Teinin kuukausiraha pääkaupunkiseudulla
Paljonko teidän noin 15-vuotiaanne saa pääkaupunkiseudulla rahaa käyttöönsä kuukaudessa? Siis normaalisti kouluvuoden aikana, kesäloma on sitten asia erikseen.
Meidän teini saa lapsilisän omaan käyttöönsä, 95 € vai mitä se nyt on. Ja tuo on tosiaan ihan vain "huvimenoihin", "oikeat" vaateostokset, hygieniatuotteet (jopa osa meikeistä), matkakortti, harrastukset, jne. maksetaan erikseen. Tuo lähes satanen kuussa menee meikkeihin, ripsiin, kynsiin, toppeihin ym. rimpsrampsuun, kaupungilla syömiseen, kahviin, herkkuihin jne. Ja aina on rahat loppu, tuo raha ei riitä alkuunsakaan. Ei osaa yhtään miettiä, kuinka paljon voi käyttää päivässä/viikossa, jotta rahaa riittäisi vielä loppukuussa. Eikä säästää mihinkään isompaan.
Olenko ihan hakoteillä (liian löysäkätinen/tiukka) teinille annettavan rahan suhteen? Olisi kiva vertailla muiden helsinkiläisnuorten rahankäyttöön.
Kommentit (113)
"Teini saa omiin ostoksiinsa meilläkin lapsilisän.
Ruuan, perus pesuaineet, lääkkeet jne saa talon puolesta. Meikit, kampaajat jne. säästää omista rahoistaa. Eipä onneksi ole mikään perusbimbo, joka pätee pidennyksillä ja tekoripsillä. Ymmärtää, että se, mikä pestään illalla pois naamalta on turha sijoitus. Liekö ihkaisen äitinsä oppeja, äitemuori kun kaunistaa itseään vain ripsivärillä (omakehu).
Sijoituksista sen verran, että meinasin itkeä onnesta, kun neiti pyysi ihkaiselta isältään neuvoja, miten avata oma salkku Degiroon.
Teini meni myös kesätöihin (lähetti CVn ja soittikin, eikä tarvinnut edes patistaa) ja palkastaan säästänyt kiltisti Norwegianin tilille 50%. Sanoo, että ostaa osakkeita, kunhan saa 3000 euroa kasaan.
Palkastaan säästänyt myös rahan, jonka aikoo käyttää uuteen puhelimeen syksyllä. Talo maksaa perushintaisen puhelimen, omasta taskusta kaivaa extran.
Teini ei koskaan aloita: "Saisko massii", vaan "Olisko jotain hommaa.." Hommaa löytyy aina. Siivous pitää tehdä ihan taksvärkkinä, mutta kaikesta ylimääräisestä maksetaan. Ikkunanpesu on niin vastenmielistä hommaa perheen pääosastolle, joten siitä maksetaan vitonen / ikkuna. Meillä ikkunat pestäänkin kerran kuussa huhtikuun alusta. En muuten ole neljään vuoteen pessyt ikkunoita.
Viime talvena ei tarvinnut raapata myöskään auton ikkunoita eikä tarvinnut tarttua kolaan kertaakaan, koska neiti sai kuukausirahaan 30 euron korotuksen niitä töitä vastaan.
Eipä voisi olla yhtään enempää ylpeä omastaan, kun luki aloituksen."
Miten joku voi kuulostaa noin rasittavalta XDDD.
Me ollaan rikkaita, eikä tod anneta kuin se 50 euroa. Ja ei muiten ole mitään tekoripsiä tms meidän tyttärillä.
Sitä paitsi alaikäiset eivät availe mitään salkkuja ja tilejä itse eivätkä osta osakkeita XD.
Kaikille annettu aina 0e. Joskus ovat saaneet esim. Synttärilahjaksi rahaa. Kolme lasta nyt 22-16 vuotiaat. Kaiken tarpeellisen ovat saaneet ja ylikin. Ovat kyllä oppineet käyttämään rahaa ilman hurjaa ”omien” rahojen kulutusta.
40€ sain itse. Sillä sai juuri lounaat lähipaikoista, kun koulussa oli huonoa ruokaa ja pitkä päivä piti jaksaa. No eipä tarvinnut kavereiden kanssa viettää aikaa vapaa-ajalla, kun ei ollut rahaa
Mä antaisin varmaan myös sen 95e. Toki siitä maksaisi meikkinsä / leffat ja herkut ja sellaiset itse. Hygienia tuotteet ja tarpeelliset vaatteet vanhemmat maksaa (talvitakki ja kengät jne) ei tuo minusta mikään hirveän iso raha ole.
Vierailija kirjoitti:
40€ sain itse. Sillä sai juuri lounaat lähipaikoista, kun koulussa oli huonoa ruokaa ja pitkä päivä piti jaksaa. No eipä tarvinnut kavereiden kanssa viettää aikaa vapaa-ajalla, kun ei ollut rahaa
"Koulussa oli huonoa ruokaa". Vinkki lapsosille: salaatti ja näkkäri.
Meillä 17v tyttö saa 200€/kk mutta ostaa tuolla rahalla lukiokirjat+muut koulutarvikkeet. Ja maksaa koulumatkansa tosin siltä osin on valinnut että polkee ympäri vuoden pyörällä 12km suuntaansa ennemmin kuin tuhlaa rahojaan 😀
Suurimman osan vaatteistakin ostaa itse. Me ostetaan lähinnä kengät ja kalliimmat ulkovaatteet.
Osaa säästää ja suunnitella menonsa niin että riittää
Meidän 14-vuotias saa 10 €/viikko. Eli 40 €/kk.
Lisäksi maksan matkarahaa kun lähtee tyttöystävän luo toiseen kaupunkiin, ei joudu viikkorahaa siihen käyttämään. Ostan myös vaatteet, puhelimet ym. Ja jos pyytää kaupasta tuomaan jotain (tai lähtee mukaan kauppaan) niin ostan mitä haluaa. Siis karkkeja, limua ym.
Huh, olisipa itselläkin satanen joka kuukausi huvituksiin. Miten se ei muka voi riittää? Itse sain rahaa vanhemmilta vain perusteltuun tarpeeseen tai johonkin, mitä kovasti toivoin pidempään.
16-vuotias tyttö saa 550 euroa.
Tästä maksaa kaiken paitsi asumisen ja ruuan kotona eli harrastuksensa, puhelimen, vaatteet, konserttiliput, matkat jne.
Kyllästyttiin säätämään koko asiasta. Tämä on toiminut, kertaakaan ei ole valittanut.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tosi paljon kaikille vastanneille. Tämä selkiyttää ja vahvistaa omia ajatuksia. Kun on ainoa lapsi (kuten varmaan arvasitte) ja tytön kavereissa paljon varakkaista perheistä tulevia, niin kaipaa tueksi muiden ajatuksia. Liian löyhästi olen rahaa antanut. Tosin hyvänä ajatuksena oli, ja niin tytön kanssa sovittiin, että puolet rahasta jää aina säästöön. Jotta oppii säästämään ja käyttämään rahaa. Ei ole vielä oppinut, sekoaa tuosta rahamäärästä, joten rahahanat tiukkenee tästä lähtien.
Lisää mielipiteitä saa edelleen kertoa. Ap
Ei kukaan opi säästämään niin että pakotetaan pistämään osa rahoista säästöön. Se pitää tulla itseltä. Erään kaverin isä pakotti aina pistämään säästöön synttärirahat vaikka kortissa luki "osta joku lelu mistä itse tykkäät!" en tiedä saiko niitä rahoja sitten itse ikinä..
Vierailija kirjoitti:
Meillä 17v tyttö saa 200€/kk mutta ostaa tuolla rahalla lukiokirjat+muut koulutarvikkeet. Ja maksaa koulumatkansa tosin siltä osin on valinnut että polkee ympäri vuoden pyörällä 12km suuntaansa ennemmin kuin tuhlaa rahojaan 😀
Suurimman osan vaatteistakin ostaa itse. Me ostetaan lähinnä kengät ja kalliimmat ulkovaatteet.
Osaa säästää ja suunnitella menonsa niin että riittää
Mikä vi.tun meillä tyttö???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Koulussa oli huonoa ruokaa". Vinkki lapsosille: salaatti ja näkkäri.
Huono vinkki. Ei salaatti ja näkkäri pidä nälkää
Vierailija kirjoitti:
Huh, olisipa itselläkin satanen joka kuukausi huvituksiin. Miten se ei muka voi riittää? Itse sain rahaa vanhemmilta vain perusteltuun tarpeeseen tai johonkin, mitä kovasti toivoin pidempään.
XDDDD Yksiin farkkuihin menee helposti 50 €, jolloin jäljellä on 50 € ja tarvitsisi laukkua, paitaa, herkkuja, meikkejä... Minulle 100 € oli pieni raha XD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
XDDDD Yksiin farkkuihin menee helposti 50 €, jolloin jäljellä on 50 € ja tarvitsisi laukkua, paitaa, herkkuja, meikkejä... Minulle 100 € oli pieni raha XD.
Jep, meikkivoide 20e, ripsari 20e.. Ja niitähän teineillä kuluu.
No hyvä että tiedostit että on liikaa.Mutta toki jää kaveripiirin ulkopuolelle helposti jos muilla ylimäärin rahaa.Tuon puolet tuosta voisitte yhteistuumin laittaa säästöön niin ei tule kiusausta tuhlata turhuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
16-vuotias tyttö saa 550 euroa.
Tästä maksaa kaiken paitsi asumisen ja ruuan kotona eli harrastuksensa, puhelimen, vaatteet, konserttiliput, matkat jne.
Kyllästyttiin säätämään koko asiasta. Tämä on toiminut, kertaakaan ei ole valittanut.
Eli kuusikymppiä enemmän kuin toimeentulotuen perusosa.
Siitä pitää tietysti ostaa ruuat eli olette varsin avokätisiä. Mutta mikäs siinä, jos on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaa säästää ja suunnitella menonsa niin että riittääMikä vi.tun meillä tyttö???
Kysyttiin paljonko teillä teinit saa kuukausi rahaa vastattiin että meillä tyttö saa.
Ongelma oli?
Me saatiin molemmat 100 €. Jos tuli liian iso puhelinlasku niin kk-rahaa vähennettiin. Tuolla rahalla piti hoitaa shoppailut.