Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bode Miller: "Se voi tapahtua silmänräpäyksessä" - lapsen hukkuminen

Vierailija
29.07.2018 |

https://www.is.fi/alppihiihto/art-2000005773361.html

Tämä on ihan totta. Vaikka valvoisit kuinka huolellisesti, lapsi voi hukkua. Oma pikkusiskoni on meinannut hukkua pieneen vesisaaviin 2-vuotiaana (läiskytti vettä ja kurkotti saaviin kun vesi väheni ja lopulta humpsahti sinne kokonaan) ja kaverini lapsi lasten kylpyammeeseen (oli päässyt livahtamaan pesuhuoneeseen mummolassa, ammeeseen oli jäänyt vesi hänen kylpynsä jäljiltä ja vanhemmat olivat vielä menossa saunaan ajatuksena siistiä pesuhuone sen jälkeen). Molemmat pelasti se, että tilanne huomattiin tarpeeksi nopeasti, mutta kyse oli kymmenistä sekunneista, ei minuuteista.

Oma poikani oli 2-vuotiaana vieressäni (siis ihan iholla) uima-altaassa. Säädin isosiskon uimakelluketta ja kun katsoin takaisin, poikani kellui vedessä mahallaan. Muistan ikäni sen, kuinka hiukset heiluivat kuin merilevä siellä vedessä ja aika pysähtyi. Ei onneksi ehtinyt vetää vettä henkeen. Siihen kun päästin pojasta irti ja huomasin tilanteen kului maksimissaan 20 sekuntia, tuskin edes sitä.

Täälläkin tuomitaan vanhemmat jos lapsi hukkuu. Kuten tuo vaimo sanoi, että laskee ikuisesti mielessään kolmeenkymmeneen. Siihen aikaan menee tyyliin käynti vessassa, tekstiviestin lähettäminen puolisolle että "tuo maitoa". Jos lapsi pääsee livahtamaan karkuun, niin aikaa menee jo sen arvaamiseen, että mihin suuntaan lähti ja se 30 sekuntia voi olla kohtalokas.

Tässä juttu:

"Yhdysvaltalainen Bode Miller on alppirinteiden palvottu sankari, jonka vaimo Morgan Beck Miller on puolestaan menestyksekäs rantalentopalloilija.

Pariskunta sai ensimmäisen yhteisen lapsensa vuonna 2015, ja seuraavana vuonna syntyi tytär Emeline Grier.

Tämän vuoden kesäkuussa perhettä kohtasi karmea tragedia, kun Emeline hukkui Millerien naapurien uima-altaaseen. Tyttärellä oli ikää 19 kuukautta.

Vanhemmat olivat tyttären lähistöllä, mutta siitä huolimatta tämä oli päässyt livahtamaan takaoven kautta uima-altaaseen. Pian hänet löydettiin pinnan alle vajonneena ja toimitettiin sairaalaan.

Mikään ei kuitenkaan auttanut, sillä tyttö kuoli seuraavana päivänä.

Valvonta tärkeää
Nyt Millerit ovat astuneet ensimmäisen kerran julkisuuteen asian tiimoilta. He antoivat NBC-kanavalle haastattelun, joka näytetään maanantaina. Otteita haastattelun sisällöstä on julkaistu NBC:n aamuohjelman Todayn sivuilla.

Niissä Millerit haluavat varoittaa muita vanhempia lapsia uhkaavasta vaarasta uima-altaiden läheisyydessä. Murhenäytelmä voi tapahtua erittäin lyhyessä ajassa.

– Niin voi käydä käden käänteessä, entinen alppihiihtäjä sanoo.

Hänen mukaansa tragedia voi kohdata ketä tahansa.

– Ei tarvita mitään outoja olosuhteita tai epämääräistä tilannetta. Se voi tapahtua silmänräpäyksessä.

30 sekuntia riittää
Beck Millerin mukaan kymmenkiloisen lapsen ei tarvitse olla veden alla kauan, kun pahin tapahtuu.

– Kymmenkiloinen lapsi voi hukkua 30 sekunnissa.

Suruaikaa viettävä äiti kertoo laskevansa jatkuvasti päässään 30:een ja miettivänsä, kuinka nopeasti kaikki kävi.

Millerin eivät vetäytyneet onnettomuuden jälkeen kuoreensa, vaan julkaisivat tuoreeltaan tuntojaan sosiaalisessa mediassa. Pariskunta on jakanut viestejä, joissa he ovat yrittäneet estää vastaavien tragedioiden tapahtumisen muille huoltajille."

