Ei kelvannut köyhälle terveelliset ILMAISET ruuat
Miehen sisko tuli kahden lapsensa kanssa meille pk-seudulle kesäloman viettoon. Äitinsä oli hänelle ja lapsille menopaluuliput ostaneet. Heillä on ollut kosolti taloudellista epäonnea kuluneena vuonna ja halusimme tarjota heille pitkän viikonlopun. Järkkäsimme esim lapset lintsille jne.
Viikonlopun ruokailut olivatkin epäonnistunut farssi. Olimme varmistaneet allergiat jne. Perjantaina olimme hakeneet koko porukalle (meillä myös 2 lasta) sushia-jäivät syömättä. Sisko halusi hakea sämpylöitä ja meetvurstia kaupasta, meillä oli vain tummaa leipää ja siemennäkkäriä-mieheni lähti kauppaan hakemaan. Aamulla teimme smoothiet, jotka jäivät lasiin. Myöskään uunipuuro ja turkkilainen juhurtti ei kelvannut. He söivät sämpylöitä ja meetvurstia ja sisko kertoi jo aamupalapöydässä hakevansa muroja seuraavaksi aamuksi. Grillatessamme kasviksia, sieniä, kalaa ja kanaa ei löytynyt siitäkään heille sopivaa. Myös salaatti jäi koskematta, koska siinä oli granaattiomenaa ja he eivät pidä salaateista jossa on makeaa. Lähdettiin ostamaan makkaraa ja italiansalaattia. Koko viikonloppu tätä järjetöntä valikoimista ja valitusta. Ensin tulin surulliseksi, nyt lähinnä kiukuttaa. Kirjoitin tämän, joska tosi usein täällä on avauksia vähemmän varakkaiden ruokatottumuksista. Voin tosiaan kokemuksella kertoa, että kyse on jostakin muustakin kuin rahasta. Eniten säälitti lapset, jotka molemmat ”pullukoita”
Ja jos joku epäilee trolliksi-valitettavasti tämä on ihan tosielämästä
Kommentit (419)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta ei ole kovin fiksua tarjota niinkin voimakkaasti ihmiset jakavaa ruokaa kuin sushia. Itselleni se aiheuttaa lähinnä iljetystä, vaikka esim. kalaa rakastankin, ja tiedän etten ole ainoa. Ei niin kuplassa pidä elää, ettei tajua etteivät kaikki halua syödä raakaa kalaa. Muutenkin teillä oli aika hifistelytarjottavat, joten turha kiukutella. Taisitte haluta vain alleviivata omaa erinomaisuuttanne.
Ööööö... Mikä sitten on ei-hifistelytarjottavaa, jos puuro, kana ja salaatti on liian fiiniä?
Onko tämä ap itse? Missä mainittiin puuro? Tässä joku jo laittoikin, että varmaan tuo alku eli sushi, sai lapset niin epäluuloiseksi, että eivät uskaltaneet syödä enää mitään. Ja mikä ilmapiiri muutenkaan oli? Ei kuulodta kovin hyväntahtoiselta touhulta.
No siinähän se lukee heti ekassa viestissä että aamulla oli puuroa mutta ei kelvannut.
Ja mikä sitten olisi "hyväntahtoista" jos tuollainen panostus tarjottaviin ja ohjelmaan ei ole?
PS. Ennen vanhaan oli sääntö että maistaa pitää. Ei ehkä olisi pahitteeksi nykynuorillekaa...
Ootko kuullut auttajan varjosta? Tehdään muka niin hyvää, mutta kiillotetaan vaan omaa pintaa.
Ootko kuullut niistä ihmisistä joille ei ikinä kelpaa mikään? Aina löytyy jotain valittamista, vaikka mitä tekisi.
Mutta yrittikö ap todella saada vieraat viihtymään? Minusta hänen perimmäinen halu oli näyttää, miten rikkaasti ja terveellisesti itse elää. Sitä voi olla kyllä himskatin vaikea myöntää itselle.
