Mikä ero on alkoholin suurkuluttajalla ja alkoholistilla?
Mikä ero on alkoholin suurkuluttajalla ja alkoholistilla?
Olen rakastunut mieheen, joka käyttää erittäin runsaasti alkoholia.
Työssäkäyvä.
Mietin, voiko meillä olla yhteistä tulevaisuutta. Tämä on yksi suuri kysymys.
Ei, en kuvittele, että hän muuttuu, koska rakastaa minua.
Hän ei ole humalassa väkivaltainen tms.
Niin, mikä ero? Ja onko sillä lopulta väliä, kumpi on?
Millasisia kokemuksia teillä on suurkuluttajan kanssa elämisestä, ja nyt en tarkoita niitä kaameita "Talvella karkuun lumihankeen, kun mies ajaa takaa kirveen kanssa" -tarinoita. Millaista se arki on?
En elämääni suunnitellut näin, tietenkään en. Olisin ajatellut, että ihannemieheni mm. ei polta eikä juo.
Sydän on outo kapistus.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Suurkuluttaja on ihminen, joka käyttää paljon alkoholia. Hän voi olla myös alkoholisti, todennäköisesti onkin. Alkoholisti voi olla taas juomatta ollenkaan, mutta on silti hyvin altis sen houkutuksille ja jos repsahtaa, siitä alkaa ankara juomaputki.
Todennäköisesti suurkuluttaja ei ole alkoholisti.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
"Suurkuluttajista noin kolmannes on alkoholiriippuvaisia."
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti ketjun alussa, että suurkulutuksen rajat ovat aika pienet. Miehillä tämä raja on koppa kaljaa viikossa 😵 Voin sanoa, että itse en katselisi viikkoakaan.
No naisellehan tuo olisikin paljon, mutta ehkä naisena on vaikea hahmottaa, että tuo ei nyt ihan mahdottoman paljon ole useammalle päivälle jaettuna. Neljä olutta päivässäkö on aivan käsittämätön määrä miehelle?
Voi ap, kun asia jo nyt mietityttää melko paljon, voit vain kuvitella, kuinka paljon energiaa sulla tulee vielä menemään tulevaisuudessa saman asian äärellä. Sun ärsytyskynnys madaltuu ja tulet olemaan kiukkuinen, koska mies ei ole koskaan selvinpäin. Se tympii, eikä syyttä. Ainoastaan läheisriippuvainen jää katsomaan tuota elämää, mieti, oletko sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Yhä rakastunut, yhä suhteessa, yhä pohdin, pystynkö tähän.
Ollaan sen ikäisiä, että lapsia ei tule.
Käytännön asiat mietityttää. Hän ei ole ajokunnossa koskaan töitten jälkeen, minun tarvii olla. Entä jos jotain sattuu ja minut pitäisi viedä vaikka terveyskeskukseen? Mihinkään ei myöskään voida lähteä, ei käydä vaikka kuntosalilla tms, koska hän on humalassa.
Rahaa menee varmaan se tonni kuussa, omiapa ovat, molemmat käy töissä.
Terveydestään olen erittäin huolissani. Lääkäriin ei suostu, lienee miehillä yleistä. Terveys jossain kohtaa pettää ja saatan jäädä yksin hyvin pian.
Humalassa seksi on hyvää mutta tiedätte ongelmat, mitä viina aiheuttaa.
Joskus hän puhuu harkitsemattomasti, jopa julmasti humalassa. Ei siis mitään kammottavaa esim haukkumista tai hu0rittelua tms, vaan sanoo asioita, joita ei ehkä kannattaisi kertoa, tai sanoo mielipiteensä vähän kovemmin. Vaikea selittää. Niin ja ei aina muista, mitä on puhuttu. Minkä verran on tosissaan päissään?
Meillä on hauskaa yhdessä, hän on hellä ja ihana. Huumorintajuinen, älykäs. Seksi on myös parasta koskaan ja nautintoni on hänelle tärkeä. Ilen onnellinen kun olemme yhdessä
En tosiaan pitkään aikaan tajunnut, missä mennään. Hän ei tule juomista lopettamaan koskaan, eli minun itseni tarvitsee miettiä, haluanko elää näin.
Itse en alkoholia käytä.
Silmät avoinna, nyt tiedän, mistä on kyse, mutten osaa ajatella, millaista elämä on pidemmän päälle. Ap
Se on samanlaista kuin kuvaat. Mikäs siinä, jos ei itse koskaan halua töiden jälkeen yhdessä minnekään, jåeikä humala häiritse. Mutta: Minun mielestäni pahinta on tuo julma kielenkäyttö. Se menee henkisen väkivallan puolelle ja on pidemmän päälle kuluttavaa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti ketjun alussa, että suurkulutuksen rajat ovat aika pienet. Miehillä tämä raja on koppa kaljaa viikossa 😵 Voin sanoa, että itse en katselisi viikkoakaan.
No naisellehan tuo olisikin paljon, mutta ehkä naisena on vaikea hahmottaa, että tuo ei nyt ihan mahdottoman paljon ole useammalle päivälle jaettuna. Neljä olutta päivässäkö on aivan käsittämätön määrä miehelle?
Juoppo on juoppo, kaljalle haiseva tunkio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla suurkulutuksen rajat on 16 annosta viikossa eikä sekään vähältä kuulosta. Meillä taitaa olla erilainen kaveripiiri, tuttavani harrastavat muuta kuin juomista. No, kukin tavallaan, kunhan ei vahingoita lähimmäisiään käyttäytymisellään.
Alkoholisti on usein menettänyt työnsä, asuntonsa, puolisonsa ja lapsensa, suurkuluttaja menettää nämä vasta tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Suurkuluttajasta voi tulla riippuvainen, jolloin on alkoholisti.
Kyllä suurkuluttaja on jo alkoholihuumeesta vakavasti riippuvainen. Alkoholi aiheuttaa suurelle osalle aktiivikäyttäjistään 10 - 15 vuodessa heroiiniriippuvuuteen verrattavan sairauden, josta hyvin harva pääsee eroon ennen kuolemaansa.
Suomi on yhteiskunta, jossa pyritään vähentämään alkoholihaittoja.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on yhteiskunta, jossa pyritään vähentämään alkoholihaittoja.
Millä tavalla päihteidenkäyttöä vähentää se, että jo nyt eniten kuolemaa ja väkivaltaa ja yhteiskunnallista raunioitumista aiheuttavan alk.oholih.uum.een saatavuutta taas vähän aikaa sitten helpotettiin? Ja muutenkin sitä myydään siis moninkertaisella tappiolla valtion kannalta, koska alko.holi.huum.eesta saatavat verotulot eivät riitä lähellekään kattamaan laillisen huu.me.en aiheuttamia laaja-alaisia ja hyvin vakavia haittoja. Ainoat hyötyjät ovat laillisen huume.en valmistajat, joiden ei tarvitse millään tavalla osallistua haittojen maksuun, vaikka laillinen h.uume tuhoaisi ja tap.paisi miljoonia ihmisiä vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisti on usein menettänyt työnsä, asuntonsa, puolisonsa ja lapsensa, suurkuluttaja menettää nämä vasta tulevaisuudessa.
Ei pidä paikkaansa, ellet puhu ns rappioalkoholisteista. Alkoholisteja on työpaikat täynnä, ihan perheellisiä sellaisia. Harva alkoholisti on kaiken menettänyt. Erittäin moni alkoholisti on jopa äärimäisen työteliäs ihminen, harva uskoisikaan, että on alkoholisti. Vain perhe tietää, ja kärsii.
Ei hän puhu minulle törkeästi, niin kuin joku tuossa oletti. Vaikea kuvata asiaa, sanoo jotkut asiat suorempaan, "julmemmin". Olen itse hyvin herkkä. Luonnollisestikaan minkäänlaista väkivaltaa ei ole, huh. Siinä ei tarvisi miettiä sekuntiakaan, jäänkö vai en.
