Miten viilentää koiraa kuumalla?
Asutaan asunnossa johon paistaa koko päivän aurinko, kuumimmillaan on ollut 45 astetta eli sisällä todella tukala olla on melkein aina lähettävä jonnekkin. Meillä on keskikokoinen tumma koira ja todella häntä käy sääliksi. Tuulettimen edessä hän makaa kokoajan ja suihkussa ollaan käytetty. Tietty vettä saatavilla kokoajan. Ei tykkää uida/suihkussa olla. Vinkkejä?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Meidän pitkäkarvaisen chowin viilentymiseen käytettyjä keinoja:
- Pitämällä vesipullo aina puoliksi jäätyneenä ja vaihtamalla juomavesi usein
- Kastelemalla pyyhe joka laitetaan pakkaseen jäätymään, jääpyyhe koiran päälle
- Mahdollisimman paljon kahlaamista (ei tykkää uida)
- Oikein kuumina päivinä olen raahannut jätkän pariin otteeseenkin suihkuun ja nyt haluaa "pyytää" jo itse
- Namipalat olen laittanut jääpalamuotteihin ja pakastanut
- Mustista ja Mirristä saa koirien jäätelöä joka on valitettavan kallis, mutta vissiinkin hyvää
- Tykkää maata tuulettimen edessä
Peten koiratarvikkeessa on tarjouksessa viilennysmattoja, jotain alle 15 eur?
Meillä sama. Alussa poika ei millään tajunnut miten se suihku oikeesti auttaa tähän tukalaan kuumuuteen ja kun se muutaman kerran jälkeen hoksasi, niin osasi tassuttaa kylppärin ovea ja pyytää että pääsee suihkuun. Sitten vaan ovi auki ja poika meni ihan sinne suihkun alle odottelemaan :D
Vierailija kirjoitti:
Pitkäturkkisilta voi lyhentää karvan tällaisina poikkeuskesinä, karva kasvaa kyllä nopeasti takaisin. Onhan se vähän hassun näköinen, mutta pitää ajatella koiran parasta. Oma koirani vaihtoi kesäkarvan keväällä ja näillä helteillä pudotti sen ja nyt sillä on tosi lyhyt hellemuli :D (On siis valmiiksi melko lyhytkarvainen ja nyt lähinnä sänki).
Itse yhtenä kuumana kesänä ajelin sheltit lyhyeksi, ja yllätys oli että niille tuli entistä kuumempi äkkiä kun e ollut karvaa paljon. Minä kun ajattelin, että kamalaahan se on olla paksu turkki päällä helteessä. Mutta ilmeisesti tuossa on vähän samaa ilmiötä, kin että miksi beduiinit yms tosi kuuman alueen asukkaat pukeutuu pitkähihaisiin kaapuihin eivätkä helleasuihin: se eristää lämpöä pääsemästä iholle. Mun sheltit on blue merlejä tosin, eli aika vaalea karva, musta turkki toki kuumenisi auringossa ihan eri tavalla.
Viilennysalustat ovat kaikkialta loppu, jotain ihan pieniä oli enää jäljellä