Asumisoikeusasunto
Hei! Eli harkinnassa asumisoikeusasunto, kertokaa kaikkia käytännön asioita millaiset jonot näihin on, plussat sekä miinukset ja kaikki muu näihin liittyvä kiinnostaa.
Kommentit (21)
Miten paljon asumisoikeusasuntoa saa muokata? Esimerkiksi seinien maalaus, lattian vaihto parempaan yms? Huomioidaanko näitä myyntihinnassa jos ja kun asunnosta luopuminen tulee ajankohtaiseksi?
Rajoitukset lienee yhtiökohtaisia.
Ainakin hinnoissa näkyy indeksikorotuksia.
Sukulaiseni joka tietää kaiken sanoi, ettei kannata. Googleta niiden huonoista puolista (taloudellisia).
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon asumisoikeusasuntoa saa muokata? Esimerkiksi seinien maalaus, lattian vaihto parempaan yms? Huomioidaanko näitä myyntihinnassa jos ja kun asunnosta luopuminen tulee ajankohtaiseksi?
Huomioidaan: joudut palauttamaan asunnon alkuperäiseen kuntoon tai maksamaan korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni joka tietää kaiken sanoi, ettei kannata. Googleta niiden huonoista puolista (taloudellisia).
Sukulaisesi ei osannut sanoa yhtään konkreettista huonoa puolta vaan käski googlettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomioidaan: joudut palauttamaan asunnon alkuperäiseen kuntoon tai maksamaan korvausta.
No höpsis. Ellei maalaa kaikkea myrkynvihreäksi.
Minä laitatin omaan asooni uuden keittiön, lattiat ja väliovet. Varsin pikkurahalla kun aso tuli vastaan. Kun remontit on hyväksytty ja tehty valvotusti, ne huomioidaan asunnon hinnassa. Toki kuolettuvat vuosien päästä, mutta niinhän se menee omistusasunnoissakin.
Itse en olisi saanut tällä sijainnilla näin isoa ja viihtyisää asuntoa kohtuutonta lainaa ottamatta. Olen ollut todella tyytyväinen, ja jos esim. paikkakunnan vaihdos tulevaisuudessa kiinnostaa, tästä on kohtalaiisen helppo päästä eroon tai vaihtaa toisen paikkakunnan Asoon.
Höpö höpö.
Hyväksytyt muutokset korvataan pois muuttaessa. Korvaus alenee eka vuonna 14%, sitten vuosittain hieman vähemmän, mutta n. 10:ssä vuodessa nollautuu. Korvattaville muutoksille on maksimisumma/neliö.
Näin ainakin Aso-asunnoilla.
Niihin muutoksiin haetaan lupa. Kaavakkeen yleensä saa vuokranantajan sivuilta. Toki tulostin pitää olla.
Tuttu tapetoi ja maalasi ilman lupaa. Ne joutuu palauttamaan valkoiseksi tai maksaa sen työn.
Moni kun ei halua kukkatapettia tai kirkkaanpunaista seinää.
Muutosluvan saa asiallisiin ja neutraaleihin muutoksiin.
Muutosluvalla saa esim vaihtaa lattiapinnotteta tai laittaa laattoja yms. Luvallina töinä ne hyvitetään pois muuttaessa.
Maalatakkin saa ja tapetoida mutta ne pitää muuttaessa vaihtaa akuperäiseen.
Rauhaton aines? Asot on usein kaupungin vuokra-asuntojen vieressä. Ja Asoja annetaan myös vuokralle, varsinkin vanhempia kun kukaan ei niitä halua. Meillä oli Asossa mm virolainen rakennusporukka. Räkivät ja heittelivät tölkkejä parvekkeelta.
Aso on vuokra-asunto kynnysrahalla. Kynnysraha ehkäisee ihan persaukiset ja kunnan 100% sponssaamat, mutta muuta eroa ei ole.
No itse en varmaan mihinkään muuhun enää muutakkaan kuin asoon. Edellisestä luovuttiin kun kävi pieneksi ja nyt kituutellaan vuokralla, mutta uusi aso koko ajan kiikarissa.
Plussia:
Asomaksu karsii täysin persaukiset naapurit joilla elämäntyyliin kuuluu liian usein esim. kelan rahoilla kaljoittelu ym toiminta
Asomaksun saa poismuuttaessa takaisin indeksillä korotettuna; korko siis ihan ok.
Vastike on halvempi kuin vastaavan vuokra-asunnon vuokra
Paljon uudistuotantoa joten helppo päästä uuteen kotiin
Mahdollistaa asumisen paikoilla joista ei olisi varaa hankkia omistusasuntoa tai vuokraluukkua
Asuntoa saa remontoida mieleisekseen (itsellä hyvin perinteinen suomalainen sisustusmaku joten ei ongelmaa poismuuttaessa)
Jos jotain menee rikki soitan huoltoyhtiöön. Ei tarvitse menettää yöunia miettiessä vararahakassaa kun et niistä remonteista yms suoraan ole vastuussa; ei taloudellista riskiä
Tarvittaessa saat vastikkeeseen ja lainan korkoihin asumistukea
Asunnosta pääsee aina eroon kolmessa kuukaudessa
Loppuelämän koti jos niin haluat ja asumisoikeuden asuntoon voi esim. lapset periä
Miinukset
Parhaimpiin yhtiöihin pitkät jonot hyvälläkin järjestysnumerolla
3 kuukauden irtisanomisaika jos pitää päästä nopeasti eroon
Vierailija kirjoitti:
Aso on vuokra-asunto kynnysrahalla. Kynnysraha ehkäisee ihan persaukiset ja kunnan 100% sponssaamat, mutta muuta eroa ei ole.
Paitsi, että niitä annetaan myös vuokralle jos ei mene kaupaksi.
Ja ainiin, surkeimmat kokemukset asoista on aina niillä jotka ei itse ole koskaan asossa asuneet. Ja usein eritoten niillä, joilla itsellään on vuoren kokoinen asuntolaina pankista johonkin omaan omistusmurjuun.
Aso on helppoa, vapaata, riskitöntä, turvallista ja omannäköistä asumista. Ei välttämättä kaikkein halvinta, mutta se ei ole kaikille tärkein tekijä kun puhutaan KODISTA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, että niitä annetaan myös vuokralle jos ei mene kaupaksi.
No jos vuokralaisia pelkää, muuttaa yhtiöön jossa asot menee kaupaksi. Simple. Niitähän riittää etenkin uudistuotannossa.
Kymmenen vuotta asuttiin samassa asunnossa, rivitalossa. Sijainti 5 km suurkaupungin keskustasta, merellisin maisemin. Vastike oli huomattavasti pienempi, kuin vastaavissa muissa saman kokoisissa vuokrakämpissä, eli kunnan ja yksityisten. Huoneistokohtaiset vesimittarit toivat meille hyvin palautusta tasauslaskussa, eli pystyi vaikuttamaan kulutukseen, mikä erittäin tärkeää!!!!!
Me oltiin ekat asukkaat, ja talo oli ihan uusi ja vastavalmistunut, kun mentiin sisään. Ihanaa ja puhdasta. Sain valita tapetit liikkeessä ja kylppärin värimaailman, joihin annettiin vaihtoehdot. Samoin ois saanut itse rempata muovimatot laminaateiksi, jos ois halunnut. Kaihtimet ikkunoihin ostettiin ovelta ovelle kulkeneelta kauppiaalta. Kaikki hoitui oikein hyvin. Noista sälekaihtimista olisimme saaneet hyvitystä, mutta aikaa kului se 10 maagista vuotta, eli meni umpeen.
Pihaan istutettiin paljon kasveja ja luumupuu, kaunista tuli seuraavalle tulijalle (ei silloin vielä tiedetty, että oma ostetaan).
Kodinkoneet tulivat tietenkin lopulta tiensä päähän, mutta ei sitten millään annettu uusia. Ostettiin oma kämppä, joten eiköhän seuraava asukas sitten ne saanut.
Isännöitsijä vaihtui joka vuosi, ja jotain häikkää oli siellä hallinnossa, riitoja ja sellaista. Kukaan ei oikein halunnut ottaa kantaa mihinkään. Ja ei meidän tapauksessa asukkaat olleet mitään "kunnan vuokratalon asukkaita parempaa väkeä", ihan suorastaan "wt" oli yksikin porukka, joka kylläkin tuli kunnan asunnosta ja hommasi heti kolme koiraa, jotka repivät seinänkin auki heidän kämpästä. Lopulta saivat häädön, vastikkeet maksamatta, työttömyyttä, varattomuutta, seitsemän lasta ja meno sen mukaista jne, kun eivät huolehtineet mistään (ei noissa lapsissa mitään, vaikka ois 10, mutta kun ei kasvateta...)
Kaikenkirjavaa porukkaa oli, mutta ihan jees asumista.
Yksi kurja juttu oli sen sijaan naapurusto. Naapuritaloyhtiön (myös aso) ihmiset tulivat kuin kotiinsa pihallemme, söivät marjoja pensaistamme, leikittivät mukulansa alueellamme, sotkivat, kusettivat koiransakin ohi kulkeissaan ja tuppautuivat "kesäpäivän viettoon" niin sanotusti, kun oli pihassa suihkulähde, paljon upeita kasveja (meitä oli monta "puutarhuria" silloin laittelemassa viihtyisyyttä) ja penkitkin missä aikaa viettää vaikka kirjaa lueskellen. Oli niin kaunista, rauhallista ja mukavaa. Ei niitä saanut lähtemään, ennen kuin isännöitsijään otettiin yhteyttä.
Mutta noin kai se menee muuallakin, että muutkin haluavat ottaa kaiken hyödyn irti, kunhan ei tarvitse itse maksaa.
Alue oli ensi alkuun tosi suojaisa ja rauhallinen, mutta kun kunnan vuokrarivarit tulivat viereiselle isolle tontille, alkoi häiriköinti; yölliset ovikellon soittelut, varkaudet, ilkivalta jne. Onneksi päästiin pois. Nyt on ihanaa!!!!
Riippuu todellakin paikasta, mihin pääsee, noissa kun on valtavasti eroja! Ja kannattaa heti perustaa, jos ei jo ole, toimiva asukastoimikunta (tai liittyä siihen), niin on helppoa hoitaa asioita ason kanssa, tietää mitä tulevaisuudessa tapahtuu, budjetoinnin ja pystyy vaikuttamaan aika useaan asiaan!
Nappasin kaksioni 15 vuotta vanhalla numerollani kymmenien kärkkyjien nenän edestä.
Hirveetä on. Vastike kaksiosta Helsingissä on 400 kun vapailta markkinoilta vastaavan saisi tonnilla.
Ensimmäisenä vuonna kahdesta kuukaudesta ei saanut maksaa mitään kun puskurikassaa pienennettiin.
Tylsääkin on, ei mitään etnistä, eikä muutakaan värinää, ei hälytysajoneuvoja eikä piirityksiä. Nimitaulussakin vain pari yhdistelmänimeä ja hurria.
Huoli naapureiden hyvinvoinnista on myös jatkuvaa, onkohan niillä kaikki hyvin kun mitään ei seinien takaa kuulu.
Seksirintamallakin on oltava omatoiminen kun vuokraisäntä ei ehdottele.
Irtisanomisen jännityskin puuttuu.
Mä asun Helsingissä Asuntosäätiön asossa ja olen tosi tyytyväinen. Asun sinkkuna rivitalon päätyasunnossa, asunnossa johon minulla ei IKINÄ olisi omistusasuntona varaa.
Asuntosäätiöllä ei muuten ainakaan ole tarvinnut esim. lattialaminaattien, keittiönkaapin ovien vaihtoon tai maalaamiseen mitään muutoslupia kysellä. Maalista sanoivat, että jos laitan erikoisen väriseksi, niin sitten voi joutua palauttamaan valkoiseksi jos seuraava asukas vaatii. Mulla on yhdessä huoneessa silti petrolinsinivihreät seinät - minun on tarkoitus asua tässä pitkään, joten laitan sellaiseksi kuin itse haluan.
Miinuksista... Kun asunnon sain, oli kaikki pinnat todella halvan näköisiä, samoin kodinkoneet on halvinta mahdollista mallia. Noita pintoja voi tosiaan itse laittaa kyllä. Huoltoyhtiö onneksi meillä vaihtui tässä joku vuosi sitten, sitä ennen oli aika huono yhtiö joka ei tahtonut oikein hoitaa hommia jos asunnossa tuli korjattavaa. Esim. multa hajosi jääkaappi-pakastimen pakastinosa. Kun ilmoitin sinne, ne sanoivat vaan, että jääkaappi siis toimii, ei korjata eikä vaihdeta, koska pakastinta ei ole missään luvattukaan että on.
Aso on kuin astetta parempi vuokra-asunto: asumisoikeusmaksu karsii naapurustosta pois kaikkein rauhattomimman aineksen. Kohteesta riippuen kk-maksu voi olla hyvinkin kohtuullinen vastaavaan vuokra-asuntoon verrattuna.
Huonoin puoli on oman kokemukseni perusteella kolmen kuukauden irtisanomisaika ja velvoite esitellä asuntoa kiinnostuneille hakijoille.