Live -kirpputorit, huippulöytöjä vai rahastusta ja tuholaisia? Kerro parhaat/pahimmat kokemuksesi!
Pohjois-Helsingin asukkaana lähes kaikki pääkaupunkiseudun ja ympäristön kirpputorit ovat tulleet tutuiksi. Parhaimmat löydöt olen tehnyt pöytiä vuokraavista yksityishenkilöiden kirppareista, mutta osasta niistäkin on tullut trokareitten paratiiseja. Tykätyimmät löydöt Barbien lentokone 5 eurolla ja akustinen kitara kympillä.
Karmeimmat kokemukset on kirppareilta, jotka haalivat tuotteensa lahjoituksina ja myyvät niitä kovaan hintaan erilaisten hyväntekeväisyyskohteiden auttamiseksi. Tikkurilassa Vantaalla on Patina, lähetyskirppis, josta ostin käytetyn sängyn lapselle ja mukana saatiin torakoita. Kirpparin henkilökunta kertoi olleensa jo ongelmasta tietoinen, mutta olettaneensa sen menevän talvipakkasten myötä ohi tekemättä asialle mitään. Tapaus vei täysin haluni ostaa kirppareilta huonekaluja tms. Olen oikeastaan hankkinut vain kirjoja tuon viimetalvisen tapahtuman jälkeen.
Kerro sinä, mitä huippua olet löytänyt vain onko eteesi osunut vain ylihinnoiteltua rihkamaa?
Kommentit (15)
Seinäjoen Fida secondhandissa juuri kävin ja se on ainakin tosi siistin ja puhtaan näköinen kirppis. Aika perustavaraa ja vaatetta, mutta ei ollut pahat hinnatkaan. Löytönä korvikset ja nahkatakki.
En ole oikeastaan kirppiksiltä ostanut kuin astioita, lautasia ja joitain laseja, muutamia ruokailuvälineitä ja yhden valurautapannun. Se oli hyvä löytö, alle 10E ja kuitenkin käytössä ikuinen.
Ei myöskään tee mieli sänkyä pissaläikkäisine patjoineen tai tahraista mattoa puhumattakaan puhkikuluneista vuosikymmenien takaisista vaatteista, mutta tuo tuhlaisten saaminen kaupanpäällisenä on jo törkeyden huippu. Kai maksoivat sentään puhdistuksen ja tuholaistorjujan käynnin?
Olen intohimoinen kierrättäjä ja pidän siksi kirppiksistä ja second hand kaupoista erityisesti. Laitan itse mahdollisimman paljon tarpeetonta kiertoon ja tykkään niitä lahjoittaakin eteenpäin, mutta joskus on kyllä harmittanut nähdä joku lahjoittamansa tuote täysin yli-hinnoiteltuna kirpparin hyllyssä. Tulee oikein nolo milei vaikkei sitä itse olekaan hinnoitellut. Ilmaiseksi saadusta ei pitäisi alkaa kiskoa vaan laittaa vaan hyvä eteenpäin.
Joskus aikoinaan osui eteen muumi mukeja ja muita arabian astioita pikkurahalla. Silloin niitä vielä raaski ostaa käyttöön, nyt on hinnat taivaissa. Pelkkä merkki ja nimi nostaa niin astioiden kuin vaatteidenkin hintoja eikä todellista arvoa edes mietitä. Ei kaikki arabia ole arvokasta tai haluttua. Paras mun löytö on kai hopeiset ruokailuvälineet muutamalla eurolla.. En edes tiennyt ostaessa että olivat hopeiset.
Tykkään eniten divareista ja kirppiksilläkin etsin ensin kirjahyllyt.
Kerran osui käteen opus, jonka sisältä laijaili maahan jotain kuivaneita öttiäisiä, mitälie sokeritoukkia tai vastaavia. Se kyllä hämmästytti että eikö sen vertaa myytäviä tuotteita tarkasteta mitä hyllyyn laitetaan.
Ni hinnat on kyllä karanneet taivaisiin todellakin, olipa lähetyskirppari tai joku muu.
Etenkin nuo ketjukirpparit ja kierrätyskeskukset hinnoittelevat järjettömästi. Tykkään enemmän käydä tsekkailemassa yksityisten kirppispöytiä, hinnat enempi asialliset ja mielummin annan rahanikin tavalliselle kirppistelijälle kuin monikansallisille avustusjärjestöille.
Mitään ihan älyttömän huippua ei ole osunut eteen, mutta naurettavia sitäkin enemmän kuten 80e monta kymmentä vuotta vanhoista laskettelusuksista, 200e rikkinäisestä akvaariosta tai 100e lohjenneesta ja haljenneesta maitokannusta.
Paras löytö erivärisiä pieniä käsinvirkattuja pitsiliinoja parilla eurolla! Jokainen käsitöitä harrastava tietää mikä työ niissä on ja kuinka kalliita langat ovat, siinä ei hinnoittelijalla ollut kyllä oikeaa tietoa arvosta.
Huonekaluja en myöskään ole uskaltanut kirppareilta ostaa vaikka muutamaan ihastuttavaan nojatuoliin olenkin törmännyt. Lyhytikäisin oli jalkalamppu joka kokeiltaessa toimi, mutta kotona ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Usein olen nähnyt kirppareilla ihania värikkäitä retroverhoja, -tyynyjä, sängynpeittoja jne mutta en ole uskaltanut ostaa niitä juuri siinä pelossa että mukana tulee täit tai muut syöpäläiset.
Ei noissa "hyvän"tekeväisyys- tai lähetyskirpputoreissa oikein voi mitään kovin huippulöytöjä tehdä kun niitten henkilökunta vie parhaat päältä sitä mukaa kun lahjoittajat kantavat sisään.
Toi on kyl niin totta! Jossain alkavat myyjät tapella tavaroista ennen kuin ne on ehditty kunnolla sisään kantaa. Ahneus on ikävää!
Vierailija kirjoitti:
En ole oikeastaan kirppiksiltä ostanut kuin astioita, lautasia ja joitain laseja, muutamia ruokailuvälineitä ja yhden valurautapannun. Se oli hyvä löytö, alle 10E ja kuitenkin käytössä ikuinen.
Ei myöskään tee mieli sänkyä pissaläikkäisine patjoineen tai tahraista mattoa puhumattakaan puhkikuluneista vuosikymmenien takaisista vaatteista, mutta tuo tuhlaisten saaminen kaupanpäällisenä on jo törkeyden huippu. Kai maksoivat sentään puhdistuksen ja tuholaistorjujan käynnin?
Öö, olisin vaatinu tossa tilanteessa vahingonkorvaustakin, ekana torakkasänky pois, myrkytykset ja kunnon korvaukset. Hyi hitto miten etovaa!!! Kuinka tollanen paikka voi vielä jatkaa toimintaa, hyvä kun kerroit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, olisin vaatinu tossa tilanteessa vahingonkorvaustakin, ekana torakkasänky pois, myrkytykset ja kunnon korvaukset. Hyi hitto miten etovaa!!! Kuinka tollanen paikka voi vielä jatkaa toimintaa, hyvä kun kerroit.
Joo en saanu mitään korvausta, kauheat huudot kyllä. Siellä naismyyjä naama punaisena karjui tarkistamaan kunnolla ostamansa tavarat ja varmistamaan että ovat kunnossa. Toinen myyjä, mies, siinä yritti rauhoitella ja sopia jotain hyvitystä, mutta ei siitä huutoa jaksanut kuunnella, toivotin hyvät jatkot ja poistuin. Eipä tee sinne mieli asioimaan enää, vaikka aika paljon siellä kyllä vaihtuu myyjät, tiedä vaikka sekin raivotar ymmärtäisi lähteä.
Mun paras löytö on mies! Oli usein samaan aikaan kirppiskierroksella ja pikkuhiljaa alettiin jutella ja tutustua.
Vierailija kirjoitti:
Mun paras löytö on mies! Oli usein samaan aikaan kirppiskierroksella ja pikkuhiljaa alettiin jutella ja tutustua.
Oi, ihanaa, onnea teille!!
Vanhana kirppiskissana olen myös huomannut hintojen nousun kivijalkakirppareilla ja lähes ammattimaisen trokauksen pöytäkirppiksillä. Onko niin että kaikki kirppikset esim Fidat, Pelastusarmeijat, SPR Kontit, yksittäiset lähetyskirppikset ja Kierrätyskeskukset toimivat lahjoitusvaroilla ja käytännössä ilman palkattua työvoimaa, koska mm. lajittelun, hinnoittelun, myynnin ja siivouksen hoitavat työttömät työharjoittelijat, kuntouttavassa työtoiminnassa olijat tai ihan vapaaehtoiset uskonsisaret ja -veljet. Häikäilemättömästi käytetään ihmisten anteliaisuutta hyväksi ja kääritään huikeita voittoja.
Mieluummin käyn minäkin pöytävuokrakirppareilla ja stan yksityisiltä. Omat parhaat löydöt kaikki lasten vaatteet ja kengät + tarvikkeet. Mitään hirmukarseaa ei ole kohdalle osunut, eikä toivottavasti osu.
90 luvun alun lama aikaan kirppistely oli siistiä.
Tavara oli vanhaa pashkaa ja meni silti kaupaksi.
Kirppiksillä ei käyty sen takia, että se olisi trendikkäästi kiertotaloutta tukevaa tai ekologista.
Kirppiksillä käytiin sen takia, koska rahaa ei ollut juurikaan, köyhyyden takia.
Oi niitä aikoja.
Usein olen nähnyt kirppareilla ihania värikkäitä retroverhoja, -tyynyjä, sängynpeittoja jne mutta en ole uskaltanut ostaa niitä juuri siinä pelossa että mukana tulee täit tai muut syöpäläiset.
Ei noissa "hyvän"tekeväisyys- tai lähetyskirpputoreissa oikein voi mitään kovin huippulöytöjä tehdä kun niitten henkilökunta vie parhaat päältä sitä mukaa kun lahjoittajat kantavat sisään.