Mitä teet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi? Helppoja arjen vinkkejä!
Itse olen herännyt ilmastonmuutokseen viimeistään tän hellekesän myötä, kun viljasato kuivuu pelloille, metsät palaa, vanhukset kuolee kuumuuteen. Kerätään helppoja, käytännöllisiä arjen vinkkejä, miten itse kukin hillitsee osaltaan ilmaston muutosta.
Itse olen esimerkiksi tänä kesänä alkanut lajitella muovin, kun tajusin että suurin osa kaupan pakkauksista on kierrätettävissä. Puhtaudeksi riittää, ettei muovi ole niin likaista, että hajuhaittoja syntyisi. Teen nyt niin, että huuhtaisen kylmällä vedellä esim härkis-pakkauksen ja se on heti valmis kierrätykseen. Jos joku muovipurkki/pakkaus jää niin likaiseksi, että se pitäisi tiskata aineella, heitän sen sitten tavalliseen roskiin. Tällä tavalla toimien 90% taloutemme pakkausmuovista päätyy nyt kierrätykseen!
Kommentit (36)
En hanki lapsia, dyykkaan ruokani lähes kokonaan(kasvisruokavalio), ostan todella harvoin mitään ja kuljen pilkupyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Kierrätän mahdollisimman suuren osan kotitaloutemme jätteestä, olen viimeisen 6kk kävellyt/pyöräillyt töihin/kaupunkiin, en enää omista autoa (käytän joukkoliikennettä kun tarvitsen), olen lähiruokaa suosiva kasvissyöjä, ostan ja myyn kirpputoreilla, olen vaihtanut suihkussa pesuaineet pakkauksettomiin...
Niin ja lopetin tupakoinnin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosiaan että nämä helteet johtuu ilmastonmuutoksesta?? 😅
Sään ääri-ilmiöt lisääntyvät ilmastonmuutoksen myötä. Näitä ovat esimerkiksi helteet, kuivuus, tulvat, pakkaset alueilla, joilla niitä ei aiemmin ole esiintynyt jne. Siis kyllä. Enkä ainoastaan luule vaan tiedän.
Ai luulet ettei sata vuotta sitten Suomessa ollut 30 asteen hellejaksoja tai 30 asteen pakkasia? Ja just tänä vuonnako ilmastonmuutos paukahti Suomeen kun edellisinä vuosina ei ole hellettä paljo näkynyt? Tuo ilmastonmuutos on vähän isompi juttu kuin joku pitkä hellejakso yhtenä kesänä.
En mitään kummempaa. Teidän ituhippien syömättä jääneet pihvit tirisee rillissä ja ilmalämpöpumppu jauhaa kylmää taloon, sisällä on miellyttävä 21 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyönnin vähentäminen on varmasti se paras ja eniten vaikuttava keino. Lentomatkustamisen lopettaminen. Kuluttamisen huomattava vähentäminen.
Kiintiöpakolaiset haalitaan suomeen lentokoneilla eurooppaan,siis lisää kuluttajia
Musta tulevaisuus
%2CwnVierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosiaan että nämä helteet johtuu ilmastonmuutoksesta?? 😅
Sään ääri-ilmiöt lisääntyvät ilmastonmuutoksen myötä. Näitä ovat esimerkiksi helteet, kuivuus, tulvat, pakkaset alueilla, joilla niitä ei aiemmin ole esiintynyt jne. Siis kyllä. Enkä ainoastaan luule vaan tiedän.
Ai luulet ettei sata vuotta sitten Suomessa ollut 30 asteen hellejaksoja tai 30 asteen pakkasia? Ja just tänä vuonnako ilmastonmuutos paukahti Suomeen kun edellisinä vuosina ei ole hellettä paljo näkynyt? Tuo ilmastonmuutos on vähän isompi juttu kuin joku pitkä hellejakso yhtenä kesänä.
En ole ikinä lentänyt enkä lennä.
Matkustelen kotimaassa junalla. Kaikki alle 10km mittaiset matkat pyörällä. Myös lapset 9v ja 11v kulkee pyörällä harrastuksiin.
Ei omisteta lemmikkieläimiä.
Asutaan kaupungin keskustan tuntumassa pienessä kerrostalo kolmiossa. Syödään vähintään kolmena päivänä viikossa Kasvis ruokaa ja yhtenä päivänä kalaa. Joten lihan syönti vähentynyt
Ei shoppailla ylimääräistä vaan sitä mitä oikeesti tarvitaan.
viherhippi kirjoitti:
Lämmitän joka ilta puusaunan ja poltan samalla roskat pesässä.
Onko kiva pilata niin kiuas kuin hormi polttamalla roskia??
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä lentänyt enkä lennä.
Matkustelen kotimaassa junalla. Kaikki alle 10km mittaiset matkat pyörällä. Myös lapset 9v ja 11v kulkee pyörällä harrastuksiin.
Ei omisteta lemmikkieläimiä.
Asutaan kaupungin keskustan tuntumassa pienessä kerrostalo kolmiossa. Syödään vähintään kolmena päivänä viikossa Kasvis ruokaa ja yhtenä päivänä kalaa. Joten lihan syönti vähentynyt
Ei shoppailla ylimääräistä vaan sitä mitä oikeesti tarvitaan.
Kalergi suunitelma tuhoaa lapsesi tulevaisuuden ja turvallisuuden
Jos näen että joku avaa vesihanan lorottaakseen vettä hukkaan, alan huutamaan ja isken nyrkillä sormille.
En tee yhtään mitään koko ilmastokusetuksen eteen, koska ilmaston vaihtelevuus ei ole ihmisten aikaansaama eikä ihmisten tekemisistä jotuva.
Koko ilmastonmuutoksesta ihmisiä syyttelevä idea on syntynyt vihervasemmistolaisilta globalisteilta ja kansankusettajilta, jonka taas järkeä ja ymmärystä vailla olevat vihervasemmistolaiset uskovat.
Sinänsä ihan oikein ja hieno juttu, että näiltä idiooteilta kerätäänkin rahat pois.
Tässäpä linkki videoon joka kannattaa jokaisen höhhelinkin katsoa:
Vierailija kirjoitti:
En tee yhtään mitään koko ilmastokusetuksen eteen, koska ilmaston vaihtelevuus ei ole ihmisten aikaansaama eikä ihmisten tekemisistä jotuva.
Mitäpä jos laittaisit ihan oikeat perustelut viestiisi jatkossa?
Harvaa jaksaa kiinnostaa hörhövideoita tihrustaa Youtubesta.
Jos kokonaiskuvaa katsoo, niin pääpaino muutoksessa tulisi olla akselilla Aasia-Afrikka-Latinalainen Amerikka. Siellä on paljon ihmisiä, sen alueen muutoksella on jotain todellista merkitystä maapallolle.
Se, että suomalainen lajittelee muoveja, on toki hieno juttu sinänsä, mutta aivan yhtä tyhjän kanssa kun Aasiassa heitetään muoviroskia tonnikaupalla mereen joka päivä. Suomalaisia on yhteensä 5 miljoonaa (ja montako muovinlajittelijaa siinä määrässä on?), Aasialaisia yhteensä 4,4 miljardia, 880 kertaa suomen väkiluku.
Jos joku suomalainen haluaa tehdä omilla valinoillaan kuitenkin jotain oleellista, muuta maalle. Ruokien tuottaminen suurille massoille kaupunkeihin, sen vieminen varastoihin, pakkausten tuottaminen ja kuljettaminen ja ruokien kuljetus kauppoihin ja sieltä koteihin ja roskiin joka päivä aiheuttaa tosi paljon ajoja ja saasteita. Saasteita vähentää parhaiten omistamalla omaa maata, kasvattamalla itse kasvit ja eläimet ja olemalla niin omavarainen kuin mahdollista omien voimavarojen, osaamisen tms. syiden puitteissa on.
Pieni basilikaviljelmä ikkunalaudalla ei paljoa kokonaiskuvaa hetkauta. Basilikan käyttö ruuassa on kuitenkin aika pientä. Harkitse sen asian kasvattamista, jota tykkäät syödä, jota kuluu paljon vuodessa ja johon käytät paljon rahaa vuodessa. Hanki puoliso‚ jonka kanssa yhdessä pystyy tekemään, koska yksin se on raskasta.
Käytä lopuksi maalaisjärkeä ja toimi harkinnan varaisesti oman taloudellisen tilanteen ja voimavarojen mukaan.
Aloita pienestä, kasvata suuremmaksi.
Eniten vaikuttaa tulojesi suuruus ellet laita suurinta osaa suojelumetsän ostoon. Esim. Pankki voi käyttää rahaasi hiilidioksidia lisäävään toimintaan, jos talletat pankkiin.
-Ollaan vähennetty lentämistä.
-Vähennetty lihan ja juuston syömistä. Maidon juonti lopetettu kokonaan.
-Kierrätetään tunnollisesti
-Vältetään muovituotteita
-Käytetään kaikki loppuun, kännykät, auto jne eikä vaihdeta hetken mielijohteesta.