MIten te älä osta mitään -ekoihmiset toimitte, kun housut ovat rikki?
Mulla on yhdet ainoat trikoiset, pitkälahkeiset housut ja ne ovat ihan rikki haaroista (muita housuja toppahousujen lisäksi ei ole) Olen jo pariin kertaan ommellut reikiä umpeen, mutta kangas on nin haperoa, että ei kestä. Kirpparilla mitään vastaavia ei ole tullut eteen. MItä teen?
Kommentit (16)
Käytät niitä toppahousuja? Jos ei kerran kaupasta voi uusia ostaa.
Paikkaa kehiin. Tikkaat sen paikan sinne haaruksiin.
Enkä oo ees eko, vain pienipalkkainen. Tai hetkinen, sellanenhan just on eko.
Höpö juttu. Minulla on yhdet toppahousut, kahdet farkut, yhdet collegehousut ja yhdet juoksulegginsit. Aion paikata toiset farkkuni, kun niihin tuli nyt reikä. Onnistuu hyvin ompelukoneella ja kun ottaa vanhoista farkuista talteen paikkamateriaalia ja asettaa paikan sisäpuolelle. Kuluneet housusi matonkuteiksi tai siivousräteiksi?
No ennen pitkää voit odtaa uudet,mielellään ekologisesti tuotetut ja kestävät.
Mut oikeasti housuja EI korjata ompelemalla kankaanreunoja yhteen, ei varsinkaan silloin kun kangas on hiutunutta, mutta ei muulloinkaan, koska sehän muuttaa kappaleen muotoa. Sinne täytyy laittaa alle tukikangas, ja ommella kulunut ja rikkinäinen osa kiinni siihen tukikankaaseen. Tukikankaan voi joko liimata tai ommella (liimaaminen on vähään helompaa, ellei liima ole sellaista, joka estää ompelemisen, mutta ompeleminen on kestävämpää).
Oikea korjaaminen on tärkeä osa ekologisuutta. Ja säästäväisyyttä myös.
Näin kerran koffin kaljamuovista tehdyn paikan joka oli kiinnitetty jesarilla.
Haet uudet pöksyt henkalta, maksaa 10 euroa. Pese tästlähin ne käsin, niin kestää kauemmin.
Ei trikoohousuja saa korjattua jos kangas on hapertunut. Ne hajoo heti korjauksen vierestä. Osta uudet.
Miksi niin moni ei tunnu ymmärtävän kysymystä, vaan käskee ostaa uudet housut? Kun nimenomaan kysyttiin, että jos ei aio ostaa uusia, niin miten housut kannattaisi paikata.
Kirpputoreilta saa ostettua monesti ihan uudenveroisia housuja ja tämä myös säästää niin rahavaroja kuin maailmaa :)
Ratkot haarasaumat auki ja teet housuista hameen.
Paljonkin ollut trikoohousuja, ovat ne ainakin 6 vuotta kestäneet.
Hanki ilman elastaania olevaa kangasta, jos tarkoitus on että kestää kauan.
Tuolla on yksi ohje paikkaamiseen. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/05/10/housujen-paikkaus
Mun ompelukone ei vaan halua ommella liimakankaiden läpi, vaan neula takertuu helposti liimaan. Niinpä teen itse niin, että liimaamisen ja silittämisen sijasta kiinnitän paikkapalan ensin nuppineuloilla tai harsimalla, sitten ompelen kuten ohjeessa käsketään.
Lisää parsintaohjeita on esim täällä https://www.burdastyle.com/blog/mending-is-trending-visible-mending-tut…. Tyylejä on miljoonia.
Tai oisko jollain sukulaisella/tutulla lahjottaa /myydä vanhoja? Tai esim. Nettikirppareilta?
Osta uudet.