Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen keskituloinen, enkä jaksa elättää työttömiä, joilla on minua parempi elintaso

Vierailija
27.07.2018 |

Miksi minun, 3100 euroa tienaavan pitää elättää kaikki työttömät, joilla on varaa kaikkeen mihin minullakin? Oma palkkani menee kokonaan pakollisiin laskuihin ja työttömät senkun kantavat laskujaan Kelaan maksettaviksi.

Näistä asioista ei lehdistö kirjoita tarpeeksi. Toivottavasti vaikka tästä jutustani joku älykäs iltapäivälehden toimittaja ottaa juttuvinkin ja pääsen ensi viikon lööppeihin.

Kommentit (150)

Vierailija
121/150 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin, laskehan ap ensin riittääkö ne maksamasi verot edes puoleksikaan siihen mitä itse kulutat veroilla maksettuja palveluita ja tule sitten kertomaan montako työtöntä elätät.

Tämä on yhtä sitkeä legenda kuin se, että ansiosidonnainen päiväraha on itse maksettu ja otetaan vaan omia pois.

Vierailija
122/150 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä huoli. Parin vuoden sisään työttömien tuet on laskettu minimiin ja niitäkin saadakseen on pakko osallistua aktivoivaan toimintaan. Kehityksen suunta on selvä, eikä sitä olla muuttamassa.

Epäilemättä. Ja jos joku vastustaa, voivat viisaat päättäjämme eduskunnassa todeta, että he ovat iltasanomista ja vauvapalstalta lukeneet, että joku työtön on välillä onnellinen ja lisäksi joku työtön sa säästettyä rahaa niin, että osti kaksi litraa mansikoita!

Litra mansikoita on minullekin luksusta. Miksi minä tein töitä sen eteen jos sen vois saada ilmaiseksi?

T: työssäkäyvä

No jää ihmeessä työttömäksi.

Loistavaa neuvo. Ideologisesti työttömille tulee äkkiä nälkä jos kukaan ei anna enää nille rahaa. Aikoisiko työ maistua ennen mansikoita?

Parempi on että ei anneta niille enää mansikkarahaa. Vuokran voi maksa ja ruokaa saa ruokajonosta, kai sitä nyt edes sinne voi vaivaudu jos on nälkä. Jos muuta kaipaa niin menee töihin.

Ei vaan koska sinä sitä työttömän osaa niin kadehdit, niin vaihdetaan päittäin; minä tulen sinun paikallesi tekemään töitä, tule sinä minun paikalleni työttömäksi. Kerro sitten oikein yksityiskohtaisesti, kuinka nautit siitä ja saata*an ilmaisista mansikoista.

Ymmärrä se, ettei työttömyytä kadehdita. Sitä ei vaan haluta rahoittaa siinä määrin mitä nykyään työssäkäyvät joutuvat tekemään. Kaksi täysin eri asiaa!

Mutta kerjäläiset kadunkulmissa ja kasvava rikollisuus ois tosi jees?

En oo niin väittäny. Olis vaan tosi jees jos niille jotka vielä viitsii töissä käydä jäis siitä oikeesti jotain itselleenki. Muuta ku työnilo. Seuraavaks tietysti kysyt miten tää asia sit pitäis ratkasta. NO EN TIEDÄ! Mutta sen tiedän ettei motivoi käydä töissä kun juuri mitään ei jää itselle välttämättömien menojen jälkeen.

Miksi et valita vaikka järjettöman hintaisesta asumisesta? Edulliset asunnot ratkaisisivat kaksi ongelmaa samalla kerralla: Työssäkäyvät saisivat palkkatuloillaan jotain muutakin kuin asunnon ja ruokaa, työttömät samoin ja lisäksi verovarat eivät valuisi tukina asuntosijoittajien taskuun. 

Työttömille pitäisi rakentaa asuntoloita. Päästäisiin järjettömistä asumistuista. Samoin ruokahuolto. Jos haluat extraa, niin teet jotain sen eteen. Vaikka siivoat yhteisiä tiloja tai osallistut ruokahuoltoon.

Miksi sä kuvittelet, että työttömät olisivat suurin ryhmä asumistuen nostajissa?

Eiköhän se ole opiskelijat, joista varmaan lähes 100 % saa asumistukea ja juuri he asuvat näissä sijoitusasunnoissa. Toinen iso ryhmä ovat eläkeläiset. Ja pienituloiset.