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on lähinnä selittelyä, ehkä itselleen, ehkä muille. Noin pientä ei lasketa silmistä hetkeksikään jos on vettä lähellä.

Vierailija
2/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oveen olisi voinut laittaa salvan, ettei pääse karkaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnettomuus tapahtui Millerien naapurien talossa, ei heidän kotonaan.

Vierailija
4/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsen pääsyä uima-altaalle ei oltu estetty? Meillä on pihalla pieni lampi ja mä olen laittanut portin ettei 2-vuotiaani pääse lammelle. Menemme sitten yhdessä pihalle, mutta yksin sinne ei ole pääsyä. Portti lukitaan aina, kun siitä kuljetaan. Lampi on pieni ja matala. Hukkuminen siihen on varsin epätodennäköistä, mutta enpä halua silti kokeilla, että kävisikö jotain vai ei.

Vierailija
5/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo on lähinnä selittelyä, ehkä itselleen, ehkä muille. Noin pientä ei lasketa silmistä hetkeksikään jos on vettä lähellä.

Ja sellaista vanhempaa ei olekaan, jonka lasta ei olisi laskettu silmistä hetkeksikään. Jokainen katsoo jonnekin muualle muutamien sekuntien tai kymmenien sekuntien ajan, vaikka olisi kuinka tarkka ja hyvä vanhempi.

Vierailija
6/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin kävi jokunen vuosi sitten läheltäpiti-tilanne. Noin 2-vuotiaalla lapsellani oli kellukeuikkarit päällä ja olimme järven rannassa noin 20-30cm syvässä vedessä, itse aivan lapseni vieressä.

Vähän matkan päässä teini-ikäiset pojat lähtivät uimaan pienehkön järven selän yli järven toiselle rannalle. Huolissani seurasin poikien touhua ja samalla oma lapseni oli kellahtanut mahalleen järveen. Odotin muutaman sekunnin kun ajattelin että lapsi nousee itse ylös, mutta kun vain kellui naama vedessä niin nappasin lapsen nopeasti ylös. Lapsi ei ollut ehtinyt vetää vettä keuhkoihin ja säikähdyksellä selvittiin, mutta opin kyllä että silmiä ei voi irroittaa lapsesta hetkeksikään.

Sen jälkeen olen seurannut vain ja ainoastaan omia lapsiani vaikka vierellä touhuttaisiin mitä.

Vierailija
7/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsen pääsyä uima-altaalle ei oltu estetty? Meillä on pihalla pieni lampi ja mä olen laittanut portin ettei 2-vuotiaani pääse lammelle. Menemme sitten yhdessä pihalle, mutta yksin sinne ei ole pääsyä. Portti lukitaan aina, kun siitä kuljetaan. Lampi on pieni ja matala. Hukkuminen siihen on varsin epätodennäköistä, mutta enpä halua silti kokeilla, että kävisikö jotain vai ei.

Ehkä Millerien naapureilla ei ole pieniä lapsia. Onnettomuushan ei tapahtunut Millerien kotona.

Vierailija
8/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eipä aikaakaan kun haaskat löysivät av:lle... voimia Millereille ja kaikille lapsensa menetyksen kohdanneille. Aivan totta, mitä ap kirjoitti: kaikki voi tapahtua silmänräpäyksessä ja ei auta vaikka kuinka olisi varautunut ja valppaana.

Vierailija
9/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesisaaviinkin kyllä hukkuu, jos käy oikein huono tuuri. Eli kyllä siihen teidän pieneen ja matalaan lampeenkin voi hukkua. Lopeta selittely ja moralisointi!! Ja opettele lukeaan: uima-allas oli Millereiden naapurien

Vierailija
10/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä, että jos pieni lapsi menee vetee, niin silloin keskitytään siihen lapseen eikä kännykkään. Mikään muu asia ei voi olla tärkeämpää sillä hetkellä jos lapsi on vedessä. On raa´asti sanottu, mutta niin se vaan on. Loput on selittelyä. Lapsi ei huku jos joku vahtii.

Vierailija
11/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla siis yksi lapsi?

Mä voin kuvitella hetkessä useita erilaisia tilanteita, joissa se portti jäisi hetkeksi lukitsematta ja siinä ajassa 2-vuotias ehtisi sinne lammelle. Ennen kuin tietäisit mistä lähdet etsimään, olisi vahinko jo tapahtunut.