Niin😀
Aloituksen otsikossa jo tuon terveellisyyden korostus pistää silmään. Tunnet varmaan perheen? Tiedät, etteivät syö yhtä terveellisesti kuin itse syöt. Tuo oli sinulta suomeksi piilovittuilua. Vanha sanonta:jos pyydän pöytäöni ontuvan ystävän, en pyydä häntä tanssimaan.
Sushi oli eka jonka lääkärit kielsi minulta terveyssyistä. 😂
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen otsikossa jo tuon terveellisyyden korostus pistää silmään. Tunnet varmaan perheen? Tiedät, etteivät syö yhtä terveellisesti kuin itse syöt. Tuo oli sinulta suomeksi piilovittuilua. Vanha sanonta:jos pyydän pöytäöni ontuvan ystävän, en pyydä häntä tanssimaan.
Tämä! Ihan varmasti tiesit ainakin jotain tuon perheen ruokatottumuksista.
Mikäli ap on oikeasti näin toiminut, niin hänen on oltava rajoittunut älyltään ottaa huomioon erilaiset ihmiset.
On naivia kuvitella sushia kaikkien ilolla syötävän..
Itse olen vuosikausia syöttänyt vähävaraisten perheiden lapsia ja ikävä kyllä on todettava, että ruokavalio mitä edes maistaa on yleensä leipää, makkaraa ja makaronijauhelihapöperöä.
Kasviksiksista kurkku uppoaa eikä yleensä mikään sekoitettu salaatti käy.
Tai no se karmea kaupan italiansalaatti.
Ei tulisi mieleen tarjota kyseisiä ruokia joita ap tarjoili eikä edes niitä mitä meillä tehdään.
Vieraat on otettava vastaan heidän elämäntyyliä noudatellen.
Vierailija kirjoitti:
Leipää pitäisi aina olla tarjolla sekä tummaa että vaaleaa. Junttimaista olla vain tummaa, vaikka se toki on terverllisempää. Kukaan ei kiellä, että sp:n tarjottavat olivat terveellisiä ja laadukkaita. Mutta nyt ei tainnut olla kunnan terveysviranomainen kylässä? Ihan tavallinrn lapsiperhe. Olisit vähän voinut laskea omaa mahtavas tasoasi eikä tarvitsisi nyt oettyneenä kiljua, kun ei oltu tarpeeksi kiitollisia.
Meillä oltiin niin juntteja ettei muuta leipää ollutkaan kuin ruisleipää. Sitä sitten otti lapset ja aikuiset. Ihan arkinen elintarvike se oli silloin. Nykyään ilmeisesti jotain trendiruokaa, kun moni ihmettelee?
Kannattaisi ehkä kuitenkin ottaa takaisin ruokakomeroon, niin vahvistuisi hampaatkin samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyylisi kirjoittaa teki minut surulliseksi. Halusitko oikeasti ilahduttaa tätä perhettä vai korostaa omaa erinomaisuuttasi? Ruoat oli hieman outoja. Omat lapseni esim eivät syö sushia. Ja ollaan varakkaita. Jos kutsun vieraita, selvitän etukäteen, mikä maistuisi, että vierailusta tulisi mukava kaikille. Itse syön aamiaiseksi vain erilaisia tuorepuuroja, mutta en oleta, että muut söisivät. Lapset etenkin ovat tunnetusti ennakkoluuloisia. En myöskään ymmärrä, että köyhän pitäisi olla kiitollinen ja nöyrä, jos kutsutaan kylään, sen enempää kuin rikkaankaan. Olisi hyvä, jos tutkisit vielä omia motiivejasi. Halusitko ilahduttaa vai alleviivata, miten paljon patempi ihminen olet hienoine ruokatottumuksinesi. Itse asun Helsingissä, mutta sukulaisia asuu paljon maalla. Kun kutsun heitä kylään, teen hyvin tavallista perusruokaa. Kaikille mukavampi niin.
Maalaisille pitää myös muistaa puhua hi-taas-ti ja välttää liian hienoja ja vierasperäisiä sanoja. Myöskään liian monimutkaisia vitsejä ei kannata kertoa tai saattavat pahastua kun luulevat että heille nauretaan.
Pidätkö itseäsi jotenkin parempana ja sivistyneempänä kuin Herlinit, Waahroosit, Kakkoset, Laakkoset, Fazerit, Reenpäät jne. hehän kaikki asuvat maalla.
Ja todennököisesti maksavat sinunkin elämäsi.Kuinkahan näille maistuisi AP:n tarjoilut?
Yksi ainakin saattaisi kysyä, missä tässä on oikea kala.
Toisin kun monet täällä kuvittelet sushissa käytetty lohi on tehotuotannolla kasvatettua lohta viljelyaltaassa tai aitauksessa meressä, keinoruokinnalla, eikä sillä ole mitään tekemistä vapaana vedessä olevan lohen kanssa, joka saa ravintonsa luonnosta.
Monet ovat niin tottuneita tehotuotannolla kasvatetun lohen makuun, eivätkä tiedä luonnon kalan ja tehotuotannolla kasvatetun lohen eroa tai makueroa.
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000001919952.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta ei ole kovin fiksua tarjota niinkin voimakkaasti ihmiset jakavaa ruokaa kuin sushia. Itselleni se aiheuttaa lähinnä iljetystä, vaikka esim. kalaa rakastankin, ja tiedän etten ole ainoa. Ei niin kuplassa pidä elää, ettei tajua etteivät kaikki halua syödä raakaa kalaa. Muutenkin teillä oli aika hifistelytarjottavat, joten turha kiukutella. Taisitte haluta vain alleviivata omaa erinomaisuuttanne.
Ööööö... Mikä sitten on ei-hifistelytarjottavaa, jos puuro, kana ja salaatti on liian fiiniä?
Onko tämä ap itse? Missä mainittiin puuro? Tässä joku jo laittoikin, että varmaan tuo alku eli sushi, sai lapset niin epäluuloiseksi, että eivät uskaltaneet syödä enää mitään. Ja mikä ilmapiiri muutenkaan oli? Ei kuulodta kovin hyväntahtoiselta touhulta.
No siinähän se lukee heti ekassa viestissä että aamulla oli puuroa mutta ei kelvannut.
Ja mikä sitten olisi "hyväntahtoista" jos tuollainen panostus tarjottaviin ja ohjelmaan ei ole?
PS. Ennen vanhaan oli sääntö että maistaa pitää. Ei ehkä olisi pahitteeksi nykynuorillekaa...
Ootko kuullut auttajan varjosta? Tehdään muka niin hyvää, mutta kiillotetaan vaan omaa pintaa.
Ootko kuullut niistä ihmisistä joille ei ikinä kelpaa mikään? Aina löytyy jotain valittamista, vaikka mitä tekisi.
Mutta yrittikö ap todella saada vieraat viihtymään? Minusta hänen perimmäinen halu oli näyttää, miten rikkaasti ja terveellisesti itse elää. Sitä voi olla kyllä himskatin vaikea myöntää itselle.
Niinpä, kyllä oli oikein paha ihminen.
Mitäs jos väittäisin että jos AP olisi jättänyt ohjelman järjestämättä japistänyt jokaiselle hookoo blöötä kylmänä ja 200g makaronilaatikkoa niin siitäkin olisi valitettu...
Vierailija kirjoitti:
Mikäli ap on oikeasti näin toiminut, niin hänen on oltava rajoittunut älyltään ottaa huomioon erilaiset ihmiset.
On naivia kuvitella sushia kaikkien ilolla syötävän..
Itse olen vuosikausia syöttänyt vähävaraisten perheiden lapsia ja ikävä kyllä on todettava, että ruokavalio mitä edes maistaa on yleensä leipää, makkaraa ja makaronijauhelihapöperöä.
Kasviksiksista kurkku uppoaa eikä yleensä mikään sekoitettu salaatti käy.
Tai no se karmea kaupan italiansalaatti.
