Tänään hotellin aamupalalla viereisen pöydän nirsoillut lapsi , itse en olisi päästänyt pöydästä pois ennenkuin syöty !
Surullista kasvatusta.. tai kasvatuksen puutetta . Noin 6v tyttö, äitinsä rahtasi ruokaa ja juomaa pöytään selostaen ja maanitellen samalla " Mehua, juo edes mehu.. ota edes yksi haukku.. kurkkua.. vesimelonia.. syö edes murot. Kulta sinä et jaksa kotimatkaa! Lopulta tyttö ilmoitti menevänsä leikkipaikalle (ravintolan vieressä) ja poistui jättäen jälkeensä närpityn ruokasotkun, äiti joi surullisen näköisenä kahvia.
Teki mieli hakea se tyttö takaisin ja sanoa että' nyt muuten jumalauta syöt!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Väkisinkö olisit tunkenut ruuat kurkkuun?
Minulle on ihan sama syökö lapsi aamupalaa vai ei. Ruokaa on siinä naaman edessä ja se syödään tai ei syödä ihan ilman tyrkytystä, maanittelua tai pakottamista.
Jos ei kelpaa niin seuraava ruoka on lounas. Yleensä kelpaa. Varmaan siksi kun siitä ei tehdä numeroa.
Just näin. Syömisen pitää olla neutraali tapahtuma
Jos minun lapseni kanssa olisi noudattanut sinun periaatettasi, lapsi olisi istunut pöydässä vielä illalla yhdeksältä, ellei ravintolahenkilökunta olisi tullut ajamaan meitä sitä ennen pois. Tosin meillä tilanne vältettiin alunperin niin, että lapsi itse kävi valitsemassa pöydästä syötävää.
Nykyisin sama lapsi on jo aikuinen ja syö monipuolisesti. Mutta vieläkin muistan, miten tuskallista oli joskus löytää reissussa hänelle syötävää. Buffetista sitä yleensä kyllä löytyikin, mutta jos sitä ei ollut tarjolla, meni hankalaksi.
Vierailija kirjoitti:
En itsekään ymmärrä alapeukkuja. Lapsille rajat, ei mitään maanittelua. Vaikka sitten niin että syöt yhden leivän sit saat mennä
Voi saakeli. Mun mielestä ruoka ja ruokarauha on sellainen "pyhä" asia. Ei ketään saa pakottaa syömään, jokainen syö sen määrän, mitä jaksaa ja haluaa.
Minua jäi vain mietityttämään miten asia ap:n pehvaa kaiveli?
Miksi ihmeessä keskityt jonkun vieraan lapsen syömiseen omasi sijasta? 😲 Onko sulla joku yletön pätemisen tarve vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut? Onko teistä ok että lapsi nyrpistelee ruualle ja poistuu pöydästä maha tyhjänä?!
A.P
Kaikki ei tykkää syödä aamulla. Hotellin aamupala on runsas ja kaikille löytyy jotain, mutta jos ei maistu niin ei voi mitään. Pakkosyöttäminen ei ole hyväksi. Äiti teki väärin, kun haki ruokaa vaikka lapsi ei halunnut.
Ja sekö stten on ok että lapsi huutaa nälkää kotimatkalla? Kyllä tuossa tapauksessa jotain pientä edes pitää syödä, se olisi pitänyt olla ehtona että pääsee leikkipaikalle.
Ei 6v huuda nälkää kotimatkalla
Kai ihmiset syö myös lounaan? Minä en tarvi myöhäisen ja liian ison hotelliaamiaisen jälkeen...
Itsellä 70-luvulla käskettiin syödä buffetissa koko rahan edestä. Ne ajat on onneksi ohi
Kyllä lapsi löytää aamupalalta jotain mieleistä. Vaikka lättyjä! Tai vohveleita kuten itse löysin viimeksi hotellissa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun lapsen olisi ollut pakko syödä ainakin leipä, koska muuten kitisis koko kotimatkan ja sitä en sit jaksa kuunnella
Meillä on matkoilla tarvittaessa autossa vesipullo ja sämpylä eväänä.
Lapsen ruokahalu reissuilla on välillä olematon, kotona ja koulussa syö ihan ok.
Mielestäni pakkosyöttäminen on ihan raiskaukseen verrattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Se oli varmaan miun nuorempi tyttö.. esikoinen oli isänsä kanssa aamuuinnilla ja kävivät aamupalalla eri aikaan. Mutta miun tyttö on siis huono syömään, etenkin aamuisin ja melko laiha mistä olemme huolissamme niin me vanhemmat, kuin terkkarikin. Teinkin hotellin aamiaisella juuri kuvaamaasi jotta tyttö söisi edes JOTAIN. Pienen murun. Kun oli niin paljon eri vaihtoehtoja. Lopulta söi kaksi nakkia ja joi mehua, tyhjää parempi sekin ...
Ihanko oikeasti kannat lapsen eteen ruokaa ja se jättää syömättä? Ja susta se on oikein?
Vierailija kirjoitti:
Minä taas katselin n. 40-vuotiasta pariskuntaa. Olivat lastanneet isot lautaselliset juustoja, leikkeleitä ym. ja jättivät puolet syömättä. Mitä järkeä tuollaisessa on? Voihan sieltä pöydästä hakea lisää tarpeen mukaan sen sijaan että rohmuaa yhdellä kerralla 3x sen mitä syö.