Mulle on käynyt mökillä näin: olin siskoni lasten kanssa hiekkalaatikolla, meren ranta löytyy, mutta hiekkalaatikolta on sinne matkaa yli 100 m. Sisko meni laittamaan ruokaa, minä jäin omien vähän isompien lasten ja siskon kahden taaperon kanssa sinne hiekkalaatikolle. Nuorempi siskon lapsista pudotti tutin hiekkaan ja alkoi itkemään. Otin vaunujen alta uuden tutin, aikaa tähän kului ehkä 20 sekuntia. Kun katsoin taas hiekkalaatikkoon, oli vanhempi siskon lapsista kadonnut (2-vuotias). Kun on 360 astetta mahdollisuuksia, mihin lapsi on voinut mennä, täytyy tehdä sekunneissa valinta siitä, mistä lähtee hakemaan. Jos valitset väärin ja lähdet väärään suuntaan, on lapsi jo kaukana. Tässä tapauksessa taapero oli mennyt vaarin luokse liiteriin, kun minä taas lähdin juoksemaan rannan suuntaan.

Vierailija
12/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sitä mieltä, että jos pieni lapsi menee vetee, niin silloin keskitytään siihen lapseen eikä kännykkään. Mikään muu asia ei voi olla tärkeämpää sillä hetkellä jos lapsi on vedessä. On raa´asti sanottu, mutta niin se vaan on. Loput on selittelyä. Lapsi ei huku jos joku vahtii.

Tässä tapauksessa lapsi ei ollut vedessä, ei edes veden äärellä. Pääsi livahtamaan talosta ulos ja putosi altaaseen. Asia huomattiin puolessa minuutissa.

Vierailija
13/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ilkeitä kommentteja täällä ja valtaosa ei näemmä edes lukenut itse juttua. Ei auta jälkiviisaus.

Vierailija
14/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on video missä näkyy, miten kauan lapsi voi olla veden varassa ilman, että kukaan aikuinen ihminen edes tajuaa: https://www.youtube.com/watch?v=wlh1DLl0lv0

Vierailija
15/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linkissä näkyy se allas johon Millerin tytär hukkui: https://theblast.com/bode-miller-daughter-dead/

En tajua miten lapsi on päässyt takapihalle, koska jenkeissä suurissa taloissa on ilmastointi (ainakin tuolla missä he asuvat) ja ovet pidetään sen takia suljettuina, ettei kuumuus tule sisään.

Tuossa on tytön äiti varmasti olettanut, että ovet ovat kiinni. Jostain syystä takaovi on kuitenkin ollut auki, ja sen takia lapsi on ehtinyt hukkua. :(

Vierailija
16/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan mammat toisessa ketjussa pitivät hysteerisinä niitä, jotka rannalla vahtivat lapsiaan koko ajan.

Vierailija
17/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa lapsi ei ollut vedessä, ei edes veden äärellä. Pääsi livahtamaan talosta ulos ja putosi altaaseen. Asia huomattiin puolessa minuutissa.

Puoli minuuttia ei ole totta. Kukaan ei hätäpuhelussa osannut sanoa, kuinka kauan lapsi oli ollut altaassa. Katoaminen sen sijaan vie vain puoli minuuttia tai vähemmän. Elintoimintoja lapsella ei enää ollut.

Vierailija
18/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelemme Millerin casesta tässä tapauksessa.

Itsekin olen ollut kyläilemässä taloissa, joissa on uima-allas takapihalla. Ovi takapihalle ollut kiinni, MUTTA tottakai on mahdollista, että joku avaa oven jonkun syyn takia. Ja vahinko voi tapahtua hetkessä.

Vierailija
19/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se naapureiden velvollisuus estää vieraan muksun pääsy? Ei ole. Meilläkin on palju/poreamme pihalla ja sen verran isot ja uimista aktiivisesti harrastavat lapset, että ei tarvita mitään portteja. Niitä ei aleta ostaa siksi, että naapurin parivuotias saattaa karata pihaltaan. Ei myöskään aleta kattaa sitä joka kerta, kun poistutaan sisälle vaikka vessaan ajatuksena mennä heti takaisin.

Vierailija
20/25 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukaverini taaperoikäinen hukkui vanhempiensa avoimeksi jääneeseen kotiviiniastiaan aikuisten nukkuessa sohvalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä