Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin kuukausiraha pääkaupunkiseudulla

Vierailija
25.07.2018 |

Paljonko teidän noin 15-vuotiaanne saa pääkaupunkiseudulla rahaa käyttöönsä kuukaudessa? Siis normaalisti kouluvuoden aikana, kesäloma on sitten asia erikseen.

Meidän teini saa lapsilisän omaan käyttöönsä, 95 € vai mitä se nyt on. Ja tuo on tosiaan ihan vain "huvimenoihin", "oikeat" vaateostokset, hygieniatuotteet (jopa osa meikeistä), matkakortti, harrastukset, jne. maksetaan erikseen. Tuo lähes satanen kuussa menee meikkeihin, ripsiin, kynsiin, toppeihin ym. rimpsrampsuun, kaupungilla syömiseen, kahviin, herkkuihin jne. Ja aina on rahat loppu, tuo raha ei riitä alkuunsakaan. Ei osaa yhtään miettiä, kuinka paljon voi käyttää päivässä/viikossa, jotta rahaa riittäisi vielä loppukuussa. Eikä säästää mihinkään isompaan.

Olenko ihan hakoteillä (liian löysäkätinen/tiukka) teinille annettavan rahan suhteen? Olisi kiva vertailla muiden helsinkiläisnuorten rahankäyttöön.

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä teini saa kyllä ihan vaan pyytämällä lisää jos haluaa jotain enemmän tai lisää tms. Ja kaikki vaatteet, hiusten leikkuut, konsertit yms maksan minä.

Minä taas haluaisin päästä juuri tuosta eroon, että teini oppii, ettei rahat lopu koskaan, vaan aina saa lisää, kun vaan pyytää. Sitä budjetointia olen halunnut opettaa tuolla suurehkolla rahasummalla, mutta ei näköjään toimi meidän kohdalla. Ap

Toimiihan se kunhan et anna lisää rahaa kun kaikki on käytetty. Tyhmempikin jossain kohtaa tajuaa että kas "tuo konsertti on loppukuusta, äiti ei ikinä anna tuollaisiin rahaa eli jos nyt käytän kaiken, en pääse sinne.. Hmm.."

Vierailija
62/113 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellänihän ei vielä lapsia ole(helmikuussa syntyy esikoinen) mutta kyllä oma/t teinini tulee vähintään ton 100€/kk saamaan omiin menoihinsa.Nuorille on tärkeetä kaverit ja niitten kanssa touhuuminen,vaatteet,konsertit yms. Onko sit kivaa kun mukula istuu kotona yksin kun ei oo rahaa sosiaaliseen elämään kun vaånhemmat antaa 40€ kk rahaa joka ei riitä edes farkkuihin.

Sitten vanhemmat valittavat palstalla, kun teini on kaikki illat kotona huoneessaan ruudun ääressä

Hoh hoijaa!

Jos menoja tulee niin annetaan niihin rahaa erikseen.

Ei tarvitse kun kysyä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaana tienasin ilta- ja viikonlopputöillä noin 200-300€/kk. Satunnaisesti myös aamuisin kävin ennen koulun alkua heittelemässä hevoset pihalle, tallilla siis näitä töitä tein, ja niistä maksettiin. Aikalaillahan nuo toki meni oman hevosen kuluihin sitten, muihin kuluihin, tallivuokran maksoivat vanhemmat. Ei tosin kyseessä Helsinki, mutta aika pieniltä kuulostaa nuo teinien käytössä olevat rahat monella...

Vierailija
64/113 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi alaikäiset eivät availe mitään salkkuja ja tilejä itse eivätkä osta osakkeita XD.

Huomaa kyllä, että arvon kommentoija ei tiedä mistään mitän.

Esimerkiksi Nordnetiin, johon teinille lopulta avattiin arvo-osuustili, vaadittiin vanhemmilta pientä paperi- ja allekirjoitusjumppaa, mutta kun kaikki oli paikoillaan, homma toimii teinin itsensä toimesta ja vanhempien valvonnassa. Degiroon homma olisi ollut vaikea, joten siihen ei ryhdytty. Mutta pääasiahan jutussa oli, että teini itse halusi aloittaa salkkuhommat.

-Se ärsyttävä omastaan ylpeä-

Ja se sun penska aikoo hakea opiskelemaan 1) Lääkkis 2) Oikkis vai 3) Taloustieteellinen? Jokos on kokoomusnuorissa vaikuttamassa? 

Mitä vikaa kauppiksessa, lääkiksessä tai oikiksessa?

Vierailija
65/113 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä annetaan 100€/kk. Joutuu tuosta maksamaan puhelinlaskunsa ja harrastuksensa (maksaa noin 30€/kk). Mitä enemmän puhuu puhelimessa niin sitä suurempi lasku ja sitä vähemmän rahaa jää. Myös osittain vaatteet maksaa tuosta. Ns. Pakolliset hankinnat hoidetaan kyllä, esimerkiksi jos talvitakki on kulahtanut niin ostetaan uusi. Jos uusi takki on pakko saada, kun ei ole enää muodissa niin sitten saa itse säästää siihen rahat.

Vierailija
66/113 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itse lukioikäisenä 300€/kk, josta maksettiin kaikki vaatteet, harrastus, lukiokirjat, matkakortti ja muut ylimääräiset. Oli toimiva systeemi ja opetti ajattelemaan rahankäyttöä myös yhtä kuukautta pidemmälle. Koulukirja- ja harrastuslaskut kun usein kertyvät lukukausien alkuun. Parasta tässä oli se, että rahasumma oli laskettu kulutuksen perusteella ja oli tiedossa ettei rahaa saa pyytämällä lisää. Reilua kummallekin osapuolelle. Erikseen tuli tietysti sukulaisilta saadut rahat, joulu- ja synttärilahjat sekä ulkomaan kisamatkan (ilman käyttörahaa) sain joululahjaksi.

Vierailija
67/113 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole muistanut maksaa viikko- tai kuukausirahaa kuin muutaman kerran. Lapsi saa ehdottaa asioita, mitä toivoo ostettavaksi tai mihin tarvitsee rahaa, mietitään sitten hankinnan tarpeellisuutta ja annan rahan jos hankinta kannattaa meidän molempien mielestä tehdä. Lapsi on hyvinkin kohtuullinen ja harkitsevainen rahankäyttäjä  ja yleensä olen antanut rahaa kaikkiin toiveisiin.  Lapsella on omaisuutta, mikä kartuttaa säästöjä (tuleviin opiskeluihin yms), joten säästöön ei erikseen tarvitse saada muuten rahaa.  Ilman viikko- tai kuukausirahaa näyttää oppivan ihan hyvät taloustaidot näinkin. 

Vierailija
68/113 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 17v tyttö saa 200€/kk mutta ostaa tuolla rahalla lukiokirjat+muut koulutarvikkeet. Ja maksaa koulumatkansa tosin siltä osin on valinnut että polkee ympäri vuoden pyörällä 12km suuntaansa ennemmin kuin tuhlaa rahojaan 😀

Suurimman osan vaatteistakin ostaa itse. Me ostetaan lähinnä kengät ja kalliimmat ulkovaatteet.

Osaa säästää ja suunnitella menonsa niin että riittää

Eihän toi voi riittää mitenkään. Juuri riittää lukiokirjoihin

Vierailija
69/113 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellänihän ei vielä lapsia ole(helmikuussa syntyy esikoinen) mutta kyllä oma/t teinini tulee vähintään ton 100€/kk saamaan omiin menoihinsa.Nuorille on tärkeetä kaverit ja niitten kanssa touhuuminen,vaatteet,konsertit yms. Onko sit kivaa kun mukula istuu kotona yksin kun ei oo rahaa sosiaaliseen elämään kun vaånhemmat antaa 40€ kk rahaa joka ei riitä edes farkkuihin.

Uusia farkkuja ei tarvitse joka kuussa. Teinin on ihan terveellistä oppia suunnittelemaan, mitä ”isompaa” ostaa missäkin kuussa. Ja jos ostaa isompaa niin ei saa niin paljoa niitä pienempiä, kuten kahvilareissuja. Niinhän aikuisenakin on mietittävä.

Vierailija
70/113 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin köyhä, ettei lapsella 16v. tyttö ole puoleltani mitään käyttörahaa. 

Tekee töitä koulun ohella ja nyt kesällä on ollut kuukauden. Siitä sai 1800 euroa. Kouluaikana tienaa n. 300 kuussa hoitamalla naapuruston tietokoneasioita vanhuksille, lapsia ja koiria. 

Hirvittää luikiomaksut. Kummi on luvannut kyllä ostaa koulukirjat, mutta onhan lukiosta helposti muitakin kuluja, tulee kieliryhmien matkoja ja ylipäänsä erinäisiä juttuja, joita ei peruskoulussa ole. 

