Onko tyttö vai poika helpompi lapsi?
Kummasta on enemmän huolta, murhetta tai vaikeutta? Tyttöjä on kai helpompi kasvattaa, mutta toisaalta teini-iässä joutuu koko ajan pelkäämään, että kun he ovat yksin jossain yöllä niin tulevat raiskatuksi tai teinipoikakaverille vahingossa raskaaksi tms.
Kommentit (45)
Poika meillä, leppoisa ja tasainen luonne, tyttö tulta ja tappuraa.
Mielenkiintoinen keskustelunavaus. Itsellä vain poika, niin ei ole valitettavasti vertailukohteita.
Vierailija kirjoitti:
Kummasta on enemmän huolta, murhetta tai vaikeutta? Tyttöjä on kai helpompi kasvattaa, mutta toisaalta teini-iässä joutuu koko ajan pelkäämään, että kun he ovat yksin jossain yöllä niin tulevat raiskatuksi tai teinipoikakaverille vahingossa raskaaksi tms.
Johan mahdottomia kyselet. Minust aiankain tuntuu, että erot ovat isompia yksilöiden välillä kuin sukupuolten välillä. Kaksi samankin perheen sisällä kasvavaa sisarusta, jotka ovat samaa sukupuolta (siskokset tai veljekset) voivat yksilöinä vaatia ja tarvita erilaisia tapoja toimia ja olla, sanalla sanoen kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Myös pojat voivat joutua raiskatuksi, tai isäksi vasten tahtoaan.
No totta, mutta aika harva suomalainen poika on joutunut raiskatuksi kuitenkaan.
Pojilla on suurempi riski tulla pahoinpidellyksi tai ajautua päihdeongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Sitäkin olen miettinyt. Ja pojilla on kai suurempi riski alkaa pahoipitelemään itse? Ap.
Mielestäni ei voi sanoa mitään yleistyksiä. Jotkut toivovat poikaa koska kuulemma ovat vaikeita pieninä, mutta helppoja teineinä ja tytöillä toisinpäin, mutta kokemuksen mukaan se on todella yksilöllistä.
Itse olin todella rauhallinen murrosikään asti. Teininä olin kiukkuinen, mutta en aiheuttanut mitään hankaluuksia. Tiesin poikia jotka eivät olleet kotona kiukkuisia, mutta aiheuttivat ulkopuolella hankaluuksia.
Poika on helpompi kasvattaa. Poikien kanssa ei sitä jatkuvaa kitinää vaatteista,ei sitä, pitää olla se vihreä, äääää-ää.pakko saada ne siniset sukat, ei näitä. Ei housuja, ei tota hametta, eieiei.
Vierailija kirjoitti:
Poika on helpompi kasvattaa. Poikien kanssa ei sitä jatkuvaa kitinää vaatteista,ei sitä, pitää olla se vihreä, äääää-ää.pakko saada ne siniset sukat, ei näitä. Ei housuja, ei tota hametta, eieiei.
No hohhoijaa. En ollut ikinä tuollainen lapsena. Ja etkö ole muka kuullut tilanteista joissa poika haluaa ehdottomasti pukea lempisupersankaripaitansa joka päivä, vaikka se olisi likainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkin olen miettinyt. Ja pojilla on kai suurempi riski alkaa pahoipitelemään itse? Ap.
Todella törkeää seksismiä! Myös naiset pahoinpitelevät toisia naisia ja miehiä. Myös naiset harrastavat parisuhdeväkivaltaa ja tappavat puolisoitaan. Olen ollut töissä päihdeklinikalla, ja mielestäni naisten määrä asiakkaina on suurempi kuin miesten. Se toki ei kerro mitään siitä, että naiset joisivat enemmän alkoholia vaan todennäköisesti naiset hakevat herkemmin apua ongelmiinsa. Kuitenkin naisia on liikkunut jo vuosikymmenet juoppo- ja huumeporukoissa. Ei ole olemassa mitään fyysista tai psykologista selitystä sille, että miehet jäisivät kiinni huumeisiin tai alkoholiin helpommin kuin naiset.
Vierailija kirjoitti:
Se, että sinun poikasi tai pojistasi ei ole kukaan kiinnostunut kitisemään vaatteista, niin se ei suinkaan tarkoita, etteikö myös tällaisia poikia olisi. Itse kinasin aikanaan useammankin kerran kun vanhempani olivat sitä mieltä, etten voi ihan joka paikkaan mennä pelipaidassani.... Ja kuulemma olisi ollut hyvä käydä suihkussakin välillä ja laittaa hieman dödöä kainaloon ja hiustyylistä en edes viitsi nyt avautua....
Mielenkiintoinen kysymyksenasettelu.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Nykyajan tytöt ovat kasvatettu prinsessoiksi, joille kaikenlainen materialismi tyllihameineen ja glittereineen on tärkeää. Mieluummin poika, jolle materiaalia tärkeämpää on leikkiminen, ulkoilu, urheilu ja kaverisuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Luonnekysymys.
Samaa mieltä. Itselläni tyttö ja poika. Molemmilla tasaisen rauhallinen luonne.
Meidän lapsista tytär oli selvästi helpoin. Ei vauvana itkenyt, valvottanut, nauroi vain ja oli iloinen. Lapsena oli hiljainen, viihtyi itsekseen ja oli tyytyväinen. Ei kitissyt mistään oikein lapsenakaan, ei edes teininä. Teini-iässä taas tyttö aiheutti eniten murhetta kaikista lapsista. Syömishäiriö ja masennus vei teinivuodet, mutta parani niistä kuitenkin. Nykyisin opiskelee hyvää alaa ja seurustelee ihanan miehen kanssa.
Vaikka lapsuus ja varhaisteiniaika oli todella helppoa, niin teiniaikana aiheutti murhetta. Tyttö ei koskaan huutanut tai riidellyt, toisin kuin veljensä. Ei juonut tai tupakoinut. Hiljainen tapaus.
Pojat taas ovat olleet villimpiä niin lapsena kuin teininä. Vauva-aikana oli paljon unettomia öitä, ruoat eivät kelvanneet ja lapset olivat hankalia muutenkin, aika tyytymättömiä. Pojat tykkäsivät harrastaa enemmän, joten harrastuksia vaihdettiin vähän väliä kun sopivaa ei löytynyt. Teininä alkoholi ja tupakka vei, ehkä sitä teiniajan masennusta toisella. Tietysti pelasivat huoneissaan aika paljon, mutta olivat iltoja kavereiden kanssa. Fiksuja nuoria miehiä heistä kuitenkin tuli.
Lasten hankkimisessa pitää muistaa, vaikka olisikin helppo tapaus lapsena, koskaan ei tiedä mitä teinivuodet ja tulevaisuus tuo. Täytyy olla valmis tukemaan lasta tilanteessa kuin tilanteessa. Lapsen kasvattamisen helppous usein riippuu todella paljon lapsen luonteesta.
Omasta kokemuksestani pojat ovat helpompia. Ovat rauhallisempia ja empaattisempia. Leikkivät enemmän omissa oloissaan. Tytöillä menee helposti semmoseksi keimailevaksi show-meiningiksi. Tytöt monesti kimittävät roikkuen samalla aikuisen lahkeessa tai sitten vääntelehtivät peilin edessä. Aika monelta tytöltä puuttuu kyky leikkiä normaalisti, kun kaikki leikit keskittyy siihen itsensä esilletuontiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Nykyajan tytöt ovat kasvatettu prinsessoiksi, joille kaikenlainen materialismi tyllihameineen ja glittereineen on tärkeää. Mieluummin poika, jolle materiaalia tärkeämpää on leikkiminen, ulkoilu, urheilu ja kaverisuhteet.
Sanot itse että on kasvatettu ja sitten sanot että mieluummin haluat pojan. Kuka se pojan kasvattaa ja mikä estää kasvattamasta tyttöä tuollaiseksi ihanteesi mukaiseksi? Äly hoi.
Ihan yksilökysymys. Ihmettelen miten jotkut ihmiset edelleen yrittää saada tästä maailmasta jotain sukupuolten sotaa.
Myös pojat voivat joutua raiskatuksi, tai isäksi vasten tahtoaan.