Ekat uudet silmälasit, sumeaa :(
Kävin Instrussa tutkituttamassa näköni, optikko ei kyennyt määräämään laseja, joten silmälääkäri määräsi silmälasireseptin. Taittovirhettä löytyy reilusti, noin 2,75 ja kaukonäköni on huono myös, noin 2... molemmissa silmissä eri määräykset linsseille...
No en löytänyt mieleisiäni sankoja Instrusta, niinpä ostin lasit Silmäasemalta. Nyt olen muutaman päivän pitänyt ja näen tosi sumeasti, tai lähelle noin 1,5m pituuteen hyvin, mutta sitten sumeasti/utuisesti. Jotenkin oikealla silmällä/linssillä huonommin kuin vasemmalla. Tänään alkoi hirveä päänsärky, silmien välistä, otsasta särkee. Huomaan olevani kulmat kurtussa koko ajan. Pensaat ovat vaan yhtä vihrää utua ja esim. pihakeinun kettingit sulautuu erillisistä rinkuloista yhtenäiseksi epätarkaksi vaaleaksi nauhaksi... värit ovat kirkkaammat reilusti näillä..
Olen sinnikkäästi pitänyt näitä aamusta iltaan. Koen, että nyt näen lähelle paremmin kuin aiemmin, mutta kauas tai edes parin metrin päässä on sameaa. Toki pyörryttää jne myös.
Soitin Silmäasemalle, josta sanottiin, että he vaan tekivät kuten reseptissä luki, eli minun tulee ottaa silmälääkäriin yhteyttä.
Soitin Instruun ja sieltä optikolle aika ke. Puhelimessa kerrottiin, että ei ole koskaan kuullut, että silmälääkäri korvaisi mitään linssejä. Sanoin, että jos paljastuu, että resepti on virheellinen, niin silloinhan silmälääkärin kuuluu myös korvata linssit.
Kiva näin opiskelevana yh:na satsata yli 500e laseihin, joita ei voi edes käyttää ja ilmankaan en pärjäisi, eikä kukaan ole halukas ottamaan vastuuta... :(
Ja joo, en tiedä miten oon pärjännyt ilman laseja. Kaikkeen tottuu.
Onko kellään kokemusta silmälaseihin tottumisesta tai virheellisestä reseptistä?
Kommentit (53)
Minä sain Silmäasemalta vääränlaiset silmälasit, vaikka resepti oli heiltä. Itse asiassa olen kuullut muutamalta muultakin, että heille tulee aika paljon virheitä. Kannattaa mennä lasien ja reseptin kanssa sinne ja pyytää (tai no, vaatia) tarkistamaan asia. Kyllä laseilla pitää nähdä heti kunnolla.
Resepti voi olla hyvinkin oikea, mutta linssit ovat väärät. Optikoilla on yleensä takuu, että lasit saa palauttaa jos eivät ole hyvät. Itsekin palautin yhdet monitehot, kun niissä oli tarkan näön alue eri kohdilla. Piti siis kääntää päätä, jotta olisi nähnyt saman kohdan yhtä hyvin sekä oikealla että vasemmalla silmällä, eli ei yhtaikaa.
Mene sinne optikolle ja kerro ongelmastasi. Voivat yrittää korjata laseja jollakin tavalla mutta jos ei onnistu, palautat ne ja saat rahasi takaisin. Oman kokemuksen mukaan hajataiton korjaaminen on hankalampaa kuin perusliki- tai -kaukonäön. Muuten voisi käyttää jotain huoltoasemalaseja, mutta hajataiton korjaukseen tarvitaan jotain muuta.
Miten kävi ap?
oliko libssit reseptin mukaiset? Vai onko silmäsi mitattu väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmälääkäri kirjoitti reseptin. Nopeasti googlaamalla minullekin selviää, että silmälääkärit usein merkkaavat + ...sellaisellekin, joka ei nää kauas. Se vaan sitten lasketaan eri tavalla..
Niin kun tosiaan se silmälääkäri ei ole merkannut miten hyvin minun tulisi laseilla sitten nähdä. Eli miten tarkistaa linssien oikeellisuus kun ei tiedetä mitä minun kuuluisi nähdä niillä? Sen tiedän, etten laseillakaan tule näkemään ihan niin hyvin kuin valtaosa. Mutta tarkasti en tiedä...
Huomenna taidan marssia Silmäasemalle, että tarkastavat ovatko linssit ok...miten se tehdään?
Onpa inhottava alku silmälasielämälle ..
Ap
... Uimahalleissakin erotan miehet ja naiset toisistaan kauempaa värillisen alueen määrästä. Uimarin pää katoaa 50 metrin päässä radan toisessa päässä, onneksi löysin vahvuukselliset uimalasit kerran että en mene väärään uimaradalle.
Uimalasit vahvuuksilla ovat paras keksintö sitten valmiiksi viipaloidun leivän: kiva on liukkailla lattioilla ja portaissa nähdä sen verran hyvin että uskaltaa kulkea rennosti ja kiva on altaassakin nähdä mihin kukin pää on matkalla - minulla on varsin huono näkö.
Kiitos kaikille vastanneille! Kävin Instrussa ja optikko tarkasti näköni. Sanoi, että ei mun tarvi niihin laseihini totutella, että saa samat lukemat mitä aiempi optikko (eli ihan eri lukemat mitä lääkäri kirjoitti).
Kerroin, että Silmäasemalta oli sanottu, että Instrun pitää korvata kun sieltä on resepti ja optikko sanoi, että aika jännä juttu, mutta totta kai he korvaavat. Eli sieltä tulee sitten uudet linssit.
Nyt vaan pitää selvittää mitä takuun kanssa käy, kun takuu on tietty Silmäasemalta otettu ja nyt linssit ovatkin Instrusta. Että jos otan uuden vakuutuksen Instrusta niin sehän kattaa vaan linssit, ja Silmäasemasta jo ostettu vakuutus/takuu/mikälie kattaa nyt vaan sangat 😑, kun on uudet linssit Instrusta...
On hankalaa tämä silmälasien osto, mutta Instru kyllä nyt veti pisteet kotiin, tosi mukava ja pätevä optikko! Toki nyt pelottaa jo valmiiksi jos linsseissä taas olisi jotain vikaa niin kuka enää korvaisi, kun on niin hankalaksi mennyt. No, luotan kyllä, että nämä lasit varmasti on oikean vahvuiset! Toivotaan, että pysyvät ehjänä 😌.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmälääkäri kirjoitti reseptin. Nopeasti googlaamalla minullekin selviää, että silmälääkärit usein merkkaavat + ...sellaisellekin, joka ei nää kauas. Se vaan sitten lasketaan eri tavalla..
Niin kun tosiaan se silmälääkäri ei ole merkannut miten hyvin minun tulisi laseilla sitten nähdä. Eli miten tarkistaa linssien oikeellisuus kun ei tiedetä mitä minun kuuluisi nähdä niillä? Sen tiedän, etten laseillakaan tule näkemään ihan niin hyvin kuin valtaosa. Mutta tarkasti en tiedä...
Huomenna taidan marssia Silmäasemalle, että tarkastavat ovatko linssit ok...miten se tehdään?
Onpa inhottava alku silmälasielämälle ..
Ap
... Uimahalleissakin erotan miehet ja naiset toisistaan kauempaa värillisen alueen määrästä. Uimarin pää katoaa 50 metrin päässä radan toisessa päässä, onneksi löysin vahvuukselliset uimalasit kerran että en mene väärään uimaradalle.
Uimalasit vahvuuksilla ovat paras keksintö sitten valmiiksi viipaloidun leivän: kiva on liukkailla lattioilla ja portaissa nähdä sen verran hyvin että uskaltaa kulkea rennosti ja kiva on altaassakin nähdä mihin kukin pää on matkalla - minulla on varsin huono näkö.
Mistä hankit omasi? Minun vahvuukselliset lasit ovat jo kuluneet ja uudet pitäisi saada.
Oletko käynyt ja reklamoinut silmälääkärin reseptistä? Sinähän maksoit varmaankin siitä lääkärin reseptistä ja kyseinen lääkäri näyttäisi tunaroineen, eli sinun tulisi saada varmaankin jotain hyvitystä palkkiosta.
Kyseessä on siis silmälääkärin tekemä virhe lasireseptissä. Korvausvelvollisuus olisi silmälääkärin, mutta käytännössä näissä tapauksissa hyvin usein optikkoliike, missä lääkäri pitää vastaanottoa, ottaa korvausvastuun.
Asiakkaan pompottelu tuolla tavalla kun sinua on nyt kopiteltu ei ole asiallista. Näkö olisi pitänyt vähintäänkin tarkistaa uusiksi optikon toimesta liikkeessä, mistä lasit olet ostanut. Näin oltaisiin päästy heti jyvälle, missä vika on, ja keskustelemaan kenen "piikkiin" uudet linssit menevät (liikkeen vai lääkärin). Vaikka kyse ei ole periaatteessa liikkeen vastuusta, joskus hyvän palvelun nimissä silti korvataan muiden tekemiä töppejä. Pääasia, että asia on nyt hoidossa, Instrulle siitä pisteet.
Vinkkinä tulevaisuuteen niin sinulle kuin muillekin lasien käyttäjille: näkö kannattaa tarkastuttaa aina siinä liikkeessä, mistä ostaa lasit. Näin vastuukysymykset ovat selkeitä, jos lasit eivät toimikaan. Kaikki liikkeet eivät välttämättä korvaa muualla tehtyjä resepti"virheitä" ja joskus joissain tapauksissa vasta käytössä huomataan, mikä on toimiva voimakkuus. Esimerkiksi lääkäriä voi olla vaikea saada korvaamaan linssit, jotka ei voimakkuuksien takia käytössä toimineetkaan. Optikkoliike varmasti mielellään tarkastaa eri paikassa määrätyn lääkärin reseptin pyynnöstä, jos olet ostamassa sieltä lasit.
Oikaistaan vielä tässä ketjussa esiintynyt yleinen harhakäsitys, nimittäin myös kaukolasit voivat olla plusvahvuiset.
T. Optikko
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on siis silmälääkärin tekemä virhe lasireseptissä. Korvausvelvollisuus olisi silmälääkärin, mutta käytännössä näissä tapauksissa hyvin usein optikkoliike, missä lääkäri pitää vastaanottoa, ottaa korvausvastuun.
Asiakkaan pompottelu tuolla tavalla kun sinua on nyt kopiteltu ei ole asiallista. Näkö olisi pitänyt vähintäänkin tarkistaa uusiksi optikon toimesta liikkeessä, mistä lasit olet ostanut. Näin oltaisiin päästy heti jyvälle, missä vika on, ja keskustelemaan kenen "piikkiin" uudet linssit menevät (liikkeen vai lääkärin). Vaikka kyse ei ole periaatteessa liikkeen vastuusta, joskus hyvän palvelun nimissä silti korvataan muiden tekemiä töppejä. Pääasia, että asia on nyt hoidossa, Instrulle siitä pisteet.
Vinkkinä tulevaisuuteen niin sinulle kuin muillekin lasien käyttäjille: näkö kannattaa tarkastuttaa aina siinä liikkeessä, mistä ostaa lasit. Näin vastuukysymykset ovat selkeitä, jos lasit eivät toimikaan. Kaikki liikkeet eivät välttämättä korvaa muualla tehtyjä resepti"virheitä" ja joskus joissain tapauksissa vasta käytössä huomataan, mikä on toimiva voimakkuus. Esimerkiksi lääkäriä voi olla vaikea saada korvaamaan linssit, jotka ei voimakkuuksien takia käytössä toimineetkaan. Optikkoliike varmasti mielellään tarkastaa eri paikassa määrätyn lääkärin reseptin pyynnöstä, jos olet ostamassa sieltä lasit.
Oikaistaan vielä tässä ketjussa esiintynyt yleinen harhakäsitys, nimittäin myös kaukolasit voivat olla plusvahvuiset.
T. Optikko
Miten niin kaukolasit voi olla plusvahvuiset?
Vierailija kirjoitti:
T. Optikko
Jaksoit kirjoitttaa pitkän tekstin vastuista, hyvä. Mutta olisit voinut lyhyesti selittää miten kaukonäkölasit voivat olla myös plussat. Miten mistään sitten asiakas tietää mitkä lasit on tai tulisi olla. Millä tavoin siis ilmaistaa kauko tai lähinäkö jos molemmat on plusmerkillä?
Onko tämä tuo sama juttu kuin tuo aikaisemmin tässä ketjussa oleva blogin linkki. Eli optikoilla ja silmälääkäreillä eri tapa ilmaista sama asia. Blogissa puhuttiin kyllä vain hajataitosta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille! Kävin Instrussa ja optikko tarkasti näköni. Sanoi, että ei mun tarvi niihin laseihini totutella, että saa samat lukemat mitä aiempi optikko (eli ihan eri lukemat mitä lääkäri kirjoitti).
Kerroin, että Silmäasemalta oli sanottu, että Instrun pitää korvata kun sieltä on resepti ja optikko sanoi, että aika jännä juttu, mutta totta kai he korvaavat. Eli sieltä tulee sitten uudet linssit.
Nyt vaan pitää selvittää mitä takuun kanssa käy, kun takuu on tietty Silmäasemalta otettu ja nyt linssit ovatkin Instrusta. Että jos otan uuden vakuutuksen Instrusta niin sehän kattaa vaan linssit, ja Silmäasemasta jo ostettu vakuutus/takuu/mikälie kattaa nyt vaan sangat 😑, kun on uudet linssit Instrusta...
On hankalaa tämä silmälasien osto, mutta Instru kyllä nyt veti pisteet kotiin, tosi mukava ja pätevä optikko! Toki nyt pelottaa jo valmiiksi jos linsseissä taas olisi jotain vikaa niin kuka enää korvaisi, kun on niin hankalaksi mennyt. No, luotan kyllä, että nämä lasit varmasti on oikean vahvuiset! Toivotaan, että pysyvät ehjänä 😌.
Etkö todennut ettei optikko kyennyt määräämään laseja ja menit silmälääkärille. Minkä ihmeen vakutuksen?
Olen käyttänyt silmälaseja noin 40 vuotta. Tämä case kuulostaa lähinnä oudolta 😂
http://www.piilolinssioptikko.net/plus-ja-miinussylinteri-aiheuttavat-s…