Minä uskon siihen, että miehet halveksuvat tavisnaisten meikkaamista sen takia, että
tavisnaiset voivat nostaa meikillä omaa ulkonäkötasoaan. Mies joutuu tyytymään siihen naamaan mikä hänelle on annettu. Tähän ei vaan voi olla muuta perustelua, miksi miehiä niin kovasti hiertää naisten meikkaaminen.
Kommentit (32)
Mä veikkaan seuraavanlaisia syitä:
- miestä ei haittaakaan itse asiassa meikki, vaan ne hetket, kun yleensä meikkaava nainen näyttäytyy ilman meikkiä eikä olekaan yhtä kaunis kuin meikillä, jolloin mies tuntee itsensä huijatuksi tai harmillisen tietoiseksi omasta pinnallisuudestaan
- miehen mielestä nainen on kaunis ilman meikkiä, mutta kun nainen meikkaa, niin mies kokee katsovansa naamiota
- mies luulee että meikkaaminen on joku "kutsu" miehille yleisesti, joten luulee naista liian kevytkenkäiseksi tms.
Mies usein valittelee kun laitan meikkiä. En koskaan ole tehnyt kissarajauksia silmiini tämän miehen nähden ja päätin yksi kerta testatakseni meikata sellaiset ja kysyä häneltä huomaako kasvoissani mitään eroa entiseen. Sanoi ettei huomaa. Sitten paljastin mikä ero oli. Mies oli että aaa joo no nyt huomaan kun sanoit. Mietin että olisikohan sillä loppujen lopuksi mitään väliä millaisen meikin teen... miehet tuntuu ajattelevan että meikkiä on silloin kun on punaiset huulet ja siniset luomivärit. Sen takia ne valittaa naisten meikkaamisesta vain silloin kun ovat nähneet naisen meikkaavan tai muuten heille kerrottu että nainen käyttää meikkiä. Eivät ymmärrä meikkaamisesta mitään.
Enpä minä ketään halveksi, mutta ihmettelen tuota meikkaamista, että miksi sitä paljon tehdään. Tuntuu lähinnä joltain patriarkaatisilta jäänteiltä kulttuurissa.
Vierailija kirjoitti:
Enpä minä ketään halveksi, mutta ihmettelen tuota meikkaamista, että miksi sitä paljon tehdään. Tuntuu lähinnä joltain patriarkaatisilta jäänteiltä kulttuurissa.
Jotta naiset lopettaisivat meikkaamisen pitäisi kulttuurin muuttua, jossa naisen arvo, kyvyt ja ihmisyyden arvo määritellään sen mukaan kuinka kauniilta nainen näyttää. Meikkaaminen on vain ilmiö patriarkaatista.
LOL, eikö täällä yleensä ulista että miehet vaativat naisilta meikkaamista?
Minua ei ainakaan haittaa lainkaan. Ehkä lähinnä naisten valtava ulkonäkökeskeisyys joskus tuskastuttaa. En ymmärrä miten se voi hallita heidän elämäänsä niin paljon. Muiden osalta ihan sama, mutta kun tutustuu johonkin kiinnostavaan naiseen ja huomaa miten paljon hänenkin elämänsä pyörii ulkonäön ympärillä, niin kyllähän se harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta naiset lopettaisivat meikkaamisen pitäisi kulttuurin muuttua, jossa naisen arvo, kyvyt ja ihmisyyden arvo määritellään sen mukaan kuinka kauniilta nainen näyttää. Meikkaaminen on vain ilmiö patriarkaatista.
Et sä oikeasti itse voi uskoa tuohon, ethän? Siksikö Halonen oli pressa, kun se oli Suomen kaunein nainen?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö naisten sinun mielestäsi alkaa pukeutua miesten vaatteisiin, ettei patriarkaattisuus vaan turmelisi meitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö naisten sinun mielestäsi alkaa pukeutua miesten vaatteisiin, ettei patriarkaattisuus vaan turmelisi meitä?
Ei, vaan miesten pukeutua mekkoihin. Onhan se paljon mukavampi vaate vaikka näin kesäkuumalla. En ole kiinnostunut suoranaisesti siitä mitä tehdään, vaan että miksi tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni meikkaus on muuttunut itsensäilmaisun välineeksi, joka vielä toistaiseksi on hyväksytympää naisilla kuin miehillä. Kuitenkin esim. rockmuusikko saa meikata, ja räikeät hiusvärit ovat jo tavallisia miehilläkin, eli muutosta on jo tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä oikeasti itse voi uskoa tuohon, ethän? Siksikö Halonen oli pressa, kun se oli Suomen kaunein nainen?
Mietitäänpä näin: jos Halonen olisi ollut Suomen kaunein nainen -tai ylipäätään yleisellä mittapuulla kaunis - olisiko hän päässyt presidentiksi? Helpottiko presidentiksi pääsyä ehkä vähän se, että hän oli tuon pelin ulkopuolella, jossa naisen tarkoitus olla mahdollisimman silmiä miellyttävä?
11 oli sitten eri kuin kukaan aiempi kommentoija.
Naisten meikkaaminen on vähän sama juttu kuin miesten parralla kikkailu. Joskus olen jonkun miehen kiukutelleen, kun nainen ei ikinä meikkaa häntä varten, mutta yksin ulos lähtiessään senkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni meikkaus on muuttunut itsensäilmaisun välineeksi, joka vielä toistaiseksi on hyväksytympää naisilla kuin miehillä. Kuitenkin esim. rockmuusikko saa meikata, ja räikeät hiusvärit ovat jo tavallisia miehilläkin, eli muutosta on jo tapahtunut.
Voi olla hiljalleen muuttumassa, mutta olen silti vakuuttunut, että monet naiset kokevat meikkaamisen lähes pakolliseksi tunteakseen itsensä kauniiksi.
Vierailija kirjoitti:
11 oli sitten eri kuin kukaan aiempi kommentoija.
Korjaan. 2 ja 11 oli samalta, unohdin jo. Mutta tarkoitin etten ollut osallistunut juuri tuohon lainausketjuun. (Tämä on kyllä aika turha korjaus, mutta jäi vaivaamaan, että annoin vahingossa väärää tietoa.) - 11
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla hiljalleen muuttumassa, mutta olen silti vakuuttunut, että monet naiset kokevat meikkaamisen lähes pakolliseksi tunteakseen itsensä kauniiksi.
Voi ilmaista myös näin: monet naiset kokevat kauneuden lähes pakolliseksi tunteakseen itsensä kelvollisiksi/hyväksytyiksi/naisiksi. Onko tämä ongelma yhteiskunnassamme? Minun itsetuntooni on ainakin puutteellinen ulkonäkö vaikuttanut todella paljon. Kuuluukohan niin ollakin, että osalla väestä on huono itsetunto? Luonnonvalinta ja niin. Vai pitäisikö asiaan puuttua?
Ei tuo ainakaan minua haittaa. Tietysti olisi suotavaa, että nainen suhteuttaisi oman tasonsa järkevästi eli ei vertaisi omaa meikattua naamaansa miehen meikkaamattomaan naamaan; sehän on sama kuin vertaisi photoshopattua kuvaa muokkaamattomaan ja paljain jaloin seisovaa korkokengissä olevaan jne.
Tuntuu että ihan kaikki naiset eivät ymmärrä tuota asiaa ja se näkyy myös kommenteissa, joissa "miehen vartalo on tasapaksu pötkö" ja naisen jostain syystä ei. Eli naisilla on naista ajatellessa mielessä joku Playboy-malli ja miestä ajatellessa epäurheilullinen keski-ikäinen kaljoittelija.
Kai tämä jotenkin liittyy siihen "women are wonderful" efektin harhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ilmaista myös näin: monet naiset kokevat kauneuden lähes pakolliseksi tunteakseen itsensä kelvollisiksi/hyväksytyiksi/naisiksi. Onko tämä ongelma yhteiskunnassamme? Minun itsetuntooni on ainakin puutteellinen ulkonäkö vaikuttanut todella paljon. Kuuluukohan niin ollakin, että osalla väestä on huono itsetunto? Luonnonvalinta ja niin. Vai pitäisikö asiaan puuttua?
Tuo on aika vaikea kysymys, että miten asioiden pitäisi olla. Minä tulen surulliseksi, jos tiedän, että joku kokee olevansa puuttellinen ja tyytymätön itseensä. Sinäänsä tarkastelen asiaa siis täysin itsekkäistä syistä, koska en tahdo olla surullinen. Jos ihminen tyytyy kohtaloonsa ja jää siihen makaamaan, niin ehkä niin kuuluukin olla. Itse en kuitenkaan tahdo näin tehdä, vaan yritän mieluummin suunnata ajatuksiani sekä tekojani oman onnellisuuteni parantamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen ihmisarvon määrittyminen ulkonäön perusteella ei ole uskonasia kultaseni. Tutkimusten mukaan naisen kauneus vaikuttaa naisen uraan, palkkaan, siihen kuinka hyvää hoitoa saa lääkärissä, kaikkeen. Naiset ovat olleet ison osan historiaa pelkkää miehen omaisuutta, objekteja. Edelleen kulutusyhteiskunta hyödyntää tätä historiaa ja myy naisille kaikkea, jolla voi vaikuttaa omaan ulkonäköön. Miksi? Koska naisen ulkonäöllä on iso merkitys naisen elämälle miesvaltaisessa kulttuurissa.
Naisen ulkonäön oletetaan kertovan aina jotain naisen sisällöstä ja kyvyistä, siksi tälläkin palstalla ja yhteiskunnassa oletetaan mm. missien olevan automaattisesti tyhmiä.
Make-up kirjoitti:
Naisten meikkaaminen on vähän sama juttu kuin miesten parralla kikkailu. Joskus olen jonkun miehen kiukutelleen, kun nainen ei ikinä meikkaa häntä varten, mutta yksin ulos lähtiessään senkin edestä.
Lähes jokainen meikkiä käyttävä nainen stressaa sitä hetkeä, kun joutuu ensimmäisen kerran näyttäytymään miehelleen ilman meikkiä. Kun tuo hetki koittaa ja mies suhtautuu siihen hyvin, nainen kokee meikittömänä olonsa ns. turvalliseksi miehensä kanssa, vaikka kauniiksi ei tuntisikaan.
Nainen meikkaa ulos lähtiessään koska haluaa kokea olevansa kaunis. Ei se tarkoita ettei nainen arvostaisi omaa miestään, kun uskaltaa olla hänen kanssaan ilman meikkiä vaan sitä, että hän luottaa mieheen. Minusta se on miehelle kunnia, ei missään tapauksessa huono juttu.
N33
Totta. Ne mieheni jotka eivät ole itse olleet komeita ovat aina halveksuneet meikkaamistani. Sen sijaan komein näkemäni mies (jonka kanssa aloin seurustella) ei ole koskaan valittanut meikeistäni.