Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin kuukausiraha pääkaupunkiseudulla

Vierailija
25.07.2018 |

Paljonko teidän noin 15-vuotiaanne saa pääkaupunkiseudulla rahaa käyttöönsä kuukaudessa? Siis normaalisti kouluvuoden aikana, kesäloma on sitten asia erikseen.

Meidän teini saa lapsilisän omaan käyttöönsä, 95 € vai mitä se nyt on. Ja tuo on tosiaan ihan vain "huvimenoihin", "oikeat" vaateostokset, hygieniatuotteet (jopa osa meikeistä), matkakortti, harrastukset, jne. maksetaan erikseen. Tuo lähes satanen kuussa menee meikkeihin, ripsiin, kynsiin, toppeihin ym. rimpsrampsuun, kaupungilla syömiseen, kahviin, herkkuihin jne. Ja aina on rahat loppu, tuo raha ei riitä alkuunsakaan. Ei osaa yhtään miettiä, kuinka paljon voi käyttää päivässä/viikossa, jotta rahaa riittäisi vielä loppukuussa. Eikä säästää mihinkään isompaan.

Olenko ihan hakoteillä (liian löysäkätinen/tiukka) teinille annettavan rahan suhteen? Olisi kiva vertailla muiden helsinkiläisnuorten rahankäyttöön.

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teidän teinit tekee vapaa-ajallaan, jos 20-50 € kuussa riittää huvituksiin? Satanen kuussa tekee reilu kolme euroa per päivä ja mitä sillä saa? Häthätää limun tai kahvin. Meillä teini lopetti paljon aikaa vieneen harrastuksen ja nyt vapaa-aikaa tuntuu olevan liian kanssa pelkkään hengailuun ja rahan kuluttamiseen. Jossainhan sitä aikaa täytyy kavereiden kanssa viettää, vaikka toki sitä minun mielestäni voisi viettää kotona tai muuallakin ihan ilmaiseksi.

Vierailija
82/113 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhaa ketjua, kun asia on nyt tullut meillä ajankohtaiseksi.

Miten on teinien kuukausirahan suhteen nykyään? Itse olen miettinyt, että teini saisi 150 euroa/kk nyt kun täyttää 15 v.. Tästä tulisi maksaa itse matkat, vaatteet, vapaa-aika, jne. Peruseläminen ja harrastukset tulisi kuitenkin kodin puolesta. Ajattelin, että voisi riittää, kun lukio on nykyään maksuton?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa yhtään viikko tai kuukausirahaa. Ei meillä oo semmosiin varaa. Saa kuitenkin tarvittaessa rahaa, jos on jokin tarve. Esim välillä hankkiakseen koulussa välipalaa, jos on pitkä päivä mikä kestää yli neljään.

Vierailija
84/113 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut viikkorahaa ollenkaan, syntymäpäivänä ja jouluna sain yhteensä jotain 100-200€ josta osan aina säästin. Vanhemmat maksoivat vaatteeni, hygieniatarvikkeet ja joitain satunnaisia hupiostoksia kuten videopelejä ja piirrustustarvikkeita koska ostin niitä harvoin. He myös pikemminkin tyrkyttivät rahaa jos pari kertaa vuodessa menin itse kaupungille kotona istumisen sijaan. Tämä ei tietenkään sovi kaikille jos lapsi tai teini ei ymmärrä että raha ei puussa kasva eikä kaikkea voi saada.

Vierailija
85/113 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa yhtään viikko tai kuukausirahaa. Ei meillä oo semmosiin varaa. Saa kuitenkin tarvittaessa rahaa, jos on jokin tarve. Esim välillä hankkiakseen koulussa välipalaa, jos on pitkä päivä mikä kestää yli neljään.

Oletteko koskaan laskeneet, kuinka paljon rahaa teiniin kuussa suunnilleen menee poislukien asuminen ja kotiruoka? Mietin vain, että jos teini maksaisi itse kaiken muun? Sitä nimittäin itse tällä kuukausirahalla haen.

Vierailija
86/113 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en saanut viikkorahaa ollenkaan, syntymäpäivänä ja jouluna sain yhteensä jotain 100-200€ josta osan aina säästin. Vanhemmat maksoivat vaatteeni, hygieniatarvikkeet ja joitain satunnaisia hupiostoksia kuten videopelejä ja piirrustustarvikkeita koska ostin niitä harvoin. He myös pikemminkin tyrkyttivät rahaa jos pari kertaa vuodessa menin itse kaupungille kotona istumisen sijaan. Tämä ei tietenkään sovi kaikille jos lapsi tai teini ei ymmärrä että raha ei puussa kasva eikä kaikkea voi saada.

Kuukausirahan idea olisi tosiaan saada teini budjetoimaan ja siksi sitä olen harkinnut.

Esim. viime talvena olisin ostanut hänelle kalliin talvitakin -50%, mutta rutisi siitä, että väri on väärä. Haluttu väri oli normihintainen. Kaveri on omista rahoistaan aika pihi, joten uskon, että väri ei olisi niin haitannut, mikäli olisi ollut omat rahat kyseessä...

Vierailija
87/113 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seutu halpa mutta pilvi kallis joten 2000 kuussa.

Muuten se alkaa ryösteleen ja muut vittuuntuu pahemman kerran - ja mikäli sen laillistavat niin piri kallis jne.

Muualla enempi koska kalliimpaa.

Hallitus päättänyt muuttaa maan hörhhländiaksi joten ei paljoa ole vaihtoehtoja. Lapsi jonnekin muualle tai menoa on, suuntaan tai toiseen.

