Lapsi kysyi: "äiti miksi toi nainen pukeutuu mustaan kaapuun kuumalla"
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli uskonto ei suoraan sano, että pitää olla kaapu. Mutta siis uskonnosta se kaavun käyttäminen kuitenkin lähtee. Mitä jos islaminuskoinen nainen pukeutuu vaan ihan tavallisesti, vaikka laittaisi päälleen kukallisen lyhythihaisen ja polvimittaisen mekon, olisiko se kaikille ihan ok? Eli mies ei voisi määrätä pukeutumaan toisin? Tai mikään uskonnollinen toimija? Onko se siis lopulta ihan oma valinta?
Äh, miksi on niin vaikea tajuta, että on monenlaisia muslimeja, ja se mikä yhden suuntauksen tai lahkon tai etnisen ryhmän muslimeille on okei, on toiselle kauhistus? Niin pukeutumisen suhteen kuin muutenkin.
Sama juttuhan se on kristityilläkin, ja koskee sekä pukeutumista että muuta elämää.
Taatusti ei kaikki ole kaikille ok. Kyllä voi meilläkin moni täti-ihminen loukkaantua, jos siskontyttö, aikuinen jo, tulee mummon hautajaisiin siinä kukkamekossasi, ja pistää välit poikki. Eli onko se oma valinta miten pukeutuu? Kaikkialle ei missä tahansa adussa pääse ja kaikkien seuraan ei missä tahansa asuss kelpaa, näin se on aina ollut.
Kyllä niitä kukkamekkomuslimeja on, eikä heidän sukulaisensa paheksu. Samoin on niitä, jotka enemmän tai vähemmän paheksuisivat, jopa pistäisivät välit poikki. Enemmän kuin uskonto vaikuttaa taustakulttuuri, se mistä päin ja milloin on tullut. Ja on niitäkin, joita nolottaisi tai kauhistuttaisi, jos vaimo tai tytär yllättäen päättäisi pukeutua johonkin kaapuun, ts. ajatus olisi että se on hurahtanut hihhuliuskovaiseksi johonkin vieraaseen lahkoon.
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli uskonto ei suoraan sano, että pitää olla kaapu. Mutta siis uskonnosta se kaavun käyttäminen kuitenkin lähtee. Mitä jos islaminuskoinen nainen pukeutuu vaan ihan tavallisesti, vaikka laittaisi päälleen kukallisen lyhythihaisen ja polvimittaisen mekon, olisiko se kaikille ihan ok? Eli mies ei voisi määrätä pukeutumaan toisin? Tai mikään uskonnollinen toimija? Onko se siis lopulta ihan oma valinta?
Enemmän se on kulttuurista kiinni kuin uskonnosta. Ks. vaikka https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/201710132200437612_vd.shtml. On Suomessa muslimi osallistunut missikisoihinkin.
Ei kai sitä millään voi tietää, miksi joku sattumanvarainen nainen jossain bussissa pukeutuu sillä tavalla mitä pukeutuu. Kyseessä voi olla uskonnollinen vakaumus, vanhempien tai miehen tahto, tai kenties ihan vaan tottumus. Ehkäpä hän on jopa ateisti, mutta on koko ikänsä käyttänyt perinnevaatteita, eikä tunne oloansa kotoisaksi farkuissa ja t-paidoissa julkisilla paikoilla.
Lapselle kelpaa varmasti syyksi se, että nainen tulee maasta jossa monet pukeutuvat siten.
Miten olisi "en tiedä" koska ethän sinä kyseisen ihmisen motiiveja tiedä. Sitten lapsen iän mukaisesti voi käsitellä sekä vapaaehtoista uskonnon/kulttuurin mukaista pukeutumista että ulkoa määrättyä uskontoon/kulttuuriin liittyvää pukeutumista. Kannattaa laajentaa näkökulmaa vain siitä kaavusta myös oman, tutun kulttuurin asettamiin rajoituksiin ja sääntöihin, niin lapsen voi olla helpompi hahmottaa ilmiötä.
En ymmärrä, miksei lapselle voi vastata asiallisesti. "No tuo täti on varmaan kotoisin sellaisesta maasta, jossa on tapana pukeutua sillä tavalla."
Tulee mieleen vanha vitsi lapsesta, joka kysyi mistä hän on tullut. Äiti huokaisi ja aloitti pitkän tarinan hedelmöityksestä ja synnytyksestä. Lopuksi lapsi sanoi, että kaikki tuo oli kyllä mielenkiintoista, mutta "minä tarkoitin, että kun Mikko on tullut Tampereelta, niin mistä minä sitten olen!"
