Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi? Helppoja arjen vinkkejä!

Vierailija
26.07.2018 |

Itse olen herännyt ilmastonmuutokseen viimeistään tän hellekesän myötä, kun viljasato kuivuu pelloille, metsät palaa, vanhukset kuolee kuumuuteen. Kerätään helppoja, käytännöllisiä arjen vinkkejä, miten itse kukin hillitsee osaltaan ilmaston muutosta.
Itse olen esimerkiksi tänä kesänä alkanut lajitella muovin, kun tajusin että suurin osa kaupan pakkauksista on kierrätettävissä. Puhtaudeksi riittää, ettei muovi ole niin likaista, että hajuhaittoja syntyisi. Teen nyt niin, että huuhtaisen kylmällä vedellä esim härkis-pakkauksen ja se on heti valmis kierrätykseen. Jos joku muovipurkki/pakkaus jää niin likaiseksi, että se pitäisi tiskata aineella, heitän sen sitten tavalliseen roskiin. Tällä tavalla toimien 90% taloutemme pakkausmuovista päätyy nyt kierrätykseen!

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovinkeräys paikkoja saisi olla enemmän. Kun olen muutaman löytänyt, ne usein ihan täynnä.

Vierailija
2/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysäytän sen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyönnin vähentäminen on varmasti se paras ja eniten vaikuttava keino. Lentomatkustamisen lopettaminen. Kuluttamisen huomattava vähentäminen.

Vierailija
4/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdoin kohtuu paljon kuluttavan bensa-autoni vähän kuluttavaan dieseliin. Kilometrejä kun tulee noin 40000 vuodessa, niin kyllä se jo vähän vaikuttaa. :) Lisäksi siirryin öljylämmitteisestä talosta sellaiseen taloon jota lämmitetään puulla ja lämpöpumpuilla.

Vierailija
5/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

too little too late

Vierailija
6/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihansyönnin vähentäminen on varmasti se paras ja eniten vaikuttava keino. Lentomatkustamisen lopettaminen. Kuluttamisen huomattava vähentäminen.

Lihan syönti Suomessa ei vaikuta ilmaston muutokseen.

Vierailija
7/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko tosiaan että nämä helteet johtuu ilmastonmuutoksesta?? 😅

Vierailija
8/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naudan jauheliha on vaihdettu broilerin jauhelihaan. Tiedän, edelleen lihansyöntiä mutta hiilijalanjälki merkittävästi pienempi.

Riisiä meillä ei syödä, sillä se on helppo korvata muilla lisäkkeillä joiden hiilijalanjälki on pienempi.

Vierailija
9/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ResQ Club -sovellus.

ResQ Club myy halvalla hävikkiruokaa K-marketeista ja ruokaravintoloista Tampereella, Turussa ja Helsingissä. Lataa kännykkääsi sovellus ja näe, mitkä kaupat ja ravintolat/kahvilat lähelläsi myyvät ruokaa tänään superhalpaan hintaan. Jos ravintolalta on jäämässä ruoka-annoksia tai leivonnaisia tms myymättä, ne myydään pois halvempaan hintaan ResQ Clubin kautta sen sijaan, että ruoka päätyisi roskikseen. K-marketit keräävät ruokakasseja tai esim leipäpusseja myyntiin samalla ajatuksella. Ruoan roskiin menon estäminen on suuri ekoteko. Ruoan tuottamiseen menee valtavasti energiaa. Pistämällä ruokahävikki kuriin jokainen voi vaikuttaa ilmastoon ja vieläpä säästää rahaa samalla.

Vierailija
10/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen päivittäin jäätä poljettavalla kompressorilla ja näillä jäillä sitten jäähdytän maapalloa.

Vierailija
11/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta uutta autoa vaan ajan vanhalla V8-jenkilläni.

Vierailija
12/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin lihansyönnin kun luin, että se on isoin yksittäinen teko, jonka kuka tahansa voi tehdä. Aiemmin olin syönyt lähinnä pientuotettua-/luomulihaa.

Pyrin myös väittämään turhaa kulutusta, ostan pääosan kaikesta käytettynä enkä mitään ns. kertakäyttöistä. Vältän muovipakkauksia. Liikun julkisilla.

Vierailija
13/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko tosiaan että nämä helteet johtuu ilmastonmuutoksesta?? 😅

Sään ääri-ilmiöt lisääntyvät ilmastonmuutoksen myötä. Näitä ovat esimerkiksi helteet, kuivuus, tulvat, pakkaset alueilla, joilla niitä ei aiemmin ole esiintynyt jne. Siis kyllä. Enkä ainoastaan luule vaan tiedän.

Vierailija
14/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla ei?

Vierailija
15/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätän hengitystä ja pierujani aina kun mahdollista, ettei vain tulisi kasvihuonekaasuja.

Vierailija
16/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiintiöpakolaiset haalitaan suomeen lentokoneilla eurooppaan,siis lisää kuluttajia

Vierailija
17/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustelisitko, kiitos.

Vierailija
18/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitän joka ilta puusaunan ja poltan samalla roskat pesässä.

Vierailija
19/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdyin vegaaniksi ja samalla muultakin perheeltä lihasyönti väheni reippaasti ja uskon että ainakin miheni seuraa perässä vegaaniksi. Vegaanius on ylivoimaisesti vaikuttavin teko ympäristön hyväksi kaikin puolin. Toki muutenkin pyrin ottamaan luonnon huomioon toiminnassani, en autoile turhaan, en lentomatkaile, vältän muovin ostamista, kierrätän, kompostoin, suosin luomua ja kotimaista, kerään marjat, sienet ja villivihannekset talteen, säästän sähköä, en osta juuri mitään turhaa. 

Vierailija
20/36 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätän mahdollisimman suuren osan kotitaloutemme jätteestä, olen viimeisen 6kk kävellyt/pyöräillyt töihin/kaupunkiin, en enää omista autoa (käytän joukkoliikennettä kun tarvitsen), olen lähiruokaa suosiva kasvissyöjä, ostan ja myyn kirpputoreilla, olen vaihtanut suihkussa pesuaineet pakkauksettomiin...