Tämä on niin raivostuttavaa. Eräs ystäväni tekee tätä. Ottaa hotelliaamiaisella ruokaa mistä ei edes pidä ja valtavia annoksia. Aikuinen ihminen kyllä tietää minkä verran jaksaa syödä. Sitten tökkii haarukalla kaikkea ja valittaa, kun ei voi syödä sitä eikä tätä ja kaikki on muutenkin ihan pxxxaa. Kuitenkin kotioloissa syö samalaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Se oli varmaan miun nuorempi tyttö.. esikoinen oli isänsä kanssa aamuuinnilla ja kävivät aamupalalla eri aikaan. Mutta miun tyttö on siis huono syömään, etenkin aamuisin ja melko laiha mistä olemme huolissamme niin me vanhemmat, kuin terkkarikin. Teinkin hotellin aamiaisella juuri kuvaamaasi jotta tyttö söisi edes JOTAIN. Pienen murun. Kun oli niin paljon eri vaihtoehtoja. Lopulta söi kaksi nakkia ja joi mehua, tyhjää parempi sekin ...
Anna valita ja hakea ruokansa itse.
Hotellissa voi syödä ihan mitä haluaa. Vaikka nakkeja
Ja lättyjä
Ja kannattaa muistaa, että nämä helteet vaikuttaa myös lapsiin. Oltiin viime viikko reisussa ja helteet nosti pojan migreenin esille (hänellä onneksi aika lievä migreeni). Tästä syystä normaalisti hyvin syövä poika söi huonosti ja häntä sai juurikin maanitella syömään. Päänsärky tuli siis aaltoina, mutta ei kolmeen päivään mennyt kunnolla pois. Helpotti vasta kunnolla kun pääsi kotiin ja matkan jännitys/rasitus on poissa, vaikka kotonakin on helle.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas katselin n. 40-vuotiasta pariskuntaa. Olivat lastanneet isot lautaselliset juustoja, leikkeleitä ym. ja jättivät puolet syömättä. Mitä järkeä tuollaisessa on? Voihan sieltä pöydästä hakea lisää tarpeen mukaan sen sijaan että rohmuaa yhdellä kerralla 3x sen mitä syö.
Ois oikein, kun laivasta poistuessa hymyilevä kapteeni survois ne kaikki tähdejuustot pariskunnan kurkusta alas. Ja "seuraavan kerran kohtuudella sitten, tervetuloa uudelleen!"
Mun 4v on näitä joilla ei ole nälkä aamulla. Matkalla (ja no muutenkin) sitä kuitenkin yrittää saada lapsen syömään jotain, että voitaisiin *tehdä asioita*. Joskus se voi päätyä näyttämään tuollaiselta. On mielestäni tärkeää, että lapsi saa itse säädellä nälkäänsä ja syömistään, joten en pakota syömään, mutta koska olen vain ihminen, niin joskus sorrun maanitteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti kannat lapsen eteen ruokaa ja se jättää syömättä? Ja susta se on oikein?
Kyllä, HOTELLISSA koska toivon että söisi edes vähän ja jaksaisi päivän ohjelmiston .Ei ole kiva kierrellä tyhjällä vatsalla. Samoin eskariaamuina tarjoan ruokaa, en tosin niin massiivista valikoimaa kuin hotellissa mutta esim. jugurttia että jaksaa lounaaseen ! Kotona, viikonloppuisin/lomilla taas ei ole väliä vaikkei söisi aamulla mitään. Ja tyttöhän ei siis ole nirso, ruoka ei vain maistu. Jotain kertonee se, että kaakao tai suklaamurotkaan eivät uppoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna valita ja hakea ruokansa itse.
Hotellissa voi syödä ihan mitä haluaa. Vaikka nakkeja
Ja lättyjä
Kokeiltu, ei halua mitään. Ei edes suklaamuffinsia... :(
Meillä ei lapsia pakoteta syömään. Minut on pakotettu. T:superläski
Meillä ei ole pakko syödä koskaan, mutta seuraava ruoka tarjoillaan sitten kun on sen aika, välipaloja ei saa. Aamupalan jälkeen siis saa lounasta eikä siihen auta itkut.
Pakkosyöttämistä en hyväksy yhtään. Ei kukaan järkevä aikuinenkaan väkisin syö, jos ei yhtään maistu. En myöskään halua istuttaa lasta tuntikaupalla ruokansa ääressä. Maanitellut toki olen minäkin mutta jos ei syö niin ei syö.
Meillä perheessä on niin, että minä ja toinen lapsi olemme aamu-unisia emmekä saa aamusin ruokaa alas, kn avokki ja toinen lapsi taas ahmivat mahat täyteen vaikka kuudelta aamulla. Jossain hotelli-aamiaisella varmaan hupaisa näky kun yksi juo kahvia ihan tokkurassa, toinen hörppii vieressä mehua yhtä kyrsiintyneen näköisenä ja sitten kaksi ahmii leipää ja leikkeleitä ja puuroa .D
Hauskaa miten täällä jeesustellaan että minähän en pakkosyötä ja sitten seuraavassa lauseessa ylpeillään, että ruokaa ei saa ennen jotain virallista aikaa :D Ihanaa rääkkäystä! Lapset jättää syömättä kun on jotain jännempää tiedossa/ei tykkää. Se on nirsoilua. Kiva kun oppii sekä nirsoilemaan ETTÄ pelkäämään nälkää :D