---ENSIKOT Vko 18---
Kommentit (76)
Ensinnäkin kiitos kaikille jotka jaksoitte vastailla mun kysymyksiin taas, ootte ihania! Mahtavaa kun täällä saa aina niin hyvää tukea vaikka olisi vähän typeräkin asia joka askarruttaa. Varsinkin Osselle kiitos viinikommentista, eniten rauhoittaa juuri tuollainen tieto että on ne muutkin tehnyt samoin..
Mahankasvusta oli puhetta. Odotan innolla että maha kasvaisi kunnolla, ja kuulun näköjään niihin joilla se näkyy jo melko aikaisessa vaiheessa. Oon melko hoikka, mutta silti vauvamaha näkyy nyt jo aika selvästi, ei jää enää muille epäselvyyttä asiasta! Olen kuullut, että huonojen vatsalihasten takaa masu pomppaa nopeammin esiin, ja mullahan on tosi huonot vatsalihakset, johtunee siitä :)
Kandille vielä; mäkin kovasti pelkäsin kohdunulkoista niiden toispuoleisten kipujen takia, ja mulla on vielä kohonnut riski siihen, kun oon sairastanu munasarjatulehduksen. Onneksi pikkuinen oli kuitenkin oikeassa paikassa! Ja niin on varmasti sullakin! Ootko aikeissa mennä alkuraskauden ultraan, vai odotatko np-ultraan?
AinoAuroralle jaksamisia pahoinvoinnin kanssa! Se menee kuitenkin ohi äkkiä, ja sen jälkeen sitä ei edes pidä enää niin pahana, aika kultaa muistot siinäkin suhteessa :)
Pikku-millillä on kyllä kerrassaan ihana pikkumies! Hienoa että kaikki sujui synnytyksessä hyvin!
Viipero rv 13+1
Huomasin vasta nyt ton Pikku-Millin synnytyskertomuksen... kun se oli tullu just mun tekstien väliin. =) Eli siis onnea oikein kovasti koko perheelle!! Aivan sulonen poika oli siellä kuvassa!! ;)
Hei... sitä mun on pitäny kysyä, että millä viikoilla yleensä niitä supistuksia alkaa tulee? Ja tunnistaako ne heti supistuksiks? Aattelin täällä kysästä, kun ei noista opuksista ota selvää, kun joka kirjassa on samoilla viikoilla eri tekstit. =S
Mä näin viime yönä unta, että lääkäri sano ultran jälkeen, että meille tulee tyttö. =) Saa nähä kuin käy... testien mukaan poika ja unen & kummitytön (2v) mukaan tyttö! =D Onks muille tullu mahan perusteella (tai muuten) veikkauksia sukupuolesta?
Missä vaiheessa ootte muuten alkanu enempi ostelee vauvalle juttuja valmiiksi? Eli mitä ja missä vaiheessa... Mä ostelin paljon kaikkee ENNEN raskautta - hullua kyllä! Ja nyt sitten raskaana ollessa ei oikeen uskalla... eikä toisaalta kehtaa " liian aikasin" , ettei muut sitten naureskele ja kato kieroon... =)
Meen syömään pizzaa... Ukko halus välttämättä tehdä. =)
Burde ja Penni-Enni rv 18+2
Joo, eli se niistä alkuraskauden fiiliksistä, että Pertti-Irmeli syntyis ajoissa... Eilen kyllä vihloskeli ihmeellisesti koko päivän, mutta ei sen kummempaa. No, jos nyt ennen äitienpäivää...
Meinas eilen jo huumori loppua ja sit piti käydä ostaan KOLME pakettia jäätelöä+tötteröitä+strösseleitä ja sit mässäsin niitä illan. Tai no en mie syöny ku kaks 2-pallosta tötteröä ;) *mums mums*
AinoAurora, Mulla oli alkuraskaudessa kans tuota yhtäkkistä heikotusta, jos seisoin paikoillani. Kävellä kyllä pystyi, mutta kun pysähtyi alkoi huimaamaan ja oksettamaan. Meni kyllä ohi viikkojen lisääntyessä.
Niamey kyseli mitä apteekista kannattaa ostaa etukäteen... Mie ainaki olen ostanu Jekovit-tipat (d-vitamiini), Bepanthen-voide (se punanen) ja Natrium Kloridi-tipat (nenän tukkoisuuteen). Eipähän tartte sitten myöhemmin lähteä hakemaan, kun todennäköisesti nuita ainaki tulee tarvimaan.
Burde, mulla alko supistukset joskus viikoilla 18-19 (muistaakseni). Tuntuivat vain sellaisina vatsan pingottumisina. Tunnistin ne kyllä heti supistuksiksi. Yleensä kait sanotaan, et joskus rv 20 jälkeen alkais harjoitussuppareita oleen enempi, mut tämä hyvin yksilöllistä.
Nuista vauvan juttujen ostelusta... Mie en ostanut mitään ennen 24 viikon täyttymistä (mikä lie alitajuntainen pelko). Ensimmäinen ostos tais olla nuo vaunut tammikussa rv 25+.
Mut nyt pitäs kait alkaa kiskoon vaatteita niskaan ja valmistautua neuvolaan... Palailen myöhemmin neuvolaterveisten muodossa.
Lisa & Pertti-Irmeli 40+1 *huoks*
Joo mä olen nyt alkanut tuuduttautua siihen uskoon, että noi vatsakivut on vaan jotain rasituksesta johtuvia lihaskramppeja/kolotuksia. Kun ne tulee touhutessa, ja lähtee sitten itsestään pois kun lepään. Eilenkin alkoi vatsaan sattua, kun olin 7h kassalla (töissä siis) kauheissa vapunjälkeisruuhkissa, ja siihen seitsemään tuntiin sain ruhtinaalliset kaksi 10min taukoa, joista toiselta jouduin vielä tulemaan ruuhkan takia kesken pois! Teki mieli huutaa niille asiakkaille, että " menkää pois ku mä oon raskaana ja väsyttää ja sattuu!" :)
Oletteko te kaikki muuten maksaneet siitä yksityisestä alkuraskauden ultrasta? Kun itse olen ajatellut olla menemättä - se on täällä Helsingissä niin älyttömän kallis. Kaikki raskaudestani tietävät tutut ovat sanoneet, ettei kannata tuhlata rahojaan siihen. Toisaalta, olisihan se ihana tietää, että tuolla kohdussa on ihan oikeasti pieni vauvanalku. Mutta aion nyt neuvolassa kysäistä, josko siellä jo saataisiin dopplerilla sydänäänet kuulumaan. Tod.näk. ei, koska mulla on niin aikaisin se neuvola. Mutta joillainhan on kuulunut tosi aikaisin, joten olisi kiva edes kokeilla..
Sori omanapaisuus, mutta meidän kone on nyt jostain syystä niin hidas, etten päässyt lukemaan kaikkia kirjoituksia..
Meijän Penni-Enni potkii!!
Eilen illalla (joskus klo 21 jälkeen) istuttiin ukon kanssa sohvalla ja katteltiin telkkaria... Vas. puolella alavatsassa tuntui 2-3 jännää liikettä... meni vähän aikaa ennen kuin tajusin mitä ne oli: " Hei! Penni-Enni tais just äsken potkia mua!?! =D" .
Ukko tietysti koitti pyydystää potkuja kädellään, vaikka eihän niitä vielä ulospäin tunne... =)
Kauhea meininki tuntui Penni-Ennillä siellä sillon olevan, kun ekoja potkuja hentosempia tuntui vielä muutaman kerran sen jälkeenkin!! =)
IHANA PENNI-ENNI!!! <3 <3
Burde & P-E rv 18+3
Aivan ensiksi onnittelut Pacon syntymästä :)
Kandi: kävin Femedassa tuossa alkuraskauden ultrassa ja kelakorvausten jälkeen jäi maksettavaa vain 40 ja jotain euroa. Eli ei paljoa siitä, että tietää kaiken olevan kunnossa. Minun olotilaani se ainakin helpotti.
Burde: Varmaan aivan mieletön tunne nuo ensimmäiset potkut /lyönnit :)
Omassa navassa ei ole mitään uutta tapahtunut. täällä odotellaan tuota ensi tiistain ultraa, jossa toivottavasti hematooma on poistunut ja vauva voi vieläkin hyvin. Ja tietysti jos nuo np-tulokset olisi vielä kohdallaan. Vaikka kait nekin aina välillä harhaan johtaa.
Tänään on ihana lepopäivä. Ei mitään suunniteltua tekemistä ja nukuin puoli 12 asti. IHANAA!!!
Mulla on ainakin maha kasvanut todella paljon. Ja tuntuu oikein kipuja nivusissa kun tuo kohtu nousee ylöspäin. Rinnat ei onneksi ole enää niin kipeät, mutta kyllä vieläkin välillä oikein sattuu kun oikeasti suunnasta tökkäsee :)
Mukavaa päivää kaikille
Heidi <3 toukka 10+4
Onpas ihanan lämmin päivä tulossa.. ei toki niin aurinkoinen :(
Vähän näyttää että yläkerrasta nakataan vettä mun kukkapenkkeihin vielä tän päivän aikana ;D
Meidän tiiti piti aivan uskomatonta mylläystä koko eilisen päivän ja sama meininki näyttää jatkuvan..
Neuvolassa käytiin aamulla :)
Sain sokeri rasitukseen ajan 12.5 klo. 7.30 Hui kauhistus.. millonkahan oon viimeks heränny noin aikaisin!!
Painoa oli nyt tullut vain 800g viime käynnistä.. Hyvä juttu!
RR oli 120/65
Hemoglobiini oli yllättäen laskenut 112.. Määräs sitten rauta kuurille!
Luulempa vaan että on mun oma vikani kun on laskenu.. Oon ottanut multitabs special 2+ ja kalkkitabuja yhtäaikaa!!
Kalkki estää raudan imeytymisen.. eipä tullu taas mieleenkään :D
Täytyy nyt kokeilla jos sen sais nouseen ilman kuuria.. menee niin massu kovalle noista rauta tableteista :(
Sf mitta 25. Oli nyt vähän tasoittunut viime käynnistä.. nyt menee keskikäyrän yläpuolella, ei enää yli yläkäyrän niin ku viimeks :)
Pikkunen oli pää ylöspäin.. Tai pää vasemmalla ylhäällä ja peppu oikealla alhaalla! Ihan vinossa :) mutta siellä tuntu olevan tilaa heitellä voltteja ihan hyvin..
Sykettä taas etsittiin kun pieni niin villillä päällä ettei pysynyt hetkeäkään paikallaan.. Hienosti se veteli menemään! 140 saatiin lukemiksi lopulta..
Seuraava käynti onki sitten jo 22.5. Nyt saan käydä jo kahden viikon välein vauvaa kuuntelemassa :)
Tulipas nyt vaan omaa napaa taas..
Nyt alan imuroimaan!!
Muutama pölykoira näkyi sängyn alla räkyttävän :(
Niamey ja tiitiäinen rv 26+6
Ei mitään kovin uutta...
Paino - 900g (nyt siis yht. +4,3kg eka neuvolakäynnistä)
RR 136/88
Proteiinit +1, niin ku viimeksi
sf 34, niin ku viimeksi
Pertti-Irmeli kiinnittynyt
Huomenna ois vielä äitipolin kontrolli ja ens maanantaina taas neuvola. Voih, ku ei tarttis enää mennä...
Hieman hymyillen saan lukea nuita huhti-ja toukokuisten pinoja, aivan on meinaan samat tunnelmat kaikilla ;) Olo on ku lapsella jouluaattona kerrottuna tunnelmat viidellä!!! ;)
Niamey, kyl mieki olen aina ottanu yhtäaikaa nuo Multitabs 2+ (2tbl/vrk)ja Calcichew 3D (2tbl/vrk), eikä rauta-arvot ole siitä olleet moksiskaan... Päinvastoin nousseet alkuajoista. Mutta tämä lienee kans yksilöllistä.
Onnea sokerirasitukseen! Itsellä olo vaihteli vuoroin oksetuksesta tajuttomaan väsymykseen, mut kunnialla selvisin :)
Burde, onnittelut ekoista liikkeistä =)) Niin se Penni-Ennikin kasvaa ja voimistuu :)
Kandivaihe, täällä ainaki yksi, joka ei ole käynyt alkuraskauden ultraa, vaan ihan vain nämä normaalit niskapoimu ja rakenneultrat.
Jos nyt yrittäis vaikka ottaa mallia Niameystä ja kaivaa imurin esiin... Sais vaikka tuon ukko-kullanki herätettyä...
Lisa & P-I 40+1
Allergian kourissa poteville ihan ensin vinkki: Ostin tänään Nasaleze nimistä nenäsuihketta, ei sisällä mitään lääkeaineita vaan tekee suojaavan pinnan limakalvoille, on semmosta " puuteria" . Mulla ainakin helpotti heti ja mulla allergiaoireet on voimakkaat..aamulla pärskin ja niiskutin koko työmatkan niin että keuhkoihin sattui:( Tuotetta saa apteekeista ja luontaistuotekaupoista ja on kuulemma täysin turvallinen raskaanaoleville ja pikkulapsillekin kun siitä ei imeydy mitään elimistöön ja sisältää vain selluloosaa vai mitä lie olikaan..hinta oli kyllä rapea 18e..mutta pitäis riittää kauan, itse ostin ikivireästä:)
Lisa: Voi kun vauva jo tulis:) Jaksamista ja pitkää pinnaa viimemetreille!
Burde: Onnea liikkeistä:) On se niin ihanaa:)
Masua odottaville lohdutuksia, kyllä se sieltä pömpsähtää ja on yhtäkkiä jo kunnon pallo;)
Mä meen nyt väsäämään salaattia..oon kyllä semmonen tiukkis etten osaa näköjään ees raskaana ollessa herkutella kunnolla ilman huonoa omaa tuntoa, en tietty masuasukkiani nälkään näännytä mutta pitää syödä niiiin terveellisesti tai tulee kauhee morkkis. Vappuna söin yhen vaivasen munkin ja join pari lasia ja siitäki kehitin kunnon morkkiksen ja paksun olon..saa nauraa;) Oon oikeesti kade Lisalle kun pystyt ihanilla herkuilla itteäs hellimään..toivottavasti mäkin pikkuhiljaa saan vähän löysemmän vaihteen päälle, hullu nainen:/
Queen ja Pulla rv 26+0
Mullakin oli tänään toinen neuvola. Osaa kyllä olla harvinaisen räjähtänyt paikka, vanha puutalo ja aina (siis molemmilla kerroilla) ihan dead-meininki, ei siellä koskaan ole muita samaan aikaan... Tai sit mä oon ollu paikalla jotenkin ihmeelliseen aikaan ;)
Meinattiin ihan itse kukin hermostua, kun ei täti meinannu etsimälläkään millään löytää sydänääniä. Kauan niitä haettiin ja haettiin, lopulta pienen hetken täti sai ne kuulumaan, kunnes ne häipyivät taas jonnekin. Mitähän se tyyppi nyt oikeen meinaa... Kuulemma näillä viikoilla pitäis kuitenkin pienen hakemisen jälkeen kuulua. Tässä just mies ehdotti, että pitäiskö mielenrauhan vuoksi vielä mennä yksityiselle lähiaikoina tarkistamaan tilanne... Hankala Ahaa, aiheuttaa harmaita hiuksia vanhemmilleen jo nyt ;))
Samalla reissulla käytiin hääpaikalla keskustelemassa käytännön asioista. Vaikuttaa ihan hyvältä, vielä kun sais itelleen aikaseks vaatetta hommata :)
Ja kun liikenteessä kerran oltiin, käytiin myös miehen mummoa moikkaamassa ja kertomassa hää- ja vauvauutisia. Tuleva isomummo oli ihan iloinen, ja sanoi jo viime käynnillä jokunen viikko sitten aavistaneensa vauva-asian, muttei uskaltanut kenellekään sanoa vielä mitään. Kuulemma mun silmistä hän sen näki :) Aika jännä, mutta eikös joku muukin ole joskus sanonut mummoilla olevan moisia kykyjä? Muistan jostain keskustelusta joskus lukeneeni. Omallekin mummolle tarttis kertoa, mutta jotenkin en osaa puhelimessa tällaisia uutisia sanoa, etenkin, kun mummolla on aika huono kuulo ja puhelimessa puhuminen on siksikin toisinaan vähän hankalaa.... Täytyy varmaan ajella käymään, tunnin matka sinnekin vain on meiltä.
Tänään on näköjään ollut varsinainen neuvola-päivä, kun moni muukin oli käynyt :) Burdelle onnittelut ekoista liikkeistä, meidän Ahaa on niin hanakala tapaus näköjään (sydänäänistä päätellen), että varmaan liikkeetkin tuntuu tosi myöhään... ;)
Jeps, sori tämä omanapaisuus tällä erää :) Nyt pitää alkaa varmaan hääkutsuja printtailla ja työasioita hoidella!
t. Ope + hankala Ahaa rv 15+2
Huh, nyt on hetki aikaa istua rauhassa. On ollu kiire päivä. Piti käydä autokorjaamolla, hakea pyykinpesukone ja hoitaa poni. Vielä pitäis käydä yöllä tallilla, kun päätin jättää raukan yöksi ulos.
Niamey: Mulla ainakin odottava kaveri laitto ukkonsa siivoamaan kissan pissat. En tiedä mikä on paras ratkaisu, mutta kannattaa varmaan neuvolasta kysyä :)
burde: Ensinnäkin onnittelut liikkeiden tunnistamisesta! Mulla ekat supistukset oli rv 17+. Tuli sellanen olo kuin olis tehny vatsalihasliikkeitä, tiedäthän ku alkaa sillain kiristämään mahaa. Eikait niitä kaikki edes huomaa.Neuvola täti sano että ne on sitä normaalia kohdun " jumppaamista" . Niistä kirjasia kun alkaa useampia lukemaan menee ihan sekaisin :)
ope: Tiedän että on tosi hermostuttavaa, kun ei ääniä löydy ja sitten kuuluvat vaan hetken. Mulla 16+ viikolla kävi juuri noin. Ei millään tahtonut löytyä ja heti löydyttyä katosivat. Vauva on tosi pieni vielä ja liikkuma tilaa paljon. Ei siinä täti dolpperin kanssa pysy perässä. Vasta rv 19+ kuulu äänet heti kun anturin masulle laittoi :) Eli jos syke kuului edes hetken, en olisi huolissaan. Ekat selvät liikkeet meillä pongattiin 18+ viikolla, eli eiköhän ne kohta tunnu teilläkin :)
Lisalle lähetän kuunnon suppareita, kohta se vauva on äitin sylissä :)
Omaan napaan ei ihmeitä kuulu. Selkä on alkanut kipeytyyn, mutta jos sen kanssa nyt kummiskin pärjäisi. Liikkeistä sen verran että tuntuvat kyllä jo paljon selvemmin. Hassua kun tietää miten päin vauva masussa oleskelee :D
T: Ull-Maij & Pikku-Pupu rv 21+2
Voi että mitä kaikkea täällä onkaan tapahtunut sillä välin, kun olen ollut palstapimennossa!!!