Niin, miten mahtaisin jaksaa tuota, että ei koskaan käydä missään? Hän ei ole kunnossa ajamaan eikä kyllä lähtemäänkään. Oltaisiin siis kotona, hän joisi, minä en. Juominen alkaa heti töistä tultua ja jatkuu nukkumaanmenoon saakka. Viikonloppuisin tietysti nukkuu sitten iltapäivään saakka. Fyysinen riippuvuus on olemassa, kaipa henkinenkin.
En edes kuvittele, että hän lopettaisi tai vähentäisi juomistaan. Tietysti toivon niin, mutta tiedän, ettei tule tapahtumaan. En puutu hänen juomiseensa, en arvostele sitä, en yritä saada häntä vähentämään tai lopettamaan. JOS hän haluaisi lopettaa, tukisin äärettömän mielelläni kaikin tavoin, muttei hän halua. Tämä ongelma on minun.
En koskaan, ikinä, milloinkaan kuvitellut, että katsoisin edes päin miestä, jolla on alkoholiongelma.
Kun tutustuimme, en käsittänyt yhtään, miten tärkeä alkoholi on hänelle. En edes huomannut humalatilaa. En itse asiassa edes tajunnut, että alkoholi on mitenkään mukana kuvioissa, varmaan siksi, kun en itse käytä niin ei tullut mieleenkään. Nyt olen nähnyt siinä kunnossa, että hyvä kun jaloillaan pysyy.
Tunnenko siis tätä ihmistä oikeasti, jos hän on aina humalassa, kun tapaamme?
Ei tämä ole provo, niin kuin pari kommentoijaa on arvellut. Loput ilmeisesti pitävät minua idioottina. Itsekin sanoisin, jos joku ystäväni kertoisi minulle tällaisesta tilanteesta, että juokse.
Mutta kun rakkaus.
Olen hänelle sanonut suoraan, että tämä on asia, jota minun tarvitsee miettiä; tulisinko tämän asian kanssa toimeen. Millaista elämä olisi. Ei ole aiempaa kokemusta niin en tiedä.
Pystyttäisiinkö matkustelemaan?
Entä häpeäisinkö häntä jos mentäisiin johonkin ja hän olisi, tietysti, humalassa? Se olisi hirveää, hävetä ihmistä, jota rakastaa.
Hän ei siis käy baareissa tms. vaan juo kotona.
Olen nähnyt naisia, joiden miehet ovat kännissä esim. kauppareissulla, ja katsonut naisia ihmetellen ja säälien.
Erittäin ironista, että olen itse nyt tässä.
Ap
Sulle on näemmä turhaa sanoa mitään, joten ei muutakuin tsemppiä alkoholistin rinnalle, hän siis ei ole suurkuluttaja vaan alkoholisti.
Alkoholismi on etenevä sairaus joka lopulta tuhoaa terveyden ja ihmissuhteet. Oma vanha isänikin oli vielä 10v sitten aktiivinen mies, usein humalassa mutta liikkui ja seurusteli esim.sukulaisten kanssa. Nyt on erakoitunut pullon ääreen, ei jaksa enää mennä mihinkään, sukulaiset ovat liian monien kännipuheluiden jälkeen lempanneet hänet. Kulmakunnan juoppojengikään ei enää kiinnosta. Pullo on kaikki kaikessa- katkeraan loppuun asti. Lue tietoa terminaalivaiheen alkoholismista.
100 annosta viikossa on helkkarinmoinen rasitus maksalle.
Ja myös aivoille.
Kaikki eivät ole juiceleskisiä, joiden päässä riittää varakapasiteettia enemmän kuin sisuskaluissa.
Tuollaiset juomamäärät rapauttavat henkisiä kykyjä useimmilla.
No onhan siinä ero. Paras kuvaus paljon ryyppäävän ja alkoholistin välisestä erosta on Brideshead revisited - teoksessa (kaiken muun hyvän lisäksi). Sebastian ja Charles hummaavat nuorina poikina ympäriinsä, mutta jo silloin heidän ryyppäämisessä on eri sävy, joka sitten vain voimistuu vanhemmiten: Charlesille viina on vain yksi väline, jonka avulla päästä hetkeksi pois maan pinnalta. Sebastianille viina on se juttu, pääasia.
Charles on melko kostean nuoruuden vietettyään varsin kohtuukäyttäjä alkoholin suhteen, vaikka hänellä on vastoinkäymisiä ja suruja, joita voisi yrittää hukuttaa viinaan. Sebastian puolestaan on täyverinen alkoholisti, edes etuoikeutettu asema jo syntymästä ja sen tuoma täydellinen itsevarmuus tai vähäinen vastoinkäymisten määrä eivät häntä pelasta juopoksi ajautumiselta.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Yhä rakastunut, yhä suhteessa, yhä pohdin, pystynkö tähän.
Ollaan sen ikäisiä, että lapsia ei tule.
Käytännön asiat mietityttää. Hän ei ole ajokunnossa koskaan töitten jälkeen, minun tarvii olla. Entä jos jotain sattuu ja minut pitäisi viedä vaikka terveyskeskukseen? Mihinkään ei myöskään voida lähteä, ei käydä vaikka kuntosalilla tms, koska hän on humalassa.
Rahaa menee varmaan se tonni kuussa, omiapa ovat, molemmat käy töissä.
Terveydestään olen erittäin huolissani. Lääkäriin ei suostu, lienee miehillä yleistä. Terveys jossain kohtaa pettää ja saatan jäädä yksin hyvin pian.
Humalassa seksi on hyvää mutta tiedätte ongelmat, mitä viina aiheuttaa.
Joskus hän puhuu harkitsemattomasti, jopa julmasti humalassa. Ei siis mitään kammottavaa esim haukkumista tai hu0rittelua tms, vaan sanoo asioita, joita ei ehkä kannattaisi kertoa, tai sanoo mielipiteensä vähän kovemmin. Vaikea selittää. Niin ja ei aina muista, mitä on puhuttu. Minkä verran on tosissaan päissään?
Meillä on hauskaa yhdessä, hän on hellä ja ihana. Huumorintajuinen, älykäs. Seksi on myös parasta koskaan ja nautintoni on hänelle tärkeä. Ilen onnellinen kun olemme yhdessä
En tosiaan pitkään aikaan tajunnut, missä mennään. Hän ei tule juomista lopettamaan koskaan, eli minun itseni tarvitsee miettiä, haluanko elää näin.
Itse en alkoholia käytä.
Silmät avoinna, nyt tiedän, mistä on kyse, mutten osaa ajatella, millaista elämä on pidemmän päälle. Ap
Ihan olisi voinut olla kirjoittamani teksti. Olen 5 vuotta seurustellut miehen kanssa joka on alkoholisti. Silloin olin sinisilmäinen, joskaan ikinä ajatellut että hän vuokseni lopettaisi. Nykyään huomaan että psyyke on kovilla ja olen väsyneempi ja varautuneempi. Pelko myös, koska muisti hänellä huonontuu, sekä olemassa oleva muistisairaus. Olen pidemmän aikaa yrittänyt irtiottoa, se ei vain ole helppoa. Mun neuvo koskaan kellekkään ole karkuun juokseminen. Joskus vain pakko katsoa totuutta silmiin. Olen tänäänkin päättänyt että en jaksa. Onko enää rakkautta, olenko liian yksinäinen vai mikä on se liima se voima joka mun kohdallani ei pysty siihen ratkaisevaan askeleeseen. Nää ei ole helppoja juttuja. Voimia sinulle.
Ei ole kohtuukäyttöä tai suurkulutusta. JOKAINEN alkoholia EDES JOSKUS nauttiva on ALKOHOLISTI myönsi sitä tai ei! Koska jos ei olisi niin pystyisi milloin vain lopettamaan. Kohtuukäytön jatkokin kertoo vain ettei pysty olla ilman edes sitä yhtä saunakaljaa eli on alkoholisti.
Jätä se sika.
Onko tämä provo?
-Mies ei ole iltaisin koskaan ajokunnossa
-Missään ei voida käydä kännin takia
-Puhuu törkeästi
-Ei muista mistä on puhuttu.
Jo on helmi!