Vierailija
88/113 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko koskaan laskeneet, kuinka paljon rahaa teiniin kuussa suunnilleen menee poislukien asuminen ja kotiruoka? Mietin vain, että jos teini maksaisi itse kaiken muun? Sitä nimittäin itse tällä kuukausirahalla haen.

Ei mene paljoa. Ei shoppaile tai käy hampurilaispaikoissa tai leffoissa. Lähinnä välipalaa käy ostamassa välillä pitkinä koulupäivinä. Käyttää omia rahojaankin säästäväisesti ja harkitsevasti. Meidän perheessä koitetaan muutenkin kuluttaa harkiten jo ympäristösyistä. Myöskään rahaa ei kovin paljoa ole.

Vierailija
89/113 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukausirahan idea olisi tosiaan saada teini budjetoimaan ja siksi sitä olen harkinnut.

Esim. viime talvena olisin ostanut hänelle kalliin talvitakin -50%, mutta rutisi siitä, että väri on väärä. Haluttu väri oli normihintainen. Kaveri on omista rahoistaan aika pihi, joten uskon, että väri ei olisi niin haitannut, mikäli olisi ollut omat rahat kyseessä...

Oikeasti, jätä se ilman sitä ja maksa jollekin että ottaa sen töihin. Jollei lähde niin pihalle.

Vierailija
90/113 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 euroa kk-rahaa, Hki. Maksan sen lisäksi vaatteet, matkat ja muut perusjutut. Teini lähinnä ostaa jotain omaa herkkuruokaa tai omia ostoksia tuolla. Sehän on vain 25 euroa per viikko.

Vierailija
91/113 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

500€ saa kuukaudessa meidän teinit 3 kpl.

Vierailija
92/113 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain 5mk viikossa.

Vierailija
93/113 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut itse viikkorahaa eikä saa omat lapsetkaan.

Vierailija
94/113 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lukiota käyvä teini saa 100€, siitä maksaa myös kevarin polttoaineet. Yli jää koko ajan säästöön. Yliopistossa opiskelva mutta kotona asuva saa 150€/kk josta maksaa ruuat yliopistolla ja vapaa-ajan kulunsa. Molemmille vanhemmat maksavat kaiken välttämättömän.

Vierailija
95/113 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, jätä se ilman sitä ja maksa jollekin että ottaa sen töihin. Jollei lähde niin pihalle.

On sen verran hyvä koulussa ja kunnianhimoinen, että ajattelin sijoittaa häneen ja toivoa, että hän elättää / hoitaa minut vanhana, kun hyvinvointivaltio on kuitenkin silloin jo romahtanut. ;)

Vierailija
96/113 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasten teiniajoista on jo muutama vuosi, joten en osaa sanoa nykyisiä summia. Mutta meillä oli minusta hyvin toimiva juttu se, että jos rahaa oli teinin mielestä liian vähän, niin sitä saattoi saada lisää tekemällä ylimääräisiä kotitöitä. Osa kotitöistä oli jaettu teineille niin, että ne piti tehdä ilman korvausta, mutta niiden lisäksi saattoi ottaa tehtäväkseen ylimääräisiä hommia.

Vierailija
97/113 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lukiota käyvä teini saa 100€, siitä maksaa myös kevarin polttoaineet. Yli jää koko ajan säästöön. Yliopistossa opiskelva mutta kotona asuva saa 150€/kk josta maksaa ruuat yliopistolla ja vapaa-ajan kulunsa. Molemmille vanhemmat maksavat kaiken välttämättömän.

Miten vaatteet?

Jos joutuu itse ostamaan vaatteet, onkohan 150 euroa lukiolaiselle liian vähän?

Vierailija
98/113 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teidän teinit tekee vapaa-ajallaan, jos 20-50 € kuussa riittää huvituksiin? Satanen kuussa tekee reilu kolme euroa per päivä ja mitä sillä saa? Häthätää limun tai kahvin. Meillä teini lopetti paljon aikaa vieneen harrastuksen ja nyt vapaa-aikaa tuntuu olevan liian kanssa pelkkään hengailuun ja rahan kuluttamiseen. Jossainhan sitä aikaa täytyy kavereiden kanssa viettää, vaikka toki sitä minun mielestäni voisi viettää kotona tai muuallakin ihan ilmaiseksi.

En itsekään käytä vapaa-ajan hengailuun kahviloihin yms. yli satasta kuussa joten riittänee myös teinille. Hän voi mennä töihin jos kaipaa enempi kulutusrahaa.

Vierailija
99/113 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itsekään käytä vapaa-ajan hengailuun kahviloihin yms. yli satasta kuussa joten riittänee myös teinille. Hän voi mennä töihin jos kaipaa enempi kulutusrahaa.

Olen varmaan aika tiukkapipoinen, mutta myös minusta 100 euroa kuussa pelkkään hengailuun on opettamista tuhlailuun. 

Vierailija
100/113 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vaatteet?

Jos joutuu itse ostamaan vaatteet, onkohan 150 euroa lukiolaiselle liian vähän?

Ostetaan tarpeelliset vaatteet, jos haluaa saada sitä sun tätä uutta vaatetta niin ostaa itse. Satanen on riittänyt, kyseessä on aika harkitsevasti kuluttava - säästää koko ajan sivuun jotta voi sitten ostaa vaikka merkkihupparin. Poika on kasvanut niin reipasta tahtia että kuukausiraha ei riittäisi vaatteiden hankkimiseen. Tyttö saman ikäisenä olisi pärjännyt 150€/kk vaateostoksineen kun kasvu oli jo pysähtynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi