Kun lapsi ei kertakaikkiaan juo vettä, mutta on aivan läkähdyksissä, punainen ja hiestä märkä, vinkuu "anna limpparia, anna limpparia"
On juonut jo tänään litran limsaa. Nyt tuli pyöräilemästä ja on aivan hikinen. Vesi ei kelpaa, vichy ei kelpaa. Kinuaa limsaa ja valittaa että pyörtyy kohta kun on niin jano.
Onko parempi antaa limsaa vai ottaa riski että 11v pyörtyy tai jotain?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielto limppareille (se on herkku). Kerran viikossa, korkeintaan! Vaihda maustettuun kivennäisveteen.
Maustettu kivennäisvesi on ihan yhtä haitallista hampaille.
Kylmä vesi tai hiilihapotettu vesi on paras ratkaisu.
Juuri näin.Raanavettä ja maustat vaikka sitruunalla.Tai pakasteesta marjoja sekaan.Tai jääpaloja.
Siis lähdetkö todella ostamaan limua heti kun lapsi käskee? Sanot, että menet kauppaan vasta viikonloppuna ja silloin voi saada jonkun limun.
Annathan lapselle sokeritonta limsaa? Jos annat sokerillista, tottakai hänelle tulee siitä jano!
Vierailija kirjoitti:
Annathan lapselle sokeritonta limsaa? Jos annat sokerillista, tottakai hänelle tulee siitä jano!
Jos meillä olis lapsia, niin se (harvoin saatava) limsa ei todellakaan olis mitään sokeritonta aspartaami-paskaa!
Meillä lapset eivät edes juo limuja ollenkaan.
Ei ole ollut ikinä tarjolla, niin siihen hapokkuuteen pitää tottua kuten vaikka olueen ja tupakkaan. Lapsi ei luontaisesti tykkää hiilihaposta.
Kyläpaikoissa toki tarjotaan limpparia, mutta eivät vain ole päässeet makuun ja hyvä niin. Itsekin haluan janoisena nimenomaan vettä, en edes laimeata mehua puhumattakaa virvoitusjuomista.
En siis ole mikään sokerinatsi, mutta kun kukaan niitä perheessä ole alun perinkään käyttänyt, niin ei vain kuulu juomavalioon.
Mä vähän luulen kyllä että provo. En ole koskaan lasta nähnyt, joka kovassa janossa ei joisi vettä.
Anna lista kotitöistä, joista saa palkkioksi rahaa. Lapsi käyköön sitten itse kaupassa. Oppii miten rankkaa pullon kantaminen on. Jos menette yhdessä kauppaan kannata lapsella ostoksia, että hän ymmärtää, ettei se limsa noin vain itsestään kotiin kävele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielto limppareille (se on herkku). Kerran viikossa, korkeintaan! Vaihda maustettuun kivennäisveteen.
Maustettu kivennäisvesi on ihan yhtä haitallista hampaille.
Kylmä vesi tai hiilihapotettu vesi on paras ratkaisu.
Juuri näin.Raanavettä ja maustat vaikka sitruunalla.Tai pakasteesta marjoja sekaan.Tai jääpaloja.
Sitruunakin tuhoaa hampaita, samoin hapokkaat marjat. Elämä oli helpompaa ennen hammasriskejä. :)
Vettä tai vettä ja jääpaloja.
Vierailija kirjoitti:
Sano että viet sen päivystykseen jossa ne laittaa nestetippaan.
Tätä olisin ehdottanut. Minulle sanottiin lapsena näin kun en kipeänä halunnut juoda. Oltiin jo odotustilassa kun sitten join viimein jotain.
Itsehän olet sen limppariin opettanut.
Jos sulla on mehutiivistettä, tee tosi laimeaa mehua ja anna sitä, sano et muuta ei nyt tule. Jos intoa riittä niintee itse mehujäätä mehujäämuotteihin ja tarjoa sitäkin jatkossa.
Litra limua päivässä? Missähän kunnossa lapsen hampaat mahtavat olla! Ette osta kotiin limua, niin kauppaa ei tarvitse käydä. Jos vaihtoehtoja ei ole tarjolla, alkaa vesi maistua. Janoon ei ylipäätään kuulu juoda muuta kuin vettä. Mielenkiinnosta kysyn, saako lapsi esimerkiksi pizzaa tai hampurilaista aina, kun kieltäytyy syömästä muuta ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos meillä olis lapsia, niin se (harvoin saatava) limsa ei todellakaan olis mitään sokeritonta aspartaami-paskaa!
No jos sitä harvoin saa niin sama kai se on onko light-limsaa vai sokerillista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sitä harvoin saa niin sama kai se on onko light-limsaa vai sokerillista?
Ei mitään sokerillista limsaa, se lisää vain janoa! Hampaat menee.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostatte kotiin limppareita?
Koska ap juo niitä.
Ei 11 vuotias janoon kuole, joten äitee kaataa nyt limut lavuaarin ja ei osta enää niitä. Äitee jättää myös kaljat ja lonkerot kauppaan.
Miksi ostaa kaappiin jotain ja sitten kieltää ottamasta sitä?
Ala säästää huonosti kasvatetun kakarasi tekohampaisiin. Ei tarvitse sitten vikistä, kun tekareiden aika tulee noin 16 -vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hän juo vettä, kun keho ilmoittaa janosta. Mietipä itse, miten kovasti haluat vettä, kun heräät krapulassa. 😄
Mä en halua. Muuten juon kyllä vettä mutta krapulassa valitsen limua jos on saatavilla. Tai mehua.
Minullekkaan ei enää pelkkä vesi kelpaa, sitä on tullut jo juotua niin paljon ettei vaan enää mene kunnolla alas. "Korvikkeeksi" juon nyt itsetehtyä jääteetä. Pääasiassa vettä, mutta siinä on makua että saa juotua.
Keksi joku korvike, limpparit ovat herkkuja, täynnä sokeria ja niitä ei pidä litkiä jatkuvasti. Kokeile vaikka tiivistemehua, ei tarvitse paljoa lirauttaa veden sekaan kun saa jonkinlaisen maun.
Lantraa vissyllä. Tai osta tai sekoita ite niitä vissyjä missä on mehua seassa.
Meillä limu on erikoisherkku, ei arkijuoma.
Sitä paremmalta se maistuu.