Ei tulisi mieleen tarjota kyseisiä ruokia joita ap tarjoili eikä edes niitä mitä meillä tehdään.
Vieraat on otettava vastaan heidän elämäntyyliä noudatellen.
Oletkos peräti sellainen osattomien lasten kurjuudella rahastava sijaisvanhempi tmv. kun vuosikausia olet syöttänyt vähävaraisia lapsia? Teikäläiset yleensä keräävät tonnit taskuun ja syöttävät lapsille sitä kaiken halvinta mahdollista roskaa. Sitäpaitsi monet lapset käyvät läpi nirsoilukausia, jolloin juuri hernekeitto, leipä, makaroonilaatikko ovat "turvallisia" vaihtoehtoja. Olet tasan yhtä alentuva ja luonnevammainen kuin ap:kin. Ihmettelen, miksi teikäläiset yleensä hakeutuvat heikossa asemassa olevien "muka" auttajiksi? Voitte sitten nyrpistellä nenäänne tuntea itsenne paremmiksi ihmisiksi, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä minä että mun sisko tehdään välillä erikoisempia ruokia. Mä käytän sitä granaattiomenaa ja sisko sushia. Kummankin ruuat on toisen lapsille erikoisempia, mutta kaikkea puolin ja toisin maistellaan. Jos joku ei oikein kelpaa, niin sitten leipää lisäksi. Yhdelle ei maistu juusto, toiselle kinkku, mutta mitä sitten?
Ei kyse ole mielestäni mistään rikkaiden ja köyhien eroista, joita tässä korostetaan, vaan makutottumuksista, joka voi ilmetä ihan samantuloistenkin kesken. Käytöstapojen puute on havaittavissa, jos ei osaa asianmukaisesti keskustella mahdollisista muutostoiveista ruuan suhteen.
Te taidatte siskon kanssa olla aidosti hyvissä välrissä. Ilmapiiri on hyvä ja se saa lapset maistelemaan. Minusta tässä on liikaa tätä tarinaabtaustalla : köyhät juntit maalta ja me erinomaiset, kiltit ja terveellisesti syövät kaupungista. Kuinka moni teistä tarjoaa ulkomaalaiselle maksalaatikkoa ja mämmiä ja ottaa nokkiinsa kun ei maistu? Kulttuurierojen alleviivaus ei ole koskaan fiksua.
Joo ollaan me. Tuo ulkomaalaisvertaus oli hyvä, ei erilaisuudessa tarvi heti miettiä, kumpi on parempi tapa. Toiset osaa suhtautua erilaisiin tapoihin luontevasti ja avoimesti, toiset ei. Parempi olis miettiä, mikä sopisi kaikille, kuin korostaa mahdollisia eroja.
Vierailija kirjoitti:
Surullinen tarina. Kovia kokenut perhe, joka kutsuttiin kiusattavaksi. Miksi et halunnut tarjota suomalaisia tavallisia ruokia?
AP voisi kutsua meidän perheen kiusattavaksi koska vain!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos väittäisin että jos AP olisi jättänyt ohjelman järjestämättä japistänyt jokaiselle hookoo blöötä kylmänä ja 200g makaronilaatikkoa niin siitäkin olisi valitettu...
Millä perusteella päättelet noin? Tartut ap versioon tarinasta ja kehittelet sitä pitkälle edelleen. Se jos ei syö sushia ja uunipuuroa vääntyy kaikesta valittamiseksi. Ja kyseessä on vielä lapset. Uskomatonta tarinan väritystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä minä että mun sisko tehdään välillä erikoisempia ruokia. Mä käytän sitä granaattiomenaa ja sisko sushia. Kummankin ruuat on toisen lapsille erikoisempia, mutta kaikkea puolin ja toisin maistellaan. Jos joku ei oikein kelpaa, niin sitten leipää lisäksi. Yhdelle ei maistu juusto, toiselle kinkku, mutta mitä sitten?
Ei kyse ole mielestäni mistään rikkaiden ja köyhien eroista, joita tässä korostetaan, vaan makutottumuksista, joka voi ilmetä ihan samantuloistenkin kesken. Käytöstapojen puute on havaittavissa, jos ei osaa asianmukaisesti keskustella mahdollisista muutostoiveista ruuan suhteen.
Te taidatte siskon kanssa olla aidosti hyvissä välrissä. Ilmapiiri on hyvä ja se saa lapset maistelemaan. Minusta tässä on liikaa tätä tarinaabtaustalla : köyhät juntit maalta ja me erinomaiset, kiltit ja terveellisesti syövät kaupungista. Kuinka moni teistä tarjoaa ulkomaalaiselle maksalaatikkoa ja mämmiä ja ottaa nokkiinsa kun ei maistu? Kulttuurierojen alleviivaus ei ole koskaan fiksua.
Joo ollaan me. Tuo ulkomaalaisvertaus oli hyvä, ei erilaisuudessa tarvi heti miettiä, kumpi on parempi tapa. Toiset osaa suhtautua erilaisiin tapoihin luontevasti ja avoimesti, toiset ei. Parempi olis miettiä, mikä sopisi kaikille, kuin korostaa mahdollisia eroja.
Tämä on rakentava ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella päättelet noin? Tartut ap versioon tarinasta ja kehittelet sitä pitkälle edelleen. Se jos ei syö sushia ja uunipuuroa vääntyy kaikesta valittamiseksi. Ja kyseessä on vielä lapset. Uskomatonta tarinan väritystä.
Lähinnä nää kommentoijat tääl kaikesta valittaa. Joko on liian hienoa tai liian arkista ruokaa. Ei kelpaa mikään, jos täältä kysyy. Tämä ketju on hyvä esimerkki, kun ei kelpaa hyvä ruoka ja ohjelma. Jos taas ei olisi ohjelmaa ja einesruokaa niin ei kelpaisi sekään vaan sitten valitettaisiin kun ei yhtään panosteta.
Rikkaat kaupunkilaissukulaiset halusivat näyttää köyhille maalaisserkuille, miten mällätään. Keneltähän ne käytöstavat loppujen lopuksi puuttuivatkaan?
Siis mitä ihmeellistä näissä ruoissa oli sushia lukuunottamatta? Meillä syötiin jo lapsena puuroa, tummaa leipää, kanaa ja kalaa ja ihan tavallisesta duunariperheestä laitakaupungin lähiöstä olen. Ei kävisi mielessäkään etteikö vieraileville lapsille grillattu kana tai kala kelpaisi ruoaksi.
Mä ymmärrän kyllä ap:n fiiliksen tuosta reaktiosta. Toisaalta ymmärrän kyllä vieraatkin. Itse en syö lainkaan kalaa enkä voi sietää mitään kalaa tai merenelävien halua. Mulle sushi jäisi kyllä todellakin välistä.
En myöskään pidä puuroista, enkä hedelmistä. Tämän vuoksi salaatti ja smoothie olisivat myös ällöttäviä. Niistä ei myöskään koe tulevansa täyteen vaan tulee enemmän huono olo. Sen sijaan esim kiinalainen ruoka kyllä kävisi sushin tilaan, suolainen pekoni salaatti kävisi hedelmäisen salaatin sijaan, smoothien tilalta hummus ja erilaiset dipit kurkkujen kanssa kävisi oikein hyvin.
Jos olisin vieraana, niin toki kohteliaisuudesta söisin ja varmasti väkisin kehuisinkin ruokia. Mutta kyllä mun ois noiden aterioiden jälkeen aina pakko päästä salaa hesburgeriin tai jonnekin pitsalle.
Ei kyse ole siitä, että ap:n ruoat olisivat niin huonoja tai laaduttomia. Kyse on enemmäkin ruokatottumuksista ja siitä, etten pidä mistään makeasta.
Tykkään sushista, mutta yleensä siihen tottuminen vaatii aikansa. Ja tosiaan, vaikka kuinka säännöstelee soijaa, niin se on kuin suolakuppiin palan kastamista. Sushi ilman soijaa on kuin kahvi ilman kahvia.