Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei suomessa ole varaa opiskella ja elää!

Vierailija
02.08.2018 |

Asumistuki 300€
Opintotuki 250€.

Toimeentulotukea saa vain kesä-heinäkuussa kun ei ole koulua.
Töitä ei opintojen ohessa saa täällä, muutenkin voisin käydä töissä vain viikonloppuisin koska koulua on 8h, sen jälkeen pitääkin sitten päntätä nenä kiinni kirjoissa.

I quit.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaika oli vielä aika kevyttä, vaikka oli 2h opiskelumatka päivittäin, pakko olla oma auto, erityislapsi ja läsnäolopakko jotain 80% luokkaa (olin 100% paikalla).

Yrittäjänä edes nuo pienet tulot eivät ole varmoja ja sairastaa et voi yhtää. Lämmöllä muistelen opiskeluaikoja..

Vierailija
62/71 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki 300€

Opintotuki 250€.

Toimeentulotukea saa vain kesä-heinäkuussa kun ei ole koulua.

Töitä ei opintojen ohessa saa täällä, muutenkin voisin käydä töissä vain viikonloppuisin koska koulua on 8h, sen jälkeen pitääkin sitten päntätä nenä kiinni kirjoissa.

I quit.

Opinnot on ennenkin rahoitettu opintolainalla. Mistä helvetistä kumpuaa nykyään ajatus, että yhteiskunnan pitäisi maksaa opiskelijan eläminen kokonaan? Itse olen aikoinaan lainalla opiskellut ja esikoinen valmistui nyt omista lainalla rahoitetuilta opinnoistaan ja meni 2 LV valmistumisensa jälkeen töihin. Tietenkin lainan ottaminen on epämukavampaa kuin se ettei sitä tarvitsisi ottaa, mutta se on sijoitus omaan tulevaisuuteen. Muutkin ovat maksaneet opintonsa itse. Maksa sinäkin.

En saa lainaa, kela ei myöntänyt valtiontakausta

Takaus evätään vain, jos on sössinyt asiansa aiemmin. Yhteiskunnan vika sekin?

Mun mielestä kela uudisti viime vuonna niin, että takauksen saisi luottotiedotonkin kunhan ei ole aiempia opintolainoja rästissä. No, ei mulla kyllä ole, kun en aiemmin ole ottanut. Ja mun luottarit lähti silloin kun en kahteen vuoteen saanut mitään tukia, eikä sossu edes maksanut mun laskuja. Hyvä tämä yhteiskunta. Asunnottomana et saa mitään, luottotiedot menee, tukea ei saa kunnolla silloinkaan kun yrittää takaisin yhteiskuntaan ja työllistyä. Jep jep

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolaina 650€ kk. Unohdit sen.

Mitä se opintolainan otattaminen hyödyttää kun töitä ei ole? Sitten on 20 000 euroa opintolainoja niskassa eikä rahaa maksaa niitä. Tai jos pääsee töihin niin loppuelämänsä saa maksaa sitä velkaa eikä saa hankittua ajokorttia, autoa, eikä taloa.

Sillä lailla hallitus... Hallitus tekee systeemin, joka toimisi maassa, jossa kaikille olisi töitä ja pienemmät verot + vapaus hankkia. Nythän viimeisen vuoden opiskelija laitetaan maksamaan viimeisen opiskeluvuoden opintotuki takaisin jos on sattunut työllistymään saman vuoden puolella... Että ikuisessa velkakierteessä ja varmistetaan, että siellä ikuisesti pysyy..

Sillä  energialla jonka laitoit tuohon kitinään oisit jo täyttänyt jonkun firman kotisivuilta löytyvän avoimen hakemuksen.

Ihan turha syyttää hallitusta josITSE  valitsee väärän alan ja asuu jossain Kainuussa. Ne ovat kuule ihan  hlön omia valintoja joista hän on vastuussa itse.

Eli et ota lainaa ja kuolet nälkään mieluummin. Fine by me.Lopeta sitte kitinä ja ulvominen.Hallituksen syy tuo ei ole ja aina voi lähteä ulkomaille töiden perään.Niin tekivät ne suurten ikäluokkien edustajat joille ei maksettu edes opintotukea opiskelusta.

Sellaista koulutusta ja alaa ei ole olemassa, jossa olisi varma työpaikka.

Vierailija
64/71 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän selviävät Pohjoismaiden ulkopuolella, kun tukia ei saa tuonkaan vertaa!

Vierailija
65/71 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä tienaa paremmin! Liity meidän joukkoomme!

Vierailija
66/71 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tuntuu unohtuvan ettei ole mikään pakko sännätä opiskelemaan heti lukion tms. jälkeen. Voi vaikka tehdä töitä vuoden ja kerätä sillä tavoin rahaa opiskelua varten. Kotona asumalla pienestäkin palkasta jää iso siivu käteen ja vuodessa kertyy suuri summa. Sitten on hyvä jatkaa opiskelemaan.

Vierailija
67/71 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lainaa. Ei yhteiskunnan tarvitse kaikkia opiskelukulujasi maksaa. Olen itse opiskellut 70-luvulla, jolloin ei ollut mitään opintotukia. Lainaa otettiin ja se maksettiin pois, kun oli valmistuttu ja saatu työpaikka. Tuntuu, että nykyään liian moni odottaa saavansa kaiken ilmaiseksi ja valmiina.

Vierailija
68/71 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina tuntuu unohtuvan ettei ole mikään pakko sännätä opiskelemaan heti lukion tms. jälkeen. Voi vaikka tehdä töitä vuoden ja kerätä sillä tavoin rahaa opiskelua varten. Kotona asumalla pienestäkin palkasta jää iso siivu käteen ja vuodessa kertyy suuri summa. Sitten on hyvä jatkaa opiskelemaan.

Tuntuu unohtuvan, että työtä ei ole edes tutkinnon suorittaneille.

Vierailija
69/71 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu unohtuvan, että työtä ei ole edes tutkinnon suorittaneille.

Tuntuu unohtuvan ettei valmistuneet kilpaile samoilla työmarkkinoilla kuin lukiosta kirjoittaneet välivuoden viettäjät. Mansikanpoimintaa, marjamyyntiä, jätskikiskahommaa, siivousta. Kyllä töitä löytyy aktiiviselle nuorelle.

Vierailija
70/71 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelijana en ole ymmärtänyt koskaan tätä keskustelua, etteikö opiskelijana pärjäisi tai että opiskelijana olisi jotenkin kurjaa.

Itse ainakin koen tällä hetkellä eläväni yhtä elämäni parhaista elämänvaiheista tähän mennessä. Opiskelen Helsingin yliopistossa ja asun yksiössä (maksan toki hieman markkinavuokraa alempaa, 550e/kk, mutta voisin asua myös solussa ellei olisi käynyt tuuri tämän kämpän kanssa). Opintorahaa saan sen 250e/kk ja asumistukea 300e. Olen kesän töissä ja syksyllä aloitan osa-aikaiset työt oman alan firmassa. Opintolainaa en ole nostanut, koska pidin välivuoden lukion jälkeen ja asuin vielä porukoilla, joten sain paljon säästöön. Opintolainan olen kyllä sikäli ajatellut nostaa, koska Kelahan maksaa siitä 40% takaisin jos valmistuu kuudessa vuodessa - paras laina minkä tulen todennäköisesti koskaan saamaan siis.

Rahankäyttöäni toki hieman tarkkailen ja valitsen edullisempia vaihtoehtoja kaupasta, mutta en missään nimessä koe kituuttavani vaan päinvastoin eläväni varsin mukavaa elämää. Käyn joskus ulkona syömässä ja kahvilla sekä lasillisilla, on varaa harrastaa ja ostaa uusia vaatteitakin.

Ja niin elävät kaikki kaverinikin, jotka maksavat enemmän vuokraa kuin minä tai joilla ei ole säästöjä vaan ovat nostaneet lainan. Kaikki eivät ole edes töissä kesällä/opintojen ohessa, toki tekevät sitten kesäopintoja ja nostavat tuet/lainat myös kesältä.

Kaikki tuet ja lainat yhteenlaskettuna opiskelija saa Helsingissä 1300€/kk. Kuten hyvä opiskelukaverini sanoi, miten ne muut voi olla muka niin köyhiä kun saamme saman verran rahaa?

Vierailija
71/71 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työttömyys vähenisi jos ihmiset saisivat opiskella,ilman pakotusta lainoihin. Ei 15-vuotias peruskoulusta päässyt vielä tiedä tarkkaan mitä haluaa opiskella, kyllä pitäisi opiskelua tukea enemmän,että olisi mahdollisuuksia kokeilla aloja. Tämä järjestelmä on kuristava ja sitten haukutaan työttömiä.