Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seura: TE-toimiston virkailija paljastaa Seuralle, kuinka härskisti työnantajat hyväksikäyttävät ilmaista työvoimaa

Vierailija
24.07.2018 |

Seura sai kaksi viikkoa sitten postia yllättävältä taholta, työ- ja elinkeinotoimistosta.

Kirjoittaja on nimettömänä pysyttelevä virkailija, joka on seurannut jo pitkään palkattoman työvoiman hyväksikäyttöä lähietäisyydeltä. Nyt hän on saanut tarpeekseen – ja haluaa kertoa totuuden.

Virkailija on työskennellyt jo pitkään työ- ja elinkeinotoimistossa asiantuntijana. Hän ei halua esiintyä omalla nimellään, koska pelkää työnsä puolesta.

”Olen jo vuosia seurannut, kuinka palkatonta työvoimaa käytetään hyväksi. Tätä hyväksikäyttöä harjoitetaan milloin minkäkin nätin tavoitteen nimissä”, virkailija kertoo. (Miten ministeriö vastasi TE-toimiston asiantuntijan väitteisiin? Lue juttu täältä.)

Viimeisin ”nätti tavoite” on Sipilän hallituksen aktiivimalli, joka astui voimaan vuoden 2018 alussa.

Aktiivimalli on kuitenkin vain jäävuoren huippu. Yhä useampi suomalainen on ”harjoittelussa”, ”kuntoutuksessa” tai ”kokeilussa” –eli työskentelee ilman korvausta.

Uuden ohjeistuksen mukaan työsopimusta laatiessa TE-toimiston ei tarvitse enää varmistaa, onko työnantaja tarjonnut lisätunteja ensin osa-aikaisille, irtisanotuille tai lomautetuille työntekijöille.

Virkailija kertoo esimerkin: eräs nuori oli ollut puolen vuoden työkokeilussa pienehkössä yrityksessä. Kokeilu sujui hyvin, ja positiivisesta palautteesta rohkaistuneena nuori kysyi mahdollisuutta jatkaa yrityksessä TE-toimiston myöntämällä palkkatuella.

”Yrittäjä oli nauranut nuorelle päin naamaa, että miksi ihmeessä hän maksaisi edes osan palkkakuluista, sillä hän saa koko ajan ilmaista työvoimaa”, virkailija kertoo.

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/aktiivimalli-jaavuoren-huippu-pysa…

Kommentit (388)

Vierailija
121/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan tuon seuran jutun laittaa sähköpostina kaikille kansanedustajille. Ehkä niistä 5-10 jopa lukee sen?

Miksi luulet etteivät ne tiedä jo asiasta, ole tienneet jo kauan. Asiastahan on valitettu kohta parikymmentä vuotta eli siitä lähtien kun joku sai kuningasidean pistää työttömät ilmaisduuneihin oikeisiin firmoihin (what could go wrong...).

Tosiasiassa nuo ovat aktiivisesti olleet kuuntelematta valituksia aiheesta koska uskovat olevansa oikeassa eikä muutenkaan kansan napinat kiinnosta. 

Kansanedustajia ei kansan napinat tai hyvinvointi kiinnosta.

Mitähän he luulevat sanan "kansanedustaja" tarkoittavan?

Valtaa, asemaa, rahaa, lomaa, suhteita - itselle.

Vierailija
122/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttuja mulle nuo kirjastoalan kokeilut ja palkkatuetut työt. Mulla on kirjastoalankoulutus ja olen silti ollut kokeilussa ja palkkatuetussa työssä kirjastossa. Palkkatuettu työ oli ihan ok, koska sain siitä lopulta normaalin palkan. Työkokeilu taas tuntui naurettavalta, kun tein koulutustani vastaavaa työtä, ihan samaa mitä palkalliset tekivät, lauantaivuorojakin, saamatta siitä kuitenkaan palkkaa. Sentään sain tehdä 6h/pv kun vaadin. Lopetin kokeilussa kahden kuukauden jälkeen, koska tiesin että töitä en tule saamaan. Hirveesti mua kiiteltiin ja voivoteltiin, että voi kunpa voitaisiin sut pitää, mutta harmi kun ei ole rahaa. Seuraavana maanantaina aloitti uusi palkkatuellinen työntekijä. Suostuin näihin, koska halusin saada lisää kokemusta kirjastoista ja että siitä olisi hyötyä myöhemmin. Enää en aio suostua. Laitoin avoimia hakemuksia eri kirjastoihin ja moni kyseli, että olisinko kiinnostunut kokeilusta. Ihan naurettavaksi mennyt koko touhu. 

Onko tullut jokin muutos; oman alan töihinhän ei pitänyt olla mahdollista joutua "kokeilemaan".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusajalta maksetaan lisäksi 9 tai 18 euron suuruista verotonta kulukorvausta viideltä päivältä viikossa. 9 euron suuruista kulukorvausta ei tarvitse erikseen hakea, vaan se maksetaan ansiopäivärahan lisänä. Korvaus on tarkoitettu ateria- ja matkakustannusten korvaamiseksi. Sen vuoksi sitä ei makseta koulun loma-ajoilta.

Korotettua kulukorvausta (18 euroa) maksetaan, jos opiskelija osallistuu koulutukseen työssäkäyntialueensa ulkopuolella.

Paperiliitto

Vierailija
124/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttuja mulle nuo kirjastoalan kokeilut ja palkkatuetut työt. Mulla on kirjastoalankoulutus ja olen silti ollut kokeilussa ja palkkatuetussa työssä kirjastossa. Palkkatuettu työ oli ihan ok, koska sain siitä lopulta normaalin palkan. Työkokeilu taas tuntui naurettavalta, kun tein koulutustani vastaavaa työtä, ihan samaa mitä palkalliset tekivät, lauantaivuorojakin, saamatta siitä kuitenkaan palkkaa. Sentään sain tehdä 6h/pv kun vaadin. Lopetin kokeilussa kahden kuukauden jälkeen, koska tiesin että töitä en tule saamaan. Hirveesti mua kiiteltiin ja voivoteltiin, että voi kunpa voitaisiin sut pitää, mutta harmi kun ei ole rahaa. Seuraavana maanantaina aloitti uusi palkkatuellinen työntekijä. Suostuin näihin, koska halusin saada lisää kokemusta kirjastoista ja että siitä olisi hyötyä myöhemmin. Enää en aio suostua. Laitoin avoimia hakemuksia eri kirjastoihin ja moni kyseli, että olisinko kiinnostunut kokeilusta. Ihan naurettavaksi mennyt koko touhu. 

Onko tullut jokin muutos; oman alan töihinhän ei pitänyt olla mahdollista joutua "kokeilemaan".

Ammattiin valmistumisen jälkeen menin te-toimiston kautta työkokeiluun koska heillä ei ollut tarjota palkkatöitä. Oman alan töitä sius tein.

Vierailija
125/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän 2 kehitysvammaista tukityöllistettyä toinen hyllyttää kaupassa tavaroita ja toinen työskentelee keittiöapulaisena.

Mutta he eivät saa samanlailla palkkaa kuin muut samassa työssä olevat.

Mielestäni se ei ole reilua.

Itse olen ollut kaupassa töissä ja meillä ainakin kehitysvammaiset tukityöllistetyt eivät päässeet edes puoleen tavistyöntekijän tehoista. Jos näille pitäisi maksaa samaa palkkaa kuin muille, samalla hinnalla saa tavistyöntekijän ja kehitysvammainen jää palkkaamatta. Näin se nyt vain on.

Usein se työ on kehitysvammaiselle vaativampaa kuin ns normaalille. Sitäkin voi miettiä onko oikein teettää jollakulla vaativaa työtä ja maksaa siitä huonosti.

Ymmärrän kauppiaan näkökulman mutta turha kieltää etteikö tuossa käytettäisi vammaisia hyväksi.

Vierailija
126/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä on ollut jo vaikka kuinka kauan. Mieheni meni huonekaluliikkeeseen tällaiseen (9€/päivä, oli markka-aikaa joten en muista paljonko tuo silloin oli) "työhön" koska hänelle luvattiin opettaa esim. verhoilua ja uusien sähkölaitteiden käyttöä. Kahdessa viikossa huomasi että mitään ei aiottu opettaa vaan hänet oli otettu hanttihommiin, teki todella raskasta työtä, kantoi puuelementtejä halliin ja olivat vielä hoputtaneet että voisitko tehdä nopeammin. Oli vielä aloittaessaan kuullut kun pomo oli jonkun pikkupomon kanssa hymyillen ja iloisina jutellut että "meidän ei tarvitse maksaa mitään". Eivät aluksi maksaneet edes lounasta. Alkoivat todella pitkin hampain maksaa lounaan sen jälkeen kun työkkäri oli heille sanonut että yleensä tällaisissa tilanteissa työnantaja tarjoaa lounaan. Mies lopetti kahden viikon jälkeen tämän hyväksikäytön ja otti karenssin.

Miten hän tuli karenssin ajan toimeen? Oletko itse työssä tai saitteko toimeentulotukea karenssiaikana työttömyyskorvauksen sijaan?

Sai muistaakseni toimeentulotukea sen ajan jotenkin alennettuna. Itse asuin silloin vielä lapsuudenkodissa. Olimme siis nuoria tuolloin. Pari vuotta työttömänä oltuaan mies sai oikean työpaikan josta maksettiin/maksetaan palkkaa ja on edelleen samassa paikassa töissä näin vajaan 20 vuoden jälkeen. Tuo muka "työpaikka" oli aivan törkeää hyväksikäyttöä (halusivat aivan selvästi vaan hanttihommiin tekijän vaikka lupailivat muuta), mutta näitä luettuani näköjään mikään ei ole muuttunut, varmaan tämä on koko ajan lisääntynyt vaan.

Ei edes lounasta kuulu maksaa, ei minulle ole yleensä maksettu vaan tuo 9 euron "kulukorvaus" on tarkoitettu kattamaan ruokailu- ja matkakustannukset. Työssäkäyvänä pitäisi olla edustavamman näköinen eli vaatteisiin ja kampaajaan menee enemmän rahaa kun työttömänä voi olla hiukset hapsottaen kulahtaneissa vaatteissa.

Totta, kysyin mieheltäni miten tämä menikään ja kyllä, hän ei siis ollut saanut työttömyyskorvauksen lisäksi yhtään mitään tuollaista 9€:a vastaavaa lisää, ei markkaakaan (silloin oli markka-aika). Eli ilmeisesti sen vuoksi työnantajalla olisi ollu vähän niin kuin "velvollisuus" edes sen verran avittaa että lounaan tarjoaisi, tämä ainakin oli suositus. Surullisen näköisenä työnantaja oli antanut lounasseteleitä, olihan se hirveä menoerä hänelle, voi luoja miten törkeää kun näin jälkikäteen miettii. Tämä siis 1990-luvun lopulla.

Vierailija
127/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän 2 kehitysvammaista tukityöllistettyä toinen hyllyttää kaupassa tavaroita ja toinen työskentelee keittiöapulaisena.

Itse olen ollut kaupassa töissä ja meillä ainakin kehitysvammaiset tukityöllistetyt eivät päässeet edes puoleen tavistyöntekijän tehoista. Jos näille pitäisi maksaa samaa palkkaa kuin muille, samalla hinnalla saa tavistyöntekijän ja kehitysvammainen jää palkkaamatta. Näin se nyt vain on.

Usein se työ on kehitysvammaiselle vaativampaa kuin ns normaalille. Sitäkin voi miettiä onko oikein teettää jollakulla vaativaa työtä ja maksaa siitä huonosti.

Ymmärrän kauppiaan näkökulman mutta turha kieltää etteikö tuossa käytettäisi vammaisia hyväksi.

– He ovat oikein reippaita ja esimerkillisiä työntekijöitä, jotka eivät ole koskaan pois tai myöhässä. He saavat täysin samaa palkkaa kuin kaikki muutkin ja tekevät täysin samoja hommia.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000895132.html

Vierailija
128/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas menossa  joku sinisten lokakampanja. Jari ja Pirkko on tehnyt hyvää yötä.

LOL - 2 yläpeukuttaa - ja sadat yläpeukuttaa - eli JariPihviLindström ja PikeSavusauna todellakin käy palstalla...

Vierailija
129/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammaisten "palkka" ei työtoiminnassa kata edes lounaasta aiheutuvia kuluja.

Vierailija
130/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

– He ovat oikein reippaita ja esimerkillisiä työntekijöitä, jotka eivät ole koskaan pois tai myöhässä. He saavat täysin samaa palkkaa kuin kaikki muutkin ja tekevät täysin samoja hommia.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000895132.html

Siinäpä kunnon työnantaja. Kommentissa viitattiinkin niihin kehitysvammaisiin joille työ on haastavaa ja joita ei arvosteta.

Vierailija
131/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä on ollut jo vaikka kuinka kauan. Mieheni meni huonekaluliikkeeseen tällaiseen (9€/päivä, oli markka-aikaa joten en muista paljonko tuo silloin oli) "työhön" koska hänelle luvattiin opettaa esim. verhoilua ja uusien sähkölaitteiden käyttöä. Kahdessa viikossa huomasi että mitään ei aiottu opettaa vaan hänet oli otettu hanttihommiin, teki todella raskasta työtä, kantoi puuelementtejä halliin ja olivat vielä hoputtaneet että voisitko tehdä nopeammin. Oli vielä aloittaessaan kuullut kun pomo oli jonkun pikkupomon kanssa hymyillen ja iloisina jutellut että "meidän ei tarvitse maksaa mitään". Eivät aluksi maksaneet edes lounasta. Alkoivat todella pitkin hampain maksaa lounaan sen jälkeen kun työkkäri oli heille sanonut että yleensä tällaisissa tilanteissa työnantaja tarjoaa lounaan. Mies lopetti kahden viikon jälkeen tämän hyväksikäytön ja otti karenssin.

Miten hän tuli karenssin ajan toimeen? Oletko itse työssä tai saitteko toimeentulotukea karenssiaikana työttömyyskorvauksen sijaan?

Sai muistaakseni toimeentulotukea sen ajan jotenkin alennettuna. Itse asuin silloin vielä lapsuudenkodissa. Olimme siis nuoria tuolloin. Pari vuotta työttömänä oltuaan mies sai oikean työpaikan josta maksettiin/maksetaan palkkaa ja on edelleen samassa paikassa töissä näin vajaan 20 vuoden jälkeen. Tuo muka "työpaikka" oli aivan törkeää hyväksikäyttöä (halusivat aivan selvästi vaan hanttihommiin tekijän vaikka lupailivat muuta), mutta näitä luettuani näköjään mikään ei ole muuttunut, varmaan tämä on koko ajan lisääntynyt vaan.

Ei edes lounasta kuulu maksaa, ei minulle ole yleensä maksettu vaan tuo 9 euron "kulukorvaus" on tarkoitettu kattamaan ruokailu- ja matkakustannukset. Työssäkäyvänä pitäisi olla edustavamman näköinen eli vaatteisiin ja kampaajaan menee enemmän rahaa kun työttömänä voi olla hiukset hapsottaen kulahtaneissa vaatteissa.

Totta, kysyin mieheltäni miten tämä menikään ja kyllä, hän ei siis ollut saanut työttömyyskorvauksen lisäksi yhtään mitään tuollaista 9€:a vastaavaa lisää, ei markkaakaan (silloin oli markka-aika). Eli ilmeisesti sen vuoksi työnantajalla olisi ollu vähän niin kuin "velvollisuus" edes sen verran avittaa että lounaan tarjoaisi, tämä ainakin oli suositus. Surullisen näköisenä työnantaja oli antanut lounasseteleitä, olihan se hirveä menoerä hänelle, voi luoja miten törkeää kun näin jälkikäteen miettii. Tämä siis 1990-luvun lopulla.

Olen tehnyt myös joskus 12 kk ilman palkkaa tai kulukorvauksia. Osassa lounas, osassa ei. Sitten siirryin näiden kulukorvausten pariin; alussa oli 7 euroa jossain vaiheessa muuttui 9 euroon. Muinoin oli harvinaisempaa työllistää ilmaiseksi ja eräs työntekijä ihmetteli kovin kun kuuli että teemme työtä 7 euron päiväkorvauksella.

Vierailija
132/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja kelle tämä tuli ylätyksenä? Sama show on jatkunut jo ainakin sen 20 vuotta, jonka olen ollut työelämässä. 

Vierailija
133/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastokeskus voisi äkkiä pyöräyttää tilaston, missä näkisi esim. tänä- ja viimevuonna työllistyneiden viikottaisen työtuntimäärän ja palkan, niin nähtäisiin, miten hyvin sillä palkalla tulee nyky Suomessa toimeen. Tämä lumetyöllistämiskikkailu on vain kokoomushallituksen kyykytyskeino hyväveliverkoston ulkopuolella eläviä kohtaan.

Vierailija
134/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä kokeilutsydeemeillä ajetaan vaan sitä palkkamalttia ja valtavaa ''lucky me'' - kampanjaa heidän keskuuteen jotka ovat onnistuneet nappaamaan VAKIPAIKAN ja VAKIOIKEANPALKAN - jotta voisivat kokea olevansa vallan ERITYISIÄ, sillä jos ei ole ketään, keitä katsoa alaspäin, miksi suostua työskentelemään minipalkoilla puuduttavissa monotonisissa työtehtävissä vuosikausia vailla mitään etenemismahdollisuuksia. 

Kyykytettävät tuovat edes jotain piristystä tuohon virastotätien ja setien maailmaan, että olenhan minä sentään edes jossain onnistunut. 

SAIN VAKIPAIKAN!! Ja IHAN OIKEAN PALKAN!!! JEIIIIIIIIIIIII!!!!

Vierailija
135/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... ja kelle tämä tuli ylätyksenä? Sama show on jatkunut jo ainakin sen 20 vuotta, jonka olen ollut työelämässä. 

Ainakin tämä on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Ehkä on ollut jo 20v muttei tällaisessa määrin.

"Palkattoman työn määrä on räjähtänyt”, toteaa Seuralle työ- ja elinkeinotoimistossa työskentelevä asiantuntija. Hän kertoo seuranneensa läheltä, miten palkatonta työvoimaa käytetään hyväksi ja kuinka ilmiö on laajentunut vuosien aikana.

Varsinkin kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvien määrä on asiantuntijan mukaan kasvanut huimasti. Vuonna 2010 siihen osallistui keskimäärin 5 000 suomalaista joka kuukausi, mutta huhtikuussa 2018 jo 26 300.

”Tämä on kääntynyt nyt niin, että ihmisten pitää tehdä työtä saadakseen työttömyysetuutta. Eikö työstä enää kuulukaan saada palkkaa?”

Vierailija
136/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa ilmaista työtä. Jos työnantaja ei maksa työstä korvausta niin sen maksaa yhteiskunta eli palkansaajat.

Poliitikot ovat onnistuneet ajamaan Suomen feodaali-sosialistiseen tilaan, jossa osa työntekijöistä on tuki-orjia ja muut vero-orjia. Hyötyjinä tietysti yritysten omistajat ja hyvää toisilleen jakava poliitikkojen ja virkamiesten valta-eliitti.

Vierailija
137/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-alan opiskelijana saattoi ilmaisena harjoittelijana ollessa huomata olevansa työvuorossa yksin. Ammattikorkeassa palkattomat harjoittelut tehtiin kesällä, siis silloin kun olisi voinut ihan tienatakin kesätöissä. Esimiesharjoittelussa sijaistin ravintolapäällikköä 2 kk, ilmaiseksi. Toivottavasti on meininki omista opiskeluajoista muuttunut.

Vierailija
138/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mien kauan suomalaisella veronmaksajalla on varaa ja kärsivällisyyttä maksaa tällaisen järjestelmän kustannukset jossa tehdään "ilmaista" työtä valituille yrityksille ja julkisille instansseille?

Vierailija
139/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutusajalta maksetaan lisäksi 9 tai 18 euron suuruista verotonta kulukorvausta viideltä päivältä viikossa. 9 euron suuruista kulukorvausta ei tarvitse erikseen hakea, vaan se maksetaan ansiopäivärahan lisänä. Korvaus on tarkoitettu ateria- ja matkakustannusten korvaamiseksi. Sen vuoksi sitä ei makseta koulun loma-ajoilta.

Korotettua kulukorvausta (18 euroa) maksetaan, jos opiskelija osallistuu koulutukseen työssäkäyntialueensa ulkopuolella.

Paperiliitto

Ainakaan viime kesänä sitten 9 € kulukorvausta ei saanut automaattisesti.

Piti ennen koulutuksen alkamista saada te-toimiston virkailija kirjoittamaan omiin tietoihin, että aikoo hakeutua koulutukseen. Jos sitä ei onnistunut saamaan ennen koulutuksen alkamista niin sitten sitä ei saanut.

Aika moni kurssikaveri soitteli te-toimistoon hirveässä stressissä ekana kurssipäivänä että saisi sen merkinnän. Se ei ihan helppo homma ollutkaan. Virkailijan kiinni saamiseen voi hyvinkin mennä viikkoja.

En ole ainakaan kuullut että tähän olisi tullut muutosta.

Vierailija
140/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mien kauan suomalaisella veronmaksajalla on varaa ja kärsivällisyyttä maksaa tällaisen järjestelmän kustannukset jossa tehdään "ilmaista" työtä valituille yrityksille ja julkisille instansseille?

Suomalaiset veronmaksajat ovat yksinkertaisia; kun lehdessä kerrotaan kuinka pitkäaikainen Pirjo 50-v. "työllistyi" (oikeasti kyseessä ilmaistyö), toimittajat ja lukijat hykertelevät onnellisina. Veronmaksaja ja kansanedustajat toruvat laiskoja työttömiä ja lyövät nyrkkiä pöytään kuinka työttömien laiskottelun on loputtava ja heidän on aktivoiduttava tekemällä työtä vastikkeena sosiaalietuuksistaan. Työttömät voivat mennä hoitamaan vanhuksia, rakennuksille, siivoamaan, risusavottaan tai ihan mihin vain ja heidän on mentävä ilmaiseksi näin Suomesta saadaan kitkettyä työttömyys ja syntyy lisää työpaikkoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme