Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekat uudet silmälasit, sumeaa :(

Vierailija
28.07.2018 |

Kävin Instrussa tutkituttamassa näköni, optikko ei kyennyt määräämään laseja, joten silmälääkäri määräsi silmälasireseptin. Taittovirhettä löytyy reilusti, noin 2,75 ja kaukonäköni on huono myös, noin 2... molemmissa silmissä eri määräykset linsseille...

No en löytänyt mieleisiäni sankoja Instrusta, niinpä ostin lasit Silmäasemalta. Nyt olen muutaman päivän pitänyt ja näen tosi sumeasti, tai lähelle noin 1,5m pituuteen hyvin, mutta sitten sumeasti/utuisesti. Jotenkin oikealla silmällä/linssillä huonommin kuin vasemmalla. Tänään alkoi hirveä päänsärky, silmien välistä, otsasta särkee. Huomaan olevani kulmat kurtussa koko ajan. Pensaat ovat vaan yhtä vihrää utua ja esim. pihakeinun kettingit sulautuu erillisistä rinkuloista yhtenäiseksi epätarkaksi vaaleaksi nauhaksi... värit ovat kirkkaammat reilusti näillä..
Olen sinnikkäästi pitänyt näitä aamusta iltaan. Koen, että nyt näen lähelle paremmin kuin aiemmin, mutta kauas tai edes parin metrin päässä on sameaa. Toki pyörryttää jne myös.

Soitin Silmäasemalle, josta sanottiin, että he vaan tekivät kuten reseptissä luki, eli minun tulee ottaa silmälääkäriin yhteyttä.

Soitin Instruun ja sieltä optikolle aika ke. Puhelimessa kerrottiin, että ei ole koskaan kuullut, että silmälääkäri korvaisi mitään linssejä. Sanoin, että jos paljastuu, että resepti on virheellinen, niin silloinhan silmälääkärin kuuluu myös korvata linssit.

Kiva näin opiskelevana yh:na satsata yli 500e laseihin, joita ei voi edes käyttää ja ilmankaan en pärjäisi, eikä kukaan ole halukas ottamaan vastuuta... :(

Ja joo, en tiedä miten oon pärjännyt ilman laseja. Kaikkeen tottuu.

Onko kellään kokemusta silmälaseihin tottumisesta tai virheellisestä reseptistä?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on plussaa lasit on tarkoitettu juurikin lähelle näkemiseen. Et tarvitse laseja koko ajan. Itse olen likinäköinen (eli laseissa on miinusta) joten käytän laseja esim. ulkona mutta otan pois lukiessa.

On tarkoitettu pidettäväksi koko ajan, en näe kauas, lähinäkö muuten ok, mutta karsastusta tai jotain.

Kauas:

s: +2. c: +2,75 a: 85

s: +1,75 c: +3.00 a: 70

Ap

Plussaa siis. Oliko tää pilaa?

Lukee nimenomaan Kauas: ...........

Ja vieressä lukee Lähelle:..... ja ei mitään tietoja... koska näen lähelle ihan hyvin.

Ap

Vierailija
22/53 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei näe kausa, on likinäköinen ja tarvitsee miinuslasit. Jos ei näe lähelle, on kaukonäköinen ja tarvitsee pluslasit. AP:n resepti on pluslaseille, eli korjaa huonoa lähinäköä. Kummakos jos näkyy vähän huonosti...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nuo reseptin arvot on pluslaseille ja hajataitolle. Ja siis ap tarttee miinuslasit? Kuka on tyrinyt reseptin noin pahasti :D

Vierailija
24/53 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua mitään näistä silmälasiasioista ja epäilen myös että lasini ovat minulle epäsopivat. Hain lasit näyttöpäätetyöskentelyyn ja katselen kuin suurennuslasilla nykyään kaikkea lähellä olevaa, mutta tietokoneen näytöltä kaikki on edelleen puuroa. Näkötestissä näin ilman laseja läheltä pienimmänkin tekstinäytteen joten ihmettelin kun laseja hakiessani ja testatessani sitten sanottiin, että minun pitäisi nähdä kolmanneksi pienin teksti lasien kanssa. No näkyihän se, kun näin ilman lasejakin leikiten. Varsinainen ongelmani ei siis ratkennut, mutta näenpähän täiltä varmaan silmätkin näillä laseilla, jos tarpeen. Pitää käydä liikkeessä kysymässä, että mikä meni vikaan...

Vierailija
25/53 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi optikko ei kyennyt määräämään laseja?

Vierailija
26/53 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi optikko ei kyennyt määräämään laseja?

Kun oli niin erikoiset/huonot silmät... sitä mitälie hajataittoa liikaa tms. Niin lääkärillä koneet millä katsoa tarkemmin.

Niin, nyt tosiaan sain Instrusta sen optikon ajan keskiviikolle, mutta eihän optikko viimeksikään laseja voinut määrätä niin nytkö on sitten pätevä näköni tarkistamaan.. ihme vastuunkiertoa.

Ja olisihan se silmäaseman optikko tms joka lasit mulle möi, niin olisi voinut kertoa, että se 100% tyytyväisyystakuu ei sitten koske minua kun resepti muualta. Olisin varmasti jättänyt ostamatta sieltä.

Ap

Vierailija
27/53 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet nyt liikkeeseen ja sanot että tarkistavat linssit. Onko nuo plus resepti silmälääkärin resepti vai linssien resepti?

Eli rautalangasta näetkö helposti lähelle vai kauas? Jos näet hyvin kauas tarvitset miinus lasit, jos näet hyvin kauas tarvitset pluslasit. Hajataitto sitkee kuviota hieman mutta se on oma hiontansa ja lukunsa linsseissä. Jos et näe lähelle etkä kauas tarvitset kaksiteholasit tai moniteholasit jossa molemmissa on yhdistetty plus ja miinuslinssit. kaksitehossa linssi on kahdessa osassa, alaosa lähelle ja yläosa kauas katsomiseen, monitehoissa linssi hiottu niin että rajaa ei ole vaan pystyy joustavammin katsomaan linssin kautta ilman pään kääntelyä.

Jos pyysit näyttöpäätelasit niin ne ovat tarkoitettu juuri lähelle katsomiseen jolloin miinuslasitkin voivat olla pienemmillä luvuilla kuin tarvitsisi kauas tarkasti katsomiseen. Tarvitset siis toiset lasit muulloin kun et ole koneella.

Terveisin 32 vuotta miinus ja hajataittolaseja käyttänyt. Ja näen tarkasti vain 15 cm päähän joten minulta vasta miinusta löytyykin.

Vierailija
28/53 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet nyt liikkeeseen ja sanot että tarkistavat linssit. Onko nuo plus resepti silmälääkärin resepti vai linssien resepti?

Eli rautalangasta näetkö helposti lähelle vai kauas? Jos näet hyvin kauas tarvitset miinus lasit, jos näet hyvin kauas tarvitset pluslasit. Hajataitto sitkee kuviota hieman mutta se on oma hiontansa ja lukunsa linsseissä. Jos et näe lähelle etkä kauas tarvitset kaksiteholasit tai moniteholasit jossa molemmissa on yhdistetty plus ja miinuslinssit. kaksitehossa linssi on kahdessa osassa, alaosa lähelle ja yläosa kauas katsomiseen, monitehoissa linssi hiottu niin että rajaa ei ole vaan pystyy joustavammin katsomaan linssin kautta ilman pään kääntelyä.

Jos pyysit näyttöpäätelasit niin ne ovat tarkoitettu juuri lähelle katsomiseen jolloin miinuslasitkin voivat olla pienemmillä luvuilla kuin tarvitsisi kauas tarkasti katsomiseen. Tarvitset siis toiset lasit muulloin kun et ole koneella.

Terveisin 32 vuotta miinus ja hajataittolaseja käyttänyt. Ja näen tarkasti vain 15 cm päähän joten minulta vasta miinusta löytyykin.

...ups virhe jos näet hyvin kauas tarvitset plus lasit ja jos näet hyvin lähelle tarvitset miinuslasit.

Vierailija
29/53 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälääkäri kirjoitti reseptin. Nopeasti googlaamalla minullekin selviää, että silmälääkärit usein merkkaavat + ...sellaisellekin, joka ei nää kauas. Se vaan sitten lasketaan eri tavalla..

Niin kun tosiaan se silmälääkäri ei ole merkannut miten hyvin minun tulisi laseilla sitten nähdä. Eli miten tarkistaa linssien oikeellisuus kun ei tiedetä mitä minun kuuluisi nähdä niillä? Sen tiedän, etten laseillakaan tule näkemään ihan niin hyvin kuin valtaosa. Mutta tarkasti en tiedä...

