Teinin kuukausiraha pääkaupunkiseudulla
Paljonko teidän noin 15-vuotiaanne saa pääkaupunkiseudulla rahaa käyttöönsä kuukaudessa? Siis normaalisti kouluvuoden aikana, kesäloma on sitten asia erikseen.
Meidän teini saa lapsilisän omaan käyttöönsä, 95 € vai mitä se nyt on. Ja tuo on tosiaan ihan vain "huvimenoihin", "oikeat" vaateostokset, hygieniatuotteet (jopa osa meikeistä), matkakortti, harrastukset, jne. maksetaan erikseen. Tuo lähes satanen kuussa menee meikkeihin, ripsiin, kynsiin, toppeihin ym. rimpsrampsuun, kaupungilla syömiseen, kahviin, herkkuihin jne. Ja aina on rahat loppu, tuo raha ei riitä alkuunsakaan. Ei osaa yhtään miettiä, kuinka paljon voi käyttää päivässä/viikossa, jotta rahaa riittäisi vielä loppukuussa. Eikä säästää mihinkään isompaan.
Olenko ihan hakoteillä (liian löysäkätinen/tiukka) teinille annettavan rahan suhteen? Olisi kiva vertailla muiden helsinkiläisnuorten rahankäyttöön.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
No hyvä että tiedostit että on liikaa.Mutta toki jää kaveripiirin ulkopuolelle helposti jos muilla ylimäärin rahaa.Tuon puolet tuosta voisitte yhteistuumin laittaa säästöön niin ei tule kiusausta tuhlata turhuuksiin.
Kuka sinä olet sanomaan mikä toisella on turhuutta? Tällaiset vanhemmat ärsyttävät niin paljon "se on ihan turha se merkkireppu jota olet halunnut jo kuukausia ja kaikilla muillakin on, tämä Tokmannin riepu ajaa ihan saman asian! Nyt ymmärrät mikä elämässä on tärkeää!" mutta heille tärkeät asiat, tietty shampoo tai rasva, ne ovat niitä oikeasti tärkeitä asioita joihin voi pistää rahaa.
Tuo on paljon. Olen itse opiskelija ja rahaa jää laskujen, vuokran yms jälkeen noin 150-180e koko kuuksi. Riittää ihan ok ruokaan ja vaatteisiinkin kun ostaa kirpparilta. Meikit ja "rimpsrampsut" ei mielestäni ole mitään pakollisia ostettavia.
Moni vastannut kirjoittaa, että onneksi meidän tyttö ei ole tekoripsiä käyttävä bimbo. Onnittelen teitä, kun olette osanneet kasvattaa lapsenne fiksuiksi. Minä ostan vaatteita vain pakon edessä, en omista yhtään merkkivaatetta tai -laukkua, meikkeihin minulta kuluu rahaa ehkä 20 € vuodessa ja olemme muutenkin tosi säästäväisiä. Mutta ei ole vanhempien esimerkki tässä(kään) asiassa auttanut.
Ap
Hirveitä natsivanhempia. Kyllä ne meikit ja vaatteet ovat teineille oikeasti tärkeitä ja pakollisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on paljon. Olen itse opiskelija ja rahaa jää laskujen, vuokran yms jälkeen noin 150-180e koko kuuksi. Riittää ihan ok ruokaan ja vaatteisiinkin kun ostaa kirpparilta. Meikit ja "rimpsrampsut" ei mielestäni ole mitään pakollisia ostettavia.
Ei se kuukausiraha mihinkään pakollisiin olekaan. Totta kai vanhemmat elättävät alaikäisen lapsensa täysin.
Se on nimenomaan teinin omaa rahaa, jonka käyttää juuri kuten huvittaa (pl. laittomuudet).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, olisipa itselläkin satanen joka kuukausi huvituksiin. Miten se ei muka voi riittää? Itse sain rahaa vanhemmilta vain perusteltuun tarpeeseen tai johonkin, mitä kovasti toivoin pidempään.
XDDDD Yksiin farkkuihin menee helposti 50 €, jolloin jäljellä on 50 € ja tarvitsisi laukkua, paitaa, herkkuja, meikkejä... Minulle 100 € oli pieni raha XD.
Farkut maksavat nykyään lähes 100 euroa, ainakin tällaiselle tädille joka ei halua käyttää rikkirevittyjä nuorisotyylisiä farkkuja vaan perinteisempiä.
Vaikuttaa isolta rahamäärältä kuukaudessa. Mutta jos haluatte siinä pysyä niin suosittelen jakamaan sen kahteen erään niin että toisen saa kuukauden puolivälissä.
Ne teidän järkevän vaatimattomat teininne vois kovasti toivoa enemmän käyttörahaa. Sitten kun pääsee omilleen niin voi vasta tulla ilmi. Esim. 70 luvun äidit ketjussa oli hirveästi tarinoita kun piti selvitä omista tarpeista ilman rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne teidän järkevän vaatimattomat teininne vois kovasti toivoa enemmän käyttörahaa. Sitten kun pääsee omilleen niin voi vasta tulla ilmi. Esim. 70 luvun äidit ketjussa oli hirveästi tarinoita kun piti selvitä omista tarpeista ilman rahaa.
Meillä teini saa kyllä ihan vaan pyytämällä lisää jos haluaa jotain enemmän tai lisää tms. Ja kaikki vaatteet, hiusten leikkuut, konsertit yms maksan minä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä teini saa kyllä ihan vaan pyytämällä lisää jos haluaa jotain enemmän tai lisää tms. Ja kaikki vaatteet, hiusten leikkuut, konsertit yms maksan minä.
Minä taas haluaisin päästä juuri tuosta eroon, että teini oppii, ettei rahat lopu koskaan, vaan aina saa lisää, kun vaan pyytää. Sitä budjetointia olen halunnut opettaa tuolla suurehkolla rahasummalla, mutta ei näköjään toimi meidän kohdalla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi alaikäiset eivät availe mitään salkkuja ja tilejä itse eivätkä osta osakkeita XD.
Huomaa kyllä, että arvon kommentoija ei tiedä mistään mitän.
Esimerkiksi Nordnetiin, johon teinille lopulta avattiin arvo-osuustili, vaadittiin vanhemmilta pientä paperi- ja allekirjoitusjumppaa, mutta kun kaikki oli paikoillaan, homma toimii teinin itsensä toimesta ja vanhempien valvonnassa. Degiroon homma olisi ollut vaikea, joten siihen ei ryhdytty. Mutta pääasiahan jutussa oli, että teini itse halusi aloittaa salkkuhommat.
-Se ärsyttävä omastaan ylpeä-
Itsellänihän ei vielä lapsia ole(helmikuussa syntyy esikoinen) mutta kyllä oma/t teinini tulee vähintään ton 100€/kk saamaan omiin menoihinsa.Nuorille on tärkeetä kaverit ja niitten kanssa touhuuminen,vaatteet,konsertit yms. Onko sit kivaa kun mukula istuu kotona yksin kun ei oo rahaa sosiaaliseen elämään kun vaånhemmat antaa 40€ kk rahaa joka ei riitä edes farkkuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas haluaisin päästä juuri tuosta eroon, että teini oppii, ettei rahat lopu koskaan, vaan aina saa lisää, kun vaan pyytää. Sitä budjetointia olen halunnut opettaa tuolla suurehkolla rahasummalla, mutta ei näköjään toimi meidän kohdalla. Ap
No ei meidän teini pyydä koskaan mitään älyttömyyksiä. Eli pyynnöt on perusteltuja, eikä niitä tule usein. Nyt maksoin liput yhteen vuotuistapahtumaan ja junaliput sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi alaikäiset eivät availe mitään salkkuja ja tilejä itse eivätkä osta osakkeita XD.
Esimerkiksi Nordnetiin, johon teinille lopulta avattiin arvo-osuustili, vaadittiin vanhemmilta pientä paperi- ja allekirjoitusjumppaa, mutta kun kaikki oli paikoillaan, homma toimii teinin itsensä toimesta ja vanhempien valvonnassa. Degiroon homma olisi ollut vaikea, joten siihen ei ryhdytty. Mutta pääasiahan jutussa oli, että teini itse halusi aloittaa salkkuhommat.
Ja se sun penska aikoo hakea opiskelemaan 1) Lääkkis 2) Oikkis vai 3) Taloustieteellinen? Jokos on kokoomusnuorissa vaikuttamassa?
Kyllähän tuo on paljon rahaa. Itse en teininä saanut kun parikymppiä sillon tällön. Parhaimmillaan 60 ja sekin meni yksiin farkkuihin ja jotain pientä päälle. Tarpeellisiin ostoksiin. Sisaruksia oli toki 5. En tosin asunut missään isossa kaupungissa. Pääkaupunkiseudulla tuo raha menee helposti parissa päivässä. Meikit ja vaatteet maksaa niin paljon. Mutta jos tuo summa on tosiaan vaan ns. ylimääräisiin menoihin, niin on aivan varmasti tarpeeksi ja tuo ehdotus että jaetaan vaikka kahteen kertaan kuukaudessa tuo raha, voisi toimia.
Vierailija kirjoitti:
Itsellänihän ei vielä lapsia ole(helmikuussa syntyy esikoinen) mutta kyllä oma/t teinini tulee vähintään ton 100€/kk saamaan omiin menoihinsa.Nuorille on tärkeetä kaverit ja niitten kanssa touhuuminen,vaatteet,konsertit yms. Onko sit kivaa kun mukula istuu kotona yksin kun ei oo rahaa sosiaaliseen elämään kun vaånhemmat antaa 40€ kk rahaa joka ei riitä edes farkkuihin.
Sitten vanhemmat valittavat palstalla, kun teini on kaikki illat kotona huoneessaan ruudun ääressä
Viikkoraha 10 euroa viikko. Ostetaan herkut, maksetaan matkat, vaatteet ja känny lasku.
Tuttu antaa 100 euroa kuukaudessa mutta ei se maksa oikein mitään teinien kuluja.
Onhan se kiva sanoa että saa paljon rahaa.
Käytännössä kuitenkin omat teinit saa enemmän koska heillä ei ole mitään kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se sun penska aikoo hakea opiskelemaan 1) Lääkkis 2) Oikkis vai 3) Taloustieteellinen? Jokos on kokoomusnuorissa vaikuttamassa?
Aikoo sairaanhoitajaksi, mutta on tosiaan menossa vasta lukioon, joten mieli voi muuttua. Ei ole kiinnostunut politiikasta, onneksi. Vielä.
Mä sain teininä lapsilisän ja se meni kaikkeen hömppään kuten AP:n tytöllä. Kotoa maksettiin sitten kaikki muu, myös hiukset vaatteet jne. Mitä nyt tuohon aikaan 20 vuotta sitten oli tarpeita. Kynsiä ja ripsiä ei laitettu silloin. Musta tuli vastuullinen rahan käyttäjä kun muutin pois kotoa, talo on oma ja maksettu luottotiedot aina olleet kunnossa jne. Kovin paljon en rahaa itsessään arvosta, se on vain rahaa elämiseen riittää ja siihen kuluu. Onnellinen ihminen kuitenkin olen. Ei haittaa vaikka ei oo suuria sijoituksia ja omaisuuksia.