Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masennustaustalla lähihoitajaksi?

Lähihoitajaksi haluava
31.07.2018 |

Haen ensikeväänä äitiysloman jälkeen lähihoitajaksi. Tuttuni kuitenkin ivaili, että enhän minä masentuneena pääse. Nyt mietityttää ihan kauheasti, onko todella näin?

En siis enää ole masentunut. Minulla on sairaalajakso teini-iässä takana(n. 8 vuotta sitten) ja 4 vuotta sitten masennusoireet nostivat päätään jolloin hain heti apua. Kävin muutaman kk psykologin juttusilla mutta sekin loppui sitten kun ei tarvetta ollut. Ja sen jälkeen ei ole ollut mitään masennukseen viittavaa.

Lähihoitajan työ (vanhukset) on kutsumukseni ja nyt toden teolla jännittää onko mahdollisuuteni kuopattu jo ennen hakua!

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siitä masennuksesta tarvitse kenellekään kertoa.

Kunhan kokeessa et kirjoittele mitään masennuksesta.

Vierailija
2/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin haastattelussa rehellisesti, jos sitä kysyttäisiin. Juurikin niin, että asia on vanha, käsitelty, eikä vaikuta elämääni enää mitenkään, jos siis asia olisi näin. Mutta ellei kysytä, ei sillä ole mitään väliä. Paljon hurjemmillakin henkilöhistorioilla on koulutukseen ja töihin päästy, eikä asialla ole ollut mitään merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun omatunto ei salli jättää kertomatta asiaa kysyttäessä. En tajua miksi tuttuni piti noin "pelotella", muutenkin hormonit sekaisin ja herkillä kun kuukausi sitten synnyttänyt!

Ap

Vierailija
4/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni hakijoiden taustat tarkistetaan ja hakijan pitää antaa lupa terveystietojensa katsomiseen. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mt-taustalla ei välttämättä alalle pääse, varsinkin kun Omakannassa on nykyään kaikki mahdolliset tiedot jne

Vierailija
5/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisin haastattelussa rehellisesti, jos sitä kysyttäisiin. Juurikin niin, että asia on vanha, käsitelty, eikä vaikuta elämääni enää mitenkään, jos siis asia olisi näin. Mutta ellei kysytä, ei sillä ole mitään väliä. Paljon hurjemmillakin henkilöhistorioilla on koulutukseen ja töihin päästy, eikä asialla ole ollut mitään merkitystä.

EI pääse sisään jos kertoo tuollaista.

Vierailija
6/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni hakijoiden taustat tarkistetaan ja hakijan pitää antaa lupa terveystietojensa katsomiseen. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mt-taustalla ei välttämättä alalle pääse, varsinkin kun Omakannassa on nykyään kaikki mahdolliset tiedot jne

EI tarkisteta. Ainoastaan jos työskentelee lasten ja nuorten kanssa (siis alle 18v) niin täytyy esittää rikosrekisteriote.

Vierailija
7/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähäriksi pääsee kuka vaan, mutta AMK hoitoalalle ei ole mitään asiaa jos mt-ongelmia. Ihan itsesikin parhaaksi

Vierailija
8/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähäriksi pääsee kuka vaan, mutta AMK hoitoalalle ei ole mitään asiaa jos mt-ongelmia. Ihan itsesikin parhaaksi

Itse ainakin pääsin juuri ja juuri sisään ekalla hakemisella lähäriksi. Ei sinne 100% pääse.

En ainakaan itse paljastaisi mitään masennustaustasta jos haluaisin sisään.

Vierailija
9/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tietäisittepä miten rikkinäisiä ihmisiä hoitoalalla on. Silloin kun sinulla on masennuskausi olet tietysti saikulla. Muuten olet kui kuka tahansa muukin ihminen. Jos päädyt töihin psyk. Puolelle saatat yllättyä kuinla paljon kohtaat hoitoala taustan potilaita.

Toki jos olet henkisesti hyvin herkkä voi hoitoala olla henkisesti liian raskas

Vierailija
10/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI pääse sisään jos kertoo tuollaista.

Olen sitten varmaan se poikkeus, joka vahvistaa säännön.

Vierailija
11/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luulin, että vanhustyö on kivaa. Kotihoidossa olin.

Usein todella vaikeita tapauksia...

Mieti vielä alaa. Kestätkö huonokuntoisia potilaita yms. Työkaverit on mitä sattuu...

Vierailija
12/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Ei se koulu sentään kenenkään omakantaan / kantaan mene kurkkimaan.

Vierailija
13/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani diagnosoitu rajatilapersoonallisuushäiriö. Työskenteli sairaanhoitajana. Työ sopi hänelle kun töissä piti käyttäytyä kunnolla.

Vapaalla sitten sekoili ja ihmettelin, että eikö amk-opiskelijoille tehdä mitään kunnon psykologisia testejä? Sillä monen mielestä siskoni oli selvästi hullu.

Vierailija
14/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskollani diagnosoitu rajatilapersoonallisuushäiriö. Työskenteli sairaanhoitajana. Työ sopi hänelle kun töissä piti käyttäytyä kunnolla.

Vapaalla sitten sekoili ja ihmettelin, että eikö amk-opiskelijoille tehdä mitään kunnon psykologisia testejä? Sillä monen mielestä siskoni oli selvästi hullu.

Esim. rajatilainen häiriö todetaan niin pitkällisillä haastatteluilla, ettei sellaisia ole yhtään missään tavanomaisessa oppilaitoksessa resursseja toteuttaa.

Vierailija
15/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla masennus tausta, olin lähihoitaja koulun aikanakin masennuksen vuoksi saikulla. (se ainut kerta kun sen vuoksi olen ollut). Ihan vakipaikka nykyään on vanhuspuolella itsellä.

Vierailija
16/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kyllä varmasti kerro pääsykokeissa masennushistoriasta. Miksi sinun pitäisi jos se ei vaikuta sinuun enää? Jos kerrot, voi paikka hyvin jäädä saamatta. Eikä sinun tarvitse tuntea syyllisyyttä masennuksesta, se voi iskeä ihan kehen vain, jopa ammattikoulun opettajaan, joka sinua siellä haastattelee. Minäkin olin nuorena masentunut, nyt olen sosiaalialalla.

Vierailija
17/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä serkut on päässyt lähihoitajaksi masennustaustalla. 

Tietääkseni vain jotkut vakavat mt-ongelmat vaikuttavat pääsyyn, kuten psykoosit, skitsofrenia, tietyt persoonallisuushäiriöt. Masennus on niin yleinen suomessa, ettei se ole esteenä alalle pääsylle. 

Vierailija
18/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoakseni lievä tai keskivaikea masennus ei ole esteenä. Eri asia jos olisi vakava masennus tai skitsofreniaa, akuutti psykoosi ym.

Vierailija
19/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääsykokeissa tutkita kenenkään diagnoosihistoriaa. Jos on vaikkapa skitsofreniadiagnoosi (mutta tauti hoidossa) niin ei se pääsykokeissa selviä ellei itse ota sitä jostain syystä jossain haastattelussa puheeksi.

Vierailija
20/56 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en suosittele sinulle kyseistä alaa, se on jo niin masentava itsessään.

Ja anteeksi epäilykseni siitä kutsumuksesta.... Odotas kun työskentelet siellä vanhusten puolella ”kutsumuksen” parissa, et ehdi käydä pissalla etkä syödä ja kokoajan on vajaamiehitystä!

Keksi jotain muuta!!!

T.lähihoitaja