Huomenna taidan marssia Silmäasemalle, että tarkastavat ovatko linssit ok...miten se tehdään?

Onpa inhottava alku silmälasielämälle ..

Ap

Vierailija
30/53 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahva epäilys, että sulle on väärin valmistettu linssi. Itselläni kävi näin samalla tavoin. Ne lasit oli instrusta ja instru otti heti asiakseen tutkituttaa linssi. Uusi linssi tuli tilalle ja ei ongelmaa.

Lapsen lasit joudun ostaa silmäasemalta (apuvälineenä) ja joka kerta jotain ongelmaa. Surkein liike mitä tiedän. Asiakaspalvelu heikkoa eikä ikinä myönnä virheitä. Tänne en itse omia rahojani vie.

Vierailija
31/53 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet aikuinen ihminen, mene käymään sinne optikolle, josta silmälasit ostit, jotta tarkastavat että sait reseptin mukaiset lasit. Ei tuollaista asiaa hoideta soittamalla. Kyllä optikkokin katsoo laitteellaan silmät. Jos lääkärin resepti ristiriidassa optikon saaman tuloksen kanssa asiakkaalle kyllä kerrotaan asia. Näin sinun kohdalla ei ole käynyt, joten on mahdollista, että lasit eivät ole reseptin mukaiset. Ja jos ovat menet uudelleen lääkärille. Onhan lääkärillä vakuutus.

Kiitos, toinen aikuinen (?). En tiedä luitko aloituksen, mutta olen kyllä menossa, soittamalla sai ajan keskiviikolle optikolle. Kunhan kysyin kokemuksia samankaltaisista tilanteista. Tilannetta hieman hankaloittaa se, että ostin lasit eri liikkeestä missä ne määrättiin. Tuntuu, että ainakin puhelimessa minua heti työnnettiin toiseen suuntaan, Silmäasemalla Instruun ja toisin päin.

Mutta tosiaan, ehkä kasvotusten joku kantaa vastuun.

Ap

Minulle on käynyt kaksi kertaa niin, että näkö on mitattu väärin. Ensimmäisellä kerralla virheen teki optikko, joka ei kuunnellut mitä sanoin, vaan jääräpäisesti teki lasit, joilla minun ei ollut mitään mahdollisuutta nähdä. Toisella kerralla silmälääkäri.

Molemmilla kerroilla (toinen) optikko mittasi näköni, ja lasit uusittiin takuuseen. Silmälääkäri oli toisesta firmasta kuin lasit tehnyt, mutta korjatut lasit tehtiin takuuseen silmälääkärin edustamassa firmassa. Ota siis yhteys reseptin määränneeseen liikkeeseen (jos siis et olekin jo ottanut.

Ilmeisesti hajataittoa on vaikea mitata. 

Vierailija
32/53 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin kahdella viime kerralla on käynyt niin, että näkö on mitattu päin seiniä, ja väitetty vaan, että oikein nämä menee vaikka olen ihmetellyt, että miten voi olla vähemmän miinusta kuin aiemmissa vaikka näkö tuntuu huonontuneen. Toisella kertaa kävin muualla tarkistuttamassa asian ja vaadin vaihtamaan linssit, toisella kertaa ehdin soittaa todelliset lukemat ennen kuin vääränlaisia linssejä oli tehty. Minulle ei koitunut lisäkuluja, paitsi second opinion -näöntarkastus. Toisella kertaa optikko vielä pelotteli, että mulla on kamala piilokarsastus, seuraava optikko ei huomannut merkkiäkään sellaisesta.

Toi on tietty haastavaa, että näöntarkastus on tehty eri paikassa kuin mistä lasit ostit. Mutta jos resepti on väärä tai se on tulkittu väärin, niin kaiken järjen mukaan linssien vaihtaminen kuuluisi jonkun muun kuin asiakkaan maksettavaksi.

Vierailija
33/53 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläpä ap ole huolissasi.1. Käyt mittauttamassa lasisi Silmäasemalla,mistä on ostettu.Heti näkevät on lasit juuri reseptin mukaiset.Jos sattunut jotakin ,vaihtavat takuuna linssisi.

Jos taas kaikki on ok. 2. Soitat silmälääkärille,joka määräsi lasit ja kerrot ongelmasi.Silmälääkäritkin on ihan ihmisiä ja haluavat varmasti,että kaikki hoituu hyvin.

Sinulla on mielenkiintoiset silmät( itsellä lähes samanlaiset vahvuudet,joilla näen lähelle ja kauas) ,alkuun en tykännyt pitää koko ajan ja kouluaikana sain ne ,koska oli päänsärkyä.

Nykyisin ei ole vaivoja käytän tai en,Silmät olleet samanlaiset jo 15v.

Kaikki järjestyy,lääkärit ja optikot ovat tunnollista väkeä.

Vierailija
34/53 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmälääkäri kirjoitti reseptin. Nopeasti googlaamalla minullekin selviää, että silmälääkärit usein merkkaavat + ...sellaisellekin, joka ei nää kauas. Se vaan sitten lasketaan eri tavalla..

Niin kun tosiaan se silmälääkäri ei ole merkannut miten hyvin minun tulisi laseilla sitten nähdä. Eli miten tarkistaa linssien oikeellisuus kun ei tiedetä mitä minun kuuluisi nähdä niillä? Sen tiedän, etten laseillakaan tule näkemään ihan niin hyvin kuin valtaosa. Mutta tarkasti en tiedä...

Huomenna taidan marssia Silmäasemalle, että tarkastavat ovatko linssit ok...miten se tehdään?

Ap

Silmälääkärit tosiaan saattavat sylinterin merkitä plussalla eikä miinuksella (kuten sullakin on tehty) mutta vaikka ton sun reseptin muuttaisi niin et sylinteri on miinuksella toi on silti pluslasien resepti. Millään ilveellä sun reseptistä ei saa likinäköisen (eli henkilön joka ei näe kauas) laseja.

Vierailija
35/53 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän se menee niin, että oprikko tarkistaa näön. Joissakin tapauksissa pyydetään silmälääkäri apuun, esim. jos epäillään silmäsairautta. Kävin silmäaseman kautta silmälääkärillä, joka määräsi lasit ja ne tehtiin sillä respetillä. Huomasin heti, että lasit eivät sovi minulle ollenkaan. Silmäni ovat eriparia ja silmälääkäri oli määrittänyt reseptin optimaaliselel näkökyvylle. Mutta se ei ollutkaan hyvä silmälasien valmistuttua. Optikko tarkasti tämän jälkeen resepetiä ja saatiin viilattua se sellaisiin arvoihin, että lasit onnistuivat.  

Vierailija
36/53 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kerran vähän vastaavaa ongelmaa. Sinnittelin muutaman päivän, kun oli niin iso muutos luvuissa edelliseen verrattuna, ja ajattelin, että vaatii vaan tottumusta. Syyksi paljastui lopulta, että olikin laitettu vasen linssi oikealle ja oikea vasemmalle.

Vierailija
37/53 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on avattu noita lukuja ja merkintöjä linssireseptissä

http://www.optiplusoptikko.fi/nain-luet-silmalasimaaraystasi/

Vierailija
38/53 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Silmälääkärikään ei merkitse kuinka hyvin sinun tulisi nähdä, sillä tämä luku ilmaistaisiin nollana. Miinus ja plus luvun suuruus kertoo kuinka paljon taittovirhettä on nollasta eli tarkasta näkökyvystä. Iso luku tarkoittaa huonoa näkökykyä. Itsellä toinen silmä miinus 5 ja toinen miinus 4,5 ja ilman laseja näen vain tosi lähelle. Hajataitto vielä tähän päälle.

Hassuinta on kun tarvitsisin lasit, että löytäisin lasit jos lasken ne jonnekin. Sanomattakin selvää on, että lasken lasini vain käden ulottuville. Matkoille otan mukaan myös toiset kehykset, että en olisi sokkona ulkomailla. Uimahalleissakin erotan miehet ja naiset toisistaan kauempaa värillisen alueen määrästä. Uimarin pää katoaa 50 metrin päässä radan toisessa päässä, onneksi löysin vahvuukselliset uimalasit kerran että en mene väärään uimaradalle.

Vierailija
39/53 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko käynyt optikkoliikkeessä niin että joku taitamaton ei ole huomannut että se on lekurin resepti jossa sanallisesti ilmoitetaan kumman linssit tulisi olla? Lääkärillä lähelle: +2=pluslasit kauas: +2=miinuslasit

Vierailija
40/53 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

löysin järkevän blogin jossa käsitellään reseptien lukueroavaisuuksia.

http://www.piilolinssioptikko.net/aiheet/naontarkastus/