Kun lapsi kysyy jotain, on aivan luontevaa vastata vain lyhyesti ja pitää pitemmän luennon vasta, jos lapsi haluaa tietää aiheesta lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5 yksikään_muslimi ei pukeudu mustaan_burkhaan helteellä, koska se ei ole ainoa sallittu väri vaan vaaleammatkin on sallittu.
Eilen viimeksi näin mustaan burkhaan pukeutuneen naisen
Taisi olla Halla-aho mustamaalaamassa hienoa ja perinteistä naisen vapautta kunnioittavaa asua.
Kai se kevyt burkha nyt kuitenkin on viikeämpi, kuin ne romaninaisten lähemmäs kymmeniä kiloja painavat hameet ja ryijyt.
Off topic: viime viikolla yksi ilta sain äkäisiä katseita kahdelta about nelikymppiseltä burkha-naiselta, kun olin lenkillä vähän vajas puoleen reiteen ulottuvilla shortseilla ja topissa...
Vierailija kirjoitti:
Koska hänellä on oikeus pukeutua miten haluaa. :)
Tai hänellä on oikeus valita, pukeutuuko kaapuun vai joutuuko kunniamurhan uhriksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten ihan oikeasti joku pukeutuu kaapuun? Mulle ei oikein ole koskaan selvinnyt tuo asia. Vaatiiko siis islamin usko sitä, eli onko määrätty koraanissa? Vai onko se ihmisten keksintöä ja jos on niin mikä sen tarkoitus on? Ymmärrän, että jotenkin halutaan peittää itsensä, mutta eikö vähempi riittäisi? Voisiko ajatella vaikka löysää t-paitaa ja polven alle ulottuvaa hametta? Kysyn siis asiallisesti!
Kaapu on ollut suosittu paikallinen asu jo ennen islamia. Mitäpä siitä luopumaan. Jos muistat yhtään historiankirjasi tms. kuvitusta, niin kaapuihin tai vastaaviin on pukeuduttu monin paikoin ja aika yleisesti. Kaapu päälläänhän Jeesuskin aina esitetään :)
Siis kuiva ilmasto jossa aurinko porottaa päivät ja yöllä on kohtalaisen viileä niin kaapu on käytännöllinen. Miksi sitä pitäisi muuttaa? Oletko itse kokeillut kaapua ja tiedät sen tukalaksi?
Mutta siis, onhan maailmassa paljon muslimeja jotka pukeutuvat toisin. Ja, kuten joku mainitsikin, kysymys myös politiikasta. Maailman suurin muslimivaltio on kostean trooppinen Indonesia, eikä siellä musliminaiset 70-luvulla mihinkään kaapuun pukeutuneet, vaan sareihin.
En minä väittänyt, että kaapu on tukala, keksit sen itse. Kysyin ihan asiallisesti. Eli siis kyse on vain tavasta, mikään laki, uskonto, aviomies, miespuoliset sukulaiset, maan tapa tms. ei määrää asiasta, vaan jokainen muslimi on vapaa pukeutumaan miten tahtoo jokaisessa maassa, kunhan ei kulje hyvin paljastavassa asussa? Ymmärsinkö oikein? Ja kun musliminainen muuttaa Suomeen, hän vain haluaa edelleen pukeutua kaapuun, mistään muusta ei ole kyse. Hän voi täysin vapaasti pukeutua vaikka farkkuihin ja t-paitaan?
Mites te muut nyt saitte heti uskonnolliset asiat mieleen? Mä ajattelin gootti-tyttöä :) Ja vastaus olisi ollut jotain senlaista että hän tykkää kaavuista ja hänelle on niin tärkeää käyttää kaapua, että kestää pientä kuumuuttakin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten ihan oikeasti joku pukeutuu kaapuun? Mulle ei oikein ole koskaan selvinnyt tuo asia. Vaatiiko siis islamin usko sitä, eli onko määrätty koraanissa? Vai onko se ihmisten keksintöä ja jos on niin mikä sen tarkoitus on? Ymmärrän, että jotenkin halutaan peittää itsensä, mutta eikö vähempi riittäisi? Voisiko ajatella vaikka löysää t-paitaa ja polven alle ulottuvaa hametta? Kysyn siis asiallisesti!
