Verenluovuttajista pulaa!!
Käykäähän kantamassa kortenne kekoon. Näin kuumilla keleillä ja lomakaudella tietyistä verityypeistä kova pula.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
En muuten käy. SPR ansaitsee kakkansa.
Toivottavasti et koskaan tarvi lainaverta.
Onko vieläkin kovin tarkat määritelmät kenen veri kelpaa? Minut on käännytetty pois. Ei johtunut verityypistä.
Siitä vaan luovuttamaan. Sitten ihmettelette kun varastoraudan määrä romahtaa ja kilpirauhasen toiminta sakkaa. Erityisesti kasvissyöjille verenluovutus on todella huono idea.
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan luovuttamaan. Sitten ihmettelette kun varastoraudan määrä romahtaa ja kilpirauhasen toiminta sakkaa. Erityisesti kasvissyöjille verenluovutus on todella huono idea.
Minulla on veressä paljon rautaa, terveydenhoitaja kehotti luovuttamaan mutta en sitten kuitenkaan saanut koska olen alle 50kg.
En ymmärrä tuota painorajaa?
Luovuttaisin mielelläni, mutta olen luovuttanut tänä vuonna jo kerran keväällä enkä uskalla vielä uudestaan:/ Poden anemiaa ja syön rautaa purkista muutenkin, koska jostain syystä se ei tunnu imeytyvän ruuasta lainkaan.
Lääkäri kiletänyt verenluovutuksen. Ferritiini liian alhainen ja hb laskee myös...selvitellään miksi en voi olla ilman rautalisää. Vajiskin on.
Voi kai sitä suoraan sairaalaankin mennä luovuttamaan jättäen tuon veribisnestä käyvän verenimijäjärjestön välistä.
Kävin aikasemmin säännöllisesti mutta sitten aloin saada sydämen lisälyöntejä, jotka tuntuivat todella ikäviltä. En ole sen koommin enää luovuttanut. Minulla on kyllä veriryhmäkin sellainen että aika harva tarvitsee, B-.
Voi kai sitä suoraan sairaalaankin mennä luovuttamaan jättäen tuon veribisnestä käyvän verenimijäjärjestön välistä.
Ei voi.
Sairaaloissa ei ole verenluovutusmahdollisuutta.
Liian kallista ja muitakaan resursseja ei ole. Helpompi ostaa valmiit verivalmisteet. Niiden käsittely ja valmistus on kallista.
Ja te jotka pimpitätte että SPR rikastuu, niin ottakaa selvää mikä ero on SPR:llä ja Veripalvelulla.
Veripalvelu ei ole sama asia kuin SPR.
Olen joskus luovuttanut verta mutta enää en kelpaa. Olen myös saanut pari kertaa verta, ilman verivalmisteita olisin kuollut jo viikon ikäisenä.
Mun vereni ei kelpaa, joten en mene.
Etsiköön SPR muualta verensä veribisneksiinsä.
Useiden saamieni anafylaktisten reaktioiden takia en saa luovuttaa verta, vaikka nyt vanhemmiten olen jo yli 50kg, muuten kyllä menisin.
Täällä 70 tuhannen asukkaan kaupungissa verta pystyy luovuttamaan kerran kuussa, sellaiseen aikaa, että töissä käyvä ei pysty luovuttamaan. En ole luovuttanut pitkään aikaan.
Meidän kaupungista on lakkautettu Veripalvelun luovituspiste. Lähimpään matkaa sellainen 100km, joten käyn kiertävissä luovutustilaisuuksissa silloin kun ne tänne sattuvat osumaan ja minulle sattuu käymään. Ei satu nyt osumaan kohdalle ihan tähän hätään. Pitänee käydä syssymmällä. Rautaa kyllä veressä riittää, siitä ei pula tule.
Mites verenluovutus ja urheilu? Voiko urheilla samana päivänä ja onko sama suorituskyky?
Käyn välillä, mutta usein menee vuosikin väliä että en. Syynä että
- edellisen verenluovutuksen jälkeen pitää odottaa muutama kuukausi ennen seuraavaa
- usein olen flunssassa tai muuten puolikuntoinen kun olisi luovutus lähistöllä
- usein on muuta menoa enkä sentään ala niitä perumaan verenluovutuksen takia
- välillä osuu työvuoro (vuorotyö) verenluovutuksen päälle
- välillä en vaan jaksa vaikka olin ajatellut käydä
Tällästä se on, ruuhkavuodet.
Vierailija kirjoitti:
Ja te jotka pimpitätte että SPR rikastuu, niin ottakaa selvää mikä ero on SPR:llä ja Veripalvelulla.
Veripalvelu ei ole sama asia kuin SPR.
No kerrohan mikä ero noilla on, koska joka paikassa lukee SPR:N VERIPALVELU.
Sori, mutta en uskalla. Minulla on muutenkin suonet "niin piilossa", että aina joudutaan sörkkimään monta kertaa. En varmaan pystyisi olemaan siinä rennosti niin kauan kun veripussi tulisi täyteen. Sen lisäksi minulla tulee vielä huono ole veren näkemisestä. Näiden syiden takia on vaan ole pystynyt kokeilemaan, vaikka olen monesti miettinyt asiaa. Muuten kelpaisin kyllä luovuttajaksi varmaan ja muutenkin tekisi hyvää, kun itsellä on taipumusta korkeaan hemoglobiiniin.
En muuten käy. SPR ansaitsee kakkansa.