Seura: TE-toimiston virkailija paljastaa Seuralle, kuinka härskisti työnantajat hyväksikäyttävät ilmaista työvoimaa
Seura sai kaksi viikkoa sitten postia yllättävältä taholta, työ- ja elinkeinotoimistosta.
Kirjoittaja on nimettömänä pysyttelevä virkailija, joka on seurannut jo pitkään palkattoman työvoiman hyväksikäyttöä lähietäisyydeltä. Nyt hän on saanut tarpeekseen – ja haluaa kertoa totuuden.
Virkailija on työskennellyt jo pitkään työ- ja elinkeinotoimistossa asiantuntijana. Hän ei halua esiintyä omalla nimellään, koska pelkää työnsä puolesta.
”Olen jo vuosia seurannut, kuinka palkatonta työvoimaa käytetään hyväksi. Tätä hyväksikäyttöä harjoitetaan milloin minkäkin nätin tavoitteen nimissä”, virkailija kertoo. (Miten ministeriö vastasi TE-toimiston asiantuntijan väitteisiin? Lue juttu täältä.)
Viimeisin ”nätti tavoite” on Sipilän hallituksen aktiivimalli, joka astui voimaan vuoden 2018 alussa.
Aktiivimalli on kuitenkin vain jäävuoren huippu. Yhä useampi suomalainen on ”harjoittelussa”, ”kuntoutuksessa” tai ”kokeilussa” –eli työskentelee ilman korvausta.
Uuden ohjeistuksen mukaan työsopimusta laatiessa TE-toimiston ei tarvitse enää varmistaa, onko työnantaja tarjonnut lisätunteja ensin osa-aikaisille, irtisanotuille tai lomautetuille työntekijöille.
Virkailija kertoo esimerkin: eräs nuori oli ollut puolen vuoden työkokeilussa pienehkössä yrityksessä. Kokeilu sujui hyvin, ja positiivisesta palautteesta rohkaistuneena nuori kysyi mahdollisuutta jatkaa yrityksessä TE-toimiston myöntämällä palkkatuella.
”Yrittäjä oli nauranut nuorelle päin naamaa, että miksi ihmeessä hän maksaisi edes osan palkkakuluista, sillä hän saa koko ajan ilmaista työvoimaa”, virkailija kertoo.
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/aktiivimalli-jaavuoren-huippu-pysa…
Kommentit (388)
Seurassa on ennenkin ollut hyvä juttu aiheesta, eikä se uuninpankopoika kirjota sinne jotain blogia. Muistaakseni luin ihan paperilehdestä sen kirjotuksen sillon, äitini poikaystävän Seurasta.
En ole ikinä ollut mikään lehtien tilaaja mutta nyt alan harkitsemaan vakavasti että pitäisköhän tilata tuota Seuraa?
Älkää koskaan suostuko täyspäiväiseen työkokeiluun, teillä on oikeus vaatia neljän tunnin päiviä. Tällöin ette tule riistetyiksi.
Vierailija kirjoitti:
Loistavaa, kun kyseinen virkailija uskalsi paljastaa tämän hallituksen orjien hyväksikäytön. Lindströmin läski kehtasi hehkuttaa tänään työllisyystavoitteen täyttymistä. Onneksi totuus tulee julki. Kiitos Seuralle artikkelista.
Pihvi on Juhan ja Petterin käsinukke.
Saku kirjoittaa blogia Apuun ja ilmeisesti on Avulle tullut viestiä, että pitäisi Sakun olla hiljaa. Sananvapaus...
Itse olen ollut vuosia sitten työkkärissä tuella toimistotöissä ja siellä oli yksi virkailija, jolla oli ajatukset tuon yhteyttä ottaneet virkailijan tyylisiä. Kunhan ei olisi jopa hän, ellei sitten ole jo eläkkeellä. Tietääkseni ei vielä ole, iän perusteella.
Hulluahan se olisi, jos eivät noin toimisi. Se onkin sitten toinen kysymys, miksi päättäjät ovat tuon mahdollistaneet...
Luuletteko, että tämä on joku uusi juttu? Ei ole kuulkaa tämän hallituksen keksintö nuo ilmaistyöt. Jo vuosien ajan työnantajat ovat ottaneet töihin kaiken maailman ilmaisia harjoittelijoita yms., jotta ei tarvitsisi maksaa palkkaa. Härskiä hommaa, jolle pitäisi ehdottomasti laittaa piste.
Tämän takia vahvat liitot ovat tärkeä asia.
Yököttäviä työnantajat jotka käyttävät systeemiä hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Loistavaa, kun kyseinen virkailija uskalsi paljastaa tämän hallituksen orjien hyväksikäytön. Lindströmin läski kehtasi hehkuttaa tänään työllisyystavoitteen täyttymistä. Onneksi totuus tulee julki. Kiitos Seuralle artikkelista.
Lukutaitoinen huomannee että sama sirkus on jatkunut kauan ennen nykyhallitusta milloin minkäkin nimikkeen alla.
Demarilta varmaan hukkui just lukutaito koska sehän viittaisi siihen että heidän kehittämänsä systeemit ei ole toimineet alkujaankaan vaikka ministerit on niistä olleet niin kovin ylpeitä.
Virkailija kertoo esimerkin: eräs nuori oli ollut puolen vuoden työkokeilussa pienehkössä yrityksessä. Kokeilu sujui hyvin, ja positiivisesta palautteesta rohkaistuneena nuori kysyi mahdollisuutta jatkaa yrityksessä TE-toimiston myöntämällä palkkatuella.
”Yrittäjä oli nauranut nuorelle päin naamaa, että miksi ihmeessä hän maksaisi edes osan palkkakuluista, sillä hän saa koko ajan ilmaista työvoimaa”, virkailija kertoo.
Monet harjoittelijat paiskivat töitä palkallisen paikan toivossa. Työnantajat lupailevat usein aluksi palkallista paikkaa, mutta työharjoittelun loppuessa he väittävät tilanteen olevan yllättäen huonompi. Ketään ei palkata.
Pian yrityksessä aloittaakin uusi työharjoittelija.
Vierailija kirjoitti:
Surullisinta tässä on, että moni veronmaksaja kannattaa tätä toimintaa, koska he eivät tajua, että tämä kustannetaan veroista. Lisäksi he luulevat tai uskottelevat itselleen, että nämä ilmaistyöntekijät ovat jonkinlaisia reppanoita, vaikka yli puolet on ihan normaaliin työhön kykeneviä. Minäkin olin ilmaisharjoittelussa joskus takavuosina ja nykyään teen aika vaativaa suunnittelutyötä. En minä ole tuossa välissä ihmisenä muuttunut juuri lainkaan ja työmoraalini on aina ollut hyvä, kuten myös ongelmanratkaisutaitoni. Aika usein teinkin töitä, joita vakituiset eivät edes osanneet, vastavalmistunut kun olin ja joissain asioissa oppi tuoretta. Toki opin uuttakin, niinkuin harjoittelussa pitääkin, mutta tietyissä asioissa vakkarit olivat vähän pihalla.
Paskapuhetta
Kun teidät pakotetaan ilmaistyöhön ja huomaatte että teitä ei edes aiota palkata, järjestäkään firmalle kuluja. Ryhtykää kömpelöksi. Oho, kallis elektroniikkatuote putosi korkealta lattialle, oho, päivän päätteeksi vesihana jossa tulppa paikallaan unohtui auki.
Itse asiassahan ilmaista työvoimaa ei olekaan
(...joku voi tosin kylläkin vetää sen tuotot ja voitot välistä)
Vierailija kirjoitti:
Olin yhdessä it-alan firmassa harjoittelussa viime vuonna. Minua kehuttiin jo alkuvaiheessa todella lahjakkaaksi tyypiksi joka tullaan varmasti palkkaamaan. Harjoittelun päätyttyä menin käsiä hieroen pomojen tykö ja kyselin, että milloin työ alkaa. Selvisi, että minun, graafikon ja koodarin, panosta ei siinä firmassa tarvitakaan vaikka harjoittelun alussa sille oli muka huutava tarve. No, saivatpahan ilmaista orjatyövoimaa, koska uudistin ko. lafkan nettisivut.
Mun lisäksi siellä oli 4 muuta tyyppiä, joille oli myös lupailtu työpaikkaa mutta eivät saaneet. Me harjoittelijat käytännössä pyöritettiin koko puljua pomojen reissatessa ympäri maailmaa ja kaikenmaailman TEDx- ja Slush-tapahtumissa.
Ensin pitää testata työntekijää teettämällä puoli vuotta ilmaiseksi töitä ja sitten huomataan että ei tämä olekaan sopiva töihin. Näin tapahtuu usein myös nuorille opiskelijoille harjoittelupaikkojen suhteen.
Kyllä niistä firmoista alkaa huono sana kiiriä jotka korvaavat työvoimaa harjoitteluilla, uskokaa pois...
Meillä töissä on välillä työkokeilijoita tekemässä lyhyitä päiviä. Erona näihin tarinoihin on se ettei ketään ole pakotettu tulemaan, eivätkä he tee koskaan mitään yksin. Työkyky ei useimmilla ole ollutkaan sillä tasolla että itsenäinen työskentely onnistuisi.
Te-toimistokin on kiitellyt (kokeilijoiden lisäksi) että meillä tehdään just niin kuin kuuluisi. Pari hyvin pärjännyttä kokeilijaa on saanut töitäkin.
Kaikesta kiitos fiksulle pomolle!
Suomessa on monta yritystä joiden koko toiminta perustuu verorahoilla kustannettuun ja moraalisesti kyseenalaiseen toimintaan. Äänestämällä ei ole mahdollista vaikuttaa tilanteeseen. Veronmaksaja parka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukutaitoinen huomannee että sama sirkus on jatkunut kauan ennen nykyhallitusta milloin minkäkin nimikkeen alla.
Demarilta varmaan hukkui just lukutaito koska sehän viittaisi siihen että heidän kehittämänsä systeemit ei ole toimineet alkujaankaan vaikka ministerit on niistä olleet niin kovin ylpeitä.
Hallituksessa istuvat kepu, kokkarit ja sinit hiljaisena jäsenenä.
Hauku näitä äläkä opposiota.
Onko ihme jos työnantajat käyttää hyväkseen ilmaistyövoimaa,porukka kiltisti tekee sitä,itse ainakin jos joutuisin moiseen niin järjestäisin vesivahinkoja jne. kyseiselle firmalle,antaisin myös firman tietoja rikollisille esim. missä hälärit ja milloin porukkaa paikalla,ilmaisorjat voi syyttää itteään että ovat orjia,jos porukka tekisi niin kuin minä niin ongelma poistuisi,mutta suomalaiset vaan itkevät
Ihmeiden aika ei ole ohi! Ensimmäinen "asiantuntija" joka on rehellinen ja kertoo mikä meininki on. Hienoa että TE-toimiston ja Kelankin työntekijät herää kertomaan tästä kertakaikkisesta vääryydestä millä työttömiä työnhakijoita kohdellaan karenssin ja pakotteiden uhalla. Tuntuupa jo että ensi vaaleissa on toivoa muuttaa asioita!