Perinteisesti he yleensä peittävät muun paitsi kasvot, kädet ja jalkaterät. Kaikkihan eivät todellakaan käytä burkhaa/abayaa/niqabia vaan esim. muotifarkut, korkokengät, melko myötäilevät paidat ja huivi on ihan normaali asu, vähän maasta riippuen. Googleen Hijab Fashion ja löytyy todella kauniita asuja!
Riippuu paljon maasta, kulttuurista ja perheen sisäisestä kulttuurista voiko peittävästä pukeutumisesta luopua. Syyrialainen ystäväni luopui uskostaan ja lakkasi käyttämästä huivia. Ei mitään ongelmia perheen tms kanssa. Egyptiläinen ystäväni ei ole koskaan huivia käyttänytkään. Egyptiläinen miespuolinen ystäväni ei ikinä ole pyytänyt tyttöystäviään käyttämään huivia. Mutta toki on myös heitä joita perhe siihen painostaa.
Syyrialainen ystäväni muuten edelleen pukeutuu peittävästi, koska muuten olo on alaston. Samoin itse olen lähes poikkeuksetta pitkissä helmoissa - en halua että vartaloani katsellaan sen tarkemmin. Ei siinä sen kummallisempaa.
On ihan järkevää pukeutua peittävästi helteellä. Laadukkaasta kankaasta tehty voi olla jopa vilpoisampi kuin puristavat makkarankuoret.
Kaavun tehtävänä on osoittaa, ettei nainen ole vääräuskoinen h***ra, vaan siveellinen m-nainen. Ja näin tämä pukeutuminen vaikuttaa myös m-miesten arvoihin - ja heidän käyttäytymiseensä kaapuja käyttämättämiä kohtaan.
M-mies voi myös vallan hyvin vetää shortseissa ja hihattomassa - kun hänen m-vaimonsa harppoo perässä mustassa säkissään. Sitä kutsutaan intersektionaaliseksi feministiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaavun tehtävänä on osoittaa, ettei nainen ole vääräuskoinen h***ra, vaan siveellinen m-nainen. Ja näin tämä pukeutuminen vaikuttaa myös m-miesten arvoihin - ja heidän käyttäytymiseensä kaapuja käyttämättämiä kohtaan.
M-mies voi myös vallan hyvin vetää shortseissa ja hihattomassa - kun hänen m-vaimonsa harppoo perässä mustassa säkissään. Sitä kutsutaan intersektionaaliseksi feministiksi.
Rannoilla on joskus ikävä näky - ulkomailla siis, kun m-miehet ja -pojat voivat vapaasti uida, mutta m-naiset ja -tytöt eivät...
Jossain Saudeissa naiset eivät välttämättä voi edes syödä ravintolassa kasvohuntujen takia, mutta onneksi m-mies voi syödä sitten kahden edestä ja m-nainen voi pitää seuraa.
Vihervassarit näkevät tämän kuitenkin upeana monikulttuurina, jota on edistettävä Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
On ihan järkevää pukeutua peittävästi helteellä. Laadukkaasta kankaasta tehty voi olla jopa vilpoisampi kuin puristavat makkarankuoret.
Monesti kaapu on musta eli on kuuma ja siksi näkee esim. sateenvarjojakin aurinkosuojina.
Vain vaalea kaapu on vilpoisa ja sellaisia näkeekin saudimiehillä yms.
Kyseessä on äärikonservatiivi m-nainen ja heitä pitää hieman varoakin - tai enemmänkin heidän miespuolisia sukulaisiaan.
Kaapu on kevyt ja viileä itse asiassa. Itse kun matkustin trooppisella alueella, paras asu oli kevyt ja löyhä kaftaani.
Kaapu on ollut suosittu paikallinen asu jo ennen islamia. Mitäpä siitä luopumaan. Jos muistat yhtään historiankirjasi tms. kuvitusta, niin kaapuihin tai vastaaviin on pukeuduttu monin paikoin ja aika yleisesti. Kaapu päälläänhän Jeesuskin aina esitetään :)
Siis kuiva ilmasto jossa aurinko porottaa päivät ja yöllä on kohtalaisen viileä niin kaapu on käytännöllinen. Miksi sitä pitäisi muuttaa? Oletko itse kokeillut kaapua ja tiedät sen tukalaksi?
Mutta siis, onhan maailmassa paljon muslimeja jotka pukeutuvat toisin. Ja, kuten joku mainitsikin, kysymys myös politiikasta. Maailman suurin muslimivaltio on kostean trooppinen Indonesia, eikä siellä musliminaiset 70-luvulla mihinkään kaapuun pukeutuneet, vaan sareihin.