Iltatähti 45-vuotiaana. Olenko hullu jos lähden vauvarumbaan mukaan?
Esikoinen täytti kuukausi sitten 19 ja tekee muuttoa pois kotoa, kun pääsi opiskelemaan. Meillä on ollut vaikea sopeutua esikoisen poismuuttoon ja yhteinen koti tuntuu tyhjältä. Johtuen tästä ja omasta kriiseilystä meillä meni huonosti miehen kanssa, mutta saimme erimielisyydet sovittua ja huomasin olevani raskaana, vaikka meidän ei lääkärien mukaan pitäisi saada enää lisää lapsia. Esikoisen ollessa parivuotias yritimme saada toisen lapsen, mutta mikään keino ei auttanut. Kerroin miehelle ja mies ei voinut millään uskoa, joten tein monta raskaustestiä jotta uskoi. Moneen vuoteen en ole nähnyt miestä onnellisena mitä nyt on ja lääkärin mukaan toinen raskaus on ihme. Olemme lapsirakkaita, mutta tietysti huolestuttaa miten jaksamme, koska vauvan synnyttyä olen 45v. ja mies on 47v. Mies on paras isä mitä voin ajatella, on suojeleva, rakastava ja hoiti esikoisenkin yövalvomisia ja ruokkimisia myöten, jotta sain levätä.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Helve tin itsekästä tehdä lapsia tuossa iässä.
Kerrotko esimerkin tapauksesta, jossa lasten tekeminen ei ole itsekästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjetöntä. Kymmenvuotiaalla äitinä hävettävä 55-vuotias mummeli.
Hah! Esikoiselle emme ole kertoneet vielä, mutta kerromme pian. Minua luullaan usein lapseni isosiskoksi, vaikka en yritä olla ikinuori, mutta olen pitänyt itsestäni huolta terveellisillä elintavoilla. Mummeli en ole!
Kyllä sinä olet. Uskottelet itsellesi muuta. Viiden vuoden sisään menopaussi ja olet lahoavaa lihaa. Estrogeeni tyssää. Naiselle numerot ovat ikää, ihan juuri sitä. Olet vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Aina näitä.
Ihmiset ovat erilaisia.
Tunnen 56-vuotiaan naisen, joka on mieleltään ja ulkonäöltään nuorempi kuin moni 35-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina näitä.
Ihmiset ovat erilaisia.
Tunnen 56-vuotiaan naisen, joka on mieleltään ja ulkonäöltään nuorempi kuin moni 35-vuotias.
Se ei auta yhtään hormonitoimintaan. Me olemme vain biologiaa.
No kun olet jo raskaana, niin mielestäni on itsestäänselvää, että pidät sen vauvan. Tai ainakin annat sille siis mahdollisuuden. Onnea!
No mutta ihanaa, onnea teille!
Minäkin olisin halunnut vielä vanhoila päivilläni lapsen, mutta eipä sitten niin käynytkään. Lapset on lahjoja, ottakaa vastaan ja nauttikaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah! Esikoiselle emme ole kertoneet vielä, mutta kerromme pian. Minua luullaan usein lapseni isosiskoksi, vaikka en yritä olla ikinuori, mutta olen pitänyt itsestäni huolta terveellisillä elintavoilla. Mummeli en ole!
Kyllä sinä olet. Uskottelet itsellesi muuta. Viiden vuoden sisään menopaussi ja olet lahoavaa lihaa. Estrogeeni tyssää. Naiselle numerot ovat ikää, ihan juuri sitä. Olet vanhus.
Jos tulee raskaaksi, on menopaussiin vielä vuosikymmen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina näitä.
Ihmiset ovat erilaisia.
Tunnen 56-vuotiaan naisen, joka on mieleltään ja ulkonäöltään nuorempi kuin moni 35-vuotias.Se ei auta yhtään hormonitoimintaan. Me olemme vain biologiaa
Miten tämä hormonitoiminta tähän asiaan vaikuttaa? Kun lapsi on 5-10 v., tulee vaihdevuodet ja täysi romahdus? Itsestään huolta pitävä 5-kymppinen ei voi jaksaa olla vanhempi pienelle lapselle?
En usko.
Mielestäni lasten tekemisen raja menee max. 40 vuodessa. Itse en tekisi enää niinkään vanhana. Omat lapset sain 22 ja 24 vuotiaana ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina näitä.
Ihmiset ovat erilaisia.
Tunnen 56-vuotiaan naisen, joka on mieleltään ja ulkonäöltään nuorempi kuin moni 35-vuotias.Se ei auta yhtään hormonitoimintaan. Me olemme vain biologiaa
Miten tämä hormonitoiminta tähän asiaan vaikuttaa? Kun lapsi on 5-10 v., tulee vaihdevuodet ja täysi romahdus? Itsestään huolta pitävä 5-kymppinen ei voi jaksaa olla vanhempi pienelle lapselle?
En usko.Kokeile. Mutta yhtään älä kitise kun et vaihdevuosipöllyissäsi jaksaisi ja nuoret äidit naureskelevat sinulle takanapäin. Plus muutenkin heikon liittosi kruununa miehesi ei enää halua uuden kakaran kitinöitä ja kotileikkiä, vaan rakastella nuorikkonsa kanssa. Mutta tosiaan: kokeile. Narinaan ei ole varaa!
Mietin nelikymppisenä haluanko vielä tulla äidiksi siinä.
Eka lapsi oli vasta viisi, siltä kannalla kyllä. Halusin vielä lasta, sikäli kyllä.
Mutta salaa tiesin jo silloin, etten halua olla sidottu mieheeni enää yhtään kauemmin kuin on pakko. Sikäli ei.
Sinulla on hyvä suhde, sen puolesta voisit. Oliko ainoa syy ettei tullut ennemmin,,että ette voineet saada?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei 😁
Voi toki mennä pitempäänkin. Hedelmällisyys sammuu noin 10 v ennen menopaussia, eli 45-vuotiaana saatu iltatähti tarkoittaa, että menopaussi tulee aikaisintaan noin 55-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina näitä.
Ihmiset ovat erilaisia.
En usko.Kokeile. Mutta yhtään älä kitise kun et vaihdevuosipöllyissäsi jaksaisi ja nuoret äidit naureskelevat sinulle takanapäin. Plus muutenkin heikon liittosi kruununa miehesi ei enää halua uuden kakaran kitinöitä ja kotileikkiä, vaan rakastella nuorikkonsa kanssa. Mutta tosiaan: kokeile. Narinaan ei ole varaa!
Mielenkiintoinen skenaario 😂
Näin juuri se aina menee ja ihan kaikilla.
Tuntuu hullulta. Itse olen 44v ja keväällä mummuksi tullut. Lapsenlapsi on tietysti maailman ihanin mutta kyllä huokasen kun lähtevät kotiinsa viikonlopun jälkeen. Olen lapseni saanut 20-25v ja hyvä niin. Nyt matkustelen ja elän itselleni. Mummuilu riittää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo kovin järkevää ole ja raskaudessa on myös riskinsä. Mutta kyllä näitä aina ajoittain näkee.
Mitä väliä jollain järkevyydellä? Ei lasten teko ole koskaan järkevää.
Äitini sai minut 48 vuotiaana. Hyvin jaksoi hoitaa ja valvoa. Raskaus oli vähän raskaampi kun verenpaine oli korkealla vaikka fyysisesti oli hyvässä kunnossa( hoikka maatalon emäntä) Maailman paras äiti. Vieläkin tosi hyvässä kunnossa 78 vuotiaana. Mulla on kuuskymppinen Isoveli ja viiskymppiset siskot. Olenkin ollut paljon läheisempi serkkujeni kanssa kun ovat samaa ikäluokkaa. Äitini hoitaa välillä omia vilkkaita kahta alle kouluikäistä poikaani ja tekee heille bsatteita yms. onnea vauvasta:)
Vierailija kirjoitti:
Äitini sai minut 48 vuotiaana. Hyvin jaksoi hoitaa ja valvoa. Raskaus oli vähän raskaampi kun verenpaine oli korkealla vaikka fyysisesti oli hyvässä kunnossa( hoikka maatalon emäntä) Maailman paras äiti. Vieläkin tosi hyvässä kunnossa 78 vuotiaana. Mulla on kuuskymppinen Isoveli ja viiskymppiset siskot. Olenkin ollut paljon läheisempi serkkujeni kanssa kun ovat samaa ikäluokkaa. Äitini hoitaa välillä omia vilkkaita kahta alle kouluikäistä poikaani ja tekee heille bsatteita yms. onnea vauvasta:)
Siis vaatteita ja muita ompelee ja neuloo
Mielestäni 45 vuotias on liian iäkäs. Sitähän tässä kysyttiin.