Vierailija
71/113 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkakortti aina ladattuna ja 50€/kk. isot hankinnat yhdessä harkitusti.

Vierailija
72/113 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niin köyhä, ettei lapsella 16v. tyttö ole puoleltani mitään käyttörahaa. 

Tekee töitä koulun ohella ja nyt kesällä on ollut kuukauden. Siitä sai 1800 euroa. Kouluaikana tienaa n. 300 kuussa hoitamalla naapuruston tietokoneasioita vanhuksille, lapsia ja koiria. 

Hirvittää luikiomaksut. Kummi on luvannut kyllä ostaa koulukirjat, mutta onhan lukiosta helposti muitakin kuluja, tulee kieliryhmien matkoja ja ylipäänsä erinäisiä juttuja, joita ei peruskoulussa ole. 

Aika antelias kummi

Vierailija
73/113 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on saneet jo nuorina satunnaisesti rahaa. Heillä on ollut muutama satanen omassa lompakossa. Nykyään omat visaelektronit ja tilille laitetaan 40e kk. Maksavat omat mopobensat ja huvituksia. Tilillä on aina rahaa ihan reilusti. Nyt myös kesätyörahat. Kummallakaan ei raha polttelee käsissä

Ostan vaatteet, kirjat, parturit ym

Vierailija
74/113 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja siskolla oli muksuna aina sääntö, että jos jotakin "ylimääräistä" (kirjoja, leffalippuja, erityinen vaate jne.) haluttiin, sitä pyydettiin. Kuukausirahoja ei ollut, ainoastaan sukulaisten antamat synttäri- ja joululahjarahat. Jos haluttu tavara oli kalliimpi mutta pystyttiin perustelemaan sen tarve, tehtiin meille selväksi, että seuraavaa isoa hankintaa sai odottaa syntymäpäivään asti tms. Ja tietty kaikki riippui kunnollisesta käytöksestä, hyvistä numeroista jne... ei olisi tullut mieleenkään jonkun turhan teinikiukuttelun tai huonon koenumeron (tosin niitä ei koskaan ollut) jälkeen lähteä vonkaamaan uusia kenkiä. Äiti piti tosin aina huolta siitä, että mahdollisen hätätilanteen varalla oli molemmilla lompakossa aina kympin verran rahaa. Mistään ei jääty vaille, ja kotiaskareisiin osallistuttiin ihan normisääntönä, ei palkkion toivossa. Täyspäisiä tuli molemmista. :)

Lisäyksenä, mun kohdalla (olen sisaruksista vanhempi) kokeiltiin myös viikko-/kuukausirahaa. Ei toiminut, koska mulla ei 13-14 -vuotiaana vain ollut tarpeeksi ymmärrystä ja itsehillintää. Joten palattiin tuohon "tarpeen mukaan, harkitusti, vanhemman hyväksynnän kautta" -malliin, ja kaikki oli hyvin. :)

Vierailija
75/113 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin työt 14-vuotiaana, ja siitä asti olen kattanut omat kuluni asumista lukuunottamatta. Lukio maksoi retket yms., kirjat lainasin kirjastosta ja harrastuksena on ollut halpis kuntosalilla käynti sekä lukeminen. Perheeni oli ongelmainen eikä varaa ollut kuin vuokraan ja ruokaan, tiukkaa teki sekin. Kyllä tästä itsenäisyydestä on ollut hirveästi hyötyä, ja mielestäni nuoria olisi hyvä kannustaa siihen. En tarkoita saarnata, mutta kasvatusmielessä tiukempi linja voi olla tehokkaampi tässä asiassa.

Vierailija
76/113 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ja siskolla oli muksuna aina sääntö, että jos jotakin "ylimääräistä" (kirjoja, leffalippuja, erityinen vaate jne.) haluttiin, sitä pyydettiin. Kuukausirahoja ei ollut, ainoastaan sukulaisten antamat synttäri- ja joululahjarahat. Jos haluttu tavara oli kalliimpi mutta pystyttiin perustelemaan sen tarve, tehtiin meille selväksi, että seuraavaa isoa hankintaa sai odottaa syntymäpäivään asti tms. Ja tietty kaikki riippui kunnollisesta käytöksestä, hyvistä numeroista jne... ei olisi tullut mieleenkään jonkun turhan teinikiukuttelun tai huonon koenumeron (tosin niitä ei koskaan ollut) jälkeen lähteä vonkaamaan uusia kenkiä. Äiti piti tosin aina huolta siitä, että mahdollisen hätätilanteen varalla oli molemmilla lompakossa aina kympin verran rahaa. Mistään ei jääty vaille, ja kotiaskareisiin osallistuttiin ihan normisääntönä, ei palkkion toivossa. Täyspäisiä tuli molemmista. :)

Lisäyksenä, mun kohdalla (olen sisaruksista vanhempi) kokeiltiin myös viikko-/kuukausirahaa. Ei toiminut, koska mulla ei 13-14 -vuotiaana vain ollut tarpeeksi ymmärrystä ja itsehillintää. Joten palattiin tuohon "tarpeen mukaan, harkitusti, vanhemman hyväksynnän kautta" -malliin, ja kaikki oli hyvin. :)

Meillä ovat osanneet jo 7v saakka säädellä kulutustaan eikä rahat ole poltelleet.

Vierailija
77/113 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tässä -lasten saamassa viikko/ kuukausi -rahassa isojakin eroja maantieteellisesti.... En käy väittämään, etteikö voisi olla, mutta jokin silti hieman tökkii... 

No, ihan se on faktaa, että jollain alueilla on kalliimmat hinnat ja toisella halvemmat tällä omalla maallemme...

Muuallakin kai kuin pk-seudulla voi ola kallista. Siellä ainaki on.

Palkkataulukoissa julkisella alalla ainakin on eri palkka niillä alueilla joilla elinkustannukset on kalliimmat tai edullisemmat.

Kai se sama pätee.

Vierailija
78/113 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 15-vuotias tyttäreni saa satasen kuussa. Sillä hoitaa omat kustannuksensa, kun on kavereiden kanssa liikenteessä, useimpina kuukausina tuosta jää useampi kymppi käyttämättä, mutta nyt kesällä, kun harrastukset ovat olleet tauolla, kulutus on kasvanut, kun on aikaa enemmän kulkea turuilla ja toreilla ja ostetaan jätskiä ja hampurilaisia ja meikkejä ja ja ja...

Vierailija
79/113 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään kiinteää summaa. Lapsilla on electronit ja sieltä katselen ajoittain, että paljonko on. Ja kans vähän sitä et mihin käyttävät. Jos ruvetaan jotain paysafe-latauksia ostelemaan nii siihen ne rahat ei oo tarkoitettu. Toinen laps hoitaa paljon jo omia hankintojaan (siis huolehtii, apteekki, rintsikat, harrastusvälineet, eväät), joten hällä useimmiten 100-200 käytettävänä. Kesäduunirahat ovat tietty täysin omassa hallinnassa. Nuorempi lähinnä käy herkkuostoksilla. Hyvin säästeliäästi, söpöjä 3 euron ostoksia alepasta, joskus joku leffalippu tai kahvilakäynti. 

Me maksetaan tietty harrastukset ja ruoka. Harrastukset on vanhempien suostumuksella valittu ja ei tulisi mieleenkään laittaa heitä maksamaan niitä. Toisella on todella kallis, toisella kaksi mutta huom. edullisempaa. Perheen valintoja nekin.

Raha ei ole mikään palkka kotitöistä, ne meillä on nakitettu ihan sellaisenaan. Itselläni ei teininä ollut ikinä rahaa, jostain pitsalla käymisestäkin piti tapella että kerran puoleen vuoteen sai mennä ja silloinkin oli ihan turhaa muka ottaa kolajuomaa kun vesi ei maksa mitään. Omilleni haluan vähän taloudellista vapautta. :-) Olemme hyvätuloisia, joten tämä on helppo toteuttaa. Myös lapset tietävät että olemme hyvätuloisia ja sen että kun tästä omilleen lähtevät niin elintaso laskee radikaalisti. Nyt tärkeintä heillä on kasvaa kunnon ihmisiksi, hankkia hyvä koulutus ja eväät elämään.

Ja huom, keskustelemme paljon kaikista ostoksista eikä suinkaan vinguteta kortteja loputtomasti. Itse asiassa molemmat lapset vihaavat esim. vaateostoksia ja haluavat hyvin minimalistisen garderoobin.

Vierailija
80/113 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan ikä kertaa kaksi eli 13 vuotias saa 26 euroa.

10 vuotias 20 euroa kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä