Onko opettajat kiva palata pian takaisin töihin uuden lukuvuoden pariin?
Pitkän loman loppu alkaa häämöttää... Miltä tuntuu?
Kommentit (44)
Ei todellakaan olisi kiva, ahdistaa koko ajatuskin. Onneksi en palaa, vaan teen muita hommia ainakin tämän vuoden. Ihanaa, ettei tarvitse palata siihen h****ttiin!
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei kesä ole ollut virallisesti lomaa, vaan olen ollut työttömänä. On pitänyt tehdä suunnitelma työkkärille ja kuitata, että olen lukenut sen ja sen asian netistä ja kuitata, kun olen tehnyt suunnitelman mukaisia toimenpiteitä (tilannut työpaikkavahdin) jne.
Pahinta on ollut kitkuttaa ansiopäivärahalla, jota jouduin odottelemaan ja tietysti omavastuuviikkokin oli aluksi. Nyt sitten kun tuet on alkaneet rullata, pääsenkin takaisin töihin.
Kotona kärvistellessä kesä mennyt, sen verran laskuja ja velkoja on, ettei voinut ajatellakaan mitään kesälomareissua.
Moni opettaja on nykyään kesät työttömänä, en ole ainoa.
Että miltä se nyt sitten tuntuu kun työt taas alkaa, ei oikein miltään. Töitä on pakko tehdä silloin kun niitä on. Ehkä tuntuisi toisenlaiselta, jos olisi vakivirka ja joskus oikeaa lomaa ja lomalle lähtiessä tietäisi, mihin palaa syksyllä. Nyt sitä joutuu lähtemään milloin minnekin päin Suomea jonkun äitiyslomalaisen tai virkavapaan sijaiseksi.
Aika outoa tekstiä lukeneelta ihmiseltä. Olet ollut 9 kk töissä ja yhtään et saanut säästöön ?
En ole opettaja vaan koulunkäynninohjaaja pienluokalla. Ihan mukavaa palata töihin. Pitkä kesäloma takana ja vielä on pari viikkoa lomaa jäljelläkin. Mukava nähdä työkavereita ja uusia oppilaita.
Ja alkaa taas saamaan palkkaakin työttömyyskorvauksen sijaan :)
Olen lukion opettaja ja mielellään palaan 1,5 viikon päästä jo töihin. Mieli on viimeisen viikon jo askarrellut tulevassa syksyssä ja ensi viikolla alan tehdä kursseja. Tykkään!
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan olisi kiva, ahdistaa koko ajatuskin. Onneksi en palaa, vaan teen muita hommia ainakin tämän vuoden. Ihanaa, ettei tarvitse palata siihen h****ttiin!
Minulla myös v..ttaa suorastaan, ei loman loppumisen vaan v- mäisen esimiehen ja tämän s..nan ilmiöpohjaisuuden kanssa. Mitä hommia teet ensi talven? Itsellä alanvaihto mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös v..ttaa suorastaan, ei loman loppumisen vaan v- mäisen esimiehen ja tämän s..nan ilmiöpohjaisuuden kanssa. Mitä hommia teet ensi talven? Itsellä alanvaihto mielessä.
Miksi se ilmiöpohjaisuus on mielestäsi huono?
Mielelläni palaan taas takaisin yläkoulun arkeen. Tosin tänä kesänä nämä ihanat ilmat tehokkaasti pidättelee vielä rannalla ja suunnittelutyöt on lähes kokonaan vielä tekemättä. Ehkä sit ensviikolla?
Työasiat ovat olleet mielessä jo jonkin aikaa. Loman jatkuminen olisi kiva, mutta töihin paluukaan ei pelota.
Kyllä minua ainakin ahdistaa kohdata taas kaikki kurittomat ja röyhkeät lapset. Pari kymmentä vuotta sitten tilanne oli ihan eri. Ei enää kauaa tarvitsisi jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei kesä ole ollut virallisesti lomaa, vaan olen ollut työttömänä. On pitänyt tehdä suunnitelma työkkärille ja kuitata, että olen lukenut sen ja sen asian netistä ja kuitata, kun olen tehnyt suunnitelman mukaisia toimenpiteitä (tilannut työpaikkavahdin) jne.
Pahinta on ollut kitkuttaa ansiopäivärahalla, jota jouduin odottelemaan ja tietysti omavastuuviikkokin oli aluksi. Nyt sitten kun tuet on alkaneet rullata, pääsenkin takaisin töihin.
Kotona kärvistellessä kesä mennyt, sen verran laskuja ja velkoja on, ettei voinut ajatellakaan mitään kesälomareissua.
Moni opettaja on nykyään kesät työttömänä, en ole ainoa.
Että miltä se nyt sitten tuntuu kun työt taas alkaa, ei oikein miltään. Töitä on pakko tehdä silloin kun niitä on. Ehkä tuntuisi toisenlaiselta, jos olisi vakivirka ja joskus oikeaa lomaa ja lomalle lähtiessä tietäisi, mihin palaa syksyllä. Nyt sitä joutuu lähtemään milloin minnekin päin Suomea jonkun äitiyslomalaisen tai virkavapaan sijaiseksi.
Aika outoa tekstiä lukeneelta ihmiseltä. Olet ollut 9 kk töissä ja yhtään et saanut säästöön ?
Eihän kirjoittaja sano, että on ollut 9 kk töissä. Miksi oletat niin? Ilmeisesti ei itse ole "lukenut" ihminen.
No ei nyt niin hirveästi innosta. Mutta rutiinilla menee, 15 vuotta takana. Mitään suunnitelmiahan minun ei tarvitse tehdä. Kirjat ja materiaalit valmiina. Sinänsä hienoa, että kun lyhyet päivät, pystyy nauttimaan kesästä, jos ilmat jatkuvat. Voi olla, että taas kahden opetustunnin päivä ensi lukuvuonna. Viime keväänä pääsin maanantaisin kotiin klo 9.40. kahden tunnin jälkeen. Muina päivinä tietty enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Toukokuussa opet hehkuttavat alavalintaansa ja näin heinäkuun lopussa alkaa taas se valitus. Siskoni on opettaja ja alkoi jo kaksi viikkoa sitten stressaamaan töitä ja surkuttelemaan kuinka taas pitää palata töihin. Ja lomaa oli silloin hänellä vielä 4 viikkoa jäljellä! Itsellä alkoi samaan aikaan loma, joka kestää sen neljä viikkoa yhteensä. Uskomatonta touhua.
Kaltaisesi kitisijät minua aina ihmetyttää, joten vastaapa minulle tähän: miksi et itse ole opettaja?
Etkö tiennyt opettajien lomista, kun ammattia valitsit? Oletko tyhmä? Olisit ottanut selvää.
Ja ei, en ole opettaja, olen eläkkeelle jo jäänyt merkonomi, toimistosihteerin hommia tein 44 vuotta.
Pidän työstäni kyllä yläkoulun aineenopena, mutta jostain syystä olen nähnyt jo jonkin aikaa painajaisia ekasta koulupäivästä. Minulle on tulossa valvontaluokka tänä vuonna ja unessani alan vain suoraan ekana päivänä opettaa heille englantia ja jaan heille kirjoja, kunnes tajuan että ei hitto, heillehän pitää esitellä koulua ja pitää tutustumisleikkejä yms. ja sitten menen paniikkiin että en ole suunnitellut mitään... ensi viikolla menen käymään koululla tekemässä jotain suunnitelmia, jotta saisi loppuajan olla ilman painajaisia. Meillä on ensin kaksi vesoa ja sitten to 9.8. tulee oppilaat... eli loman loppu tosiaan häämöttää!
Vähän jo huolettaa millainen vuosi tulossa, koskaan ei voi tietää. Toisaalta aina sitä on selvinnyt, hetki kerrallaan. Tarkkoja suunnitelmia en myöskään voi tehdä. Palautuminen lukuvuodesta kyllä kestää eli loma ei ala nappia painamalla Suvivirren jälkeen :) Terv. Sairaalakoulun erkka
Tykkään työstäni ja äkkiä se alku imaisee mukaan, mutta huomaan, että vuosi vuodelta on tylsempi lopettaa loma. Aina mietin, että kivoja kesähommia voisi jatkaa koulun alan jälkeen, mutta ei sitä koskaan muista, alku on niin intensiivinen.
Fiilis ei ole iloinen. Kun rytmi alkaa, kyllä ne päivät menevät.
Eniten harmittaa vähenevät tunnit.
Olen käsityön opettaja ja olen opettanut myös historiaa, viime vuonna oli4 oppituntia.
Tänä lukukautena nämä otetaan minulta pois ja annetaan uudelle työntekijälle, joka on pääaineeltaan historian opettaja.
Saan luult sijaisuuksia.
Miksi jotkut alapeukuttavat vastauksia joissa kerrotaan, että on kiva palata töihin? :D
Millälailla toteutitte/toteutatte sitä vouhkattua ilmiöpohjaista oppimista?