Väsyttävää teatteria tämä työnhaku ihan perushommiin, mieluummin elän tt-tuella.
Opintojen oheen olen etsimässä osa-aikatyötä, sillä lainaa en enää saa. Jotain ihan tavallista hommaa, jolle ei tarvitse uhrata ajatustakaan enää töiden jälkeen.
Aivan kertakaikkisen naurettavaa ja väsyttävää touhua! Osa-aikaiseen, marketin kassamyyjän pestiin kolmivaiheinen valintaprosessi. Pitää olla suosittelijat, viisivuotissuunnitelmat ja ties mitkä. Hyvä ettei portfoliokin.
Minä sanoin haastattelussa, että haluan työn rahoittaakseni elämiseni opintojen ajan. Olisi pitänyt keksiä jotain muuta. Ja sitten olisi vielä takuutuntien ja työvuorolistaan merkattavien vuorojen lisäksi pitänyt olla jatkuvasti puhelimen päässä, sillä voi tulla yllättävää ekstraustarvetta.
Kuka tuommoiseen oikeasti suostuu? Mä ainakin tarvitsen hyvissä ajoin etukäteen varman tiedon, milloin olen töissä, enkä pysty kyttäämään soittoa/lähtemään töihin lyhyellä varoitusajalla muiden menojeni kustannuksella. Se ei kuulemma ole toivottava asenne. Mitäh!?
Sama juttu kaikissa paikoissa, turhauttavaa ja uuvuttavaa taistella verissäpäin jostain ihan tavallisesta hanttihommasta ja keksiä valheita ja hienoja perusteluja, miksi juuri minä haluan Lidlin osa-aikaiseksi myyjäksi. Ja raha ei kelpaa syyksi:D
Saman rahan saan toki tt-tuesta, ja taidan ihan suosiolla vaan alkaa nostamaan sitä. Minusta ei ole 35-vuotiaana enää tuollaiseen kyykytyspelleilyyn. Työkokemusta löytyy ja olen hyvä työntekijä, mutta enää ei riitä mikään.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on liian hyvä sosiaaliturva, kuten ap osoittaa. Olen sen heikentämisen kannalla. Työttömyysturvan tulisi olla sollä tasolla, ettei sillä oikrin pärjää, vaan elämä olisi harmaata kiristävää nitkuttamista.
Ja ketähän se sitten muka palvelisi?
Veronmaksajia?
Miten? Et vissiin tajunnut, että kun työttömyyskorvausta leikataan erotus katetaan tt-tuella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on liian hyvä sosiaaliturva, kuten ap osoittaa. Olen sen heikentämisen kannalla. Työttömyysturvan tulisi olla sollä tasolla, ettei sillä oikrin pärjää, vaan elämä olisi harmaata kiristävää nitkuttamista.
Aijaa. 500e kuukaudessa liian hyvää? Miksi jopa EU on moitti ut Suomea liian alhaisesta sosiaaliturvasta? Sinä et ainakaan ole selvästikään siihen loukkoon joutunut.
Vierailija kirjoitti:
Sehän onkin jo nyt sillä tasolla. Mikä on oma kk-palkkasi? Veikkaan, että 2500 tjsp. Joillain ei ole koskaan ollut sellaisia summia edes tilillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se teettää kun on liikaa valinnan varaa työntekijöistä...
Nythän on HUUTAVA työvoimapula, joka vain pahenee, heti kun suuret ikäluokat siirtyvät eläkkeelle.
Muistan tämän lauseen yläasteelta. Vuosi taisi olla max 2005. Milloin ne oikein siirtyy sinne eläkkeelle?
Mä muistan kans lukiosta vuoodelta -93
Simppelimpääkin työpaikkaan rekrytoidaan kuin ydinfyysikkoa. Ja toisaalla kauhea parku kun ei löydy työntekijöitä. Paras oli yhteen normiduuniin kolme haastattelukierrosta, psykologiset testit ja näytetyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän on HUUTAVA työvoimapula, joka vain pahenee, heti kun suuret ikäluokat siirtyvät eläkkeelle.
Suuret ikäluokat ovat jo eläkkeellä. Heidän lapsensakin lähestyvät jo eläkeikää.
Ei nyt ihan. Vanhempani olivat suuria ikäluokkia. Olet itse 45 v. Eläkeikä nousee sitä tahtia, että varmaan 70-vuotiaaksi pitäisi vielä jaksaa töissä eli 25 v on pätkätöitä vielä edessä (jos on).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pas**n vi***u on tai tulee. Suurin osa noista istuu suojatyöpaikoissa, joilla ei välttämättä ole edes enää mitään virkaa, väärin perustein myönnetyillä jättipalkoilla. Heidän työkuvallaan ei ole enää mitään merkitystä nykymaailmassa, joten miksi täyttää uudellen tuollainen turha rahareikä mitä ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat jo eläkkeellä. Heidän lapsensakin lähestyvät jo eläkeikää.
No ei sentään kannata liioitella.
onko sulla mitään taitoa mitä voisit hyödyntää itse yrittäjänä? minä ainakin haluan taas yrittäjäksi uuden koulutuksen kautta jonka tarvitsen täydentämään nykyistä osaamistani, duunarina tarvitsee olla vain niinkauan että on pohjakassa kasassa, minä en todellakaan myöskään nauti olla pompoteltavana, minä tiedän ainakin millasta työtä pystyn tekemään ja pyrin siihen suuntaan, minusta ei esimerkiksi tulisi näyttelijää koskaan koska esiintymiskammo, mutta pienen ryhmän johtaminen sujuukyllä minulta ihan hyvin
en tietenkään paljasta liikeideaani täällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no 80-90 vuotiailla immeisillä onjo mahdollisesti lapset 60-70 ikäisiä jos lapset on hankittu siinä 2-3 kymppisinä
Amerikasta kopioitua touhua, missä tulee "brändätä" itsensä aivan normiduuniin! Naurettavaa!
Itse kävin tavallisen perushaastattelun, joka kesti tunnin. Ei muuta. Suunnitteluinsinöörin paikka ja sain sen.
Tuo ap;n mainitsema johtuu siitä, että isoihin yrityksiin on palkattu rekrytointipellejä, joilla on aikas keksiä turhaa ilman tietoa siitä, mitä paikassa todellisuudessa vaaditaan. No jos rekrytointia tekee 27-v. kaupallisen koulutuksen saanut tyyppi ilman mainittavaa työkokemusta eri aloilta, niin sirkustahan se homma on.
m85 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no 80-90 vuotiailla immeisillä onjo mahdollisesti lapset 60-70 ikäisiä jos lapset on hankittu siinä 2-3 kymppisinä
Suuret ikäluokat on tällä hetkellä 69-73..
Ravitsemistyöntekijäksi kolmikanta haastattelutilaisuus jossa kolme haastattelija saa grillata oikein kunnolla ja testata ja päteä?
Vaateliikkeen osa-aikaiseksi myyjäksi video-esittely tehtävä itsestä työhakemuksena?
Ryhmähaastattelu laitosapulaiseksi ?
Ja kyseessä aikuisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Siivojaksi hakevankin pitää olla koulutettu laitoshuoltaja jolla rautainen motivaatio antaa kaikkensa kovassakin kiireessä ja paineessa joka päivä. Osa-aikaisella sopimuksella, 20-30h/vko, ja 10.50€/h.
Eipä tuollaisia unelmapaikkoja ole. Ja jos onkin, homma kaatuu siihen että pitää olla ajokortti, viiden vuoden työkokemus tai iloinen luonne. Etenkin tuo viimeinen on sellainen asia, mitä siivoojalta halutaan. Ei paljon lohduta ammattitutkinto ja innostus työtä kohtaan kun luonne on ujo.
Vierailija kirjoitti:
Amerikasta kopioitua touhua, missä tulee "brändätä" itsensä aivan normiduuniin! Naurettavaa!
Oikeestaan Amerikassa on melkein yhtä paljon työpaikkoja kuin työntekijöitäkin, sillä siellä on semmoinen äärikapitalistinen järjestelmä, missä itsensä elättäminen on tärkeää saadakseen perusterveydenhuollon, lääkkeet yms. Siellä ei ole lähellekään yhtä vaikeaa saada työpaikkaa kuin Suomessa.
Ennen riitti että soitti työpaikkaan ja pyydettiin yhteen lyhyehköön haastatteluun ja se oli sit siinä tai ei. Nykyinen touhu on aivan pelleilyä ja ihmisten juoksuttamista ja pompottamista. Pitäis olla joku superihminen.
Rekrytoijat on ihan naurettavia ja tekevät myös sellaisia kysymyksiä, jotka ei liity pätkääkään itse työhön. Miks pitää tehdä aina kaikki vaan monimutkaisemmaksi? Rekrytointifirmat on myös aina yrityksen puolella enemmän kuin työntekijän, mahdollistaa pätkätyöt ja nollasopparit ja sen että pitäis olla saatavilla 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemistyöntekijäksi kolmikanta haastattelutilaisuus jossa kolme haastattelija saa grillata oikein kunnolla ja testata ja päteä?
Vaateliikkeen osa-aikaiseksi myyjäksi video-esittely tehtävä itsestä työhakemuksena?
Ryhmähaastattelu laitosapulaiseksi ?
Ja kyseessä aikuisia ihmisiä.
Miten ajattelit, että vaikkapa kymmenestä hakijasta pitäisi valita paras?
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on velvollisuus elättää itsensä. Tt-tuki on viime sijainen tuki. Sitä ei ole tarkoitettu nostettavaksi vain siksi, että sinä koet työnhaun ja työnteon liian raskaaksi.
Seuraavaan haastatteluun keksit jotain sanottavaa, josta huokuu motivaatio. Ja kyllä ne opinnot joustaa. Itsekin olin tarvittaessa kutsuttava siivooja opiskelu aikana. Puolen tunnin varoajalla juoksi pakkasessa töihin ja tein sitten kouluhommat vaikka yöllä.
Joillain opiskelijoilla voi olla lapsia.. itse olen yh, ja tästä syytä elän toimeentulotuella. Työntajat eivät ymmärrä etten voi joustaa esim lapsen päiväkodista hakemisessa tai siinä etten yhtäkkiä voi lähteä Helsingistä Keravalla illaksi tuuraamaan kassalle. Hirveä paine kun tt- tukeani ollaan leikkaamassa vaikka opiskelen, ja haluaisoin työn jossa on etukäteen sovitut vuorot. Lapseni on vasta 4 v, tuleeko tämä olemaan tälläistä seuraavat 10 vuotta?