Todella iso osuus työttömistä ei saa asumistukea. Olen ollut sekä opiskelija että työtön, ainoa vaihe elämässäni, jolloin asumistukea sain, oli opiskellessani. Mulla on velaton iso omakotitalo kasvukeskuksessa, työuraa takana 20 v ja toivottavasti toinen mokoma edessä. Melkein kaksi vuotta työttömänä, nyt vakipaikalla oman alan töissä ja taas iso palkka juoksee.

Miksi helvetissä mun olis pitänyt työttömyyden vuoksi muuttaa jonnekin asuntolaan samalla kun joku Jenni-Janita asuu töölöläisyksiössä ja nostaa siihen asumistukea, jolla Pena 50 v kasvattaa pääomaansa vuokranantajana asumistuen muodossa.

Kaikilta asumistuki pois, yksinkertaista. Rakennetaan sitten köyhien asuntoloita, jos ei ole varaa maksaa vuokraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/150 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin, laskehan ap ensin riittääkö ne maksamasi verot edes puoleksikaan siihen mitä itse kulutat veroilla maksettuja palveluita ja tule sitten kertomaan montako työtöntä elätät.

Tämä on yhtä sitkeä legenda kuin se, että ansiosidonnainen päiväraha on itse maksettu ja otetaan vaan omia pois.

Kuten olen yrittänyt rautalangasta vääntää. Aloitus oli toivottoman heikko vitsiprovo. Liittyi siihen typerään Minna-ketjuun, jossa ihmiset vouhottivat tosissaan iltiksen keksimästä Minna-hahmosta.

Ap

Vierailija
124/150 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jo viihdettä!

Vierailija
125/150 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsotaan. Mitä tapahtuu, kun poistetaan työttömyyskorvaus ja sosiaaliturvat?

1. Rikollisuus nousee.

2. Kansalaisten ostovoima vähenee ja yritykset kärsivät.

3. Ihmisiä kuolee nälkään.

Sivistysvaltio ei toivo minkään noista toteutuvan. Ikävä kyllä nämä seuraukset eivät ole sinun parin prosentin verovähennyksen arvoisia yhteiskunnan kannalta.

Me emme elä taloudessa nollasummapeliä vaan todellisuudessa puuhakkuus lisääntyisi, jos tuet alenisi. Tämä taas poikisi talouteen dynamiikkaa, useampia ihmisiä töihin jne.

Lempiväite on, että aletaan sitten ryöstellä. En ymmärrä, millainen on ihminen, joka hokee alkavansa rikolliseksi, jos toiset ei suostu elättämään... Eikö ensimmäinen vaihtoehto kuitenkin ole yrittää hankkia se elanto ihan rehellisin keinoin? Uskomatonta, että joku kokee oikeudekseen alkaa ryöstää toisia ennen kuin yrittää auttaa itseään muin keinoin. Miksi joku ei voisi tehdä vaikka 700 Euron palkalla töitä, jos kerran tukia ei saa? Työllä on tarkoitus elättää itsensä ja ei ole mitään subjektiivista oikeutta saada tämmöinen ja tämmöinen asia tekemättä  mitään. Ei hyvinvointiyhteiskunta tarkoita, että terveellä ihmisellä on oikeus ottaa minimielanto toisten taskusta. Se tarkoittaa, että heikompia tuetaan ja hätätilanteessa. Mutta jos ei kerran osaamista ole enempää kuin 700 Euron edestä, niin ei se ihmisoikeusrikkomus ole laittaa ihmistä sitten tekemään sen peruselantonsa eteen töitä.  Ylipäätään Suomessa on käsitetty, että on ihmisoikeus saada yksineläjänkin tilava asunto, haluamansa ruoka, käydä baareissa jne. yhteiskunnan laskuun. Ei se ole ihmisoikeus. Ihminen voi hyvin työskennellä sen miniminkin eteen.

Niin pitkä vuodatus ja niin vähän asiaa, välillä ihmetyttää, millaiset ihmiset ovat onnistuneet työtä saamaan. Rikollisuutta on enemmän maissa, joissa sosiaaliturvaa ei ole, ei se ole mikään mielipide- tai moraalikysymys. Työttömyyttä varmasti olisi vähemmän, jos työpaikkoja olisi enemmän. Työttömyyskorvauksen nimi tulee siitä, ettei ole työssä. Jos on työssä, saa palkkaa. Hyvin monet elättävät itsensä palkallaan. Sitten niitä, joilla ei ole työtä, ja elää pitää. Siksi työttömyysturva. Ei siksi, että voidaan teetättää ihmisillä samoja töitä laittoman pienellä hikipajapalkalla. Ei siksi, että muut voisivat halutessaan vapaaehtoisesti harrastella jotain palkkansa turvin ja toisille se olisi pakollista, koska minimikorvaus.

