Ystävällisesti sitten tapoin sen lentävän ja annoin kissan luulla että hän sen tappoi!! Voi että on kissa niin ku suurikin peto :D
Täällä on kans siivottu.. eilen sain ikkunat pestyä (taas) sisältä ja väleistä! Ei ollut avainta millä olis ikkunat saanu auki ni piti käydä ostaa.. Vielä olis ulkoa pesemättä mutta saa vielä olla kun putsaavat teitä niin pölisee ihan kauheesti!
Sit imuroin joka paikan ja totesin että en enää taivu ihan joka paikkaan tuon masuni kanssa :) Mies lupasi alkaa hoitamaan imuroinnin!!
Tänään pesin saunan ja kylppärin :) Ja oon pessy ihan kaikki pyykit.. Voi vitsi että on taas ollut virtaa!
Pitäis kai alkaa laittaan ruokaa rakkaalle.. ei kyllä vaan oikeen ole ideoita mitä sitä tekis!!
Lämpöistä viikonloppua masukkaille :)
Niamey ja tiitiäinen rv 27+1
Aivan mahtava ilma tuolla ulkona! Ja sääennustukset lupailivat viikonlopullekin (siis la-su) huippukeliä:)! Mieli on heti pirteämpi, kun aurinko paistaa!
Ladie: Minähän se olin, joka jo malttamattomana haluaisi kuulla vauvelin sydämenlyönnit:)! Ja asustelen myös Jyväskylässä. Kuulin pari päivää sitten, että täällä kunta tarjoaa sen ns. alkuraskauden ultran ja muihin pitää sitten itse halutessaan varata aikaa yksityiseltä...olin aiemmin kuvitellut, että kaikki kunnat järjestävät äideille np-ultran ja rakenneultran...mutta käyhän se tosiaan näinkin! Olin ajatellut alunperin mennä alkuraskauden ultraan yksityiselle, mutta kai se on säästettävä rahat muihin ultriin, joita ei tarjota täällä Jkl:ssä. Mulla on sivuaineena tuo äidinkieli ja kirjallisuus...ollaankohan joskus törmäilty yliopistolla:)
Fiorella: Mukavia ultrauutisia sinulla:)!! Voi kun itsekin jo pääsisi ihailemaan pikkuista! Olen muuten huomannut, että olen ihan tosi malttamaton näitten vauva-asioiden kanssa...haluaisin pian (siis todella pian!) tietää, että vauvalla on kaikki hyvin tuolla masussa=) Mutta minun on yritettävä muistaa, että tämä raskausaika on varmasti sellaista aikaa, jolloin hätäily tai se, että odottaa kaiken tapahtuvan hetkessä, ei ole järkevää eikä myöskään mahdollista!
Kandivaihe: Mukava, kun täällä on joitain tuttujakin tuolta vauvakuumeilijoista:)! Vertaistukea todella kaivataan! On jotenkin tosi ihanaa, kun ei joudu aivan yksin miettimään ja pähkäilemään näitä alkuraskauden juttuja! Toivottavasti masukipusi helpottavat pian!
Burde: Olen kyllä kanssasi aika samoilla linjoilla tuon vauvauutisesta kertomisen kanssa. Uskoisin, että kerrotaan lähimmille ihmisille asiasta tässä piakkoin...ja jos keskenmeno tulee, niin se tulee. Se surettaisi aivan valtavasti, mutta lähimpien tuella suru ei varmastikaan tuntuisi aivan niin pahalta. Jännältä kuulostaa muuten tuo hypnoosivalmennus...enpä ole ennen moisesta kuullut=)!
AinoAurora: Toivotaan, että ällötysolosi helpottaisi pian! Ei ole varmasti mukavaa koko ajan voida pahoin=( Jaksuhaleja sinne!
Kiva, että tänne oli tullut muitakin uusia odottajia (ainakin Sassu ja leppis)! Vilkutus teille=)!
Onnellista odotusta meille kaikille toivottelee,
Viipuli ja Muru rv 4+2
mutta kun kävin kurkkaamassa uusia kuulumisia, olin pakko kommentoida tohon Niameyn siivousenergiaan, että mua rupes ihan konkreettisesti väsyttämään, kun luin tekstisi. Mä en tajua, miten te jaksatte olla koko ajan siivoamassa... tiedän olevani TODELLA laiska siivoamaan, mutta että näin laiska, et oikeesti meinas heikottaa ja uni tulla silmään lukiessa sun ikkunan ja saunan pesuista! :D
No, mä luotan sokeesti siihen, että mullekin tulee se energinen keskiraskaus (pah, sano mun sanoneen, että käy just ku äidille, et väsynyt oon loppuun asti (siis siihen asti, ku lapset muuttaa pois kotoa..)).
Äh, nyt viikonlopun viettoon!
Burde(?): Meillä on perhevalmennuksen 2 ekaa kertaa synnytyksestä. 3. kerta vauvan hoidosta ja 4. vain naisille tarkoitettu imetyksestä. Eli samassa on synnytysvalmennus ja sit muuta tarpeellista vauvan kanssa elämiseen tarvittava tietoa. Synnytyssairaalaan saa mennä erikseen tutustumaan. Kuulemma noin kuukautta ennen laskettua aikaa, mut meidän pitää varmaan soitella sinne jo vähän aiemmin, kun haluttais päästä englanninkieliselle esittelykierrokselle eikä niitä varmaan ole niin usein kuin suomeksi.
Me saatiin tänään uuden kodin avaimet!! Muutetan tosin pikkuhiljaa niin, että vasta kesäkuun alusta asuttais siellä. Siivoamista ja tapetointia on ainakin vielä edessä ennen tavaroiden viemistä. Toi siivous ym. urakka alotetaan vasta kun kummanki koulut on loppu eli parin viikon päästä.
Alkaa jotenki vähitellen tuntua siltä, että aika loppuu kesken. Muuton lisäksi ois vielä paljon asioita mitä pitäis tehdä ja paljon tavaroita mitä pitäis hommata. Lisäks olen vähän päättänyt, että vauva sais syntyä jo joskus heinäkuun puolessa välissä :) Vaikka kai se on isältään perinyt uppiniskaisuutta sen verran, että on jo ton mun päätöksen takia päättänyt syntyä vasta elokuun puolella..
Jenni 28+0 (oman " suunnitelman mukaan enää 10 viikkoo ;) )
Monet on ihastellut juuri alkanutta kevättä ja tulevaa kesää... ja niin olen minäkin!!! Olen oikeen ODOTTANUT kesää, vaikken siitä niin ole ennen piitannut. Tänä aamuna olin yövuoron jälkeen pitkään Näsijärven rannalla penkillä istumassa koiran kanssa ja kattelin peilityyntä järveä + nautin aivan ihanasta aamuauringosta ja lintujen laulusta. =) Voi vitsit... oli NIIN onnellinen olo! <3
Viipuli: Mulla on ollu koko raskauden ajan nuha. välillä olin kyllä oikeestikin kipeenä, mutta se nuha on tosiaan ollu ihan tästä raskaudesta johtuvaa. Kurja vaiva, mutta kuitenkin tosi vähäpätönen. =)
Meillä on ollu sama ilmiö, kun sullakin. Ei pysty enää nukkumaan puolille päivin... ennen se onnistu heittämällä, mutta nyt raskautumisen myötä ollaan molemmat (siis ukko myös) alettu herää jo " aikasin" aamulla. Mistähän lie johtunee? =)
Sassu & Leppis: ONNEA OIKEEN KOVASTI PLUSSAAMISEN JOHDOSTA!!!
Fio: Hienoa kuulla, että ultrassa oli kaikki ok, vaikka vastasikin " vähempiä viikkoja" . Jospa se vauveli ottaa kohta jonku hirmusen kasvupyrähdyksen... =)
Oireettomuudesta... Mulla oli sama homma yhessä vaiheessa. Lohduttauduin sillä, että kun ei ollu mitään keskenmenoon viittaavaa, niin kaikki varmaan ok. Niin kun on ollutkin. Kyllä niitä oireita taas kohta tulee... usko pois. ;)
Jenni: ONNEA UUTEEN KOTIIN! Me tosiaan muutettiin n.2kk? sitten... oli aikamoista kantamista, vaikka pikku hiljaa muutettiinkin. Mä suosittelen, että kannattaa tosiaan siivota hyvin etukäteen ja jos vaan mahdollista niin vaikka vahata lattiat ennenkun kantaa mitään tavaroita. Mä siivosin " lattiasta kattoon" + pesin ikkunoita ja vahasin lattia (oli yllättävän helppoa), ja oli kyllä ihana muuttaa kun tiesi, että on puhdasta ja ei tartte heti alkaa siivoomaan.
Saa nähä mitä meillä on siellä perhevalmennuksessa... Kun tosiaan on vaan ne 2 kertaa. Kesän takia 3. kerta on peruttu, kun pappi on kesälomalla. Se siis pitäis sen kolmannen kerran jostain parisuhde jutuista. Harmittaa kyllä kun se jää pois, se olis voinu olla mielenkiintonen.
Omasta navasta sen verran, että tänään ku olin kotiutunu yövuorosta ja ulkoilemasta ja kävin nukkumaan, niin Penni-Enni hauskuutti mua ihan tosissaan. Nauroin oikeen ääneen ku se potki niin kovasti, että tuntu jopa käteen asti. =) Sit kun vähän koputteli mahaa ja laitto käden siihen kohdalle, niin ei menny kauaa, kun se jo taas monotteli takas. =) Aivan ihana rimpula siellä! <3 <3
Mä oon " sotaleskenä" tän viikonlopun, kun ukko menee vapaaehtos armeijajuttuun... Aattelin mennä semmosilla lasten hulinoilla käymään lauantaina... jos sieltä vaikka ostais jotain ihania kestovaippoja. =)
Hyvää viikonloppua kaikille!
Burde ja Penni-Enni rv 18+5
Jospa mäkin vielä tänne¿ en oikein osaa vielä siirtyä tonne vauvapuolelle =)
jenni, mullakin oli etukäteen jotenkin skeptinen olo sitä imukuppia kohtaan, mutta siinä vaiheessa kun sitä ehdotettiin ei tarvinnut edes miettiä. Ja se olikin ihan tosi iso helpotus.
Larsku, mulla meni paino alaspäin aika pitkään. Olisko ollu 19 viikko kun oli sitten lähtenyt nousuun ja 14 kiloo sitä sitten tulikin lisää.
ykkösope, mulla se maha ilmestyi ihan yhtäkkiä parissa päivässä¿ viikkoja oli muistaakseni 16+
burde, mulla alkoi harjoitussupparit muistaakseni joskus puolenvälin jälkeen.
Ja vauvalle alettiin ostaa tarvikkeita valmiiksi joskus samoihin aikoihin eli puolenvälin jälkeen. Kaikki olikin sitten hyvissä ajoin kotona valmiina ja mun mielestä oli kiva kun sai viimeiset viikot ottaa rauhassa. Tosin Paco tais odottaa, että amme tulee kotiin kun mun vanhemmat toi ammeen synnytystä edeltävänä päivänä.
Niin ja onnittelut Penni-Ennin potkuista!!! =)
Q:lle onnittelut opintojen loppuun saamisesta!!!! Kuinka sullakin on noita viikkoja jo noin paljon, voi hurjaa!!! =)
Viipulille, Sassulle ja leppikselle onnittelut plussasta!!!! =)
Laralein ultrakuulumisia täällä odotellaan!!!
Meillä on arki lähtenyt kulkemaan ihan kivasti. Poika nukkuu ja syö hyvin. Tosin suurinpiirtein kerta vuorokauteen osuu sellainen pitempi (n. 3 tuntia) valveillaolojakso ja nyt se tietysti eilenkin oli yöllä, mutta oon saanut nukuttua sitten aamusta kun poikakin nukkuu.
Ai niin, Lisalle PAAAAALJON suppareita mikäli et oo vielä tositoimiin päässyt!!!
[color=red]pikku-milli & paco 1 viikko[/color]
Ihana ilma tosiaan:)
Mukava päivä oli muutenki, käytiin töiden jälkeen äipän kanssa hennesissä ja kappas, löytyi ihanat valkoiset pellavaiset äippähousut just sitä harvinaista kokoa s..mutta eipä mahtunut pullan yksiö millään niihin housuihin vaikka muuten ois ollu just hyvät..piti ottaa m-koko:) käytiin vielä syömässä kanarullat ja söin jopa jälkkäriks jäden,hyvä,hyvä:)
Tervetuloa uudet odottajat!! Nythän on tosiaan oikea plussabuumi:)
Lisan kuulumisia on pakko käydä vähän väliä kurkkimassa, josko se lähtö tänään tulis;)
Jotain piti viedä kommentoida mutta en muista mitä?..no tuun löpisemään taas kun se jokin tupsahtaa päähän..
Queen ja Pulla rv 26+2
ainiin, ihan pakko vielä vähän hehkuttaa kun tossa hoksasin että mulla on enää 15päivää töitä:))))))) 3viikon päästä alkaa kesäloma ja sitte se äippäloma.jes!
nimim. työmotivaatio nolla;)
Täällä myös yksi, joka kyllä lueskelee ahkerasti, mutta kun omassa napaseudussa ei ole kauheasti uutta, niin kirjoittelu jää harvemmalle.
Kivoja ultra ja neuvolakuulumisia monella ja ihan uusia potkujakin tunnettu (ainakin burde) Hienoa! =)
Toivottavasti kandin masu asettuu ja huoli on turhaa!
Tervetuloa Viipuli ja onnea ja tarrasukkia sinne näin virtuaalisesti!
Varmaan meitä kaikkia on aluksi jännittänyt tai pelottanut nuo km:n ym. mahdollisuudet, mutta turha kai sitä on etukäteen murehtia. Vaikka kyllä se vielä itselläkin käy mielessä välillä, jos oikein vatsaan koskee tai jotain.
Ja vielä Viipulille, että meitä alkaa olla aika hyvä joukko opeja tai sellaiseksi opiskelevia tai joskus opiskelleita täällä ensikoissa. Minä olen luokanope ja taitaapa olla tuo ykkösopekin. (Ja olikohan fiolla saman alan opintoja takana?) Ja taisipa olla joku muukin. Mutta onhan meitä tässä maassa niin pakjon, että kumma olis, jos ei useampi tännekin osuisi... ;o)
Q:lle onnittelut opiskelu-urakan päätöksestä! Ja Queenille terkkuja, että anna hyvä ihminen itsellesi lupa herkutella - vauvakin sitä vaatii... ;o)
Me saatiin tänään mun ystävältä turvakaukalo ja hoitolaukku EkaVekaralle. Samasta paikasta saadaan lähemänä syksyä vielä jalallinen amme, rattaat, joihin saa tuon kaukalon kiinni ja varmaan jotain muutakin. Muutamien vaatteiden lisäksi siis ekat vauvatavarat nyt kotona. Ja miehen äiti kertoi eilen, että heillä on vanha itse tehty suvussa kulkenut kastemekko, jota saamme sitten aikanaan käyttää. Ihanaa!
Nyt kuitenkin takaisin tuonne ihanan lämpöiseen auringonpaisteeseen. Voikaa hyvin!
-Amy ja EkaVekara rv 15+0 *tuulettaa taas uutta viikkoa* =)