Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osakekauppaa tekevät, kysymys

Vierailija
25.07.2018 |

Moni ns. menestynyt sijoittaja kertoo, että lunastavat osakkeet kun ovat nousseet noin 10-15 %. Minusta tuo on oikeastaan tosi hyvä strategia, ahneus voi viedä mennessään ja yhtäkkiä sitä huomaa kuinka onkin tappiolla. Miten suhtaudut tuollaiseen tyyliin? Jos poikkeat tuosta, kerro miten itse käyttäydyt.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijoittajajäbä kirjoitti:

AP:n kuvaama strategia on aivan h*lvetin typerä. Yksi typerimmistä, joista olen koskaan kuullut. Amerikassa on sanan lasku: cut your loses, let your profits run Suomeksi: ota tappiot pieninä, anna voittojen kertyä. Perustelut, miksi AP:n strategia on typerä:

1. Voitoista on maksettava veroa, mutta verot maksetaan vasta, kun voitto on realisoitunut eli osake on myyty. Jos et koskaan myy voitollista osaketta, et koskaan maksa veroa. Jos myyt niin maksat. Sen sijaan kun myyt tappiollisen osakkeen, voit vähentää myynti tappiosi osinkoverotuksessa. Näin voit saada osan tappioista takaisin. Myymällä tappiolliset osakkeet, mutta jättämällä voitolliset myymättä saat HUOMATTAVAN VEROEDUN.

2. Et tiedä miten kurssi kehittyy, koska et näe tulevaisuuteen. 15% nousu ei ole mikään tae tulevasta laskusta. Esim. Nesteen kurssi on noussut viimeisen viiden vuoden aikana 503,38%. Kyllä v*tuttaa niitä, jotka kotiuttivat voittonsa 15% kohdalla.

3. Kursseilla on taipumus kulkea pitkään samaan suuntaan. Yhtiö, jonka kurssi on noussut on onnistunut jossain, joten ehkä se menestyy myös jatkossa. The trend is your friend!

4. Ketjussa mainitut kaupankäynti kulut, jotka itsellä osuuspankissa taisivat olla 6€/ toimeksianto

Amerikassako oikein on sanan lasku, mihin se sana lasketaan?

Miten voi kirjoittaa sananlaskun noin? Yhdyssanat opitaan kuitenkin jo ala-asteella.

Ja kyllä sillä on väliä, oikeinkirjoituksella.

Vierailija
22/34 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika huono strategia, jos ei ole isoa rahaa laittaa kiinni, koska turhan merkittävä osa tuotoista menee kaupankäynnin kuluihin.

No jos olen sijoittanut esim. 3400 e, kulu on 3 e osto ja 3 e lunastus ja osake on noussut niin että saan 300 e voittoa, niin onko tuosta summasta 6 e paljon?

Eihän se paljon ole, jos haluaa unohtaa verot ja valuuttakulut. Vaihtoehtona on kuitenkin pitää sijoitus pitkään, nostaa siitä osinkoja, pitää ns. verovelkaa salkussa ja, jos sijoitus on ollut tarpeeksi hyvä, pääsee joskus vuonna x ehkä hyödyntämään hankintameno-olettamaa myydessään. Itse en noin pienen voiton (tai tappion) takia harkitse edes harkitsisi myyntiä ellei ole jotain akuuttia kulutustarvetta.

Kyllä niistä osingoistakin maksetaan vero. Se nyt on se ja sama saatko rahat myyntivoitosta vai osingosta.

Verotustakin kannattaa lähestyä vuotta pidemmällä perspektivillä. Jos sijoitus on 15 vuodessa vaikka 300% voitolla, tilanne muuttuu oleellisesti. Tosin useimmille taitaa osingot sijoittava ETF olla tässäkin suhteessa parempi valinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijoittajajäbä kirjoitti:

AP:n kuvaama strategia on aivan h*lvetin typerä. Yksi typerimmistä, joista olen koskaan kuullut. Amerikassa on sanan lasku: cut your loses, let your profits run Suomeksi: ota tappiot pieninä, anna voittojen kertyä. Perustelut, miksi AP:n strategia on typerä:

1. Voitoista on maksettava veroa, mutta verot maksetaan vasta, kun voitto on realisoitunut eli osake on myyty. Jos et koskaan myy voitollista osaketta, et koskaan maksa veroa. Jos myyt niin maksat. Sen sijaan kun myyt tappiollisen osakkeen, voit vähentää myynti tappiosi osinkoverotuksessa. Näin voit saada osan tappioista takaisin. Myymällä tappiolliset osakkeet, mutta jättämällä voitolliset myymättä saat HUOMATTAVAN VEROEDUN.

2. Et tiedä miten kurssi kehittyy, koska et näe tulevaisuuteen. 15% nousu ei ole mikään tae tulevasta laskusta. Esim. Nesteen kurssi on noussut viimeisen viiden vuoden aikana 503,38%. Kyllä v*tuttaa niitä, jotka kotiuttivat voittonsa 15% kohdalla.

3. Kursseilla on taipumus kulkea pitkään samaan suuntaan. Yhtiö, jonka kurssi on noussut on onnistunut jossain, joten ehkä se menestyy myös jatkossa. The trend is your friend!

4. Ketjussa mainitut kaupankäynti kulut, jotka itsellä osuuspankissa taisivat olla 6€/ toimeksianto

Osuit naulan kantaan "Et tiedä miten kurssi kehittyy, koska et näe tulevaisuuteen.". Helppo se on huudella näin viiden vuoden kuluttua kuinka Neste on noussut yli 500 %. Oliko sulla tuo tieto viisi vuotta sitten? Nii-iin, sitähän minäkin. Kursseilla ei myöskään ole tapana kehittyä aina samaan suuntaan vaan kurssit voi kehittyä miten vain. Lukuisia esimerkkejä löytyy. Jos Neste nyt sattuu meneen noin, niin suurin osa ei. Mutta näitä wanna be a besserwisserjälkiviistaita löytyy aina. Hyvää illanjatkoa 😘

Vierailija
24/34 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvä rahankeräämisstrategia. Itse sijoitan muutamia tonneja per yhtiö, odotan sopivaa nousua, kerään voitot pois. Etsin jatkuvasti uusia yhtiöitä joihin sijoittaa. Monesta yhtiöstä muutama satanen voittoa tekee tuhansia euroja. Osavuotiskatsausajankohta on alebongarin kulta-aikaa. Hyviä yhtiöitä saa halvalla. Tilapäinen notkahdus tuloksessa ja osake syöksyy 20 %, avot ;). Seuraava osavuotiskatsaus on jo parempi ja osake lähtee kiitoon.

Vierailija
25/34 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika huono strategia, jos ei ole isoa rahaa laittaa kiinni, koska turhan merkittävä osa tuotoista menee kaupankäynnin kuluihin.

Sulla on vanhaa tietoa tai huono ja kallis välittäjä :)

Mulla menee alle  800 egen ostoista 1% palkkiota, paljonko sulla?

Käveletkö pankkiin tekemään toimeksiannon kun et  tiiä  että ne voi  tehdä netin kautta?

Kuulostat joltain fossiililta, sori vaan.

Löytyy yksi salkku Nordeastakin, joten turha se on opettaa sorsaa uimaan.

Nordeassa :D

Vierailija
26/34 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lapsellista touhua ilman vipua, jos ette ole miljonäärejä. "Sijoittaminen" on sitten "uhkapeliä" vaikka mitä väittävät. Tuotetietous on kaiken AjaO, koska "markkinoilta" löytyy sitten kaikkea paskaa! Vittu kun en jaksa edes selittää......menkää töihin ja pyytäkää palkankorotus. onnea vaan!

Vierailija
27/34 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyynikko kirjoitti:

Aika lapsellista touhua ilman vipua, jos ette ole miljonäärejä. "Sijoittaminen" on sitten "uhkapeliä" vaikka mitä väittävät. Tuotetietous on kaiken AjaO, koska "markkinoilta" löytyy sitten kaikkea paskaa! Vittu kun en jaksa edes selittää......menkää töihin ja pyytäkää palkankorotus. onnea vaan!

Omilla säästöillä tässä sijoitellaan. Mikään ei ole niin mielenkiintoista kuin osakekauppa. Perhdyt yritykseen, sen tuotteisiin, tulevaisuudennäkymiin. Lasket kuinka paljon olet valmis satsaamaan ja osto. Sitten osakkeen kehityksen seuraaminen. Harmittaa että niin myöhään löysin sisäisen sijoittajani :).

Vierailija
28/34 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuota olisi soveltanut vaikka Nokiaan 90-luvulla tai vaikka Appleen tai mihin vaan multibaggeriin niin eipä siinä juuri rikastumaan pääse. Let your profits run and cut your losses, sanotaan.  Riippuu ihan osakkeesta.

Vierailija
29/34 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuota olisi soveltanut vaikka Nokiaan 90-luvulla tai vaikka Appleen tai mihin vaan multibaggeriin niin eipä siinä juuri rikastumaan pääse. Let your profits run and cut your losses, sanotaan.  Riippuu ihan osakkeesta.

Totta. Ehkä pätee näihin vakiintuneisiin yhtiöihin tyyliin Nordea, Orion jne. Sitten on kasvuyhtiöt erikseen. Pienellä rahalka voi päästä huimiin voittoihin. Ap

Vierailija
30/34 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on näköjään nousukausi taas lopuillaan jutuista päätellen.

Vierailija
31/34 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on vanhaa tietoa tai huono ja kallis välittäjä :)

Mulla menee alle  800 egen ostoista 1% palkkiota, paljonko sulla?

Käveletkö pankkiin tekemään toimeksiannon kun et  tiiä  että ne voi  tehdä netin kautta?

Kuulostat joltain fossiililta, sori vaan.

Löytyy yksi salkku Nordeastakin, joten turha se on opettaa sorsaa uimaan.

Nordeassa :D

Et taida tietää että nordea on nykyään halvempi kuin esim nordnet. Halvin Suomalaisista. Minulla on 2 salkkua nordeassa ja kolmas muualla.

Vierailija
32/34 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just äsken myin 100 Orionin B-osaketta, jotka ostin kuukausi sitten. Voittoa tuli verojen jälkeen 360e, mutta uskon tuon osakkeen vielä sukeltavan uudemman kerran syksyllä, jolloin toistan operaation. Minulla on muutama ns. arvoyhtiö (joihin Orionkin kuuluu), joiden sahailusta teen pieniä voittoja muutaman kerran vuodessa. En kasvata salkkua, vaan elän näillä tuloilla. Jos olisi tarkoitus rikastua, holdaaminen on ehdottomasti fiksumpaa, mutta minulla ei ole siihen varaa, koska pelaan melko pienellä potilla.

Miten tuommosilla taskurahoilla voi muka elää? Vaikka toistaisit tuon tempun 10 kertaa niin ei sillä kuuhun mennä 😁 Tuossa sahaamisessa vois olla järkeä jos saat tonnin käteen joka kerta.

Vierailija
33/34 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just äsken myin 100 Orionin B-osaketta, jotka ostin kuukausi sitten. Voittoa tuli verojen jälkeen 360e, mutta uskon tuon osakkeen vielä sukeltavan uudemman kerran syksyllä, jolloin toistan operaation. Minulla on muutama ns. arvoyhtiö (joihin Orionkin kuuluu), joiden sahailusta teen pieniä voittoja muutaman kerran vuodessa. En kasvata salkkua, vaan elän näillä tuloilla. Jos olisi tarkoitus rikastua, holdaaminen on ehdottomasti fiksumpaa, mutta minulla ei ole siihen varaa, koska pelaan melko pienellä potilla.

Miten tuommosilla taskurahoilla voi muka elää? Vaikka toistaisit tuon tempun 10 kertaa niin ei sillä kuuhun mennä 😁 Tuossa sahaamisessa vois olla järkeä jos saat tonnin käteen joka kerta.

10x360=3600 e ilmaista rahoo

Vierailija
34/34 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ns. menestynyt sijoittaja kertoo, että lunastavat osakkeet kun ovat nousseet noin 10-15 %. Minusta tuo on oikeastaan tosi hyvä strategia, ahneus voi viedä mennessään ja yhtäkkiä sitä huomaa kuinka onkin tappiolla. Miten suhtaudut tuollaiseen tyyliin? Jos poikkeat tuosta, kerro miten itse käyttäydyt.

Poikkean tuosta täysin. Seuraan vain ja ainoastaan yritysten tiedotteita. Ja toimin niiden antamien signaalien mukaisesti. En katso kurssikäyriä oikeastaan ollenkaan. Kun bongaan uutta ostettavaa joudun joskus valikoimaan jonkun myytäväksi. Kehnoimmista alkaen luonnollisesti. Ostettavien kohdalla katson kurssikäyriä hyvin pitkällekin taaksepäin. Edellytän ostokohteelta suurin piirtein vakaata kurssinousua. ATH ei ole minulle ongelma ostosignaalina. Siis ko.yrityksen kaikkien aikojen kallein hinta, all time high.