Sä et nyt vain pysty hyväksymään sitä, että me työssäkäyvät olemme valmiit hyväksymään rikollisuuden marginaalisen nousun, jos se tulee korvausten minimoinnilla ja samalla hyvinvointivaltion pelastamisella. Emme hyväksy ilmaisella rahalla lorvimista ja tämä mielipide on sama läpi koko suomalaisen työssäkäyvän yhteiskunnan ja siksi tällä kansan mandaatilla korvaustasoa lasketaan ja aktivointia lisätään.

Eikös täälläkin aina kerrota kuinka se työtön on se pikkukylässä asuva hyväpalkkaisen äijän vaimo, joka ei kylästään löydä työpaikkaa eikä halua muuttaa etäsuhteeseen miehens kanssa. Tai se lastaan kotona hoitava äiti. Tai se ziljoonan ohjelman erityisasiantuntija, jolla nyt ikää on 51 ja edellisestä osaamisen päivityksestä 20 vuotta. Nämäkö ne nyt alkaisivat ryöstelemään? Saanen epillä. Mutta mieluummin otan sen riksin kuin sen, että makaavat nämäkin kotona vodesta toiseen muiden elättämänä. Ja P.S. pankaa ne äijänne elättämään, ei se ole yhteiskunnan vika teitä elättää. 

Ei, vaan kuten muuallakin maailmassa, nuoret (armeijan) käyneet miehet, jotka turhauduttuaan panevat ranttaliksi kaduilla. Taustalla häärää yleensä muutamia älykkäitä valkokaulusrikollisia organisoimassa massoja.

Vierailija
126/150 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti sinulla on parempi elintaso kuin työttömällä. Toimeentulotuella tai työmarkkinatuella olevalla jää järjestyksessä n. 500 tai 560 euroa kuukaudessa pakollisten menojen jälkeen. En millään usko että sinulla jää palkastasi käteen vähemmän, ja jos jää, niin sinulla on aivan liikaa menoja tuloihin nähden. Ja jos tilanne onkin se, että sinulla jää menojen jälkeen tuon verran, niin muista että sinulla on varmasti menoja, mitä työttömällä ei ole, ja nekin kuuluvat siihen korkeampaan elintasoon. 

Esimerkiksi minulla pääkaupunkiseudulla:

Vuokra ja vesi (vapailta markkinoilta yksiö, en saa kaupungin asuntoa, olen kyllä hakenut)

Sähkö

Puhelinliittymä

Matkakortti (seutu, jotta pääsen kulkemaan sinne töihin)

Opintolainan minimilyhennys (jolla rahoitettu osa niitä opintoja)

Jää 510 euroa. Ihan hyvin elän, teen ihan kivoja juttuja vapaa-ajallani. Olen kuitenkin aika luonnostani nuuka, en tuhlaa rahaa, ja voin välillä ostaa jotain kivaa itselleni tai vaikka matkustaa.

Masentavaa kuitenkin, että saman ja paremminkin saa työttömänä, lisäksi voi saada harkinnanvaraista toimeentulotukea, lääkkeitä korvataan ym. Minä kun en ole uskaltanut mennä hammaslääkäriin vähään aikaan ennen, kun olen säästänyt siihen erikseen. Ja minulta se työ matkoineen julkisilla vie joka päivä vähintään sen 10 tuntia

Vierailija
127/150 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh! Tätä ketjua lukiessa huomaa selkeästi että tällä palstalla käy älyttömän paljon just noita elämäntapa työttömiä jotka kauhistuu jo pelkästä ajatuksesta että joskus vielä olis uhkana joutua ihan oikeesti töihin! Tai että heidän omasta mielestään ihmisoikeuksiin kuuluvia tukia törkeästi leikattais!

Aivan! Ajattelin ihan samaa! Varsinkin raivoisa vastustus ehdotuksiin että pitäisi tehdä jotain sen noin 700€/kk eteen puoltaa vahvasti työnvieroksumista. Sillä rahalla voisi kyllä ihan hyvin vaatia tekemään töitä 1vko/kk. Miten se voi joidenkin mielestä olla kohtuutonta? Sehän vastaisi jo 2800€ kuukausipalkkaa kokoaika työssä.

En usko että kukaan on vastustanut työn tekemistä palkkaa vastaan josta saa työtodistuksen ja maksettaan eläkkeet ja muut. Vastustusta saa kuntoutus, työkokeilu ja muut nöyryytykset jotka ovat kuitenkin työtä mutta ei kuitenkaan niin siitä ei makseta palkkaa eikä eläkettä vaan saa ruokarahan ja työttömyysturvan.

Ai ei vastusta??? Töihin joutuminen on noiden pahin painajainen. Vai että töissä käydään työtodistuksen ja eläkkeen motivoimana. Kyllä se palkka on se suurin motivaatiota. Sitäpaitsi mikään ei estä sitä että voisi saada työtodistuksen ja kartuttaa eläkettä sillä työviikkolla. Satavarmasti työttömät ei innostuis asiasta yhtään enempää.

Vierailija
128/150 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh! Tätä ketjua lukiessa huomaa selkeästi että tällä palstalla käy älyttömän paljon just noita elämäntapa työttömiä jotka kauhistuu jo pelkästä ajatuksesta että joskus vielä olis uhkana joutua ihan oikeesti töihin! Tai että heidän omasta mielestään ihmisoikeuksiin kuuluvia tukia törkeästi leikattais!

Aivan! Ajattelin ihan samaa! Varsinkin raivoisa vastustus ehdotuksiin että pitäisi tehdä jotain sen noin 700€/kk eteen puoltaa vahvasti työnvieroksumista. Sillä rahalla voisi kyllä ihan hyvin vaatia tekemään töitä 1vko/kk. Miten se voi joidenkin mielestä olla kohtuutonta? Sehän vastaisi jo 2800€ kuukausipalkkaa kokoaika työssä.

En usko että kukaan on vastustanut työn tekemistä palkkaa vastaan josta saa työtodistuksen ja maksettaan eläkkeet ja muut. Vastustusta saa kuntoutus, työkokeilu ja muut nöyryytykset jotka ovat kuitenkin työtä mutta ei kuitenkaan niin siitä ei makseta palkkaa eikä eläkettä vaan saa ruokarahan ja työttömyysturvan.

Sehän on IHAN SAMA ASIA! Aletaan sitten nimittää sitä työttömyyskorvausta palkaksi jos siitä on kiinni!

Vierailija
129/150 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen sitkeä legenda kuin se, että eläkeläiset kuvittelevat että ovat itse maksaneet omat eläkkeensä.

Vierailija
130/150 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinpä on sinuunkin uponnut median aivopesu "en jaksa elättää työttömiä" :D

Tämähän se on nykyajan pinnallinen mantra jota työläiset hokee sen enempää asiaa miettimättä tai siihen perehtymättä. Miten tuollainen aines on päässyt edes työelämään ja noille palkoille kun ymmärrys yhteiskunnan asioista on tuota tasoa? Naurattaa aloittajan tyhmyys!

Vierailija
131/150 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä taas. Kertokaa ihmiset, oletteko oikeasti hölmöjä, lukutaidottomia vai yritättekö olla hauskoja.

🙄

Ap, joka kirjoitti siis yhtä todellisia mielipiteitä kuin mitä iltiksen "minna" oli totta

Vierailija
132/150 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa sun veroista menee älyttömän asearsenaalin päivittämiseen ja kaikenmaailman yritystukiin joita ei edes tarvitse maksaa takaisin. Lopeta tuollainen turha valitus työttömistä joka ajaa vain niiden asiaa jotka siitä hyötyvät.

Vierailija
133/150 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon työtön. Mulla ei ole varaa puhelimeen, tietokoneeseen, kiinteään netti/puhelinliittymään, pesukoneeseen, pesulaan, ei ole varaa tehdä ruokaa läheskään joka päivä, eikä matkusteluun, (edes suomen sisällä, pääsen naapurikaupunkiin kerran vuodessa jos edes sitäkään, no, tänä vuonna en pääse) harrastuksiin, uusiin vaatteisiin. Noniin, vieläkö haluat valittaa siitä meidän niin hyvästä elintasosta?