[color=deeppink]Lämpimät onnittelut siis pikku-millille suloistakin suloisemmasta pikku-ukosta! ♥ Kylläpä oli täsmällinen sulla toi laskettu aika![/color]
Päivitin nyt pitkästä aikaa taas meidän listaa, uusia oli ilmoittautunut paljon mukaan, joten tervetuloa! Jojo, päivitin myös sun uuden lasketun ajan. Ja tietysti päivitin myös pikku-millin pojun tiedot! :D
Mulla loppui nyt opinnot! Sain viimeisenkin esseen rutistettua valmiiksi, joten vapaus koittaa - ihanaaaaaaa!
Toivottavasti ehdin jatkossa taas useammin palstailemaan, on ollut ihan kurjaa kun en ole ehtinyt ollenkaan linjoille.
Pikkuquu voi onneksi hyvin ja potkuttelee kovasti. Tänään melkein saatoin kuulla masusta pienen äänen " äiti, huomaatko sä mut?" :D
Halauksia koko Enskajoukolle!
-Q- ja -q- 24+2
Q: Onnea opintojen päättymisestä! Miksikäs valmistut nyt sitten? Olipas sul hyvä ajotus. Mulla vast kohta eka vuos takana, ja ens vuonna tulis sit pientä väliä. Ei haittaa:)
Ulla-maijkin oli äsken käynyt. Ihanaa, et tunnet jo liikkeitä. Onpa aika menny nopeesti, kun oot jo noin pitkällä:) Koita jaksaa selkävaivojen kanssa.
Ykkösope: Jos ne äänet on kuitenkin hetken kuulunu, ni onhan se positiivista. Mut kylhän se aina huolta aiheuttaa, jos tarvii vähänkin epäillä. Eiköhän kaikki oo kuitenkin hyvin, jos äänet kuuluivat vähän aikaa.. Milloin teillä on häät?? Ihanaa:) Onnea.
Queen: Mä taas haluaisin syödä terveellisemmin,mut en jaksa paneutuu niin paljoo ruuanlaittoon.. Mun pitäs nyt opetella kokkaamaan,ku en todellakaan oo mikään kokkikolmonen. Pitäähän meiän lapsen saada kunnon ruokaa.. Mut koita sallia itelles herkku silloin tällöin, älä ota paineita ruuasta. Helpommin ehkä sanottu ku tehty.
Lisalle suppareita:) Kyllä se pieni kohta sieltä maailmaan tupsahtaa.
Kandivaihe: Juu,ei kantsi ottaa paineita. Vaikka otan itekkin aina jokaisesta vatsanväännöstä. Mutta eiköhän ne ihan normaaleita ole.
Mä oon menossa pe alkuraskauden ultraan. Päätin viimeks, ku sain sen km, että seuraaval kerral menen, et tulis jotain varmuutta aikasemmin. Oli niin inhottava kokemus. Haluun vaan tietää onko tuolla mahassa pikkunen:) Eihän siinä sitten mitään, jos olisi se np-ultra,mut kun täällä ei tarjota kuin rakenneultra. Eli aika kauan joutuu oottelemaan. Niin, milloin sul on eka neuvola?
burdelle onnea potkuista:) (kuulostaapas hassulta) siis vauvan potkuista. Muistuttelee itestään. Ihanaa.
Heidille tsemppiä. Toivotaan että se hematooma on poistunut ja kaikki on hyvin! Mitä muuten tykkäsit siitä spin:stä? Me käytiin koulun kans kattomassa se pari kk sitte. Oli ihan hyvä.
Niamey: Kivoja kuulumisia, vaikka jouduitkin rautakuurin alottamaan.
Voi kun itekki pääsis jo käymään useemmin neuvolassa. Tai siis kuuntelemassa masumeininkiä:D No viel joutuu vähän oottelee.
Nyt alkaa simmut luppaamaan niin paljo,et on kai pakko käydä nukkumaan. Huominen vielä ja sit perjantaina ultraan. Huijui. Jänskättää. Oon aina kauhee jäskättäjä. Enkä tykkää siitä olosta, ku yleensä tulee niin huono olo ja kaikkee.. No ei nyt oo sellast jänskätystä, ainakaan vielä, ootan vaan niin innolla, et on eri asia:)
Nyt käyn nukkumaan.Hyvät yöt.
lara 8+1
Ykkösope: Mulla on ollu kans niin, että on saanu oikeen tosissaan hakee ja hakee ennen ku P-E on hetken antanu kuunnella sykkeitänsä. Se menee siellä niin hirmusta kyytiä joka suuntaan, että ei ole hyvä tosikaan + mulla kuuluu suoliston ääniäkin niin, että se häiritsee etsimistä myös. Mutta siis... älä huolestu - kyllä ne vielä alkaa löytymään nopeemmin! Siellä vaan on nyt niin paljon tilaa porhaltaa. ;)
Heidi: Mulla on ollu kans rinnat aika kipeet.. tosin ne on aina sillain kausittain aina erityisen kipeet ja sit taas jonkun aikaa ihan ku ei olis kipeet ollenkaan. Ukko osaa kyllä aina tarrata niihin kiinni aina sillon ku ne on just kipeimmillään ja tietty just siitä kipeimmästä kohdasta. Sit se on muka, että " UPS!" . =0)
Lisa: Jaksamisia sinne! Pidetään peukkuja, että se P-I päättäis tulla sieltä pihalle ettei tartteis mennä enää neuvolaan ja kontrolleihin. =) Sullakin on oman vauvelin syliin saaminen jo niin lähellä, että on ihan ymmärrettävää et kärsivällisyys meinaa loppua. =)
Quiero: Onnea opiskelujen päättymisestä!! Se on hieno saavutus!
).) Penni-Enni on eilisten ekojen potkujen tuntumisen jälkeen liikkunu/potkinu aikas lailla. =) Aivan ihanaa!! Jotenkin tosi jännä, että ihan yht´äkkiä ne alko tuntumaan tosi selkeinä ja usein! Ihan ku Penni-Enni olis yhdessä yössä saanu tosi paljon voimaa niin, että nyt ne tuntuu. =) Kai se on vetäny pinaattia purkillisen naamaansa ja saanu Kippari-kalle muskelit?! ;)
Burde ja Penni-Enni rv 18+4
[color=darkgreen]En ole tainnut palastailla yli kuukauteen. On vain ollut niin kauhean kova kiire. Mikä toivottavasti kohta helpottaa... Teidän juttuja olen kyllä iltaisin yrittänyt lukea, mutta kommentointi on jäänyt...
[color=blue]Ensinnäkin isot onnittelut Pikku-millin perheelle!
[color=darkgreen]Lisalle lähetän kovasti suppareita! Sieltä se pieni kohta näkee auringon valon ekaa kertaa ja tulee moikkaamaan vanhempiaan...
Monilla on ollut neuvoloita ja liiketuntemuksia. Niin ne viikot menee eteenpäin!
Omaa napaa: Meillä liikkeet alkoi tuntua 16+ viikolla ja nyt ovat jo lähes jokapäiväisiä. Pientä päivärytmiäkin olen huomaavinani pikkuisen menossa... Neuvolassa käytiin rv 18+5 muuten kaikki kunnossa, mutta pissassa vähän sokeria. Nyt mennään kontrolliin ensi perjantaina. Tällä viikolla tiistaina oli rakenneultra ja siellä se meidän pieni ihme kovasti jumppaili. Pääosin oli sikiöasennossa ja piti kättään jalkojen välissä. Joten vahingossakaan ei nähty, että kumpi sieltä mahtaisi olla tulossa. Kaikki oli ultran mukaan hienosti! On se vain niin ihanaa päästä kurkkaamaan tuonne masun sisäpuolelle...
Voikaa hyvin ensikot ja nautitaan keväästä!
t.Toivottavasti jatkossa vähän useammin palstaileva Sippu ja pikku-tikru rv 19+6
En ikinä muista, ettei saa painaa enteriä.
Mekään ei käyty missään alkuraskauden ultrassa. Sydänäänet kuultiin ekaa kertaa 12+6 neuvolalääkärillä (niitä ei edes aiemmin yritetty kuunnella), eka ultra olikin sit jo seuraavana päivänä (13+0) ollut np-ultra.
Eilen olin perhevalmennuksessa. Ekalla kerralla ei mitään uutta tietoa oikeastaan tullut. Puhuttiin vaan loppuraskaudesta, synnytyksen alkamisesta, sairaalaan lähtemisestä ja katottiin synnytysvideo (aika iisi versio). Yhteensä valmennuskertoja on meillä 4. Eilen olin yksin (siis ilman miestä) siellä valmennuksessa ja varmaan myös muillakin kerroilla. On helpompi keskittyä, kun ei tarvi koko ajan tulkata miehelle (mikä varmaan myös häiritsis muita).
Tänään oli neuvola ja lääkärikäynti.
Hemoglobiini oli pysynyt ihan hyvänä 126 (oon syönyt 2xmultitabs 2+ ja 50 mg rautaa päivittäin).
Verenpaine oli laskenut pikkuisen 98/60 (on ollut aina alhaalla).
Painonnousu 200 g/vko, yhteensä noussut 5,8 kg ekasta neuvolakäynnistä.
Kohdunpohjankorkeus 26 cm.
Vauva oli pää alaspäin, vaikka lääkäri ensin epäili että ois perätilassa.
Kaikki muutenki ihan ok ja normaalia..
Q:lle oon kateellinen opintojen loppumisesta. Ensi viikolla ois vielä 3 tenttiä ja lisäksi pari kirjallista juttua pitäis väsätä...evvk...
Jenni 27+6
Soittelin tänään neuvolan tädille, kun on tosiaan neljä päivää nyt sattunut aina rasituksessa tuonne alavasemmalle, ihan tiettyyn paikkaan. Kipu ei ole ollut kovaa, ja se on mennyt levolla heti ohi, mutta toki tuollainen pelottaa. Kohdunulkoisesta on ollut tälläkin palstalla niin paljon juttua..
Terkkari rauhoitteli kyllä, mutta sanoi ettei saisi kävellä pitkiä matkoja, ja töistä (kaupan kassalta) pitää pyytää saikkua, jos kipu ei ota loppuakseen. Pitäisi mennä noin viikossa ohi, ainakin jos lepää. Mutta kuulemma jos ei pahene eikä vaihda paikkaa, kaikki vaikuttaa hyvältä. Vuotoja ei ole ollut yhtään missään vaiheessa.
Kun pääsisin tästä alkuvaiheesta vaan äkkiä ohi! En muuten pelkää keskenmenoa, kun siihen on yleensä syynsä. Mutta kohdunulkoinen olisi niin julma ja vaarallinenkin juttu, että se pelottaa!
Mutta lähden muualle panikoimaan. Kiva tietää, että ainakin voin aina pyytää saikkua töistä, jos on kamalan ruuhkaista.
Hauskaa ja aurinkoista päivää kaikille!
Kandi rv5+5
Voinko liittyä mukaan kirjoittelemaan tänne palstalle kanssanne:)? Olen tuolla Vauvakuume-puolella (Ensikoissa) kirjoitellu pari-kolme kuukautta (yritystä tosin on takana syksystä asti) ja nyt muutama päivä sitten tein 7.yrityskierrolla positiivisen raskaustestin:)!!! Ihana olo! En ole vielä saanut testeihin tosi vahvaa testiviivaa, mutta eiköhän se haaleakin viiva tarkoita raskautta:)! Pelottaa kuitenkin ihan hirmuisesti, että raskaus menee kesken jossakin vaiheessa, on tuulimuna tai kohdunulkopuolinen...Mutta toivottavasti kaikki menee hyvin!! Nyt on siis menossa kp33/30-34 (edellinen 30)...eli mitä tahansa voi vielä tapahtua!
Voisin kertoa hieman itsestäni...eli olen 23-vuotias (kesällä 24v.) ja mies myös samanikäinen. Vaavia ollaan tosiaan toivottu meidän perheeseen syksystä asti ja nyt ensimmäistä kertaa elämässäni sain raskaustestiin kaksi viivaa:) Opiskelen yliopistolla luokanopettajaksi...vielä olisi ehkä n. 1 vuosi opiskeluja jäljellä (tosin nyt ehkä hieman enemmän, kun vauva ilmoitti tulostaan). Öö...mitäs vielä...asustelemme Keski-Suomessa omassa rivitaloasunnossa. Eiköhän siinä kaikki tärkeimmät!
Tänään varailin ensimmäisen neuvola-ajankin (8.6) eli vielä kuukausi olisi siihen...mitenköhän sitä malttaa odotella! Olisi vaan niin ihana jo pian kuulla/nähdä pikkuisen sydämenlyönnit!
Olemme jo kertoneet minun vanhemmilleni raskaudesta (olivat huippuonnellisia meidän puolesta!) ja tekisi niiiin mieli kertoa muillekin (etenkin miehen vanhemmille)! Mutta ehkä tässä vaiheessa on parempi yrittää pitää salaisuutta itsellään jonkin aikaa, jos se keskenmeno tulee...vai miten te ajattelette asiasta:)?
Jepsis, mutta nyt tämä tyttö lähtee kauppaan!
Viipuli ja Muru rv 4+1
En edes muista milloin viimeksi olen kirjoitellut, mutta muistaakseni en ole ehtinyt vielä pikku-milliä onnittelemaan pacon syntymisestä. ONNEA!
Burdekin on päässyt makuun Penni-Ennin potkuista. Onnittelut myös niistä! Kovasti sitä odottaa itsekin, että pääsisi ekat liikkeet tuntemaan.
Lisalle suppareita, että Pertti-Irmeli tajuaisi näin hyvillä ilmoilla syntyä ;)
Siinäpä nuo päällimmäiset asiat, jotka oli mielessä. Mites muuten ykkösopen vakinaistaminen? Minulle taisi nyt päästä käymään niin, että saan jäädä äitiyslomalle vakinaisesta työpaikasta :) Aikas uskomatonta!
(.) Välillä tuntuu, että vatsa ei ole kasvanut yhtään siitä kun se ensimmäiset pullistumisen merkkinsä näytti. Mies kuitenkin eilen illalla kovasti ihasteli, miten se on kasvanut ja kyllä se aamustakin jo näyttää pyöreälle :) Niitä ekoja liikkeitä tosiaan odottelen, mutta niitä saa kyllä vielä odotella useamman viikon. Pitää käydä tässä jossain välissä sydänääniäkin kuuntelemassa. Tänään oli myös tarkoitus käydä lisäämässä tuota äitiysvaatevarastoa, mutta h&M:ltä oli kaikki s-koot loppu :( Mulla on sitä pahoinvointia vieläkin erityisesti aamulla/aamupäivällä ja tosiaan tuo tissien kipeys vaihtelee päivittäin. Kenellä se olikaan mies, joka juuri silloin kipeimpään aikaan osasi rintoja kokeilla? ;) Meillä myös mies tarttuu rinnuksiin juuri silloin kiinni ja sitten ihmettelee, kun ei saa ikinä koskea kun ne on aina kipeät. Olisko ne sitten silloin kipeytyessään vähän turvonneemmat niin miehiäkin syyhyttää päästä niitä hiplaamaan ;)
Mutta kohta se mun oma tissihiplari ;) tulee töistä ja lupasin tehdä sille ruokaa, joten hellan ääreen.
Terkuin,
Mörötin ja " Otso" rv13+6
Kylläpäs tuli nukuttua tänään..
Tieten alkaa unen tarve taas lisääntyä ;)
Kuuden tunnin yöunet ja pari tuntia hereillä, sit päikkärit viis tuntia!!
Just kerkesin postin hakea ja ruuan laittaa ennen ku ukko-kulta tuli töistä.. Nyt hän on puolestaan paapimassa :)
Larsku85. Mullakin alussa paino meni muutamia kiloja alaspäin.. Se on aika tavallista! Kohta sullaki rupee kirimään kiloja takaisin :)
Mulle tullut takas kaikki ja pari ylimääräistäkin!! Masu alkoi näkymään vasta joskus 20 viikon tienoilla ja siitä se sitten on paisunut tasaiseen tahtiin.. Älä huoli!
Listasin tuossa tarvikkeita mitä vauvalle on hankkimatta.. Aikapaljon sitä vaan tarvii kaikenlaista että alkuun pääsee!!
Kaikki suuret hankinnat on jo tehty.. rasvat, pesuaineet ym. täytynee hankkia viim. heinäkuun aikana!
Mammat hoi! Mitä kaikkea sitä oikeesti sieltä apteekista kannattaa ostaa etukäteen??
Saas nähdä onko meidän tiiti sitten kuinka kiireinen tulemaan malimaan.. Minä oon syntyny rv 40+4 ja mies 40+3, että aika tarkkoja ollaan molemmat oltu :)
Miehellä alkaa kesäloma sillon ku mulla rv 39+1. On kyllä suuri helpotus että on kotona sen loppu ajan.. (Mikäli tiiti ei päätä tulla jo ennen sitä!) Sit pitää kerralla kaikki isyysloman.. eli saa olla yhteensä 7 viikoa putkeen kotona :)
Minä täällä jo innolla odotan synnytystä..
Huomenna mennään yhdessä neuvolaan ja ajattelin vaihteeksi kysellä.. että mitä mahdollisuuksia meidän synnärillä on " luonnolliseen" kivunlievitykseen..
Toivoisin että olis " amme" ku pystyn rentotumaan vedessä todella hyvin :)
Joo.. huomenna oon taas paljon viisaampi! Varataan mulle aika sokerirasitukseen :( Kiva olla ku tulee migreeni heti kun ei syö tai juo..
että melkonen rasitustesti mulle!!
Iski itelle sellanen pelko peikko kun on toi kissa..
minä vaihdan sen hiekat ja " neidin" ruokapaikka on tiskipöydällä!!
Muutenki kulkee pöydillä ja tunkee ittensä aina ruokailun aikaan pöydälle jos vaikka jotain sais :)
Eli se toksoplasmoosi mua huolettaa..
Kirjoittaisko neuvolan täti lähetteen, että testattais onko mulla sitä??
Varmaan mulla on vasta-aineet sitä vastaan ku on ollu kotona kissoja ku oon ollu pieni!
Tulipas sepustus.. Nyt alan valmistautumaan kävelylle!
Niamey ja tiitiäinen rv 26+5