Nordjobb kokemuksia
Olen miettinyt tässä, että ensi kesänä yrittäisin nordjobbin kautta päästä Islantiin töihin. Mietin tässä kuitenkin, että pärjääkö siellä tai onko edes mahdollista päästä jos ei osaa islantia eikä hirveästi ruotsiakaan? Ja muutenkin kokemuksia olisi kiva kuulla
Kommentit (3)
En tiedä auttaako ruotsin kielen osaaminen edes Islannissa, koska ne kielet ovat niin erilaisia.
Heippa!
Vähän myöhässä tulee vastaus, mutta toivotaan, että joku hyötyisi tästä. Itse en nimittäin ole törmännyt netissä tuoreisiin Nordjobb-kokemuksiin.
Aloitetaan kielestä: Muualla kuin Ruotsissa ja Ahvenanmaalla pärjää kuulemma pelkällä englannilla. Jos mielii mennä ruotsinkieliseen työpaikkaan, suosittelen ehdottomasti jonkinsorttista osaamista. Koulussa olin luokkani parhaimmistoa ruotsissa, mutta silti kesän lopussakin saattoivat jotkut asiat tai keskustelut mennä ihan ohi. Riikinruotsi on myös niin vaikeaselkoista verrattuna koulussa opetettavaan suomenruotsiin, joten siihen pitää varautua. Työssäni kohtasin myös eri murteita, joista en valitettavasti ymmärtänyt melkein mitään.
Työskentelin viime kesänä Ruotsissa hoitoalan hommissa. Kesän jälkeen oli fiilis, että ei enää ikinä. Voisin luetella muutamat syyt tähän fiilikseen: huono perehdytys (nuorelle, jolla ei ollut mitään kokemusta vanhustenhoidosta), liika vastuu (lääkkeet yms), vaikeat asiakkaat (joiden puheesta ei edes natiivipuhuja saanut selvää), työnantaja ei vastannut viesteihin tai kysymyksiin, myöhässä tulleet palkat, töykeät työkaverit... Sain kesäni aikana enemmän huutoja ja negatiivista palautetta kuin olen koskaan saanut. Olen kuitenkin kuullut, että Nordjobb ei ilmeisesti tee enää yhteistyötä kyseisen firman kanssa, joten ehkä uskallan hakea uudelleen pian.
Nordjobb on elämys, josta sain traumojen lisäksi myös massor av vänner, språkkunskaper och självständighet (varmaan kirjoitin väsyneenä ihan pieleen :D), vaikka asunkin yksin Suomessa. Ehkä olen nyt vahvempi ja ansioluetteloni näyttää todella hyvältä. Ehdottomasti suosittelen hakemaan, mutta kannattaa myös varautua siihen, että saat elämäsi kamalimman työpaikan ja mielenterveysongelmia.
Olin nordjobin kautta Islannissa töissä pärjäisin pelkällä englannin kielellä.