Minkä ikäisenä sinulle alkoi tulla ensimmäiset vanhenemisen merkit?
Olen nyt 44 ja nyt huomaan ihan tosissaan vnhenemisen alkaneen. Aamulla tyynyn kuva ei niin lähdekään heti kasvoilta ja silmien ympärillä uurteita jotka kyllä tasoittuvat päivän mittaan. Posket selvästi alkaa valahtaa alaspäin. Kuumat aallot. Tasapaino heikkenee. Näkö ja kuulo heikentyneet. Vaikka olen aina ollut ihan nätti niin nyt ei kyllä miehet katsele! Tai joo yli kuusikymppiset kyllä.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvät geenit, äiti ja isoäiti (eli 90-vuotiaaksi) ovat aina olleet hyvän ja nuorekkaan näköisiä. Varsinaisia ryppyjä ei ole ollut kummallakaan.
Mutta toki ikääntyminen näkyy, mä olen nyt 46 ja vuoden sisällä on alkanut tulla ankeita merkkejä. Naama ei ole enää terävä ja kimmoisa, vaan hieman turvonnut ja kaksoisleuka uhkaa. Väsyneen näköinen, silmäluomet hieman roikkuu. Ja lihon, todella helposti tulee kiloja.
Nivelvaivat ja sydämentykytykset myös alkaneet.
Tsekkautapa kilpirauhasarvot, vinkkinä vaan. Vajaatoiminta todella yleistä keski-ikäisillä naisilla ja siitä johtuvia oireita usein pidetään vain ikään kuuluvina. Kaikki luettelemasi vaivat liitetään myös kilppariin.
Geeneillä vaikutusta. Samoin unella ja ravinnolla ja mielellään säännöllisellä ravinnolla, mutta pahimmat ihon viholliset ovat auringon uv-säteet, tupakointi ja raskaampi bilettäminen alkoholeineen. Pari viinilasillista sinne ja tänne (esim. ruuan kanssa) tekee pelkästään hyvää mutta se että vedetään kännejä ja rampataan baarikierroksilla 1-3 krt viikossa voi aikaansaada pahan aikuisiän aknen. Cameron Diazille kävi nuorempana näin, ja kun yritti tehdä vielä mallin töitä sillä iholla eli oli siinä peittämistä kuviin.
Jotkut sanovat raskauden valahduttaneen ihonsa, jotkut eivät ole huomanneet mitään eroa, ehkä enemmän hormoninäppyjä, mutta lasten takia stressaaminen on sitten myöhemmällä iällä näkynyt ihossa, eikä stressaaminen kannata tietty muutenkaan.
En ole huomannut vielä. Ajan kuluessa ja iän lisääntyessä muutoksia on tapahtunut pikku hiljaa. Kukapa sitä pikkuvauvana ikäänsä pysyisi. Saati haluaisi.
Itse nähnyt 63 kesää, enkä vielä ole vanha. Ikäsuovia on tullut.
Hiukset edelleen vaalean ruskeat, iho on hyvä ja siitä saan aina kiitosta kosmetologilta. Painoa jopa hieman vähemmän kuin nuorena, johtuu ehkä liikunnan lisäämisestä sekä kasvisruokavaliosta jonka aloitin vuosia sitten. Hoikka mummo olen. Vaikka olen elänyt jo useita vuosia, mieli on varsin nuori.
Olen elämäniloinen ja utelias elämälle. Ja pysähtyä en aio ennenkuin kuolo minut korjaa. Mikä tapahtukoot joskus todella hamassa tulevaisuudessa. Vielä en kerkiä.
Jos teette pistoshoitoja sellaisiin kasvojen kohtiin jotka kaipaavat pientä elvytystä ja jossa vaikuttaa olevan ´tyhjää´ kun kollageenin tuotanto hidastunut, niin kannattaa käydä klinikalla joka tekee hienovaraisia pikku kohotuksia, sellaisia joista ei näy kilometrin päähän että on kireä jähmetysotsa ja kulmakarvojen korkein kohta melkein hiusrajassa, tyynyposket, puskutraktori- tai ankkalinnahuulet. Siinä asiassa ei kannata juosta halvimpien hintojen perässä koska hyvät klinikat käyttävät autenttisia, vuosikymmenet tutkittuja tuotesarjoja eikä mitään Aasiasta tilattuja litkuja joissa voi olla mitä vaan myrkkyjä.
Itsensä remppaaminen on ok, suomalaiset ovat siinä vaan muuta Eurooppaa hieman jäljessä. Miksi taloa pitäisi rempata mutta itseään ei? Itsensä remppaaminen se vasta paras sijoitus on :) Kunhan tekee sen maltillisesti, siististi eikä mene niin överiksi että haluaa lopputuloksen olevan jonkun toisen ihmisen näköinen. Silloin vika on jossain muualla.
Minä aloitin botuliinin ottamisen silmien väliin ja ohimoihin migreenin takia 39-vuotiaana mutta huomasin että sehän silottaa ryppyjäkin ja silti otsassa oli edelleen liikettä ja kulmakarvat nousee, eli ei mitään sellaisia jenkkityylisiä naaman jähmettymis-jäätymisiä joita olin pelännyt saavani! :D Osaava pistoshoitaja laittaa otsan niin ettei se näytä liian botoksoidulta vaan että se on sileämpi mutta ilmeet liikkuu silti normaalisti.
Meillä suomalaisilla tyypillistä se että silmäluomen iho alkaa mennä raskaaksi ja makaa silmän päällä, monilla edessään silmäluomileikkaus noin viiskymppisenä, mutta eikö siitä saa kelakorvauksenkin?
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut vielä. Ajan kuluessa ja iän lisääntyessä muutoksia on tapahtunut pikku hiljaa. Kukapa sitä pikkuvauvana ikäänsä pysyisi. Saati haluaisi.
Itse nähnyt 63 kesää, enkä vielä ole vanha. Ikäsuovia on tullut.
Hiukset edelleen vaalean ruskeat, iho on hyvä ja siitä saan aina kiitosta kosmetologilta. Painoa jopa hieman vähemmän kuin nuorena, johtuu ehkä liikunnan lisäämisestä sekä kasvisruokavaliosta jonka aloitin vuosia sitten. Hoikka mummo olen. Vaikka olen elänyt jo useita vuosia, mieli on varsin nuori.
Olen elämäniloinen ja utelias elämälle. Ja pysähtyä en aio ennenkuin kuolo minut korjaa. Mikä tapahtukoot joskus todella hamassa tulevaisuudessa. Vielä en kerkiä.
Ei pieni pyöreys haitaksi ole, kertovat että vanhetessa on terveellisempää olla hiukan ylipainoa kuin olla liian hoikka.
Minä olen kyllä iloinen, että useimmat suomalaiset uskaltavat vielä ikääntyä luonnollisesti eivätkä ole turhan pinnallisia. Se kertoo oikeista arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Jos teette pistoshoitoja sellaisiin kasvojen kohtiin jotka kaipaavat pientä elvytystä ja jossa vaikuttaa olevan ´tyhjää´ kun kollageenin tuotanto hidastunut, niin kannattaa käydä klinikalla joka tekee hienovaraisia pikku kohotuksia, sellaisia joista ei näy kilometrin päähän että on kireä jähmetysotsa ja kulmakarvojen korkein kohta melkein hiusrajassa, tyynyposket, puskutraktori- tai ankkalinnahuulet. Siinä asiassa ei kannata juosta halvimpien hintojen perässä koska hyvät klinikat käyttävät autenttisia, vuosikymmenet tutkittuja tuotesarjoja eikä mitään Aasiasta tilattuja litkuja joissa voi olla mitä vaan myrkkyjä.
Itsensä remppaaminen on ok, suomalaiset ovat siinä vaan muuta Eurooppaa hieman jäljessä. Miksi taloa pitäisi rempata mutta itseään ei? Itsensä remppaaminen se vasta paras sijoitus on :) Kunhan tekee sen maltillisesti, siististi eikä mene niin överiksi että haluaa lopputuloksen olevan jonkun toisen ihmisen näköinen. Silloin vika on jossain muualla.
Minä aloitin botuliinin ottamisen silmien väliin ja ohimoihin migreenin takia 39-vuotiaana mutta huomasin että sehän silottaa ryppyjäkin ja silti otsassa oli edelleen liikettä ja kulmakarvat nousee, eli ei mitään sellaisia jenkkityylisiä naaman jähmettymis-jäätymisiä joita olin pelännyt saavani! :D Osaava pistoshoitaja laittaa otsan niin ettei se näytä liian botoksoidulta vaan että se on sileämpi mutta ilmeet liikkuu silti normaalisti.
Ja kasvot on kuin muovinen nukenpää, mikä teitä naisia riivaa, miksi ette hyväksy ikääntyessänne ryppyjä?😲 totuus on kuitenkin ettei teistä kakskymppisiä saa kasvoja piikittämällä.
Rypyt kuuluu vanhetessa kuvioihin, ei ne vältämättä rumiakaan ole.
M
Vierailija kirjoitti:
23v oli jo kevyet otsarypyt. Nyt 27-vuotiaana nasolabial-juonteet ovat alkaneet näkymään yhä selkeämmin :/
Minulla on aina ollut nuo kuvailemasi piirteet. Ne eivät ole ikääntymisryppyjä, vaan ilmeilystä johtuvia juonteita, joita on nuorillakin. Huomattava ikääntyminen on asia erikseen, ja alkaa näkyä kunnolla vasta neljääkymppiä lähestyttäessä. Toki todella huonot elämäntavat omaavilla aikaisemmin.
Ensimmäisiä harmaita hiuksia ja kulmakarvoja alko näkyä 32 vuotiaana. Otsarypyt mulla on ollu jo 22 vuotiaasta, pirun korkea otsa ja kulmien kurtistelu syntymälahjana.
N35
26v aloin harmaantua ja otsaan ilmestyi ryppy. Kymmenen vuotta myöhemmin olen harmaampi ja edelleen sama ryppy löytyy ehkä hieman syvempänä otsasta, muutoin ei ole tullut lisää muutoksia.
No kyllähän sitä naama muuttuu koko elämän ajan, mutta ekat pienen pienet juonteet silmien ympärille tuli n. 32-vuotiaana.
39v. tuli heltta ja kunnon suonikohjut. Iho on rasvoittuva niin rypyt ei sen takia niin näy.
30 vee. Lihoo helpommin, väsyy helpommin, uurteita otsassa
Oon 45v ja iho tullut sameaksi. Ei niinkään ryppyjä vielä. Silmät väsyneet. Olemus pönäkkä.
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden käyttöikäkin on kuulemma noin 50 vuotta! Miettikää! Koskas me saatiin ne pysyvät hampaat? Ala-asteen loppuun mennessä? Viisaudenhampaat tietty myöhemmin? Siitä sitten 50 vuotta eteenpäin ja alkaa hampaiden hajoaminen...
Voi ei. Ja mä aloitin 1.5v sitten hampaiden oionnan ollessani 44v. Putoavat suusta parahiksi suorina :(
40v. on melkoinen rajapyykki - poskien kimmoisuus vähentynyt ja ryppyjen suuntaviivat jo vedetty, vaikka eivät koko ajan näykään.
Painoa pitää tarkkailla enemmän ja treenata esim. käsivarsia.
Nyt olen huomannu, että naama on valahtanut alaspäin. Suupielistä myös huomaa. Ryppyjä ei ole edes hymyillessä silmäkulmissa ym. Yleinen valahdus vain. Olen 39v