Vierailija
134/150 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee.  Keskiluokka maksaa myös laiskojen työttömien melko mukavan elintason.  Suomessa jokainen ahkera ja halukas saa työpaikan.  Siivousalalla, ravintoloissa, rakennusalalla on huutava pula työntekijöistä. Mutta näillä aloilla täytyy tehdä oikeasti töitä. Jos saat vain vähän enemmän, niin onhan se mukavaa viettää kuumaa kesää rannalla kavereiden kanssa. Tässä olen seurannut muutamia  alle 5-kymppisiä eläkeläisiä, jotka ovat päässeet sairaseläkkeelle. Nyt eläkeläisinä toimivat talkootöissä, pelaavat golffia, tekevät halkoja ja touhuavat päivittäin. Töistä ei kuitenkaan tullut mitään, kun aina sattui joku paikka. Ja sitten on vielä hienoa kun voi viedä kakarat päivähoitoon, niin ei ole siitäkään harmia lomailulle. Ja me maksamme! 

Vierailija
135/150 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä niputa työttömiä, ap. Minä olen ollut pätkätöissä jo 10 vuotta. Välillä työttömyysjaksoja, puoliso ollut koko ajan töissä. Työttömyyskovaukset ovat ainut tuki, mitä minulle on maksettu. Olemme maksaneet täydet päivähoitomaksut, emme ole saaneet asumistukea eikä meidän yhtäkään laskua ole maksanut kela tai sossu. Se sijaan olen täydennyskouluttanut itseäni omalla rahalla vuosien aikana. Nyt olen taas työttömänä vajaa kuukauden vielä. Ihan samalla tavalla maksan veroja työtuloistani ja työttömyyskorvauksistani kuin sinäkin, ap. Samoin maksaa puolisoni. Kun sinä, ap, joudut jonain päivänä työttömäksi tai pääset eläkkeelle, sinäkin saat rahaa yhteisestä kassasta ja me muut maksamme iloisesti.

Vierailija
136/150 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veronmaksaja kirjoitti:

Näin se menee.  Keskiluokka maksaa myös laiskojen työttömien melko mukavan elintason.  Suomessa jokainen ahkera ja halukas saa työpaikan.  Siivousalalla, ravintoloissa, rakennusalalla on huutava pula työntekijöistä. Mutta näillä aloilla täytyy tehdä oikeasti töitä. Jos saat vain vähän enemmän, niin onhan se mukavaa viettää kuumaa kesää rannalla kavereiden kanssa. Tässä olen seurannut muutamia  alle 5-kymppisiä eläkeläisiä, jotka ovat päässeet sairaseläkkeelle. Nyt eläkeläisinä toimivat talkootöissä, pelaavat golffia, tekevät halkoja ja touhuavat päivittäin. Töistä ei kuitenkaan tullut mitään, kun aina sattui joku paikka. Ja sitten on vielä hienoa kun voi viedä kakarat päivähoitoon, niin ei ole siitäkään harmia lomailulle. Ja me maksamme! 

Haista paska! Perehdy asioihin äläkä usko iltapäivälehtiä tai pidä omaa tuttavapiiriäsi edustavana esimerkkinä työttömistä.

Vierailija
137/150 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, ap, että suurinman osan tulonsiirroista saavat hyvin toimeentulevat!

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/kolumni-rikkaat-saavat-suurimmat-tulon…

Vierailija
138/150 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuolla palkalla kaikkia työttömiä elätetä - ei edes yhtä ihan kunnolla. 

Vierailija
139/150 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että sinä olet syntynyt hyvinvointivaltioon, jossa pidetään kaikista huolta. Siksi, että sinäkin olet nauttinut niitä sosiaalietuuksia. Siksi, että sinä olet itse päättänyt jäädä tänne asumaan.

Siksi.

Kaikki täällä veroja maksavat, älä siis jauha shaibaa "yksin elättämisestä". Jos sinun yli 3000 e tuloilla elät samalla tavalla kuin työttömät, niin jokin menee sinulla silloin pieleen. Mihin me rahat hupenee? Katse peiliin ja ole hiljaa.

Vierailija
140/150 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä taas. Kertokaa ihmiset, oletteko oikeasti hölmöjä, lukutaidottomia vai yritättekö olla hauskoja.

🙄

Ap, joka kirjoitti siis yhtä todellisia mielipiteitä kuin mitä iltiksen "minna" oli totta

Miksi saan tähän alanuolia?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi