Ei suomessa ole varaa opiskella ja elää!
Asumistuki 300€
Opintotuki 250€.
Toimeentulotukea saa vain kesä-heinäkuussa kun ei ole koulua.
Töitä ei opintojen ohessa saa täällä, muutenkin voisin käydä töissä vain viikonloppuisin koska koulua on 8h, sen jälkeen pitääkin sitten päntätä nenä kiinni kirjoissa.
I quit.
Kommentit (71)
Opintolaina on edullinen ja sen tulisi ottaa. Minulle ei riitä perusteluksi se, että ei halua ottaa lainaa koska on epävarma tulevasta työstä. Silloin opiskelet väärää alaa, jokainen opiskelija on aikuinen ja aikuinen ihminen ottaa vastuun opiseklusta ja toimeentulosta. Opiskelu tuetaan kuitenkin aika hyvin. Kaikki opiskelija alennukset, ruokatuki jne.
Jos teitä risoo elämäntapa työttömät, niin ei se tuki sen enemmän loppujen lopuksi ole, koska työttömät maksavat kyllä ihan normi hinnat bussilipuista jne. He ei saa ruoka tukea mistään, vaan tekee ihan itse omat ruoat.
Itse olen opiskellut ulkomailla, siihen kuului myös lukukausimaksut ja mitää tukea ei saatu. Opintolainalla opiskelut rahoitettiin. Yhden stipendin taisi saada kerran, silloin pääsi vähän helpomalla. Jo, nuorena valitsin itselleni koulutuksen joka on helppo muuttaa, eli sopii aika moneen ammattiryhmään. Silloin työllisyys on taattu ja olen ollut nyt töissä 28 vuotta ja virallisesti työttömäna 1 kuukauden. Opintolaina oli edullinen ja sain sen nopeasti maksettua. Älä lopeta, vaan opiskele, ota se laina koska se maksaa itsensä takaisin.
Asumistuki 300? Minä saan vähän päälle 200 ja asun solussa. Hanki halvempi asunto, hyvin elää noilla mainitsemillasi summilla ja satunnaisilla rahasummilla (joulu- ja synttärilahjat ja vanhemmilta jotain jos käy kylässä)
Suomessa ei osata arvostaa ilmaista koulutusta. Pitäisi olla onnellinen, että yhteiskunta jopa antaa teille rahaa tukineen, että voitte opiskella.
"Vuoden perusopetus maksaa yhteiskunnalle keskimäärin 8 860 euroa oppilaalta.
Yhden lukiolaisen koulutus maksaa vuodessa noin 7 734 euroa ja ammatillisen peruskoulutuksen oppilaan vuodessa noin 11 679 euroa. Ammattikoulutus on lukiota kalliimpaa muun muassa hintavien laitteiden ja materiaalien takia.
Yhden opiskelijan ammattikorkeakoulutuksen kustannus yhteiskunnalle on 7 693 euroa, yliopistokoulutuksen puolestaan 9 279 euroa vuodessa."
https://www.uusimaa.fi/artikkeli/474126-katso-lista-nain-paljon-maksutt…
Jossain Norjassa ja Ruotsissa kannattaakin opiskella lainarahalla, sillä työpaikkoja on paremmin ja sitä kautta lainan pystyy maksamaan takaisin. Myös opintotukea saa. Suomi ei todellakaan ole opiskelijan paratiisi nykypäivänä. 20 000 velat ja kortistoon... Jep.
Ainakin silloin kun itse opiskelin, opintolainaa ja opintotukea ei saanut. Oli jokotai. Ja toimeentulotukea saa edelleen vain kuukausilta jolloin ei ole koulua
Vierailija kirjoitti:
Jossain Norjassa ja Ruotsissa kannattaakin opiskella lainarahalla, sillä työpaikkoja on paremmin ja sitä kautta lainan pystyy maksamaan takaisin. Myös opintotukea saa. Suomi ei todellakaan ole opiskelijan paratiisi nykypäivänä. 20 000 velat ja kortistoon... Jep.
Sinä luet silloin väärää alaa. Jos luet jotain humanististä, arkelogia niin valmistut työttömäksi. Kyllä pitää sen verran laskea, että se koulutus kannattaa. ja, jos valitset oikean koulutuksen, niin kyllä töitä löytyy ja silloin opintolaina on helppo maksaa takaisin. Se on nimenoman sinun paras sijoitus.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin silloin kun itse opiskelin, opintolainaa ja opintotukea ei saanut. Oli jokotai. Ja toimeentulotukea saa edelleen vain kuukausilta jolloin ei ole koulua
Milloin muka noin on ollut?
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa moni nuori joutuu lähtemään ulkomaille kun Ruotsista ei löydy töitä. Esimerkiksi Norjaan on lähtenyt tuhannet ruotsalaisnuoret.
Pitää syntyä perheeseen , joka säästää lapselle opiskelurahat. Joissakin maissa lukukausimaksut on aika paljon.
Normaalisti Suomessakin vanhemmat avustaa opiskelijaa. Ne köyhätkin. Sitten on pieni joukko vanhempia, jotka ei jälkikasvustaan välitä.
Suomessa voi aika hyvin opiskella sitä mikä itseä kiinnostaa. Suurimmassa osassa maailman maita koulutus on niin kallista, että siinä painotetaan myötysuhdetta. Lähinnä työllistymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2012, tampere. Ei saanut tt tukea koulukuukausina.
Olihan se tiukkaa opiskeluaikana, mutta kittuuttamalla mentiin. Asuin vanhan mummon yläkerrassa, ei puhettakaan, että yksiössä olisi ollut varaa asua. Tein niin halpaa ruokaa kuin vain mahdollista ja muutenkin elin tosi säästeliäästi. Opintolainaa otin jonkin verran. Kyllä se kannatti loppujen lopuksi.
Pitää tosiaan olla iloinen, että koulutus on ilmaista Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Olihan se tiukkaa opiskeluaikana, mutta kittuuttamalla mentiin. Asuin vanhan mummon yläkerrassa, ei puhettakaan, että yksiössä olisi ollut varaa asua. Tein niin halpaa ruokaa kuin vain mahdollista ja muutenkin elin tosi säästeliäästi. Opintolainaa otin jonkin verran. Kyllä se kannatti loppujen lopuksi.
Pitää tosiaan olla iloinen, että koulutus on ilmaista Suomessa.
Ei voida puhua ilmaisesta kun ensinnäkin pitää opintoja varten ostaa läppäri, ja sitten joka vuosi uudet kirjat kun se vuoden vanha painos ei käy kun sisältöä on muutettu vaikka parilla lauseella... hirveää tuhlausta, sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki 300€
Opintotuki 250€.Toimeentulotukea saa vain kesä-heinäkuussa kun ei ole koulua.
Töitä ei opintojen ohessa saa täällä, muutenkin voisin käydä töissä vain viikonloppuisin koska koulua on 8h, sen jälkeen pitääkin sitten päntätä nenä kiinni kirjoissa.I quit.
Opinnot on ennenkin rahoitettu opintolainalla. Mistä helvetistä kumpuaa nykyään ajatus, että yhteiskunnan pitäisi maksaa opiskelijan eläminen kokonaan? Itse olen aikoinaan lainalla opiskellut ja esikoinen valmistui nyt omista lainalla rahoitetuilta opinnoistaan ja meni 2 LV valmistumisensa jälkeen töihin. Tietenkin lainan ottaminen on epämukavampaa kuin se ettei sitä tarvitsisi ottaa, mutta se on sijoitus omaan tulevaisuuteen. Muutkin ovat maksaneet opintonsa itse. Maksa sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki 300€
Töitä ei opintojen ohessa saa täällä, muutenkin voisin käydä töissä vain viikonloppuisin koska koulua on 8h, sen jälkeen pitääkin sitten päntätä nenä kiinni kirjoissa.I quit.
Opinnot on ennenkin rahoitettu opintolainalla. Mistä helvetistä kumpuaa nykyään ajatus, että yhteiskunnan pitäisi maksaa opiskelijan eläminen kokonaan? Itse olen aikoinaan lainalla opiskellut ja esikoinen valmistui nyt omista lainalla rahoitetuilta opinnoistaan ja meni 2 LV valmistumisensa jälkeen töihin. Tietenkin lainan ottaminen on epämukavampaa kuin se ettei sitä tarvitsisi ottaa, mutta se on sijoitus omaan tulevaisuuteen. Muutkin ovat maksaneet opintonsa itse. Maksa sinäkin.
En saa lainaa, kela ei myöntänyt valtiontakausta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki 300€
En saa lainaa, kela ei myöntänyt valtiontakausta
Takaus evätään vain, jos on sössinyt asiansa aiemmin. Yhteiskunnan vika sekin?
Vierailija kirjoitti:
Milloin tämä oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2012, tampere. Ei saanut tt tukea koulukuukausina.
Ei tietenkään. Mutta sait opintotukea ja lainaa. Kuten minäkin 80-luvulla
Aloituksessa lukee "Suomessa", mistä tulee mieleen, että jossain lienevät asiat olla paremmin. Missä? Mitä itse tiedän eroista eri maiden välillä, on harvinaista, että koulutuksesta ei tarvitse maksaa. Vielä harvinaisempaa on, että valtiolta saa edes jotain rahaa elämiseen. Esimerkiksi Etelä-Euroopassa ne nuoret, joilla ylipäätään on mahdollisuus suorittaa korkeakoulututkinto, joutuvat asumaan vanhempiensa luona opiskeluajan, sillä mitään asumistukia tai edullisia opiskelija-asuntoja ei ole. On maita, kuten Yhdysvallat, joissa opintolaina on ainoa keino rahoittaa opinnot, mikäli vanhemmat eivät maksa niitä tai ei kuulu harvoihin stipendin saajiin, ja tässä puhutaan vasta lukukausimaksuista.
Mistä ajattelet, että löytyisi rahaa taata kaikille opiskelijoille esimerkiksi työttömyysturvaa vastaava elintaso? Mistä vastaavasti tingittäisiin? Opiskelijat ovat Suomessa, niin kuin kaikkialla muuallakin, keskenään eriarvoisessa asemassa vanhempien tulotason perusteella, mutta on vaikea kuvitella yhteiskuntaa, jossa ei olisi lainkaan eriarvoisuutta. Suomessa sentään ahkeruudella voi nousta yhteiskuntaluokasta toiseen.